newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

העליון: שובת הרעב אלקיק לא יוכל לעבור לבי"ח ברמאללה, כן לירושלים

אחרי 83 ימי שביתת רעב, ביקש אלקיק לממש את ההקפאה בצו המעצר שלו ולעבור לבית חולים בשטחים. שופטי בג"ץ שעליו להשאר בהישג ידה של המשטרה. אשתו: הוא ממשיך בשביתה עד שישיג חירות מלאה

מאת:

בית המשפט העליון דחה היום (שני) אחר הצהריים את עתירתו של העציר המנהלי שובת הרעב מוחמד אלקיק, שביקש לעבור לבית חולים ברמאללה. במקום זאת הציעו השופטים שאלקיק יועבר לבית החולים מקאסד במזרח ירושלים.

ההחלטה מותירה את אלקיק תחת צו מנהלי "מושהה", ובפועל הוא אינו חופשי לנוע כרצונו. פיחאא, אשתו של אלקיק, אמרה הערב כי הוא דוחה את ההצעה ודורש להשתחרר לאלתר, וכי יפסיק את שביתתו רק כאדם חופשי. אלקיק נמצא ביום ה-83 לשביתת הרעב שלו, ומאושפז במצב קשה בבית החולים בעפולה.

במהלך הדיון אמר המשנה לנשיאה, אליקים רובינשטיין, ליועץ המשפטי של מועדון האסיר הפלסטיני, עו"ד ג'וואד בולוס: "אדוני לא יצא מהנחה שאפשר להעביר אותו לרמאללה…  העותר חשוד בפעילות צבאית עדכנית". עו"ד בולוס טען מנגד כי אלקיק כיום כבר לא נשמר על ידי אנשי שב"ס, וכל מי שרוצה יכול לבקר אותו ללא פיקוח או הגבלות. אם כך, עם עו"ד בולוס, איפה המסוכנות שנטען על ידי המדינה שנשקפת ממנו?

> נוהרים באוטובוסים: יומיים של יציאה המונית מעזה למצרים

העיתונאי מחמד אלקיק ביום ה-76 לשביתת הרעב שלו במחאה על מעצרו המנהלי בבית החולים "העמק" בעפולה (אורן זיו/אקטיבסטילס)

העיתונאי מחמד אלקיק ביום ה-76 לשביתת הרעב שלו במחאה על מעצרו המנהלי בבית החולים "העמק" בעפולה (אורן זיו/אקטיבסטילס)

עמדת המדינה, המיוצגת על ידי עו"ד יונתן ברמן, היא שיש לשמור על אלקיק במקום בו משטרת ישראל תוכל לעצור אותו בכל רגע. אם יועבר לרמאללה ידרש כוח צבאי גדול על מנת להוציא אותו משם, לו תחליט המדינה כי יש לעצרו בשנית. עם הדברים האלה הסכים השופט רובינשטיין ואמר: "אין לנו כוונה להעביר אותו לרמאללה ואנחנו לא נסכן כח צבאי… המטרה היא להציל את חייו אבל אנחנו בשום פנים ואפן לא נסכן כח צבאי".

עו"ד ג'וואד בולוס אמר לאחר הדיון ובדרכו לבית החולים בעפולה כי בית המשפט התחמק שוב מסוגיית הליבה, וכי למרות ההחלטה מלפני כשבוע וחצי להשהות את צו המעצר המנהלי לכליאה ללא משפט של אלקיק, הוא עדיין אינו אדם חופשי. לדבריו, אין בסיס חוקי להגבלת חירותו של אלקיק, ומרגע שבג"צ קבע כי צו המעצר המנהלי לא בתוקף – אלקיק צריך להיות אדם חופשי.

בית המשפט נתן לאלקיק עד מחר בשעה 10:00 להחליט אם הוא מקבל את הצעת בית המשפט לעבור לבית החולים בירושלים במזרחית, ודיון נוסף בהחלטה נקבע למחר בשעה 12:00. כאמור, אשתו של אלקיק הודיעה זמן קצר אחרי ההחלטה כי ההצעה אינה מקובלת עליהם, וכי בעלה יפסיק את שביתתו רק כאדם חופשי לגמרי.

בבית המשפט נכחו כמה חברי כנסת מטעם הרשימה המאוחדת, ביניהם אוסמה אלסעדי, ג'מאל זחאלקה ואחמד טיבי, והם הביעו תמיכה במאבקו של אלקיק נגד מעצרו המנהלי ללא משפט. "איתך, מוחמד אלקיק, בכל החלטה שתעשה למען החירות", סיכם ח"כ זחאלקה.

רקע: מעצר ללא משפט

אלקיק בן ה-33 הוא תושב דורא שבאזור חברון, פעיל חמאס על פי השב"כ, שכותב בערוץ החדשות הסעודי "אלמג'ד" ונחשב למבקר חריף של הרשות הפלסטינית. הוא נעצר בליל ה-21 לנובמבר. ארבעה ימים לאחר תחילת החקירה, כשהבין אלקיק, לדברי עורך דינו, שמדובר בחקירה פוליטית, הכריז במחאה על שביתת רעב. במהלך החקירה, כך על פי מקורביו, הוא נחקר על "הסתה עיתונאית", וכשסירב לשתף פעולה, הועבר למעצר מנהלי לכליאה ללא משפט.

בעוד מקורביו טוענים כי מדובר ברדיפה בשל דעות שהביע במסגרת עבודתו, בעיקר עמדותיו נגד הרשות הפלסטינית, בשב"כ טוענים שלמעצר אין קשר לעבודתו העיתונאית, אלא לכך שאלקיק הוא פעיל חמאס שישב על כך בכלא בעבר, ומעורב כיום בפעילויות טרור במסגרת תא סטודנטים המזוהה עם חמאס באוניברסיטת ביר זית, ועומד בקשר עם פעילי חמאס בעזה. מידע על טענות אלא הוצג בפני שופטי בג"ץ כחומר חסוי, שלאלקיק ועורכי דינו אין גישה אליו, ושופטי בג"ץ החליטו שלא לשחרר את אלקיק לעת עתה על בסיס חומר זה.

עם זאת, כאמור, בשל ההידרדרות במצבו הרפואי קבע בית המשפט להקפיא את המעצר, שכן לא נשקפת סכנה ביטחונית מאדם שלא אכל כמעט שלושה חודשים, שכל מערכות גופו בקריסה ושסכנת חיים נשקפת לו כל הזמן.

> מכתב לקוראים: שיחה מקומית והצנזורה

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

המהפכה החינוכית שהקדימה את זמנה

כבר ב-1774 הבינו בחבר העמים של פולין וליטא ש"אין לכפות משמעת באמצעות פחד, אלא באמצעות מנהיגות והבנה", שהכיתות צריכות להיות מעוצבות "כך שהילד לא יראה את בית הספר כבית סוהר", ושרק הממסד האזרחי יכול להניב חינוך אוניברסלי שוויוני וחופשי

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf