newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

חוסר אמון וייאוש: בבאר שבע מפחדים מהעוני וממלחמה

הלקוחות נשארים בבית והעסקים הקטנים חוששים לעתידם. התושבים נזהרים שלא לדבר על דו קיום, אבל מנהלים הרחק מהמצלמה חיים משותפים. ובינתיים נתניהו ממשיך לספר את בדיית הסייבר והנדל"ן של באר שבע

מאת:

מדירים את הרגליים מהעיר העתיקה, מסתגרים מוקדם בבית: למרות שבבאר שבע לא נרשמו עד כה לא אירועי טרור ולא ירי של טילי גראד, האווירה עושה את שלה – מבקרים פחות במקומות הומים, מסתגרים מוקדם בבית. בבירת הנגב חוששים התושבים כי המצב הביטחוני שוב יפגע בעסקים הקטנים ובעצמאיים הזעירים, מגזר הולך וגדל בעיר בה הפרנסה בדוחק.

"מת. אנשים בקושי יורדים לעיר העתיקה", אומר אברהם, מוכר ברחוב קק"ל, המרכזי בעיר העתיקה של באר שבע. "הלכתי לשכנים לשאול אם אצלם יש פרנסה, אבל בכל החנויות אותו הדבר. אנשים מפחדים. אם זה יימשך כמו במלחמה, לא נחזיק מעמד".

ב"כיכר רבין" של העיר העתיקה יש בעיקר עסקים שנסגרו לפני שנים: קולנוע "שביט", שנסגר לפני יותר מארבעים שנה. בשנות השמונים עוד ניתן היה לראות את מה שנותר ממנו: מקרנה, בקבוקי משקה וחטיפים שאיש כבר לא יאכל. מאוחר יותר המקום הפך לזולה של נרקומנים. קפה "פאנורמה" שנסגר לפני שנים, משרדי "כל-בי" (שהיו המטה של "התחיה", המפלגה של רפאל איתן), שננטשו ב-2004, חנות פלאפל שנסגרה לפני שנתיים, ובתוך הפסאג' – עזובה נוראית, בת כמה עשרות שנים. עשרות מיליוני השקלים שהושקעו בעיר העתיקה של באר שבע, כמו שמתפארים בעירייה, לא הגיעו לכאן.

ברחוב קק"ל וסמוכותיה פועלים בעיקר עסקים קטנים. כשיש מלחמה ואין לקוחות, איש לא מפצה אותם, כמו שלא מפצים בעלי מקצוע שפרנסתם דחוקה. כך היה בסבב הלחימה הקודם, כך הם חוששים שיקרה גם הפעם.

> כך איבדו הערבים את האמון במחויבות היהודים לשוויון

העיר ריקה. ככר רבין באר שבע (צילום: דני בלר)

העיר ריקה. ככר רבין באר שבע (צילום: דני בלר)

בבאר שבע מאוד נזהרים לדבר על דו-קיום, בדיוק באותה צורה בה אנשים נזהרים לדבר על עניינים חברתיים אחרים, אבל מנהלים הרחק מעין המצלמה חיים משותפים, מתוך ידיעה כי בפירוק המרקם הזה יש לכולם הרבה מה להפסיד.

הסיוט הגדול של כוחות הביטחון בנגב הוא הקלות בה ניתן לקנות אמצעי לחימה, חלקם בשוק הפתוח ובאופן חוקי. כך לדוגמא אקדחי אוויר 6 מ"מ, גם אם לא יכולים להרוג, עלולים לפצוע פציעה קשה. עם זאת, אלה נמכרים, בעיקר דרך הפייסבוק, תוך כדי ניצול תחושת חוסר הביטחון של התושבים. אבל גם סכין טבחים עלולה להיות נשק ואפילו בקבוק אקונומיקה. די בקיצוני אחד, מוסת אחד, חמום מוח אחד, כדי להצית תבערה בבירת הנגב.

בתוך כך, במושב הפתיחה של הכנסת, נשא נתניהו נאום וחזר על שתי המנטרות שלו,ו אותן משנן גם ראש עיריית באר שבע: באר שבע כבירת סייבר (למרות הישגי החינוך הנמוכים בה ולמרות שכל עניין טכני פעוט מחייב לנסוע לתל אביב) והבנייה המסיבית בעיר. זוהי עוד בדיה עצובה: צעיר באר שבעי, שמשתכר במקרה הטוב 5,000 שקלים, לא יכול לקנות דירה. ספקולנט יכול לצבור נדל"ן בעיר וכנראה שלשם מכוון המשורר. אם לערביי האזור יש חוסר תקווה מהמצב, לתושבי באר שבע יש חוסר אמון בסיפורי הבדים.

ואולי אחדות הגורל הזו, של יאוש, היא שמאחדת את כולם בנגב, בלי קשר לדת או לאום.

> לא רוצים לחזור לדו-קיום שמתחיל ונגמר בחומוסיה

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
קישוטי רמדאן בבית החולים האירופי בח'אן יונס, בדרום רצועת עזה, במרץ 2024 (צילום: רווידה כמאל עמאר)

קישוטי רמדאן בבית החולים האירופי בח'אן יונס, בדרום רצועת עזה, במרץ 2024 (צילום: רווידה כמאל עמאר)

בבית החולים האירופי בעזה משתדלים ליצור אווירת רמדאן

משפחות ואנשי צוות קישטו את בית החולים, שבו מצאו מקלט אלפי עקורים מרחבי עזה, בניסיון נואש להרגיש קצת חגיגיות גם בתנאים האיומים שבהם הם חיים

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf