newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

המלחמה על הריבונות במזרח ירושלים הגיעה למרכזי התרבות

אתמול פשטה המשטרה על מרכז התרבות יאבוס ועל המרכז הלאומי למוזיקה על שם אדוארד סעיד בעיר, עצרה את מנהליהם והחרימה מסמכים וציוד. עורך דינם של שניים מהעצורים אמר כי הפשיטה נעשתה בתואנה של חשד למימון טרור, אך בפועל מדובר ב"המשך המדיניות של ייהוד ירושלים"

מאת:

המלחמה על הריבונות במזרח ירושלים נמשכת. אתמול (רביעי) בשעות הבוקר פשטה המשטרה על מרכז התרבות יאבוס ועל המרכז הלאומי למוזיקה על שם אדוארד סעיד בעיר.

מנהלת מרכז יאבוס, ראניה אליאס ובעלה מנכ"ל המרכז למוזיקה סוהיל ח'ורי נעצרו בביתם, שנמצא בשכונת בית חנינה בירושלים המזרחית, ונלקחו לתחנת המשטרה בהתנחלות הר חומה. המשטרה פשטה באותו זמן גם על ביתו של דאוד אלע'ול, מנהל מרכז אמנות אלקודס (שפק).

פשיטה משטרתית על המרכז למוזיקה ע"ש אדוארד סעיד במזרח ירושלים, ב-22 ביולי 2020 (צילום: באדיבות רשת אלקודס לתקשורת)

פשיטה משטרתית על המרכז למוזיקה ע"ש אדוארד סעיד במזרח ירושלים, ב-22 ביולי 2020 (צילום: באדיבות רשת אלקודס לתקשורת)

אליאס וח'ורי שוחררו בערבות אחרי 12 שעות, ומעצרו של אלע'ול הוארך. המשטרה ביצעה גם חיפוש מקיף במרכזים והחרימה מחשבים וניירות. גם בביתו של אלעו'ל התבצע חיפוש והוחרמו מסמכים.

מרכז יאבוס הוקם ב-1995, מתוך מטרה להחיות את חיי התרבות באלקודס. במרכזו הוקרנו סרטי קולנוע והועלו הצגות תיאטרון. כמו כן, יזם המרכז פסטיבלים ועסק בפעילות תרבות לילדים ונוער.

מרכז המוזיקה על שם אדוארד סעיד בירושלים המזרחית הוא סניף אחד מתוך כמה סניפים, בין השאר בעיר עזה, ברמאללה ועוד. המרכז הוקם ב-1996 ונועד לספק חינוך חברתי למוזיקה. צעירים לומדים בו מוזיקה, והוא גם יוזם פסטיבלים.

משרד התרבות הפלסטיני פירסם הודעה לעיתונות שבה גינה את המעצרים. בהודעה נכתב: "הכיבוש הישראלי משתמש בכל הדרכים של דיכוי וייהוד העיר אלקודס, כולל חנק של מרכזי התרבות הפלסטינית והעובדים בהם, סופרים, אמנים ואינטלקטואלים. ההרס והחורבן של מרכזי התרבות הוא פגיעה קשה מאוד בתרבות הלאומית הפלסטינית".

המשרד קרא לעולם לסייע להגן על מרכזי התרבות הפלסטיניים במזרח ירושלים מפני התקיפה הישראלית.

מנהל מרכז אדוארד סעיד, מוחמד מראג'ה, אמר בראיון ל"ווטן" כי "בתשע בבוקר הגיעו כוחות גדולים של משטרה ושב"כ, כ-15 איש, חוץ מהמון כוחות שהיו מפוזרים בחוץ, למרכז שנמצא ברחוב אלזהרא, וחיכו שהעובדים יגיעו. הם טענו בפנינו שיש בידם החלטה שאושרה על ידי בית המשפט לבצע חיפוש במרכז ולהחרים מחשבים ומסמכים, בטענה שזה קשור למימון טרור.

"הם החרימו הרבה מסמכים ושבעה מחשבים, ולקחו תיקי הנהלת חשבונות מ-2014 עד 2020. הם עשו את אותו הדבר במרכז יאבוס, ושם גם החרימו את מצלמות האבטחה".

עו"ד נאסר עודה, שייצג את ראינה אליאס ואת אלע'ול, אמר ל"שיחה מקומית": "היום קל מאוד להדביק 'אשמת טרור' לכל פלסטיני. חוק המלחמה בטרור שאושר לפני ארבע שנים נתן להם סמכויות רחבות. אפילו חשד קטן מאפשר להם לעצור בלי הוכחה. זה חוק שמעניש אותך לפני שאתה בכלל אשם".

לדברי עודה, "המדינה השתמשה בחוק המלחמה בטרור, שלפיו הם יכולים לקשור כל בן אדם לטרור – בין אם דרך תמיכה רגשית או פוליטית, מחאה או תמיכה כלכלית. זה נותן להם לגיטימציה לפשוט על כל מקום, לעצור ולערוך חיפוש, להחרים כלי רכב או כסף פרטי, רכוש או זהב של אנשים".

עודה אומר כי "התקבלה החלטה לערוך חיפוש במרכזי תרבות ובבתי העובדים במרכזים האלה, בחשד שיש להם קשר למימון ארגוני טרור. לפי הטענה הזאת הם האריכו את מעצרו של אלע'ול. אליאס וח'ורי נחקרו 12 שעות, שזאת עבירה על החוק, כי החזקה לחקירה היא 3 שעות עם אופציה להאריך ל-3 שעות נוספות באישור קצין. הם שוחררו בתנאים של ערבות אישית וערבות גורם שלישי, וגם בתנאי שלא ייצרו קשר עם העובדים, רואה החשבון וההנהלה שלהם ושיתייצבו לחקירה בכל עת שיזומנו".

לטענת עודה, הפשיטה על מרכזי התרבות באלקודס היא "המשכיות למדיניות ייהוד ירושלים. הם סגרו את כל המוסדות 'הפוליטיים' ואסרו על כל פעילות שנחשבת פוליטית, והם רוצים למנוע הצגה של תרבות פלסטינית ואמנות שהיא חלק ממנה. הם מונעים כל דבר שמייצג את התרבות הפלסטינית".

לפני יותר משנה המשטרה פשטה על משרדי הטלוויזיה הפלסטינית במזרח ירושלים, החרימה ציוד ומנעה מהטלוויזיה וכתביה לעבוד ולשדר במקום. העיתונאית קריסטין רינאווי, כתבת הטלוויזיה הפלסטינית שמכסה את ירושלים המזרחית, עוכבה ארבע פעמים.

מושל אלקודס, עדנאן ג'ית, נעצר ביום שני בפעם ה-17 מאז שנכנס לתפקידו לפני כשנתיים. מחר אמורה להתקיים עצרת מחאה מול בית משפט השלום בירושלים בתשע בבוקר בעת הארכת מעצרו.

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
ההיסטוריה היהודית תהיה מוכתמת במה שישראל עשתה בעזה. פלסטינים אחרי הפצצה ברפיח, אפריל 2024 (צילום: עבד רחים ח'טיב / פלאש 90)

ההיסטוריה היהודית תהיה מוכתמת במה שישראל עשתה בעזה. פלסטינים אחרי הפצצה ברפיח, אפריל 2024 (צילום: עבד רחים ח'טיב / פלאש 90)

כן, זה רצח עם

ברוב המקרים של רצח עם, מבוסניה עד נמיביה, מרוואנדה עד ארמניה, מחוללי הרצח אמרו שהם פועלים מהגנה עצמית. העובדה שמה שקורה בעזה לא דומה לשואה, כותב חוקר השואה עמוס גולדברג, לא אומרת שזה לא ג'נוסייד

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf