newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

כרוניקה של התעללות: הודעות מחבר בדרום הר חברון

מאז תחילת המלחמה, מתנחלים, חלקם לבושים מדי צבא, תוקפים קהילות בדרום הר חברון במטרה לגרשן, והצבא מבצע פשיטות ליליות רבות. התכתבות עם חבר באחת הקהילות פורסת ממקור ראשון את השתלשלות האירועים ואופי הפשיטות, ואת המצוקה הגדולה שנגרמת לתושבים

מאת:
קהילה בדרום הר חברון, בנובמבר 2023. אילוסטרציה (צילום: אורן זיו)

הטרדות יומיומיות ואיומים מפורשים. קהילה בדרום הר חברון, בנובמבר 2023. אילוסטרציה (צילום: אורן זיו)

מתחילת המלחמה, מתנחלים, חלקם לבושים במדי צבא, מגבירים את הלחץ על הקהילות בשטחי C במטרה לגרום להן לעזוב. אלימות, הטרדות יום יומיומיות, ואיומים מפורשים ללכת או שייהרגו, נשמעים ברחבי הגדה.

על פי נתוני "בצלם", לפחות ארבע קהילות עזבו לגמרי את מגוריהן בדרום הר חברון מאז 7 באוקטובר בעקבות אלימות מתנחלים, בסך הכל 321 נפשות. בקהילות נוספות, חלק מהמשפחות עזבו. הקהילה הגדולה ביותר שעזבה בדרום הר חברון היא ח'ירבת זנותה, שבה גרו כ-250 אנשים. בגדה כולה עזבו 16 קהילות את ביתן מתחילת המלחמה, ובסך הכל 870 נפשות.

חבר פלסטיני שגר באחת הקהילות בדרום הר חברון ופעיל שנים למען הקהילה שלו ונגד הכיבוש, שולח כמעט מדי יום הודעות עדכון על המצב בכפר שלו – הנתון להתקפות של הצבא ומתנחלים. הודעותיו משרטטות את הכרוניקה, העיתוי ואופי הפשיטות על הכפר – שרובן מתקיימות בלילה, מה שמעורר חרדה רבה ומונע מהתושבים לישון – ומראות שלעתים קשה להבדיל בין צבא למתנחלים.

בחרנו להביא כאן את ההודעות ברצף, וכלשונן. לבקשתו, ולאור הפחד מהצבא והמתנחלים, לא פרסמנו את שמו או את שם הקהילה שבה הוא חי. חשוב לציין כי מדובר בקהילה קטנה ושקטה, שגם בעבר וגם מאז פרוץ המלחמה לא התרחשו בה אירועים שיכולים לספק עילה כלשהי להטרדות.

>> בעוד העיניים נשואות לדרום ולעזה, הטיהור האתני בגדה מואץ

29.10

20:35 עדכון קצר: קבוצה של מתנחלים לבושים במדי צבא הסתערו על הקהילה. הם היו מאוד עוינים.

הם היכו את הצעירים, ריכזו אותם במקום אחד בכפר. אחר כך לקחו את כל הטלפונים והתחילו לבחון אותם. הם החרימו חלק מהטלפונים של כמה מהצעירים, והם המשיכו בחיפושים בכל הכפר, זה הוביל למצב של טרור ופאניקה בקרב המשפחות, בעיקר הנשים והילדים.

20:44 מתנחלים מאיימים על התושבים שיחזרו מחר, שאם לא ימצאו דגלי ישראל מעל בתי התושבים, הם יחזרו מחר בשעה 19:00. יגרשו.

30.10

17:04 פחות משעתיים לשעה שבע, עד שהמתנחלים יחזרו לכפר, כפי שהם אמרו. אנחנו לא יודעים מה מצפה לנו, מכות, יריות או גירוש. קשה לי לתאר את הרגעים האלה.

19:20 השעה שבע ועשרים. המתנחלים לא חזרו עדיין. לפני כעשרים דקות שלושה חיילים, מאוד אגרסיביים, עברו בכפר. הם היו מאוד לחוצים, והשתמשו באורות שעל הרובים וכיוונו אותם כלפי הפנים של האנשים. לא הגבנו או עשינו דבר, והם עזבו. כעת כל הכפר עומד ומחכה לראות מה יקרה. אנחנו כולנו מתפללים שהמתנחלים והחיילים לא יבואו. בעזרת השם הכל יהיה בסדר. ארבעה מהחברים שלנו, אקטיביסטים, הצליחו להגיע לכפר עכשיו. הם התחלקו בין שני צדדים, ואנחנו מחכים. בבקשה תתפללו ובעזרת השם הם לא יגיעו. אנחנו מאוד מודאגים, יוצאים מדעתנו.

21:59 רק לעדכן, המתנחלים לא חזרו לכפר עדיין, ואנחנו מקווים שהם לא יגיעו. המכוניות שלהם נוסעות מסביב לכפר בשעתיים האחרונות, ממזרח לכפר. אנחנו ערים ושומרים על הכפר. נמשיך לעדכן.

31.10

00:21 עדכון מהיר: מתנחלים החלו לשרוף בתים באחד הכפרים במאספר יטא. הם שרפו בתים בסאפי.

11:48 בוקר טוב, כדי להשאיר אותך מעודכן, המתנחלים תקפו כפרים רבים במאספר יטא. הם שרפו בתים בסאפי וחתכו את החשמל בכפר נוסף. הם לא חזרו לקהילה שלנו אתמול בלילה, ואני מקווה שהם לא יחזרו. אנחנו מתפללים שהאלימות הזו נגד מסאפר יטא תיפסק.

21:35 היי חבר, מצטער שאני מפריע. בבקשה אל תעדכן על המצב בכפר שלנו כרגע. המתנחלים לא חזרו, לכפר כפי שהם אמרו שיעשו לפני יומיים. הם זזים (ברכבים) מסביב לכפר כל לילה. אנחנו עושים משמרת לילה, ועושים כמיטב יכולתנו כדי להגן על אנשינו. למרבה הצער, הכל בוער מטורף, וכל דבר יכול לקרות בכל רגע. תתפללו לביטחון שלנו כאן.

2.11

16:51 עדכון מהיר: לפני כשעתיים תקפו המתנחלים כפר סמוך והרסו מבפנים את הרכוש באחד הבתים, לאחר שהתושבים נמלטו מהבית. גם כעת, בכניסה לכפר שלנו, החרימו המתנחלים שתי מכוניות, מכונית פרטית ומשאית. התקפות המתנחלים מתגברות כל הזמן, הם תקפו את רוב הכפרים מתחילת המלחמה, והם ממשיכים לתקוף ולהטיל אימה על תושבים מדי לילה.

3.11

23:23 הצבא פושט שוב על הכפר עכשיו. הם עזבו לאחר שהיו במרכז (הקהילתי), התעסקו שם עם הכל. הם אפילו ניסו להסיר את הדגל הפלסטיני שהיה מצויר על הקיר. הם היו בין הבתים בכפר ולא איפשרו לאיש לדבר איתם. הם עזבו אחרי שהטילו עלינו אימה. הם עדיין בתוך הכפר. אנו מקווים שהם לא יחזרו אלינו.

5.11

18:23 שלום חברים, אני מקווה שאתם בטוב בתקופה הקשה הזו לכולנו. כידוע, הכפרים במסאפר יטא עוברים מסע תקיפות והטרדות חזק מאוד. הכפרים הללו זקוקים לסיוע חירום רב, השונה מכפר אחד לשני, אז החלטנו שאנחנו, הפעילים הפלסטינים באזור, נארגן מסע תרומות לכל האזור, עם חברינו שעליהם אנו סומכים על CJNV (המרכז היהודי לאי אלימות; א"ז). אני מקווה לשתף את הקמפיין באופן רחב ככל האפשר ולתמוך בו ככל האפשר. כל תרומה תתקבל בהערכה. הנה הקישור.

מחאה נגד המצור על ג'ינבה, מסאפר יטא, ב-18 בפברואר 2023 (צילומים: שרונה וויס ועומרי ערן ורדי / אקטיבסטילס)

הכפרים זקוקים לסיוע. מחאה במסאפר יטא, ב-18 בפברואר 2023 (צילומים: שרונה וויס ועומרי ערן ורדי / אקטיבסטילס)

7.11

00:04 חברים, קורה ממש עכשיו, הצבא בודק בתים בכפר.

00:39 חברים, רק כדי לעדכן אתכם, הם פשטו על הכפר, בהתחלה הגיעו לצד שלנו, והם לא באו ברכבים אלא בסוג של טרקטורון. הכל היה מאוד מפחיד. כאן הם לא בדקו בתים, הם זזו בין הבתים עם פנסים. לאחר מכן הם הלכו לצד השני של הכפר, בדקו מספר בתים שם, ובדקו אנשים. הם חיכו שם סביב עשרים דקות. נכון לעכשיו פה עזבו, ובעזרת השם הם לא יחזרו. הם שאלו על שם המשפחה שלי, שזה קצת מוזר מפחיד. תתפללו בשבילי, סליחה שאני מטריד אתכם עם העדכונים, אבל חשוב לי שתדעו.

12:55 הצבא פשט על הכפר שלי לפני שעה, הם שאלו על הפעילים (הישראלים והזרים; א"ז), הם אמרו לנו שאם תשיג מישהו (שיבואו לכפר; א"ז) נהרוג אתכם ואותם, והם הזכירו שמות, שזה מפחיד.

12:57 לא לשתף את זה פומבית כרגע.

8.11

8:47 בוקר טוב חבר, היום בשעה 2 לפנות בוקר הצבא פשט שוב על הכפר, סביב 14 חיילים, והם פשוט הטילו אימה על כולם, הם לא בדקו בתים, אבל הם עברו בין הבתים ואמרו לאנשים לא לעשות בעיות.

צילום מסך מתוך ההתכתבות

9.11

04:10 לא ייאמן, הצבא בתוך הכפר עכשיו.

11:37 הצבא עצר כמה בינלאומיים שביקרו בכפר עכשיו.

11:49 עד עכשיו הבינלאומיים מעוכבים, בחור מהכפר גם עוכב איתם. שני רכבים צבאיים בכפר.

12:02 הבינלאומיים והפלסטיני שוחררו עכשיו. נאמר להם שזה שטח צבאי סגור, שלא יבואו אלינו, ואם יתפסו אותם שוב באזור, הם ייעצרו. הם היו מעוכבים במשך כשעה במרכז הכפר.

10.11

20:21 היי חבר, רק כדי להשאיר את מי שדואג לנו כאן מעודכנים, לפני כעשר דקות הצבא בא לכפר, רכב אחד, 5 חיילים. הם נעו בין הבתים, הם לא נכנסו פנימה. אחד הבחורים שאל אותם "האם יש בעיות?" אחד החיילים אמר שאין בעיות, אבל שהם צריכים ללכת ולהסתכל פה ושם. אמרנו לו שלא עשינו בעיות ובטוח שאנחנו לא עושים. הוא אמר שהם יבדקו בעצמם. הם נעו בין הבתים בכפר ואז עזבו. זה מה שהם עושים לאחרונה, כבר יותר מעשרה ימים, כל לילה הם באים, לפעמים הם בודקים את הבתים, לפעמים הם מגיעים ברכבים, לפעמים הם הולכים ברגל מההתנחלות. זה ממש מפחיד. זה מבעית את כולם, מכיוון שאתה ישן ולא יודע מתי מישהו יעיר אותך ויאמר לך פשוט, צא החוצה ואנחנו נבדוק את הבית שלך. אני מקווה שהכל יהיה בסדר ובעזרת השם נעדכן את כל החברים שלנו על הנעשה כאן, כי זה לא הוגן.

11.11

01:16 היי חבר, עדכון מהיר: עכשיו אחת ורבע בבוקר, הצבא היה כאן עכשיו. הם בדקו חלק מהאנשים, אחד מהם הוא אחי. הם הלכו ברגל ורכב מאחוריהם והם עדיין כאן.

12.11

10:39 עדכון: אחד מרכבי הצבא פשט על הכפר, והחרים כלים וציוד שאנחנו משתמשים בו לעבודה.

13.11

23:21  עדכון מהיר: הצבא היו פה לפני מספר דקות, הם בדקו טלפונים ותעודות זהות. הם אמרו שאחד הבחורים צילם את אחת ממצלמות האבטחה בהתנחלות. זה שקר.

קהילת זנותה, שגורשה ב-1 בנובמבר 2023 (צילום: אורן זיו)

לפחות ארבע קהילות עזבו לגמרי את מגוריהן בדרום הר חברון מאז 7 באוקטובר בעקבות אלימות מתנחלים. קהילת זנותה, שגורשה ב-1 בנובמבר 2023 (צילום: אורן זיו)

14.11

23:22 התרחש לפני מספר דקות, הצבא או אנשים שנראים ככה, נכנסו לכפר עם טרקטורונים עם רעש מציק ואורות חזקים. הם העירו את כל התושבים. הם נוסעים בצורה משוגעת בין הבתים ברחבי כל הכפר. זה לא ברור אם הם חיילים או מתנחלים.

15.11

18:31 היי חבר, מה שלומך? אני מקווה שכולם בסדר בזמנים הקשים האלה. הלוואי ויכולתי לומר שאנחנו בסדר, אבל בכנות אנחנו לא בסדר. מאז ההתחלה (של המלחמה; א"ז) אנחנו מתמודדים עם משהו בלתי יאומן, התקפות והתקפות והתקפות כל לילה. אנחנו ממש שבורים, ממש התעייפנו מכל זה. אנחנו חיים את הזמנים הנוראיים ביותר מאז ומעולם.

אני שולח את ההודעה הזו כי משהו חשוב עומד לקרות מחר. לא נדבר על זה ברשתות החברתיות, אז החלטתי לשלוח בפרטי, ובבקשה אל תשתף את זה. מחר יהיה סיור של ארגון (מתנחלים; א"ז) עם עיתונאים וצלמים לכפרים בדרום. הם יגיעו לכאן מחר בצהריים, והם אומרים שהקהילה שלנו היא לא כפר, היא שקר גדול. הם אומרים כל הזמן שכל ההתקפות שאנחנו עוברים על ידי צבא ומתנחלים הכל פייק, ושהם יראו את הכפר, ויראו שכל שקשור לכפר הוא שקר גדול. זה מאוד מפחיד, כי מהניסיון שלנו, אנחנו יודעים שכל כך הרבה כפרים גורשו ואולצו לעזוב בגלל ארגונים, אז זה אומר שהם מטרגטים את הקהילה שלנו. אנחנו מקווים שהכל יעבור בקלות בלי בעיות, אבל אני לא יודע מה לומר. רק רציתי ליידע אותך. הם מגיעים כדי להגיד לעולם שאנחנו משקרים, אפילו שאנחנו לא. הם מפיצים שקרים על הפלסטינים שחיים פה שסובלים מהם, מזה שנים, לא רק חודש או חודשיים. אני אעדכן איך הסיור שלהם עבר.

16.11

13:06 היי חבר, רק כדי לעדכן אתכם. הם (מתנחלים; א"ז) עשו סיור, אנחנו פה. הם עברו בכפר פעמיים, הם לא ניגשו לאנשים או דיברו איתם, הם צילמו מהאוטובוס ומהמכוניות. הם הגיעו עם אוטובוס גדול ושבעה רכבים פרטיים. נראה שהם מתכננים משהו גדול, אנחנו מקווים שהכל יהיה בטוח פה.

20.11

17:09 היי, הצבא פשט על הכפר עם שני רכבים צבאים, הם רצו להחרים מכונית של אחד מהאנשים כאן בכפר. ברגע שהוא סירב לתת להם את המפתח, לקחו לו תעודת זהות, התעודה של אשתו והרישיון. הם יצאו עם המסמכים האלה, ואנחנו חושבים שהם יחזרו לקחת את המכונית, כי נתנו לו זמן ספציפי לטפל בזה בכניסה להתנחלות (להביא את הרכב לשם; א"ז), ואם לא, הם יחזרו לקחת אותו.

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
מחאה של רבנים מול מחסום ארז (צילום: אורן זיו)

ההתעלמות מהסבל בעזה מנוגד למסורת היהודית. מחאה של רבנים מול מחסום ארז (צילום: אורן זיו)

רבניות הפגינו נגד ההרעבה של עזה. "היהדות דורשת לתת אוכל לרעבים"

אמריקאים וישראלים מארגון "רבנים למען הפסקת אש" ערכו צעדת מחאה ביום שישי ליד מעבר ארז בדרישה להכניס מזון לרצועה. "אם למסורת יש משמעות, אסור לתת לאנשים בעזה למות ברעב", אמרה אחת המפגינות. 7 נעצרו

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf