newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

הרשות הפלסטינית: עם הימין מדברים, על המפלגות הערביות כועסים

ברמאללה מספרים שהמגעים עם הליכוד הם חלק מהניסיון לשוחח עם מפלגות הימין בישראל. לעומת זאת, אבו מאזן כועס על המפלגות הערביות בגלל פירוק המשותפת. חוקר פלסטיני: ייתכן שהרשות מאותת לנתניהו שהיא רוצה דף חדש

מאת:

מייד אחרי הפרסום ב"Ynet" כאילו הרשות הפלסטינית קיימה מגעים חשאיים עם פטין מולא, סגן שר מטעם הליכוד במשרד ראש הממשלה, הרשות מיהרה להכחיש. אבל הפרסום הזה זורק אור על מהלך שמעטים שמו לב אליו: בעוד שהרשות הפלסטינית, דרך ועדת האינטרקציה עם החברה הישראלית, מקיימת שיח עם מפלגות יהודיות-ציוניות שונות, היחסים של הרשות עם הרשימה המשותפת ועם התנועה האיסלאמית מתוחים למדי.

כעס על כך שהרשימה המשותפת התפרקה ב-2019. הנשיא מחמוד עבאס (אבו מאזן) בסיור ברמאללה (צילום: פלאש 90)

כעס על כך שהרשימה המשותפת התפרקה ב-2019. הנשיא מחמוד עבאס (אבו מאזן) בסיור ברמאללה (צילום: פלאש 90)

לפי הפרסום ב"Ynet", מטרת המגעים עם מולא היתה לברר כיצד הרשות הפלסטינית תוכל לעזור לבנימין נתניהו להישאר בשלטון. לפי אותו פרסום, הרשות מעוניינת בהמשך שלטון נתניהו משום שהוא "הרע במיעוטו", והמועמדים להחליפו – גדעון סער או נפתלי בנט – הם קיצונים יותר, ואם ייבחרו, הם עלולים להרחיב את הפגיעה בפלסטינים ולהחיות את תוכנית הסיפוח.

הרשות, כאמור, הכחישה בתוקף את הפרסום הזה. גם הליכוד מיהר להכחיש, במיוחד אחרי שתקווה חדשה של סער ניצלה את הפרסום כדי לתקוף את נתניהו.

אולם גורם בכיר בוועדת האינטרקציה עם החברה הישראלית בראשותו של מוחמד מדני הודה שלפני חודש אכן נעשה ניסיון לקיים פגישה עם מולא, אולם הניסיון לא צלח. בתשובה לשאלה כיצד ייתכן שהרשות מנסה ליצור קשר דווקא עם הליכוד – אותה מפלגה שלא חדלה לתקוף את הרשות הפלסטינית ואת העומד בראשה מחמוד עבאס – אמר אותו גורם שהמגעים מתקיימים ונמשכים עם כל המפלגות. לדבריו, במגעים האלה הם נעזרים בחברים ערבים בתוך המפלגות הציוניות כדי להגיע לשיח ישיר עם גורמים יהודים במפלגות האלה.

לפי אותו גורם בכיר, שביקש להישאר בעילום שם, הרשות הפלסטינית פתחה בתחילת השנה בסדרת מגעים עם כל המפלגות היהודיות, במיוחד בצד הימני של המפה, כולל הליכוד. הרעיון הוא, הסביר הגורם, הוא לנסות לשכנע אותן להכליל את הסוגיה הפלסטינית במצעים שלהן ולהביע עמדות חיוביות שתומכות בפתרון הסכסוך וסיום הכיבוש כמהלך המשרת את טובת שני העמים.

לגבי המגעים עם סגן השר מולא, הסביר המקור שהם החלו אחרי שבוועדה לאינטרקציה ביררו עליו אצל חוגים ערבים-דרוזים. במגעים כבר סוכם על זמן ומיקום למפגש, אבל הוא בוטל ברגע האחרון.

"לפני חודש סיכם אחד מפקידי ועדת האינטרקציה עם פטין מולא על המפגש, אחרי שמולא ביקש לתת לו הזדמנות להתייעץ עם נתניהו" סיפר המקור. "אבל יום לפני הפגישה, פטין ביקש להעביר את מקום הפגישה (בטענה) שרמאללה עיר לא בטוחה. הפצרנו בו להגיע ולהיפגש ברמאללה, ואם לא, אז לבטל כליל, וכך היה".

גורם אחר בוועדת האינטרקציה האשים את פטין שדאג להדליף את עניין המגעים תוך שהוא מסלף את התוכן ואת המניעים האמיתיים למפגש. "האם הגיע תורינו להיות בני הדוד היקרים של אבו יאיר", תהה המקור השני בסרקסטיות.

שני הגורמים טענו שמולא הדליף את דבר המפגש שבוטל כדי לחזק את מעמדו בתוך הליכוד ולהוכיח שהוא אזרח ישראלי נאמן. בוועדת האינטרקציה משוכנעים שהאור הירוק שנתן נתניהו למגעים היה תרגיל מתוכנן. לפי התזה הזו, נתניהו הנחה את מולא לסכם על מפגש ללא כוונה לקיימו ובכוונה לנצל את הפרסום כדי להראות ש "הערבים רצים אחרי נתניהו" ומעוניינים בו.

המטרה של כל התרגיל, לפי אנשי ועדת האינטרקציה, היתה להמשיך להרדים את הרחוב הערבי בישראל ולצייר נתניהו כאבו יאיר הנחמד, שמתייחס יפה לערבים. לפי הגורמים הפלסטינים, גם ההכחשה של הליכוד תוכננה מראש כדי לא לפגוע בנתניהו אצל המצביעים היהודים מצד אחד, ומצד שני להשפיע על התודעה הפוליטית של המצביעים הערבים-פלסטינים בישראל. מולא עצמו אישר למעשה את המגעים ואמר ש"היו דיבורים על אש נמוכה. מנסים לעשות טוב לעם ישראל"

הרשות דווקא ניסתה להשפיע

בעקבות הפרסום התראיין אשרף אל-עג'רמי, לשעבר השר לענייני אסירים ברשות הפלסטינית והיום חבר בוועדה לאינטרקציה, לרדיו "א-נאס" המשדר בנצרת ואמר שהרשות אינה מתערבת בבחירות לכנסת משום שמדובר ב"עניין ישראלי פנימי". אל-עגרמי הוסיף שאם הרשות הייתה מתערבת, היא היתה מתערבת רק לטובת הרשימה המשותפת, שכן היא הקרובה ביותר לעמדותיה.

מעניין שאל-עג'רמי הזכיר את המשותפת ולא את הרשימה הערבית מאוחדת (התנועה האסלאמית) בהנהגת מנסור עבאס. ייתכן שאל-עג'רמי לא רצה להצטייר כמי שתומך בעבאס משום שעבאס נתפס כמי שמוכן לתמוך בהמשך שלטון נתניהו. מנצור עבאס גם הותקף קשות לאחר שאמר בראיון בערוץ 12 שהוא איננו "מחבק מחבלים", וייתכן שאל-עג'רמי לא רצה להיות מזוהה עמו מסיבה זו, אף שעבאס התנצל.

פורמלית לא ניתן היה לצפות לעמדה אחרת מאל-עג'רמי או מכל גורם אחר ברשות פלסטינית, אבל בפועל הרשות תמיד ניסתה להשפיע על הזירה הפוליטית בישראל דרך המפלגות הערביות-פלסטיניות מאז תחילת שנות התשעים.

גורם מאד המקורב לחבר כנסת בולט מהמשותפת סיפר, שאבו מאזן קרא לכמה בכירים ברשות והורה להם לסגור את הגדה המערבית בפני כמה מחברי הכנסת הערבים

ב-1992, ערב הבחירות לכנסת ה-15 בשנת 1992, כאשר ברקע התנהל משא ומתן חשאי באוסלו, ניסה אש"ף לשכנע את אזרחי ישראל הערבים לסייע למפלגת העבודה לזכות בשלטון. מוחמד מיעארי, לשעבר ח"כ וראש התנועה המתקדמת לשלום, סיפר ששגריר מצרים בישראל דאז, מוחמד בסיוני, הזמין אותו לקהיר יחד עם עבד אלוהאב דראושה, אז ראש מפלגת מד"ע, ועם ראש ועדת המעקב העליונה דאז, אבראהים נימר חוסיין.

מיעארי תיאר ל"שיחה מקומית" שבישיבה השתתף ד"ר אוסאמה אלבאז, היועץ המדיני של הנשיא חוסני מובארכ, וניהל אותה מחמוד עבאס (אבו מאזן), אז אחראי תיק ישראל באש"ף. מיעארי אמר שבפגישה ביקשו ממנו לרוץ ברשימה אחת עם מד"ע ולהביע נכונות לתמוך במאמצי מפלגת העבודה להרכיב קואליציה.

"אמרתי שהעבודה היא המפלגה שהקימה את ישראל על חשבון העם הפלסטיני ורבין הוא פשיסט במסווה של סוציאליסט ואני מתנגד ליחס אינסטרומנטלי עם הפלסטינים בישראל", שיחזר מיעארי את הפגישה.

מיעארי טוען שאחרי שחזר לישראל, אבו מאזן שלח לו איגרת והורה לו למשוך את רשימתו, אולם הוא סירב. התנועה המתקדמת לשלום התמודדה באותן בחירות ולא עברה אחוז החסימה.

בספר זיכרונותיו של שייח' ראיד סלאח, שיצא לאור אשתקד, מספר ראש התנועה האסלאמית הצפונית על מגעים רבים דומים, שבמסגרתם גם מצרים וגם אש"ף ניסו ללחוץ על התנועה שלו להשתתף בבחירות 1996 ולתמוך במועמדותו של שמעון פרס מול נתניהו.

"שגריר מצרים ניסה לשכנע אותי על ידי הצעת עסקה, שבה תכיר (אוניברסיטת) אל אזהר (בקהיר) במכללת השריעה והמדעים האסלאמיים באום אלפחם", כתב סלח בספרו. התמורה שהוא היה צריך לתת היתה השתתפות התנועה האסלאמית הצפונית בבחירות. אולם סלאח סירב.

בניסיון חוזר שלחה מצרים איש עסקים ממוצא פלסטיני לאום אל פחם בניסיון לשכנע אותו להתמודד "בשל גודל השעה וכדי להציל את הסכם אוסלו אחרי רצח רבין". "נפגשנו במשרדי ואחרי שעזב ללא הסכמה שמתי לב שהוא השאיר מעטפה גדולה שבתוכה 40 אלף שקל שבהם קנינו טרקטור לשירות מסגד אלאקצא", מספר סלאח בספרו.

אולם היום, ב-2021, היוצרות התהפכו. בעוד היא מנסה להידבר עם המפלגות הציוניות, הרשות הפלסטינית נמצאת בסוג של נתק מהמפלגות הערביות, וחוץ מיו"ר הרשימה המשותפת איימן עודה, הנשיא הפלסטיני עבאס לא מקבל את פני הח"כים הערבים במשרדו, בניגוד לעבר.

לפי מקורות פלסטינים, המקור לנתק הוא הכעס של הנשיא עבאס על התפרקות הרשימה המשותפת באביב 2019. הרשות ניסתה לאחות בין חלקי הרשימה המשותפת, אבל לא הצליחה. גורם מאד המקורב לחבר כנסת בולט מהמשותפת סיפר ל"שיחה מקומית", שאבו מאזן קרא בזמנו לכמה בכירים ושרים ברשות והורה להם לסגור את הגדה המערבית בפני כמה מאותם חברי כנסת ערבים. על פי אותו מקור, בישיבה השתמש אבו מאזן בקללות עסיסיות כלפי כמה מהבכירים בחברי הכנסת הערבים.

מהיחידים שעדיין מתקבל בלשכתו של עבאס ברמאללה. איימן עודה במסיבת עיתונאים בתל אביב (צילום: מרים אלסטר / פלאש 90)

מהיחידים שעדיין מתקבל בלשכתו של עבאס ברמאללה. איימן עודה במסיבת עיתונאים בתל אביב (צילום: מרים אלסטר / פלאש 90)

המשותפת כבר לא רוצה בקרבתה של הרשות

גם אחרי החייאתה של המשותפת באביב 2020 לא התרכך אבו מאזן וסירב לניסיונות לערוך סולחה עם ח"כים ערבים, שלפי אבו מאזן – כך מצטט אותו מקור – "עסוקים בעצמם ומתנהלים בצורה צינית ומטביעים את הציבור שלהם בסיסמאות ריקות במקום לנסות להשפיע על ידי השתתפות במשחק הפוליטי הישראלי לרווחת האזרחים הערבים בישראל ולמען עמם ותמיכה בממשלה שתהיה מוכנה לסיים את הכיבוש".

כחלק מהיחסים המתוחים עם הרשות, טוען מקור במשותפת כי גורמים ברשות הם שהדליפו לתקשורת בישראל את הסיפור – השקרי לפי אותו מקור – כאילו עודה קיבל מעטפות כסף מהרשות הפלסטינית. כדוגמה נוספת למתח בין מנהיגי הציבור הערבי-פלסטיני בישראל ובין הרשות טוען מקור אחר במשותפת כי מנצור עבאס ביקש לאחרונה לבקר ברמאללה ולהיפגש עם הנשיא עבאס אולם נענה בסירוב. מנצור עבאס לא הגיב לטענה.

ד"ר מוהנד מוסטפא, מנ"כל מרכז מדא אל-כרמל למחקרים יישומיים, סבור שבניגוד לעבר, המשותפת איננה מעוניינת בקרבה לרשות הפלסטינית משום שבתוך המשותפת עצמה יש מחלוקת האם הרשות מבטאת את החלום הלאומי הפלסטיני.

מוסטפא גם סבור שלא מן הנמנע שהרשות מנסה להעביר מסרים לגורמים אזוריים ובין לאומיים שהיא מנסה להתחבר לשיח הערבי, המנרמל את יחסים עם ישראל. ייתכן שהרשות מנסה לשחזר את יחסיה עם מדינות ערב כמו המדינות במפרץ, שהפכו בעלות ברית לישראל ורואות בנתניהו כשותף מול הנשיא האמריקאי החדש, במיוחד בסוגיה האירנית.

מוסטפא לא פוסל את האפשרות שהרשות הפלסטינית מאמינה שנתניהו יישאר בשלטון, ולכן היא מנסה לאותת לו שהיא מוכנה לפתוח אתו דף חדש, גם אם המטרה תהיה בפועל משא ומתן עקר ללא סוף. בלי המשא ומתן, מזכיר מוסטפא, אין בעצם הצדקה לקיומה של הרשות.

בתגובה רשמית לפרסומים הבהירה הוועדה לאינטרקציה עם החברה הישראלית כי מאז הקמתה בשנת 2012, היא מקיימת מגעים עם נציגי המפלגות הישראליות השונות והמסר שלה מעולם לא השתנה – קריאה לשים קץ לכיבוש ולפעול להקמת מדינה פלסטינית עצמאית בגבולות יוני 1967.  הוועדה הכחישה שהיא מתערבת בבחירות. "ראינו שוב ושוב במערכות הבחירות החוזרות ונשנות בישראל ביטויים רבים של השמצות בין יריבים ישראלים, ומדי המפלגות להכניס את הצד הפלסטיני למערכות הבחירות האלה. האם בכל פעם שיורד גשם ברמאללה, הישראלים פותחים מטריה בתל אביב?", אמרו בוועדה.

"יש אינספור דוגמאות לאופן שבו גורמים ישראלים רצו להגיע לרמאללה ולהיפגש עם הוועדה, אך הרשויות בישראל אסרו ברגע האחרון את כניסתם באמתלה של ביטחון", נאמר בהודעת הוועדה. "אך המטרה העיקרית הייתה ועודנה למנוע מהחברה הישראלית להקשיב לעמדה הפלסטינית הרשמית הקוראת לפתרון הסכסוך על בסיס הכרה הדדית בין מדינות פלסטין וישראל ולא על בסיס הנצחת הכיבוש ואתו הסכסוך".

ראשי הרשימה המשותפת והרשימה הערבית המאוחדת העדיפו לא להתייחס לשאלת היחסים עם הרשות הפלסטינית בצל הבחירות לכנסת כיום ובבחירות קודמות.

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן

בצפון עזה, 1 מכל 3 ילדים מתחת לגיל שנתיים סובל מתת תזונה חריפה. פלסטינים ממתינים לארוחה חמה שבושלה על ידי מתנדבים ברפיח, 20 בפברואר 2024 (צילום: עבד רחים ח'טיב / פלאש90)

עזה, כרוניקה של הרעבה

הרעב הכבד שישראל משיתה על עזה מאז 7 באוקטובר הגיע לממדים חסרי תקדים, אך המדיניות עצמה איננה חדשה: מאז 1967, ישראל שולטת בסל המזון הפלסטיני ברצועה ומשתמשת בו כנשק לניהול האוכלוסייה

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf