newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

מאתיים איש הפגינו בשכונת א-טור: הרחיקו את מג"ב מבתי הספר

מאז תחילת שנת הלימודים הנוכחית מוצבים בדרך קבע שוטרי מג"ב בכניסה לבתי ספר רבים בירושלים המזרחית. לטענת התושבים, נוכחותם הפרובוקטיבית של השוטרים היא זו שמחוללת את העימותים אשר מסתיימים לא פעם בהשלכת רימוני גז מדמיע אל תוך בתי הספר ואף במעצר תלמידים

מאת:

ביום שישי האחרון התכנסו כמאתיים איש, פלסטינים וישראלים, במרכז שכונת א-טור שבירושלים המזרחית בקריאה להרחיק את מג"ב ואת הכוחות החמושים מבתי הספר בשכונה. הקריאה לעצרת המחאה יצאה מטעם ועד ההורים המרכזי של השכונה, בשיתוף עם ועד תושבי א-טור.

מאז תחילת שנת הלימודים האחרונה, שהחלה בסמוך לסיום המלחמה בעזה, מוצבים שוטרי מג"ב בכניסה לבתי ספר שונים במזרח העיר בדרך קבע.

נוכחות מג"ב בבתי הספר מגבירה את המתיחות, מתגרה בתושבים וגורמת לחיכוך מיותר ולזריקת אבנים על-ידי הנוער. אלה מהווים תירוץ עבור השוטרים לעשות שימוש מוגזם בגז מדמיע, בבואש (התזת מים מעורבים בדטרגנטים מסריחים מאד, שריחם נשאר בשכונה למשך שבועות), ירי כדורי ספוג שהביאו לאיבוד עיניהם של שני ילדים בעיסוויה ולפגיעה בילדים נוספים, ומעצרים של ילדים ובני נוער, רבים מהם ללא כיבוד חוקי ההגנה על קטינים. רק בשבוע שעבר תועד ירי מאסיבי של כדורים חיים על ידי שוטרי מג"ב בסמוך לבתי ספר ולבתי חולים בשכונת א-טור.

> לעשרות אלפי תלמידים בירושלים אין בכלל בי"ס שאפשר לשרוף

מאתיים פלסטינים וישראלים הפגינו  בשכונת א-טור בירושלים: "לא לכניסת שוטרים לבתי הספר שלנו".  (צילום: יעל מרום)

מאתיים פלסטינים וישראלים הפגינו בשכונת א-טור בירושלים וקראו להוציא את מג"ב מבתי הספר במזרח העיר. (צילום: יעל מרום)

ראשון הדוברים בעצרת היה חאדר אבו סביטאן, חבר ועד ההורים של שכונת א-טור:

התכנסנו פה תושבי השכונה והורים לתלמידים בבתי הספר כדי לקרוא למשטרת ישראל להרחיק את אנשיה מבתי הספר. זאת הפגנה בלתי אלימה ואיננו רוצים בעימותים מכל סוג שהם או אלימות. אנחנו נגד אלימות, אבל מאסנו בנוכחות המתמדת של שוטרים וחיילים ליד הבתים ובתי הספר שלנו. מאסנו בהשלכת גז מדמיע על הילדים שלנו, ובפחד שבו הם חיים.

אנחנו רוצים לומר לחברים היהודים שהצטרפו אלינו היום: תודה רבה, אנחנו מודים לכם שבאתם. ואת השוטרים שעומדים פה אנחנו רוצים לשאול: למה אתם נכנסים לבתי הספר שלנו? למה אתם עומדים בכניסה לבתי הספר כשהילדים מגיעים בבוקר? למה אתם נמצאים שם כשהם יוצאים מבית הספר, חוסמים את הכביש ולא נותנים להם לעבור? אנחנו לא רוצים לא חיילים ולא שוטרים בהר הזיתים!

לאחר מכן דיברו הורים ותושבים נוספים, שהדגישו כולם את הנזק הכבד שמסיבה לילדים נוכחותם הקבועה של השוטרים סביב בתי הספר. "א-טור היא שכונה שקטה", הם שבו והדגישו, "לא ברור לנו למה המשטרה מחזיקה כאן כל כך הרבה כוחות, ועוד ליד בתי הספר". אחד ההסברים שהעלו כמה מהתושבים קשור לקיומם של שני מוקדי התנחלות גדולים בשני צדי השכונה: ההתנחלות "חושן", וישיבת "בית אורות" שנבנתה מכספי פטרון המתנחלים ארווין מוסקוביץ', עם ההתנחלות הצמודה לה. ובמקום שיש מתנחלים, יודעים בירושלים המזרחית, יש גם שוטרים, גז מדמיע, ומעצרים.

> צפו: המשטרה מצפה בית ספר ובתים במזרח ירושלים בנוזל מצחין כענישה

"הרחיקו את השוטרים מבתי הספר שלנו". שכונת א-טור. (צילום: מעין דק)

"הרחיקו את השוטרים מבתי הספר שלנו". שכונת א-טור. (צילום: מעין דק)

"בפעם הקודמת הילדה שלי בת תשע חזרה בדמעות הביתה באמצע היום", מספר לי מחמוד, אב לחמישה ילדים. "לא אכפת להם כלום, הם זורקים גז על הגדולים והקטנים, אותו דבר. הם נמצאים פה על הבוקר, ורואים שהם מחפשים בלאגן. פעם אחת הם עצרו את הילד שלי, בן 11. לקחו אותו מבית הספר והחטיפו לו מכות. ולפני כמה שבועות היינו צריכים לסגור את בית הספר לשבוע כי שפכו לתוך הכיתות את המים המסריחים האלה מהביוב, אי אפשר היה לנשום שמה בכלל".

ה"התעניינות" המיוחדת בבתי הספר מצד המשטרה הופכת להיות כמעט אירונית לאור היחס המתעלם והמפקיר לה זוכה מערכת החינוך בירושלים המזרחית מצד הרשויות דוקא כן מצופות להתעניין בה. ואולי זה המקום להזכיר כי במזרח ירושלים חסרות כיום למעלה מ-3,000 כיתות לימוד: 681 כיתות לא תקניות, 408 כיתות חסרות, 330 כיתות גן חסרות, ועוד 1,636 כיתות הנדרשות עבור הילדים שלומדים בכיתות המוכר שאינו רשמי כי אין להם מקום בכיתות בחינוך הרשמי. לפחות כ-8,100 ילדים ובני נוער אינם לומדים כיום במסגרת ידועה כלשהי, והמערכת לא מסוגלת לתת לגביהם דין וחשבון. אולי במקום לממן את תחזוקת השוטרים בכניסה לבתי הספר ולהפחיד ילדים קטנים, מוטב שהרשויות יתקצבו ויבנו את כיתות הלימוד החסרות ויפסיקו להפר את החוקים שלהן עצמן בצורה בוטה כל כך.

> מי שלא מכיר את רהט לא יכול להבין למה זרקו אבנים על המשטרה

שוטרים חמושים מכף רגל ועד ראש בא-טור (צילום: יעל מרום)

שוטרים חמושים מכף רגל ועד ראש בא-טור (צילום: יעל מרום)

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
מרצים רבים תמכו במכתב הנזיפה במרצה בגלל הדעות שלה על 7 באוקטובר. סטודנטים באוניברסיטה העברית מפגינים למען הדחתה של פרופ' נדירה שלהוב-קיבורקיאן (צילום: חיים גולדברג / פלאש 90)

מרצים רבים תמכו במכתב הנזיפה במרצה בגלל הדעות שלה על 7 באוקטובר. סטודנטים באוניברסיטה העברית מפגינים למען הדחתה של פרופ' נדירה שלהוב-קיבורקיאן (צילום: חיים גולדברג / פלאש 90)

אקדמיה שלא יוצאת נגד ההרג והדיכוי לא ממלאת את תפקידה

כשהופיע איום על ביטול פרסי ישראל, האקדמיה בישראל הזדעקה. אבל היא בוחרת למלא את פיה מים ביחס לזוועות בעזה, ואפילו עוזרת בסתימת הפיות של סטודנטים ומרצים פלסטינים. ככה לא עושים אקדמיה

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf