newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

בחד"ש יודעים שמועמד יהודי לא מביא קולות, ובכל זאת דבקים בעקרון

המצביעים היהודים לחד"ש שווים בשיאם חצי מנדט, ולכן יש קולות במפלגה שקראו להזיז את המועמד היהודי למקום לא ריאלי. אבל הרוב במפלגה חושב אחרת. "יש לנו אינטרס לאומי שיהיו איתנו יהודים שמתנגדים לכיבוש"

מאת:
מציג עמדות יותר טובות מח"כים ערבים במפלגות אחרות. ח"כ עופר כסיף אחרי שהותקף על ידי שוטרים בסילוואן (צילום: אורן זיו)

מציג עמדות יותר טובות מח"כים ערבים במפלגות אחרות. ח"כ עופר כסיף אחרי שהותקף על ידי שוטרים בסילוואן (צילום: אורן זיו)

ח"כ עופר כסיף זכה לאמון גדול בבחירות שהתקיימו בוועידת חד"ש בשבת האחרונה. 67 אחוז מהמצביעים תמכו במועמדותו למקום השלישי ברשימה  לכנסת הבאה, לעומת 19 אחוז שקיבלה עו"ד נועה לוי, ו-14 אחוז שקיבל פעיל המפלגה עלי היבי.

אף שמול כסיף ולוי התמודד מועמד לא-יהודי, בחד"ש מקובל שהמקום הזה שמור ליהודי. ה"שריון" לא כתוב בתקנון המפלגה, אבל היה למסורת. ובכל זאת, למרות התמיכה הרחבה שקיבל כסיף ממאות צירי המפלגה שהשתתפו בבחירות, היו מי שטענו שהצבת מועמד יהודי במקום השלישי היא טעות אסטרטגית.

חלוקת המנדטים חייבת להיות פרופורציונלית למספר הקולות שמביא כל מועמד, אמרו פעילים במפלגה, ומשום שמספר המצביעים היהודים לחד"ש ולרשימה המשותפת מועט ביותר, הנהגת חד"ש היתה חייבת לדחוף את המועמד היהודי למקום הרביעי או אולי אפילו למקום החמישי.

הביקורת הזו קשורה גם לאכזבה של חלק מחברי המפלגה שרצו שינוי ברשימה לכנסת. היו מי שרצו שחבר הכנסת לשעבר ד"ר יוסף ג'בארין יוצב במקום ריאלי, היו מי שרצו לדחוק את ח"כ עאידה תומא סלימאן מחוץ לרשימה, והיו כאלה שלא היו מרוצים מתיפקודו של ח"כ איימן עודה בראשות חד"ש והרשימה המשותפת. אולם בסופו של דבר, צמרת הרשימה נשארה בדיוק כפי שהיתה בבחירות הקודמות – עודה, תומא סלימאן וכסיף.

האכזבה מרשימת חד"ש באה על רקע חוסר שביעות הרצון של החברה הערבית מהמצב הפוליטי. לפי הסקרים, שיעור ההצבעה ברחוב הערבי לכנסת עשוי לרדת מתחת ל-45 אחוז – הרף הנמוך ממילא שנרשם בבחירות הקודמות.

בבחירות הקודמות, הסקרים ניבאו למשותפת שבעה-שמונה מנדטים, אולם בסופו של דבר היא קיבלה רק שישה. לפיכך, נסיגה נוספת בשיעור ההצבעה עשוי להוריד אותה מתחת לאחוז החסימה. רע"מ, שקיבלה בבחירות הקודמות ארבעה מנדטים בלבד, נמצאת במצב עוד יותר פגיע. על רקע זה אפשר להבין את ההחלטה של יו"ר רע"מ מנסור עבאס להפסיק לתקוף את המשותפת, כפי שעשה בשנה האחרונה, ולקרוא לציבור הערבי להצביע לאחת משתי הרשימות הערביות. העיקר שיעברו את אחוז החסימה.

היה צריך להזיז את המועמד מהנגב קדימה על חשבון המועמד היהודי. יוסף אל-עטואנה (מימין) עם עופר כסיף, עאידה תומא סלימאן ואיימן עודה (צילום: אורן זיו)

מועמד מושך קולות

מכאן אפשר להבין את הרצון לשלב ברשימת חד"ש מועמדים שימשכו קולות, על חשבון מועמד יהודי, שברור לכולם שלא יוכל לשפר את סיכוי המפלגה לשמור על כוחה או להגדילו. אחת הטענות שהושמעו היתה שצריך היה לקדם למקום השלישי את יוסף אל-עטאונה, נציג הנגב, שם חד"ש והמשותפת מנסות לנגוס בכוחה של רע"מ, שקיבלה שם את מרב הקולות בבחירות האחרונות. אל-עטאונה מוצב כרגע במקום הרביעי בחד"ש, שנחשב לא ריאלי.

"עם כל המציאות הרעה והמדאיגה הזו, חד"ש היתה צריכה לעשות לפחות שינוי אחד ברשימה", אומר פעיל בחד"ש שהעדיף לדבר בעילום שם. לדבריו, מרגע שהתברר שג'בארין, שנחשב פופולרי בעיר מגוריו אום אל-פחם ובישובים באזור, לא מתמודד ברשימה, היה חובה לחזק אותה, משום שהרשימה הנוכחית "נראית דהויה" בעיני רבים בציבור הערבי.

"היה צורך לפעול שאל-עטאונה יוצב במקום השלישי, הבטוח, במקומו של כסיף", אומר הפעיל. "תשוו את מספר הקולות שניתן להשיג אם אל-עטאונה יהיה במקום בטוח מול מספר הקולות שיביא כסיף, כמה מאות קולות יהודים שלא תורמים כלום".

אותו פעיל הביע הערכה לכסיף ולעמדות שלו נגד הכיבוש, "אבל עם כל ההערכה לחשיבות השותפות הערבית-יהודית, בספירת הקולות הוא לא מוסיף דבר לחד"ש ולמשותפת. כשהמשותפת היתה חזקה וגדולה, נוכחות המועמד היהודי במקום בטוח לא הייתה בעיה. באותה תקופה המשותפת קיבלה מספר רב של קולות בקרב היהודים, אבל היום העניין שונה, וכל קול חשוב לחד"ש ולמשותפת".

"האינטרס שלנו כמיעוט לאומי הוא שיהיו לצידנו יהודים המתנגדים לכיבוש ולגזענות"

רע"מ, הזכיר הפעיל, הקצתה את המקום השלישי ברשימה שלה למועמד מהנגב, וייתכן שתקצה גם את המקום החמישי למועמד מהדרום. הליכוד והמפלגות הגדולות בונות את הרשימות שלהם על פי מספר הקולות שיכולים להביא המועמדים השונים, התלונן הפעיל, "ואנחנו בחד"ש עושים הפוך. אני לא מבין למה".

אותו פעיל מודע לכך ששאלת השותפות היהודית-ערבית, שבשמה מוצב מועמד יהודי במקום ריאלי בחד"ש, היא עניין עקרוני, אבל לדבריו "השותפות הערבית-יהודית יכולה להישמר, גם אם נזיז את המועמד היהודי למקום הרביעי. אני לא חושב שהיהודים שהצביעו לחד"ש ולמשותפת, ישנו כיוון אם המועמד היהודי יוצב במקום הרביעי. זה לא משפיע על העיקרון. גם אם לא יהיה מועמד יהודי (במקום ריאלי, ב"ז), העיקר שהשיח והעיקרון יישארו. אבל עכשיו אנחנו במירוץ קולות, וחייבים להפוך את הרשימה שלנו לרשימה שתעודד האנשים להצביע, רשימה מושכת".

לא במקרה, הפעילים בחד"ש שדיברו בעד הזזת המועמד היהודי במורד הרשימה דיברו שלא לציטוט. הנושא הזה, השותפות היהודית-ערבית, נחשב בקונצנזוס רחב בחד"ש. הצבת מועמד יהודי במקום ריאלי היא חלק מהזהות של המפלגה.

כמו המאבק בדרום אפריקה

רג'א זעאתרה, חבר הלשכה הפוליטית של חד"ש וחבר מועצת עיריית חיפה מטעם המפלגה, מסביר כי  "השותפות הערבית-יהודית בחד"ש היא עניין עקרוני, שמושרש כבר עשרות שנים". זעתרה נתלה בדוגמה של המאבק נגד האפרטהייד בדרום אפריקה. "השחרור הלאומי בדרום אפריקה היה תלוי בברית של האנשים המדוכאים, כלומר השחורים, עם הכוחות המתקדמים בקרב האנשים המדכאים, כלומר הלבנים, כדי לפרק את שלטון הדיכוי".

לדברי זעאתרה, "האינטרס שלנו כמיעוט לאומי הוא שיהיו לצידנו יהודים המתנגדים לכיבוש ולגזענות. זה חשוב הן מקומית והן עבור דעת הקהל העולמית. אנו רואים שבשנים האחרונות כוחות רבים אימצו את עקרון השותפות, אך השותפות שאנו (בחד"ש) מציעים נבדלת בכך שהיא שותפות כדי לשנות את המציאות, לא כדי לייפות אותה ולהנציחה".

זעאתרה טוען כי מספר הקולות ממצביעים יהודים אינו המדד הבלעדי. בעוד שבבחירות האחרונות לפני שנה קיבלה המשותפת פחות מ-10,000 קולות ממצביעים יהודים, בבחירות שלפניהם הגיעה המשותפת לכ-20,000 קולות. אולם לפי זעאתרה, מספר הקולות אינו המדד הבלעדי לחשיבותה של השותפות.

"הבסיס הוא נוכחות של קוטב שמאלני מובהק, אנטי-ציוני במחשבה ובפועל", אומר זעאתרה. "הבסיס הזה הופך עוד יותר חשוב בגלל ההתעלמות מהסוגייה הפלסטינית מצד כוחות כמו מרצ ומפלגת העבודה.  (מפלגת העבודה) נסוגה במידה רבה מהעלאת נושא סיום הכיבוש בסדר העדיפויות שלה ובשיח הפוליטי והאלקטורלי שלה".

רג'א זעאתרה ושהירה שלבי במסיבת העיתונאים בחיפה. (צילום: רמי יונס)

רג'א זעאתרה ושהירה שלבי במסיבת העיתונאים בחיפה. (צילום: רמי יונס)

זעאתרה הודה ש"יש אנשים שאולי מסתייגים מהסגנון המחוספס של כסיף, שמציב מראה מטרידה מול החברה הישראלית ומאתגר את האווירה הפשיסטית בתוכה. יש מי שנוטה יותר לסגנון של הח"כ לשעבר, דב חנין, שפנה לפלחים רחבים יותר וניסה להשפיע עליהם ולבנות בריתות רופפות. יש מי שחושב שמקומו של המועמד היהודי צריך להיות השני, הרביעי או החמישי. כל אלה פרשנויות לגיטימיות, אבל אף אחד מחד"ש לא דוחה את עקרון השותפות כעיקרון".

מועצת חד"ש, שיש בה רוב ערבי גדול, הזכיר זעאתרה, הצביעה בעד כסיף. "אין ספק שכסיף מייצג נאמנה את האינטרסים של החברה שלנו יותר מאשר ח"כים ערבים התומכים בתקציבי ההתנחלויות, מתנגדים לאיחוד משפחות ותומכים בצעדי מדיניות ממשלתיים אחרים העוינים את עמנו ואת החברה שלנו", אמר זעאתרה.

"השותפות הערבית-יהודית חשובה והיא חלק מהשיח הפוליטי שמייצגת חד"ש, ולכן חשוב שאחד המועמדים ברשימה יהיה יהודי, והאמת היא שלעופר כסיף יש עמדות עקרוניות נגד המדיניות הגזענית והכיבוש, אפילו יותר מכמה חברי כנסת ערבים", אומר המהנדס שריף זועבי, לשעבר מרכז גוש חד"ש בעיריית נצרת, שצפוי להציג את עצמו כמועמד מטעם חד"ש לראשות העירייה.

"הרשימה של חד"ש חזקה ומייצגת את כל העדות", אמר זועבי. "אנו זקוקים לרשימה ערבית-יהודית חזקה. זו הגישה של חד"ש והמפלגה הקומוניסטית, המאמינות בשותפות ערבית-יהודית שוויונית למען שלום צודק ושוויון. הקולות המתנגדים לנוכחות מועמד יהודי במקום ריאלי מדברים בשם עצמם ולא באו לידי ביטוי בהצבעה. יותר מ-86% מחברי חד"ש הצביעו לעופר כסיף ולנועה לוי".

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן

השאירה מאחוריה בור גדול. בות'יינה דביט (צילום: מתוך עמוד הפייסבוק של בות'יינה דביט)

"הסלע שראה את האופק". לזכרה של בות'יינה דביט

שנים רבות של פעילות פוליטית, חברתית ופמיניסטית הפכו את דביט, אדריכלית ובת למשפחה קומוניסטית מרמלה, לאחת הדמויות המזוהות ביותר עם העיר. מסע הלוויה שלה סימל את המרקם המיוחד של האנשים שראו בה שותפה לדרך

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf