newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

הכל דבש: כך נראית עונת המסיק בסרטון הסברה צבאי

על רקע הדיווחים הרבים על התנכלויות לחקלאים הפלסטינים מצד מתנחלים במהלך עונת המסיק, מפרסם המתפ"ש סרטון הסברה המהלל את ההגנה שמספק הצבא למוסקים

מאת:

ביום ראשון פרסם המתפ"ש (מפקדת תיאום פעולות הממשלה בשטחים) בעמוד הפייסבוק שלו סרטון בערבית שעוסק בעונת מסיק הזיתים שנפתחה לאחרונה בגדה המערבית. "צפו כיצד המתפ"ש מוודא שתושבים פלסטינים יוכלו למסוק עד הזית האחרון, בעונת המסיק בחברון", נכתב באנגלית בסטטוס שצורף לסרטון. להזכיר: מתפ"ש הוא הגוף הצבאי האחראי על יישום מדיניות הממשלה וניהול החיים האזרחיים והביטחוניים של הפלסטינים שחיים תחת כיבוש בגדה המערבית ובעזה.

בסרטון מוצג חקלאי מחברון, שמספר למצלמה שהוא מרוצה מהאופן בו מתנהלים הדברים ומהביטחון שהוא חש בזמן המסיק של 90 עצי הזית שברשותו, בזכות החיילים שנשלחים על ידי המתפ"ש כדי להגן עליו. רס"ן ספא עיז אל דין, שאחראי על אזור חברון מטעם מתפ"ש מצהיר בסרטון: "עונת המסיק מתנהלת ללא בעיות". אנשי מתפ"ש אמנם ממלאים תפקידם ומתאמים בין החקלאים לבין גורמי הביטחון כדי לאפשר להם למסוק על אדמותיהם, אבל האם העונה באמת מתנהלת ללא בעיות? מדוע בכלל צריך להגן על החקלאים? ומי אמור לעשות זאת?

כבר בשבועיים האחרונים (והראשונים למסיק) תיעד ארגון "יש דין" כעשרים מקרי אלימות נגד פלסטינים הקשורים למסיק, בהם גניבת זיתים, השחתת עצי זית ותקיפות ברחבי הגדה. אירועים אלו מצטרפים לשורה של מקרי אלימות אותם תיעד ארגון "רבנים לזכויות אדם", ביניהם ארבעה מקרים בהם נתפסו ישראלים בעת מעשה גזל ועוכבו לחקירה על ידי כוחות הביטחון. בכל המקרים מדובר על אלימות יזומה, עניין שחוזר על עצמו מידי שנה בעונת המסיק. יש לציין כי לא מדובר בכלל האירועים האלימים, אלא רק באלו שתיעדו הארגונים.

בין האירועים עליהם מדווח "יש דין" רק בשבוע האחרון: תושב הכפר כליל הותקף ביום שני בזמן שעסק במסיק ליד המאחז החדש מגני ארץ. יום לפני כן הותקף חקלאי פלסטיני מהכפר יאנון ליד ההתנחלות איתמר. ברביעי שעבר פלסטינית מהכפר ג'ית הותקפה בזמן שמסקה את זיתיה בשטח ליד חוות גלעד. לדבריה, אזרח ישראלי הגיע למקום, איים עליה, שפך את הזיתים שכבר אספה וניסה לגרש אותה מאדמתה. עוד דווח כי חקלאים מהכפר אל-מור'ייר גילו ביום ראשון גילו כי כ-200 עצי זית נמסקו באדמות השייכות להם ליד המאחז עדי עד. זיתים נגנבו מעצים גם בבורין ובכפר פרעתא.

מהצבא נמסר בתגובה:

"כוחות צה״ל פועלים מדי יום בתקופת המסיק על מנת לאפשר למוסקים לקיים את עבודתם כשלא נשקפת סכנה לבטחונם. אבטחת המסיק כוללת הכנה מוקדמת אשר במסגרתה נקבעים מועדים מדוייקים ומתואמים מראש לביצוע פעולת המסיק. בכל אחד מהמועדים אשר בהם נקבעת מראש פעילות זו מאבטחים כוחות צה״ל במרחב לצד נציגות של גורמים בטחוניים רלוונטיים נוספים. במקרים המובאים בכתבה כוחות צה״ל אינם נכחו במקום, שכן מדובר בטווח זמן מעבר לפעילות המסיק. במקרים בהם קיימת פגיעה או גניבת רכוש מעבר לזמני האבטחה שנקבעו מראש, בעל השטח מופנה להגשת תלונה במשטרת ישראל ככל תושב".

> שבוע ראשון למסיק: עליה בדיווחים על אלימות מתנחלים נגד פלסטינים

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

המהפכה החינוכית שהקדימה את זמנה

כבר ב-1774 הבינו בחבר העמים של פולין וליטא ש"אין לכפות משמעת באמצעות פחד, אלא באמצעות מנהיגות והבנה", שהכיתות צריכות להיות מעוצבות "כך שהילד לא יראה את בית הספר כבית סוהר", ושרק הממסד האזרחי יכול להניב חינוך אוניברסלי שוויוני וחופשי

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf