newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

היהודים שמצביעים למשותפת: "הם מציעים תקווה"

הרשימה המשותפת קיימה באחרונה אירועים רבים לקהל דובר עברית שבהם השתתפו יותר מאלף איש, וסקר מראה כי שיעור ההצבעה לרשימה עשוי להגיע ל-5% ממצביעי השמאל היהודי. "בשיח של ההסתה, הקול השפוי מגיע דווקא מהמשותפת", אומר צעיר שהצביע כחול לבן בבחירות הקודמות

מאת:

250 איש באירוע של איימן עודה בתל אביב, 100 איש באירוע של אחמד טיבי בתל אביב, 70 איש באירוע של עודה בכפר סבא, עשרות רבות באירועים של עאידה תומא סלימן בחיפה ובתל אביב – 25 אירועים בסך הכל של הרשימה המשותפת לקהל דובר עברית, שבהם השתתפו לפי ההערכות בין 1,300 ל-1,400 איש. הפנייה לקהל היהודי ברשימה המשותפת, וכמובן בחד"ש, אינה חדשה, אבל מספרים כאלה לא ראו שם כבר הרבה שנים.

אחמד טיבי בארוע של הרשימה המשותפת בתל אביב, 23 בפברואר 2020 (צילום: אורן זיו)

אחמד טיבי בארוע של הרשימה המשותפת בתל אביב, ב-23 בפברואר 2020 (צילום: אורן זיו)

ההתעניינות הזאת של ציבור יהודי עולה בקנה אחד עם סקר שערכה ד"ר דליה שיינדלין, סוקרת דעת קהל ויועצת פוליטית ממכון "דעה עצמאית מחקר ואסטרטגיה" עבור הרשימה המשותפת. הסקר נערך בינואר, אחרי סגירת הרשימות, בקרב 800 יהודים המגדירים את עצמם על הרצף שבין מרכז שמאל, שמאל ושמאל מובהק.

לפי הסקר, באפריל בשנה שעברה הצביעו 3% ממצביעי השמאל היהודי לרשימות המרכיבות את המשותפת, בבחירות בספטמבר השיעור שלהם עלה ל-4%, ובבחירות הקרובות הוא עשוי להגיע ל-5%. לפי שיינדלין, "הסקר מראה שיש פתיחות רבה יותר לשקול הצבעה לרשימה המשותפת. מגמת העליה ממשיכה כך שיש סיכוי למנדט יהודי עם פוטנציאל ליותר". מדובר בכ-44 אלף מצביעים, הרבה יותר ממה שקיבלה הרשימה המשותפת בספטמבר.

פעילה מרכזית במרצ אמרה ל"שיחה מקומית" כי היא אכן רואה תנועה של פעילים ותומכים של מרצ שיצביעו הפעם למשותפת. להערכתה, כמנדט עד מנדט וחצי מקרב בוחרי מרצ, בעיקר כאלה שהיו מזוהים בעבר עם רצ (בניגוד לחלק שהיה מזוהה עם מפ"ם), עשויים לעשות את המעבר למשותפת, אם כי זה לא בהכרח יקרה בבחירות הקרובות. התחזית שלה היא שאחרי הבחירות מרצ תתמזג עם מפלגת העבודה, והחלק והשמאלי יותר עשוי לחבור למשותפת.

טיבי בתל אביב: סוגיות אזרחיות במרכז

אירוע הבחירות של טיבי נערך בבית הקפה קיוסקו בשכונת פלורנטין בדרום תל אביב. טיבי אמר ל"שיחה מקומית" כי זו אינה הפעם הראשונה שהוא נפגש עם קהל יהודי, אבל זו היתה הפעם הראשונה בקמפיין הנוכחי והקודם, ומספר האנשים שהגיעו היה מעודד. לדבריו, "החברים שלי אומרים לי שנגיע למנדט יהודי. אני מקווה שנכפיל את מה שקיבלנו בבחירות הקודמות".

כבר מההתחלה היה ברור מהו הנושא שהביא את רוב הקהל לאירוע. "אנחנו המפלגה היחידה שמזכירה את המלה כיבוש ונמשיך לדבר על הכיבוש, גם אם נישאר היחידים", אמר טיבי וזכה למחיאות כפיים סוערות. טיבי התייחס ארוכות לתעמולת הליכוד שמתרכזת בדמותו תחת הסיסמה "ביבי או טיבי".

לדבריו, "הם לא מתכוונים לאחמד טיבי האיש, הם מתכוונים לאחמד הערבי. חמינאי לא קיבל שלטים כמוני. אמרו לי שכל שלט כזה באיילון עולה 250 אלף שקל וראיתי עשרות כאלה. בכל אירוע בחירות נתניהו מזכיר אותי בין 10 ל-15 פעמים. מיד אחרי כל כנס כזה אני מקבל גידופים ואיומים מביביסטים. הוא אחראי להתקפות עלי. זו הסתה נטו".

שלט בחירות של הליכוד בכפר סבא, 24 בפברואר 2020 (צילום: אורן זיו)

"הסתה נטו". שלט בחירות של הליכוד בכפר סבא, ב-24 בפברואר 2020 (צילום: אורן זיו)

כשנשאל לגבי האפקטיביות של הרשימה המשותפת, הזכיר טיבי שהעביר 20 חוקים, אבל לדבריו, המטרה המרכזית היתה ברורה: למנוע מנתניהו להקים ממשלה. "עם 13 מנדטים מנענו מביבי להקים ממשלה. כשיהיו לנו 15 מנדטים המצב יהיה שונה".

באופן מפתיע למדי, רוב השאלות שנשאל טיבי בתל אביב לא נגעו למה שאפשר לכנות "עניינים לאומיים": מדינה יהודית, הדגל וההמנון, ואפילו לא "עסקת המאה". הרושם הברור היה שלפחות הקהל שהגיע לשמוע אותו מתנגד לה. הקהל התל אביבי התמקד בשאלות "אזרחיות". שלוש פעמים הוא נשאל לגבי זכויות להט"בים. הוא ענה שהוא והרשימה שלו מגנים כל פגיעה ב"אחר", עד שמישהי בקהל איבדה סבלנות וקראה: "אתה מסוגל להגיד את המילה טרנסג'נדרים?"

שאלות נוספות נגעו למאבק בשינוי האקלים. טיבי אמר שהוא עמד בראש ועדה בכנסת לצדק סביבתי, אבל השואל התעקש. המאבק על האקלים הוא הדבר הכי חשוב היום, אמר הצעיר, ברשימה המשותפת זה נמצא בסעיף האחרון, כאילו לצאת לידי חובה. טיבי הודה שבציבור הפלסטיני שאלות כמו הריסות בתים או אלימות תופסות מקום הרבה יותר גבוה מאשר האקלים.

שאלות נוספות נגעו בעמדה שלו ושל המשותפת לגבי מאבקים חברתיים. הוא נשאל על עמדתו בנושא קצבאות למשפחות מרובות ילדים, וענה: "אני בעד, אנחנו החלשים של החלשים, אבל גם החרדים הם קבוצה מוחלשת". טיבי הביע תמיכה גם בסוגיות העזרה לפריפריה הערבית והיהודית וצדק כלכלי, ואמר – "תבדקו מה קידמתי בוועדת הכלכלה".

ארוע של הרשימה המשותפת בתל אביב, 23 בפברואר 2020 (צילום: אורן זיו)

"היחידים שמובילים את השמאל". פוסטר של איימן עודה עם הכיתוב "זה שמאל" בתל אביב, ב-23 בפברואר 2020 (צילום: אורן זיו)

השאלה היחידה שנשאה אופי "לאומי" היתה כשאחד הנוכחים שאל אותו איך הוא יכול להצביע למישהו שאמר שהוא לא רוצה שבתו תתחתן עם יהודי. "אני יכול להגיד לה מה לעשות?" אמר טיבי, והצביע על בתו שהיתה בקהל.

בהכללה נראה שהמתלבטים שהגיעו לאירוע מסכימים עם העמדות של המשותפת לגבי הכיבוש והנושא המדיני, אבל לא בטוחים שהמפלגה "ליברלית" מספיק לטעמם. ייתכן שאפילו עבור טיבי עצמו זה היה סוג של שיעור. אם אכן המשותפת תקבל מנדט יהודי או יותר, הוא ומנהיגים אחרים במפלגה יצטרכו לשמוע מה מציק לקהל היהודי שרוצה לתמוך בהם.

גיא, צעיר כבן 30, אמר שבפעמים הקודמות הצביע למרצ ולמחנה הדמוקרטי. לדבריו, "אני מתוסכל ממרצ. השמאל הציוני שוגה באשליות, הוא מתנחמד, פריבילגי, קצת לא שמאל, פחות מייחס חשיבות לכיבוש". הוא אמר שהוא נוטה להצביע למשותפת. "היא מציעה לי יותר תקווה".

גלינה, ששאלה את טיבי על טרנסג'נדרים, אמרה שהוא התחמק מתשובה לשאלה שלה, אבל זה לא יגרום לה לא להצביע למשותפת. "אני רוצה זכויות ללהט"בים, אבל כשחייל בשטחים יורה בפלסטיני הוא לא שואל אותו אם הוא טרנסג'נדר. הפלסטינים הם הקורבן היותר גדול". בפעם הקודמת היא הצביעה למחנה הדמוקרטי, הפעם תצביע למשותפת.

עומר עובדיה, בן 19 מגבעתיים, יצביע בבחירות הקרובות בפעם השלישית בחייו, הודות לרצף הבחירות יוצא הדופן. בעבר הצביע למרצ, אך כעת הוא מתלבט. "אני מרגיש שאין שום קול שמייצג אותי. אחרי שדב (חנין) וסתיו (שפיר) עזבו, אין מי שהמשבר האקולוגי נמצא בראש סדר העדיפויות שלו". תשובתו של טיבי שאמר כי "תמיד תמצאו את הרשימה המשותפת בצד הנכון של כל הצבעה בנושא", לא סיפקה אותו. לדבריו, "יש מצב חירום אקלימי", ואם בסופו של דבר לא יצביע משותפת, זו תהיה הסיבה.

גם מיכאל אנגל הצביע למרצ בבחירות האחרונות. "החלטתי לעבור כי היום אין יותר מרצ", הוא מעיד. "הצבעתי חד"ש בשנות ה-80, אבל היום זו האלטרנטיבה היחידה שמקדמת את השותפות היהודית ערבית. הם (המשותפת) היחידים שמובילים את השמאל", אמר.

עודה בכפר סבא: "בגלל הגישה המתונה"

באירוע שנערך בביתם של פלאח וסוזאן סמארה, רופאי שיניים מכפר סבא, התכנסו ביום שני בערב כ-70 יהודים וערבים, רובם מאזור השרון. גם בבחירות הקודמות אירגנה המשפחה חוג בית עם עודה, אך הפעם סוזאן סמארה מרגישה משהו שונה.

למרות העייפות מהקמפיין, עודה מגיע נמרץ. "ביבי הציע את תוכנית המאה, אני מציע את תוכנית האלף: בעוד אלף שנה יהודים וערבים יחיו כאן ביחד", הוא אומר.

איימן עודה בארוע של הרשימה המשותפת בכפר סבא, 24 בפברואר 2020 (צילום: אורן זיו)

איימן עודה בארוע של הרשימה המשותפת בכפר סבא, ב-24 בפברואר 2020 (צילום: אורן זיו)

אם באירוע של טיבי השאלות נגעו לעניינים אזרחיים וחברתיים, באירוע בכפר סבא רוב השאלות נוגעות לנושא היהודי-ערבי: פתרון הסכסוך, הגדרת המדינה כיהודית, ואיך לא יירו קאסמים מהגדה לכפר סבא כשתקום מדינה פלסטינית. רבים בקהל היו מצביעי מרצ והעבודה קלאסיים, שבאו לשמוע את עודה בפעם הראשונה.

לקראת סוף הערב, עודה פנה במיוחד לקהל המצביעים למשותפת בפעם הראשונה. "יש מה לשפר במשותפת", הוא אומר, "ברמת המצע זה שם, אבל צריך יותר ייצוג יהודי. נעבוד על זה בשנים הקרובות". הוא מזכיר את היהודים האמריקאים שעמדו לצד האפרו-אמריקאים בארה"ב, והיהודים שעמדו לצדו של נלסון מנדלה בדרום אפריקה. "זה הרגע של כל אדם להגיד: אני לא מסכים עם איימן ב-100%, אבל ב-70% – כן. ברגע זה אני רוצה להיות לצד המיעוט. יש בזה אמירה מוסרית".

לשאלה בעניין חוק השבות עונה עודה, "צריך לאזרח את החוקים. אם יש מישהו במצוקה, אנחנו לא נסגור את הדלת". על השאלה מדוע לא יסתפקו האזרחים הפלסטינים בזכויות אישיות בתוך ישראל, הוא עונה: "אנחנו עם. כחלק מהפשרה ההיסטורית אני מכיר שזה המקום להגדרה העצמית של יהודים, אבל זה לא צריך לפגוע בשוויון העמוק שצריך להיות פה".

"לפני שלוש מערכות בחירות לא הזמינו אותנו, לא פירסמו מפגש כזה בעברית", סיפרה בתום האירוע ענת נגבה סבג מהוד השרון. סבג נגבה, פעילה בנשים עושות שלום ובעומדים ביחד, אמרה שהיא מתלבטת בין המשותפת למרצ. "לא בגלל אכזבה ממרצ, אלא בגלל הגישה המאוד מתונה (של עודה; א"ז), שלפיה לנו היהודים יש בהחלט מקום".

עמרי כספי, בן 33 מאזור השרון, סיפר כי בבחירות האחרונות הצביע לכחול לבן ולפני כן למרצ. זהו האירוע הראשון של המשותפת שהוא משתתף בו. לכחול לבן הוא הצביע "כדי להעיף את ביבי", אבל כעת הוא שוקל להצביע למשותפת. "בשיח של ההסתה, הקול השפוי מגיע דווקא מהמשותפת", הוא אומר, "אני רוצה להצביע למי שמאמין שכולם יכולים להיות שותפים ואני מאמין שאוכל למצוא שם בית".

בסביבתו האישית של כספי, הצבעה למשותפת לא נתפסת כמובנת מאליה. "במשפחה וחלק מהחברים מצביעים משותפת, אבל בעבודה שלי יש התנגדות גדולה", הוא אומר, "ובחוויה שלי עוד לא נשבר מחסום הפחד".

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

המהפכה החינוכית שהקדימה את זמנה

כבר ב-1774 הבינו בחבר העמים של פולין וליטא ש"אין לכפות משמעת באמצעות פחד, אלא באמצעות מנהיגות והבנה", שהכיתות צריכות להיות מעוצבות "כך שהילד לא יראה את בית הספר כבית סוהר", ושרק הממסד האזרחי יכול להניב חינוך אוניברסלי שוויוני וחופשי

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf