newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

כוחות גדולים הרסו בית ספר יסודי במסאפר יטא

בשעות הבוקר הגיעו כוחות מג"ב, צבא והמינהל האזרחי לכפר ח'ירבת א-ספאיי כדי להרוס את בית הספר שנבנה לאחרונה ביישוב. הכוחות הקיפו את בית הספר בעוד התלמידים בתוכו. כמה ילדים קפצו מהחלונות באימה

מאת:
הציוד מבית הספר שנהרס בח'ירבת א-ספאיי שבאזור מסאפר יטא, 23 בנובמבר 2022 (צילום: באסל אל עדרה)

"אנחנו נבנה את בית הספר שלנו מחדש, כי אנחנו רוצים ללמוד!", הטיחו ילדים בחיילים. הציוד מבית הספר שנהרס בח'ירבת א-ספאיי שבאזור מסאפר יטא, 23 בנובמבר 2022 (צילום: באסל אל עדרה)

כוחות גדולים של מג"ב, צבא והמינהל האזרחי הגיעו הבוקר (רביעי) לכפר ח'ירבת א-ספאיי שבאזור מסאפר יטא, בדרום הר חברון, כדי להרוס את בית הספר היסודי שנבנה לאחרונה ביישוב. הריסת המבנה התאפשרה לאחר שבג"ץ הפשיר הבוקר את צו ההקפאה שהוצא נגד ההריסה לפני כשבועיים, בשל קיומו של המבנה בתוך שטח אש 918.

עד לבניית בית הספר הקטן, התלמידים למדו בשני מוקדים: הצעירים יותר, תלמידי כיתות א'-ד', למדו בקליניקה מאולתרת המשמשת לרפואת חירום; הילדים הגדולים יותר צעדו בכל יום לכפר אמג'אז, מרחק של שלושה קילומטר, כדי ללמוד במבנה שנמצא גם הוא בשטח האש ותחת איום הריסה.

תושבי המקום זיהו בנקל את נהג אחד משני הבולדוזרים שהגיעו הבוקר להרוס את בית הספר: מתנחל שהקים חווה חקלאית באחד המאחזים באזור.

הכוחות, שהגיעו למקום בסביבות שמונה בבוקר, המתינו שעה ארוכה עד לתחילת מעשה ההריסה. נראה היה שהם מתייעצים טלפונית עם גורמים בכירים יותר, מכיוון שבאותה עת שהו בתוך המבנה יותר מעשרים ילדים בגילי בית ספר יסודי.

הכוחות הקיפו את בית הספר בעוד הילדים בתוכו, וצילמו את המבנה מכל כיוון. כשפשטה הידיעה על הגעתם, הגיעו לבית הספר גם הורים רבים, שבאו לשבת עם הילדים כדי לחזק אותם, ומורים מבתי הספר בסביבה, שבאו להביע סולידריות.

לפני שהחלה ההריסה עצמה, המהומה כבר היתה מחרישת אוזניים. ילדים בכו בבהלה למראה החיילים, צעקות נשמעו מכל עבר. המורים אמנם ניסו לשכנע את הילדים להמשיך ללמוד כרגיל, אך זה כבר היה בלתי אפשרי.

לאחר זמן מה, שוטרי מג"ב סגרו את הדלתות בעוד הילדים בפנים, וליד דלת כל כיתה הוצב חייל. הכוחות זרקו רימוני הלם לכיוון ההורים והמורים, וכן על האקטיביסטים שהתגודדו בחוץ. כמה ילדים קפצו מהחלונות באימה. אלה שהוצאו בצעקות רמות על ידי החיילים, ישבו על הרצפה ובכו.

לאחר שהוציאו את הילדים, הכוחות הוציאו מהכיתות גם את השולחנות, הכיסאות וציוד נוסף – כולם הוחרמו והועלו לשתי מכוניות שהובאו באופן מיוחד לצורך זה – ואז החלו להרוס את המבנה. את הילקוטים והספרים של הילדים שנמלטו אספו החיילים לתוך שקיות אשפה והניחו על האדמה.

במהלך ההריסה עצמה, היו ילדים שגילו אומץ לב והטיחו בחיילים: "אנחנו נבנה את בית הספר שלנו מחדש, כי אנחנו רוצים ללמוד!", בעוד הקטנים יותר ברחו או צפו בהריסה בבכי. ממחר, אלה וגם אלה ייאלצו לחזור וללמוד בקליניקה המאולתרת, או באוהל שאליו יצטרכו לצעוד ארוכות, ושנמצא גם הוא בסכנת הריסה.

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf