newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

גמר הגביע הפלסטיני הבקיע גול ניצחון נגד ישראל

ישראל החליטה למנוע את כניסת שחקני מחזיקת הגביע מהגדה למשחק הסופר-קאפ בעזה. הפלסטינים מיהרו למחות והפלסטינים כבשו שער ראשון נגד הסגר והפיצול. ביום חמישי באצטדיון אל-ירמוכ בעזה יתרחש הרבה יותר מגמר גביע

מאת:

בשלושת השבועות האחרונים עלה מדד ההתרגשות בקרב חובבי הכדורגל הפלסטיני. לראשונה מאז שנת 2000 אמור היה להתקיים משחק הסופר-קאפ החגיגי, בין מחזיקת הגביע של הגדה המערבית למחזיקת הגביע של רצועת עזה.

15 שנה, מאז פרצה אינתיפאדת אל-אקצה, לא התקיים משחק שכזה בליגה הפלסטינית. משחק שעל כף המאזניים שלו מונחים גם יוקרה וגם כסף – כולל הכרטיס הנכסף להתמודדות בצ'מפיונס ליג האסייתי – אבל בהתחשב במצב הפוליטי הפלסטיני ב-15 השנה האחרונות, גם הרבה יותר מזה. על כף המאזניים מונח גם הסיכוי לקשור מחדש בין שני חלקי העם הפלסטיני, המפוצלים גיאוגרפית והמפולגים פוליטית.

במלים אחרות, זהו משחק כדורגל, שאל מול המצב הבלתי אפשרי, הכיבוש, הסגר והיעדר-התקווה – מסמל את הדרך האנושית, הקמאית וההיסטורית ביותר בעולם, דרכה מבקשים הפלסטינים להיאבק: היאחזותם בחיים.

מחזיקת הגביע העזתית, איתיחאד שג'אעיה, מסיימת עונה מצוינת של דאבל במשחקי הרצועה: גם אליפות קלילה וגם גביע (ניצחון 3-0 על רפיח בגמר הגביע העזתי). אל-אהלי אל-ח'ליל לעומתם, מחזיקת הגביע מהגדה, עשו את הבלתי יאומן. אחרי 40 שנה ללא תואר, ועם המאמן האיטלקי סטאפנו קוזין שיכול לדבר באנגלית רק עם חמישה משחקניו, עלו החברונים לגמר הגביע וניצחו בו, בניגוד לכל התחזיות, את מחנה הפליטים בלאטה (4-3 בפנדלים) ובכך זכו בגביע הגדה ועלו לגמר הסופר-קאפ הפלסטיני.

צפו: קליפ ניצחון של אל-אהלי, חברון

משחק הסופר-קאפ, גמר הגביע הפלסטיני, חזר השנה לכותרות. היה זה בעיקר בגלל מאמצי יו"ר ההתאחדות ג'יבריל רג'וב והודעתו, כי לפלסטינים נמאס לקבל את תכתיבי הביטחון הישראלים, את הכיבוש ואת הסגר, וכי משחק הסופר-קאפ (משחק ראשון בעזה וגומלין בגדה) יתקיים השנה ויהי מה, על אפם ועל חמתם של הישראלים. רג'וב חזר ואמר כי אל לפלסטינים לקבל את המגבלות הישראליות כגזירה משמיים, וכי הפלסטינים צריכים להחזיר את החיים שלהם לשגרה.

בעקבות זאת החליטו בשתי הקבוצות לקחת את עובדת ההתמודדות ההיסטורית הזו ברצינות. בעזה, מיד עם סיומו של עיד אלפיטר, יצאו שחקני שג'אעיה למחנה אימונים סגור שארך שבועיים ימים. אל-אהלי חברון הלכו עוד כמה צעדים רחוק יותר ויצאו — לראשונה בהיסטוריה של המועדון — למחנה אימונים מקצועי באיטליה. הם חזרו לארץ ביום שבת, כשהם יודעים שבשלישי יעשו את הנסיעה ההיסטורית לעזה למשחק באצטדיון אל-ירמוכ.

איום החרם של פיפ"א

ישראל, שכנראה עדיין לא הפנימה את המצב החדש אחרי מסקנות קונגרס פיפ"א האחרון, התנהגה כאילו העסקים כרגיל. משרד הביטחון הודיע בלקוניות כי אין היתר, משיקולים ביטחוניים, לכניסת השחקנים החברונים לעזה, ושמבחינת ישראל הפלסטינים יכולים להמשיך לחלום על משחק סופר-קאפ בין עזה לגדה.

אחרי שלושה שבועות של בילד-אפ, האנטיקליימקס של ההודעה הישראלית היה רועם מאוד. העיתונות הפלסטינית געשה, והחלום על משחק עזה-גדה נדמה שוב כחיזיון תעתועים. רג'וב, שספג ביקורת פנים-פלסטינית קשה אחרי שוויתר בקונגרס פיפ"א האחרון על ההצבעה להשעות את ישראל, ידע כי העיניים מופנות אליו. והוא עשה את הצעד הברור מאליו.

צפו: קליפ ניצחון של ש'גאעיה, עזה

בתוך כמה שעות קיבלו ראשי התאחדות פיפ"א, ראשי קונפדרציית הכדורגל האסייתית, ראשי התאחדות הכדורגל האירופית וראשי קונפדרציית הכדורגל האפריקאית מברקים זועמים עליהם חתום יו"ר ההתאחדות הפלסטיני, המספרים על הביזיון הישראלי. בהודעה הפלסטינית צוין שישראל מבקשת לאחוז במקל בשתי קצותיו. גם לא להיות מושעת מפיפ"א ובתמורה להבטיח "לקחת חלק בוועדת תיאום שתסייע מעבר חופשי של שחקני כדורגל פלסטינים", וגם להתעלם מהבטחה זו רגע אחרי שניתנה.

ישראל נותרה בסירובה רק 24 שעות. לא ברור מה קרה מאחורי הקלעים ביממה האחרונה, אבל הבוקר הפלסטינים קיבלו הודעה שהשיקולים הביטחוניים הישראלים השתנו, וששחקני מחזיקת הגביע של הגדה יורשו להיכנס לעזה למשחק הראשון של הסופר קאפ (שיתקיים ביום חמישי הקרוב) ובהמשך לכך שהשחקנים העזתים יורשו לצאת מעזה ולשחק בגומלין, ביום ראשון בשבוע הבא, באצטדיון אל-חוסיין שבגדה.

שמונה שנים מאז החל המצור והסגר על רצועת עזה, ומאז הופרדה הרצועה מהגדה ומהעולם; ו-15 שנים מאז יכלו הפלסטינים להכתיר את מחזיקת הגביע בצורה ספורטיבית והוגנת, במשחק בין מחזיקת הגביע מעזה למחזיקת הגביע בגדה, תתרחש ביום חמישי הקרוב בעזה היסטוריה. רק 10,000 צופים יוכלו לגדוש את איצטדיון אל-ירמוכ שברצועה, אבל אפשר להבטיח שלא יהיה שם אף כסא אחד ריק.

במשחק בעזה, ובמשחק הגומלין בחברון ביום ראשון, יוכרע מי היא מחזיקת הגביע הפלסטינית. אבל גם אם יהיו אלו אל-אהלי מחברון, וגם אם איתיחאד שוג'אעיה מעזה, האינטרס הפלסטיני יוכל לרשום לעצמו ניצחון. בתוך קיץ נורא וחם ולוהט ואלים, ואל מול ישראל שמבקשת למנוע חזרה של שפיות לזירה הפלסטינית, כבשו הפלסטינים, עוד לפני בעיטת הפתיחה, שער ניצחון ופתחו שער של תקווה.

> הר הגע בירוק התפרץ: אל-זאהיריה אלופת פלסטין בכדורגל בגדה המערבית

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf