newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

את אליעזר בן יהודה הפכו לטרוריסט. עכשיו תור איימן עודה

לפני 125 שנה, אויביו של בן יהודה בישוב העברי סילפו מאמר שהופיע בעיתונו "הצבי", הציגו אותו כחותר נגד הסולטן והביאו למאסרו בידי התורכים. עכשיו נוקטים נגד איימן עודה את אותה שיטה: סילוף מכוון שמטרתו דה-לגיטימציה

מאת:

בגיליון "הצבי", שיצא לאור בט"ו בכסלו תרנ"ד, 24 בנובמבר 1893, בעריכתו של אליעזר בן יהודה התפרסם מאמר של נפתלי הירץ יונס, חתנו של בן יהודה, לכבוד חג החנוכה שעסק במגמות חברתיות במרד החשמונאים. המאמר הסתיים באמירה המליצית, כי חשוב מאוד "לאסוף חיל, ללכת קדימה, קדימה-קדימה…"

בביתו של ר' שמואל סלנט נרקמה מזימה של מתנגדי בן יהודה, והם באו לפקיד התורכי, הממונה על ענייני ההשכלה והדפוס, עם תרגום מסורס של המאמר בעיתון "הצבי". מהתרגום  התפרש שהמאמר מסית לטרור ולמרי נגד הסולטן. נטלו משפט אחד מהמאמר, שהמעיט בערכו של הנס, והצביעו עליו כהסתה למרד נגד תורכיה. השורה המליצית "לאסוף חיל, ללכת קדימה…" פורשה כקריאת טרור נגד השלטון התורכי.

אליעזר בן יהודה ואיימן עודה. נגד שניהם הופנתה אותה הסתה (צילום: ויקיפדיה, מרים אלסטר/פלאש90)

בספרו "קשר לאחד" כותב חיים באר: "למחרת הוזמן בן יהודה אל הפקיד, וכל הסבריו שאין כוונה מדינית במאמר … לא הועילו. בן יהודה נאסר כמורד במלכות ונחבש בבית האסורים…"  ( שם, עמ' 231). הוא נידון לשנת מאסר ועיתון "הצבי" נסגר. אחרי ארבעה וחצי חודשים שוחרר בן יהודה בלחץ הברון רוטשילד. כשניסה בן יהודה לפתוח מחדש את העיתון, זה כבר היה מעל כוחותיו של אדם חולה שחפת, שהותש על ידי אויביו, להתמודד עם הקשיים, שהערימו השלטונות התורכיים. הוא נסוג מהעבודה העיתונאית, שהיתה בה גם עשייה פוליטית. עד סוף ימיו הוא "נשתקע רק במלאכת חיבור המילון הגדול של השפה העברית", זאת "כי לא היה בעיסוק בענייני הלשון פסול בעיני השלטונות." (שם, עמ' 231).

מידע מוטעה ופירוש מוטעה זדוני ומכוון הביאו לגל  הסתה עכור נגד בן יהודה. יותר מ-120 שנה מאוחר יותר, אותן השיטות מופעלות נגד ח"כ איימן עודה, יו"ר הרשימה המשותפת. עכשיו לוקחים הזמנה ששלחה לו השגרירות הרוסית להשתתף באירוע והופכים אותה לתמיכה בכנס של מארגני טרור. השיטה דומה לזו שנקטו בה נגד אליעזר בן יהודה: מידע מוטעה שהונפק בזדון.

יוזמי כינוס הידידות רוסיה-פלסטין הם אלו שרצו לארח את עודה ורצו שיישא את דברו בהתכנסות. יוזמי המידע המוטעה העלימו בזדון את העובדה ששגרירות רוסיה היתה היוזמת, המארגנת והמזמינה של הכנס שהתקיים במלון "אמבסדור". היה מי ש"החליט" שהדיפלומטים ארגנו כנס תמיכה ברצח יהודים, וכך הפך  עודה למי שמשתתף בהתכנסות תומכת טרור.

ח"כ יואב קיש מיהר  לכנות את עודה "תומך טרור ומתנגד למדינה". סגנית יו"ר הכנסת נורית קורן הצהירה, שתפעל ליישם את חוק ההדחה נגד יו"ר הרשימה המשותפת. את דברי עודה ברדיו ולפיהם "חיילי צה"ל לא צריכים להיות בשטחים" פירשה קורן כתמיכה ברצח יהודים ובטרור, למרות שבכל הזדמנות עודה מדגיש שהוא מתנגד לפגיעה באזרחים.

כשיו"ר הכנסת מקבל מידע מוטעה ומסית נגד נבחר ציבור, יש לצפות שיתנצל לאחר שהתברר לו, כי דבריו הושמעו על סמך מידע מוטעה. לצערי, הציפייה שלי נכזבה. מצער שיו"ר הכנסת הנוכחי יולי אדלשטיין, אדם שקול המודד את מילותיו, נהג כמו נאוה בוקר ויואב קיש והצהיר שבכוונתו "להגיש תלונה לוועדת האתיקה נגד איימן עודה, שהשתתף בכנס של ארגוני טרור".

בחודש נובמבר 1893, לא הרחק מהמלון אליו הגיע איימן עודה, הוצג בן יהודה כתומך במבצעי טרור נגד תורכיה. בחודש יוני 2018 הוצג איימן עודה כתומך במבצעי טרור נגד ישראל.

עם כל ההבדלים בתקופות ובאופי של השלטונות, המשותף הוא בזדוניות העלילה ובכך שהמעלילים מודעים לכך שבדרך ההסתה הם מבקשים ליצור דה-לגיטימציה. באותם ימים חתרו לדה לגיטימציה לאליעזר בן יהודה, ובאלו הימים לאיימן עודה. והתשובה חייבת להיות זהה: דחייה מוחלטת.

איתן קלינסקי הוא מורה לתנ"ך בגמלאות

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf