newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

בין מלחמות, מהפכות, מצור ומעצר: הקליפ שמשמח את המזה"ת

באיראן עצרו את הרקדנים, בעזה מנסים לשמור על אופטימיות למרות המחסור, ובסוריה לא מצליחים. טרנד הפקת גרסאות הקליפ Happy סוחף אלפים בין מרקש לטהראן ומתל אביב לאיסטנבול

מאת:

אתמול (שלישי) נעצרו שישה איראנים בשל השתתפות בקליפ שמח. השישה הם רק חלק מקבוצה שהפיקה את אחת מגרסאות טהראן לקליפ Happy של הזמר פארל וויליאמס. מאז שעלה הקליפ המקורי של וויליאמס לרשת לפני חצי שנה הוא צבר כרבע מיליארד צפיות, ויותר מכך: הקליפ, שמבוסס על עשרות אנשים שונים שרוקדים ברחובות ומוחאים כפיים, הפך לטרנד בינלאומי והופקו לו מאות גרסאות כיסוי פחות או יותר מכל מדינה בעולם.

גם במזרח התיכון נספחו אלפי אנשים עם הטרנד. גרסאות הופקו במרקש, איסטנבול, עמאן, ביירות, שכם, תל אביב, קהיר, עזה, ירושלים, טהראן ועוד. רוב הקליפים שומרים על אווירת החדווה והחופש של השיר המקורי, אם כי כמה מהם נותנים למלים משמעות קצת אחרת. בעזה הוסיפו היוצרים לצד הרקדנים כתובים בסגנון "בעזה אין דלק – ועדיין הוא שמח", "מלחמת אחים – ועדיין הם שמחים". בסוריה, לעומת זאת, העלו מבחר קטעים מההפקות ברחבי העולם, והוסיפו שאצלם אין מקום לשמחה כיום. [עדכון, 4.6: גם פליטים סורים במחנה פליטים בעיראק הפיקו גרסה לקליפ!]

מאז המעצר של ששת הרקדנים בטהראן הספיק פארל וויליאמס לצאת בהודעה פומבית נגד המעצר, ואפילו הנשיא חסן רוחאני צייץ בטוויטר שלו הודעה שנשמעת כמחאה נגד המעצר – שבוצע כנראה על ידי כוחות הכפופים ישירות למנהיג העליון, חאמנהאי.

בתקווה שהעצורים ישוחררו בהקדם, המלחמה והרודנות ייפסקו בסוריה והמצור יוסר מעל עזה, ליקטתי חלק קטן מהקליפים של אנשים שמחים במזרח התיכון. כי גם את זה צריך לפעמים.

טהראן – הקליפ של העצורים (יש עוד אחד)

עזה – לקרוא את האותיות הקטנות

תל אביב

עמאן

מרקש

איסטנבול

שכם

סוריה (כולל תמונות קשות לצפייה)

קהיר

ביירות

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

המהפכה החינוכית שהקדימה את זמנה

כבר ב-1774 הבינו בחבר העמים של פולין וליטא ש"אין לכפות משמעת באמצעות פחד, אלא באמצעות מנהיגות והבנה", שהכיתות צריכות להיות מעוצבות "כך שהילד לא יראה את בית הספר כבית סוהר", ושרק הממסד האזרחי יכול להניב חינוך אוניברסלי שוויוני וחופשי

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf