newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

בחסות המשטרה ובן גביר, מתנחלים הקימו מאחז בשייח' ג'ראח

בתירוץ של הקמת "לשכה פרלמנטרית" לבן גביר, פעילי ימין הסתובבו אתמול בשכונה והטילו אימה על התושבים. המשטרה מאפשרת להם לפעול בחופשיות. השאלה האם גם הפעם, הפרובוקציה הזו תצית את ירושלים ואת השטחים

מאת:
מתנחל מרסס גז פלפל עבר פלסטינים ועיתונאים מחוץ לביתה של משפחת סאלם בשייח׳ ג׳ראח (צילום: אורן זיו)

מתנחל מרסס גז פלפל עבר פלסטינים ועיתונאים מחוץ לביתה של משפחת סאלם בשייח׳ ג׳ראח (צילום: אורן זיו)

בחסות המשטרה, הקימו אמש (ראשון) פעילי ימין מאחז בתוך שכונת שייח' ג'ראח. הסיבה הרשמית לנוכחות המוגברת של מתנחלים בשכונה היא הקמתה של "לשכה פרלמנטרית" של חבר הכנסת איתמר בן גביר, צעד שבא בעקבות כמה מקרים של הצתת מכונית של מתנחל יהודי בשכונה, ולאחר שביום שישי בלילה פרצה אש בביתו כתוצאה מהצתה מכוונת, לטענת המתנחלים.

בפועל, הקמת "הלשכה" שימשה תירוץ לפעילי הימין כדי להסתובב בשכונה ולהטיל אימה על התושבים הפלסטינים, בניסיון נוסף לחברוניזציה של השכונה.

כזכור, הפעם הקודמת שבה הקים בן גביר "לשכה פרלמנטרית" בשייח' ג'ראח היתה במאי 2021. העימותים שהתפתחו אז סביב נוכחותו של בן גביר ופעילי הימין הקיצוני בשכונה נחשבים כאחד הגורמים שהציתו את אירועי מאי בירושלים המזרחית כולה, המשיכו לירי החמאס מעזה, למבצע "שומר חומות" ולאירועים האלימים ב"ערים המעורבות" בישראל.

מבחינת בן גביר, האירוע אתמול יכול להיחשב כהצלחה. עשרות כלי תקשורת ראיינו אותו ואת פעילי הימין שליוו אותו, כולל סגן ראש העירייה אריה קינג, בנצי גופשטיין מארגון להב"ה וברוך מרזל. הנוכחות שלו גרמה למשטרה לפרוס כוחות רבים בשכונה, והכוחות האלה פעלו בעיקר נגד התושבים הפלסטינים. בן גביר הצהיר כי ישהה ב"לשכה" שלו לסירוגין עד שהמשטרה "תעשה את העבודה שלה", והבוקר (שני) שוב התייצב במקום.

בן גביר ב"לשכה" שהקים מחוץ לביתה של משפחת סאלם בשייח׳ ג׳ראח (צילום: אורן זיו)

בן גביר ב"לשכה" שהקים מחוץ לביתה של משפחת סאלם בשייח׳ ג׳ראח (צילום: אורן זיו)

אולם אף שהנוכחות של בן גביר הביאה אתמול לעימותים בשייח' ג'ראח, פעילים פלסטינים בשכונה העריכו שלמרות האיומים של החמאס והקריאות של הפתח לבוא ולהפגין במקום, בשלב זה לא צפוי שהעימותים והמחאות יגלשו למקומות אחרים בירושלים, בעזה או בגדה.

במאי בשנה שעברה בן גביר פינה את "הלשכה" שלו לאחר שהובטח לו שהנוכחות המשטרתית במקום תוגבר ושיוקם מחסום בכניסה לרחוב. הפעם הוא דורש הקמת נקודת משטרה קבועה מחוץ לבית המתנחלים. לא ברור אם דרישה זו תיענה, אך בינתיים המתנחלים הצליחו להפוך את החיים של תושבי השכונה לעוד יותר קשים.

"המשטרה עובדת עם המתנחלים"

האירועים אתמול החלו כבר בתשע בבוקר כאשר פעילי הימין הקימו סוכה, תלו שלטים והציבו מערכת הגברה לקראת הגעתו של בן גביר. הסוכה הוקמה על שטח שצמוד לביתה של משפחת סאלם, שאריה קינג ניסה לגדר פעמיים בתקופה האחרונה. רשמת ההוצאה לפועל הוציאה בחודש שעבר צו פינוי גמיש לחודש מרץ, ל-11 לבני משפחת סאלם, החיים בבית מאז שנות החמישים.

זמן קצר לאחר הגעתו של בן גביר לשכונה, פרצו ויכוחים בין תושבים פלסטינים ומתנחלים, שגלשו לעימותים פיזיים. באחד המקרים, מתנחל התיז גז פלפל לעבר בני משפחת סאלם ואקטיביסטים שהגיעו לתמוך בהם, ופעילי ימין אחרים השליכו כיסאות. אחד מבני המשפחה נעצר וכך גם מתנחל אחד. השוטרים שהיו במקום דחפו את בני המשפחה ותומכיהם לתוך הבית, דפוס פעולה שחזר על עצמו לאורך כל היום.

בני משפחת סאלם ותושבים פלסטינים בשייח' ג'ראח סיפרו שבערב שקדם (שבת) להגעתו של בן גביר, מתנחלים התפרעו בשכונה בעקבות ההצתה. כמה פלסטינים נפצעו, כלי רכב הושחתו ומתנחל נפצע לאחר שנהג מקומי, שעל פי הדיווחים רוסס לעברו גז פלפל, פגע בו.

"עשרות מתנחלים היו כאן פה עד שלוש וחצי בלילה", סיפרה אתמול בבוקר פאטמה סאלם, אחת מבנות המשפחה המיועדות לפינוי. "הם אומרים שהאדמה והבית לא שלנו, ואנחנו צריכים לצאת. ריססו אותי בגז". סאלם נפצעה בידה ונזקקה לטיפול רפואי. אחיה איברהים סיפר כי "מאות מתנחלים תקפו אותנו, הרסו רכבים וריססו גז. אחי ח'ליל נעצר כשניסה להגן על אמא שלנו. אין לנו מה לעשות. המשטרה עובדת איתם".

"המטרה שלהם היא להסית נגד הפלסטינים ולעשות כאן בעיות בחסות המשטרה", אמר הפעיל הירושלמי מוחמד אבו חומוס, לפני ששוטרים התנפלו עליו וחטפו ממנו דגל פלסטין שהחזיק בידו. "אנחנו צריכים לעמוד נגד ממשל הכיבוש. כמו שהם קוראים למתנחלים להגיע לכאן, אנחנו הירושלמים צריכים להגיע לפה".

פעילי השמאל נשארו בחוץ

לאורך כל היום, גם המשטרה וגם המתנחלים מנעו מפלסטינים ומפעילי שמאל להיכנס למגרש שעליו הוקמה הלשכה. "זה שטח פרטי, אתה צריך לתאם כדי להיכנס פה", צעק מתנחל לעבר עיתונאי פלסטיני. לעומת זאת, לפעילי הימין, רבים מהם "נערי גבעות" מהגדה המערבית, ניתנה גישה חופשית לאזור ברוב שעות היום. המשטרה הגבילה את תנועת של פלסטינים בשכונה והציבה מחסומים משני צידי הרחוב.

שוטרים עוצרים צעיר פלסטיני בשייח׳ ג׳ראח, 13 בפברואר 2022 (צילום: אורן זיו)

שוטרים עוצרים צעיר פלסטיני בשייח׳ ג׳ראח, 13 בפברואר 2022 (צילום: אורן זיו)

רק לקראת ארבע אחר הצהריים, לאחר שפורסמו בקבוצות של הימין קריאות להפגין במקום, החליטו במשטרה לנסות לפנות חלק מפעילי הימין מהאזור שסביב בית משפחת סאלם, ואף עשו שימוש חריג נגדם ברימוני הלם. "כשאני היית מג"בניק, לא זרקתי רימונים על יהודים", אמר אחד מפעילי הימין לשוטרים. פעילי הימין עברו להפגין בדרך שכם בנקודה שבה מוחים כבר למעלה מעשור פעילי שמאל, והתעמתו עם נהגים פלסטינים.

בהמשך סגרה המשטרה את הכביש והקימה מחסומים מסביב לשכונה. נהג פלסטיני שעשה "חראקות" עם רכבו, נשלף ברכבו באלימות ונעצר.

בערב, המשטרה עשתה שימוש ברימוני הלם ומכתזית נגד תושבים פלסטינים ופעילים שהתאספו ליד המחסום שבכניסה לרחוב בו גרה משפחת סאלם. הצעירים הדליקו מדורה ושרו שירי מחאה, כפי שעשו במאי 2021 מחוץ לבית משפחת אל כורד, ומדי כמה דקות המשטרה ניסתה לפנות אותם.

פלסטינית נופפה בדגל פלסטיני מבעד לסורגים בחלון ביתה, ושוטר איים עליה שייכנס לבית וייקח את הדגל, שכן בעיני משטרת ירושלים הנפת דגל פלסטין היא מעשה אסור. "זה הבית שלי, מותר לי לעשות פה מה שאני רוצה", ענתה הפלסטינית.

קינג דחף ח"כים מהמשותפת

(צילום: אורן זיו)

לקראת תשע הגיעו חברי הכנסת אחמד טיבי, אוסאמה סעדי ועופר כסיף מהרשימה המשותפת והותקפו מילולית ופיזית כשעשו את דרכם לתוך בית משפחת סאלם. אריה קינג חסם את דרכם ודחף אותם. השוטרים, כמו לאורך כל היום, האיצו בחברי הכנסת להיכנס לבית, אולם לא עצרו איש מהתוקפים היהודים.

"תקפו אותנו מתנחלים בראשותו של קינג תחת עיניהם של שוטרי משטרת ירושלים", סיפר ח"כ טיבי. "הם (השוטרים) לא מנעו מהם להיות אלימים ולתקוף שלושה חברי כנסת". קינג לא הכחיש את התקיפה, שתועדה במצלמות. "זו קרקע פרטית של יהודים ואני הייתי מול אחמד טיבי ועופר כסיף", סיפר קינג. "אמרתי להם שאסור להם להיכנס כי זו אדמה שלי. הם דחפו אותי, וכשדוחפים אותי, אני בדרך כלל נוהג להתגונן".

צעירים פלסטנים מוחים בשייח׳ ג׳ראח, 13 בפברואר 2022 (צילום: אורן זיו)

תושבת שכונת שייח' ג'ראח מניפה דגל פלסטין מבעד לסורגי חלון ביתה (צילום: אורן זיו)

בתוך בית המשפחה היתה אווירת חירום של ממש. צעירים התכוננו לרגע שבו המתנחלים יפרצו פנימה, וחובשים טיפלו בשני צעירים שנפצעו מאבנים שהושלכו על ידי מתנחלים. חלק מבני המשפחה ערכו תצפיות על הגג.

הדפוס שחזר לאורך כל היום היתה מדיניות של המשטרה לאפשר למתנחלים להתגרות ולתקוף פלסטינים, לקלל אותם ולירוק לעברם. כשהפלסטינים רצו להגיב, המשטרה הגיעה, פינתה את המתנחלים ועצרה את הפלסטינים.

באחת התקריות, פעילי ימין צעירים היכו עם מקלות דגלים נהג קטנוע שעבר לידם. כשהנהג הפלסטיני ירד להתעמת איתם, שוטרים רבים הקיפו אותו ודרשו ממנו להמשיך לנסוע. הוא עלה על הקטנוע, ואחד מפעילי הימין ירק בפניו. היורק לא נעצר.

פעילי הימין, בראשות בן גביר עצמו, השתמשו במערכת הכריזה כדי לקרוא "מחבלים", ו"לכו לסוריה", לעבר פלסטינים בשכונה. כשחברי הכנסת מהרשימה המשותפת הגיעו, אחד הפעילים קרא "אחמד טיבי יא חזיר", אך בן גביר ביקש ממנו "למתן" את דבריו לצעוק לעברו "טיבי מחבל". פעילי ימין אחרים קראו לעבר משפחת סאלם "עוד חודש לא תהיו פה". אחרים הפריעו בקללות לשידור הישיר של ערוץ אל ג'זירה ושל כלי תקשורת פלסטינים אחרים.

אוסאמה דקידק, שגר בסמוך לבית של המתנחלים שעלה באש והוא זה שהזעיק את המשטרה, סיפר כי הותקף במוצאי שבת. "ריססו אותי בגז ופגעו לי עם אבן בפנים", אמר. לאחר שהמשטרה לא סייעה לו,  ביקש דקידק משני מתנחלים מבוגרים, אחד מהם חמוש באקדח, שיגידו לפעילי הימין הצעירים לא לעלות על גג ביתו. "אנחנו לא מכירים את כולם, אם נראה שזה קורה, נגיד להם", הם אמרו בטון לא משכנע.

לקראת השעה 11 בלילה, המשטרה ניסתה לפנות את "הלשכה" של בן גביר, והוא התעלף בזמן ניסיון הפינוי ופונה לבית החולים. הסהר האדום דיווח שטיפל ב-31 פצועים במהלך היום, ושישה מהם פונו לבית החולים. בין הפצועים שטופלו היו עיתונאי, שלושה פרמדיקים ושלושה אקטיביסטים. הבוקר חזר בן גביר למקום, אבל בינתיים לא נרשמו עימותים.

צעירים פלסטנים מוחים בשייח׳ ג׳ראח, 13 בפברואר 2022 (צילום: אורן זיו)

צעירים פלסטנים מוחים בשייח׳ ג׳ראח, 13 בפברואר 2022 (צילום: אורן זיו)

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
ההיסטוריה היהודית תהיה מוכתמת במה שישראל עשתה בעזה. פלסטינים אחרי הפצצה ברפיח, אפריל 2024 (צילום: עבד רחים ח'טיב / פלאש 90)

ההיסטוריה היהודית תהיה מוכתמת במה שישראל עשתה בעזה. פלסטינים אחרי הפצצה ברפיח, אפריל 2024 (צילום: עבד רחים ח'טיב / פלאש 90)

כן, זה רצח עם

ברוב המקרים של רצח עם, מבוסניה עד נמיביה, מרוואנדה עד ארמניה, מחוללי הרצח אמרו שהם פועלים מהגנה עצמית. העובדה שמה שקורה בעזה לא דומה לשואה, כותב חוקר השואה עמוס גולדברג, לא אומרת שזה לא ג'נוסייד

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf