newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

כעס בישובים הערביים על הפלת חוק החשמל: "יותר חשוב מתקציבים"

אלפי משפחות בישובים ערביים נאלצות להתחבר באופן מאולתר ומסוכן לחשמל, משום שלא קיבלו טופס 4, גם אם בתיהן נבנו כחוק. חוק שהיה אמור לפתור את הבעיה – נפל בגלל יריבות בין רע"מ למשותפת. "חשמל זו זכות בסיסית"

מאת:
הבעיה של חוסר חיבור לחשמל קיים בעיקר בחברה הערבית. עובד חברת חשמל מתקן קו חשמל (צילום: יוסי אלוני / פלאש 90)

הבעיה של חוסר חיבור לחשמל קיים בעיקר בחברה הערבית. עובד חברת חשמל מתקן קו חשמל (צילום: יוסי אלוני / פלאש 90)

"אנשים מתים יא וליד, משפחת כיוף נחנקה ומשפחת עליאן נשרפה". אלה הדברים שאמר ח"כ אחמד טיבי מהרשימה המשותפת לפני שבועיים מעל דוכן הכנסת, והפנה אותם לח"כ וליד טהא מרע"מ, לאחר שטהא, כמו כל חברי סיעתו, סירב לתמוך בהצעת חוק שהגיש טיבי והיתה אמורה לאפשר לבעלי בתים לחבר את בתיהם לחשמל בלי שקיבלו טופס 4 (טופס אישור אכלוס) כתנאי מוקדם.

משפחת כיוף היא משפחה מעוספיה. נאיף, אשתו רימא ובתם קאירן מתו בשנת 2010 מחנק מגז מהגנרטור שסיפק חשמל לבית משום שלא היו מחובר באופן תקין לחשמל. שניים מבני משפחת עליאן מבית צפאפא, מוסא ואשתו מרים, מתו לאחרונה בגלל שריפה שנגרמה מקצר חשמלי.

הצעת החוק של ח"כ טיבי באה למעשה לחדש צו שהופעל כבר בשנות ה-80. בעקבות המלצה של ועדה, החליט שר האנרגיה והתשתיות דאז, משה שחל, להוציא צו המתיר לחבר בתים לחשמל ללא צורך בטופס 4, ואלפי בתים חוברו כך לחשמל. כמה שנים מאוחר חידש השר בנימין בן אליעזר את הצו.

טיבי ביקש עכשיו לחדש את הצו. לדבריו, הוא זכה לתמיכה מחברי הקואליציה, אבל חברי רע"מ החליטו לא לתמוך בה ולכן החליט טיבי לא להעמידה להצבעה. טהא הסביר שהוא מסכים לתוכן החוק, אבל "לא חושב שאם הרשימה המשותפת תעביר אותו הוא יצליח, כי חוק כזה צריכה להעביר מפלגה מהקואליציה".

בכיר בוועדת תכנון ובנייה בצפון מסביר שאלפי בתים בישובים הערביים, עם רישיון וגם ללא רישיון, סובלים מהבעיה זו. "העברת חוק כזה חשובה יותר מכל התקציבים כי היא פותרת בעיות של אנשים באופן מיידי", אומר הבכיר. "הבתים אלה מחוברים היום לחשמל על ידי כבלים משכנים או קרובי משפחה, מהקו המרכזי של חברת החשמל, או באמצעות גנרטורים".

אותו בכיר הסביר שמעבר לכך שהחיבור הזה אינו חוקי ברוב המקרים, הוא גם מסוכן מאוד כי הוא עלול לגרום לקצרים חשמליים ולשריפות, לנפילת מתח ולבעיות רבות נוספות.

"בחברה היהודית סובלים פחות מהבעיה הזו", מסביר הבכיר, "כי בונים בתים עם תשתיות או על מגרשים שנרכשו מהמדינה ומוכנים לבנייה. בכפרים ערביים אנו בונים לרוב על אדמות פרטיות, והדרך לרישוי קשה ומסובכת יותר".

שכונות שלמות לא מחוברות. רחובות באום אל-פחם (צילום: מקבולה נסאר)

שכונות שלמות לא מחוברות. רחובות באום אל-פחם (צילום: מקבולה נסאר)

"כמעט הגעתי לכלל ייאוש בניסיון להשיג את הטופס הזה", מספר ע'סוב חסארמה מכפר בענה בגליל. "בניתי את הבית שלי לפני יותר מ-20 שנה, ומצבי הכלכלי לא איפשר לי לחבר אותו ישירות לחשמל, אז חיברתי קו מבית הורי. לפני שלוש שנים החלטתי לחבר אותו ישירות מחברת החשמל והתחלתי את הדרך האינסופית הזו. למרות שהבית חוקי, הם אמרו בהתחלה שהרעפים במרפסת אינם חוקיים, אז הסרתי אותם. אז הם גילו בעיה בדלת של הממ"ד, ואחר כך עוד ועוד דברים שאני לא מבין. בכל פעם אני מגלה שיש מכשולים חדשים".

בשפרעם, למשל, יש שכונה בשם אל-פואר. רוב בתיה אינם מחוברים לחשמל. לחלק מהבתים אין אישור ויש נגדם צווי הריסה. "השכונה שלנו היא דוגמא חיה לרוב השכונות בערים והכפרים הערביים", אומר ג'מאל תפל, תושב השכונה. "הבתים בנויים על אדמות פרטיות. חלקם לא קיבלו אישור בגלל ענייני בעלות וחלקם בגלל בעיות אחרות. אבל גם הבתים שיש להם אישור אינם מחוברים לחשמל. לכן כל שעון חשמל מספק חשמל לכמה בתים, מה שגורם לירידה במתח ולסכנות גדולות. הסכנות האלה גדלות עם הגידול באוכלוסייה".

הבכיר בוועדת תכנון ובנייה אומר שהוא לא מדבר על בתים שנבנו ללא רישיון, אלא על כאלה שקיבלו אישור. "טופס 4 הוא הטופס שמקבלים הבעלים של הבית מוועדת התכנון והבנייה לאחר שהם מכינים את ביתם בדיוק על פי התוכנית", הוא מסביר. "אם הבית לא תואם בדיוק את התוכנית, או אם יש תוספות בנייה, אפילו קלות, הבית לא יקבל את הטופס".

לדברי אותו בכיר, הפתרון הוא לתת קנסות, אבל לא למנוע חיבור לחשמל. "כמו שאדם שמבצע עבירת תנועה או עבירת בנייה, נשפט ונקנס, זה מה שצריך לקרות במקרה הזה. לא צריך לשלול ממשפחות שלמות את זכותן לחשמל בגלל עבירת בנייה. חשמל, כמו מים וביוב, הוא זכות בסיסית ואי אפשר לשלול אותו מאנשים".

“כששמענו שהחוק הזה עומד לעבור, חשבנו שהבעיות של מאות בתים ייפתרו", אומר מוסטפה חסארמה, סגן ראש המועצה המקומית בענה ופעיל חברתי. "הופתענו שהוא לא עבר בגלל תחרות בין המפלגות הערביות. החוק הזה יכול לשרת את החברה שלנו יותר מכל חוק אחר, אני רואה את הסבל של אנשים. הם לא יכולים להפעיל מכשירי חשמל רבים וזה בנוסף לסכנות".

השבוע דווח בגלי צה"ל כי מתגבשת עסקה בין הרשימה המשותפת לקואליציה ולפיה המשותפת תתמוך בתקציב או תימנע בהצבעה עליו בתמורה להעברת חוק החשמל. זאת למרות שיו"ר המשותפת, ח"כ איימן עודה, הצהיר במקביל שהמשותפת לא תתמוך בתקציב בכל מקרה.

רע"מ הודיעה כי תביא מחדש את החוק לאישור לאחר שהכנסת תחזור מהפגרה. ההודעה הזו מאשרת למעשה את העובדה שרע"מ מנעה את העברתו לפני שבועיים בגלל שאלות של קרדיט ותחרות פוליטית. עכשיו נותר לחכות אם רע"מ תעמוד בהבטחתה או האם המשותפת אכן תעשה הסכם עם הקואליציה בעניין זה והאם ההזדמנות להעביר את החוק תלך לאיבוד בגלל שינויים בקואליציה. מה שברור הוא שאלפי משפחות בישובים הערביים מחכות לחוק הזה, שעשוי לשפר את חייהן ואולי אפילו להציל אותם.

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן

השאירה מאחוריה בור גדול. בות'יינה דביט (צילום: מתוך עמוד הפייסבוק של בות'יינה דביט)

"הסלע שראה את האופק". לזכרה של בות'יינה דביט

שנים רבות של פעילות פוליטית, חברתית ופמיניסטית הפכו את דביט, אדריכלית ובת למשפחה קומוניסטית מרמלה, לאחת הדמויות המזוהות ביותר עם העיר. מסע הלוויה שלה סימל את המרקם המיוחד של האנשים שראו בה שותפה לדרך

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf