newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

אלפי מפגינים בת"א נגד הסיפוח: "עצרו את האפרטהייד"

יו"ר הרשימה המשותפת איימן עודה, שנמצא בבידוד, מסר בנאום מוקלט: "אנחנו יכולים לעצור את הסיפוח, אבל כולנו נצטרך להיאבק בו יחד". יו"ר מרצ ניצן הורוביץ אמר: "הסיפוח הוא פשע מלחמה, פשע נגד השלום, פשע נגד הדמוקרטיה, פשע שיעלה לנו בדם"

מאת:

כ-2,500  מפגינים משתתפים הערב (מוצ"ש) בהפגנה של הקואליציה נגד הסיפוח והכיבוש בכיכר רבין. ההפגנה מתקיימת לציון 53 שנה לכיבוש של רצועת עזה, הגדה המערבית ומזרח ירושלים ובדרישה לעצור את תוכנית הסיפוח שאומרה לצאת לפועל בחודש הבא.

ההפגנה אורגנה על ידי מפלגות וארגונים רבים, ובהם חד"ש, מרצ, שוברים שתיקה, ועדת המעקב העליונה של הציבור הערבי, יש גבול, עמותת סיכוי, עומדים ביחד, שלום עכשיו, מחסום ווטש, פורום המשפחות השכולות הישראלי-פלסטיני ועוד.

הפגנה בכיכר רבין בתל אביב נגד הסיפוח, ב-6 ביוני 2020 (צילום: אורן זיו)

הפגנה בכיכר רבין בתל אביב נגד הסיפוח, ב-6 ביוני 2020 (צילום: אורן זיו)

לקראת סוף השבוע המשטרה פירסמה כי ההפגנה, שבמקור תוכננה להתקיים כצעדה מכיכר רבין למוזיאון תל אביב, תבוטל. במשטרה טענו כי לא ניתן לקיים תהלוכות, מכיוון שצו בריאות העם אוסר על כך, אף שבצו או בתקנות שעת החירום אין איסור כזה.

רק בעקבות לחץ ציבורי והודעה כי המפגינים יגיעו למחות גם ללא רישיון ניתן אישור להפגנה ביום שישי בלילה. המשטרה העמידה שורה של תנאים להפגנה, שחלקם לא ניתנו להפגנות אחרות שהתקיימו בתקופה האחרונה. בין התנאים: הגבלת מספר המשתתפים ל-2,000; דרישה שכל נואם יזכיר את הוראות משרד הבריאות; והתחייבות לא לחסום את הכבישים מסביב לכיכר (מה שקרה בהפגנות קודמות בכיכר רבין, בגלל שמירת הריחוק בין המשתתפים בהתאם להוראות משרד הבריאות).

שורה של חברי כנסת מהרשימה המשותפת, ובהם יו"ר הרשימה איימן עודה, שהיו אמורים להשתתף בהפגנה לא הגיעו אליה פיזית, מכיוון שנדרשו להישאר בבידוד אחרי שבאו במגע עם ח"כ סמי אבו שחאדה, שאובחן כחולה קורונה.

עודה אמר בנאום מוקלט: "אנחנו יכולים לעצור את הסיפוח, אבל כולנו נצטרך להיאבק בו יחד. היום המדינה שוברת ימינה, אנחנו חייבים לשבור שמאלה. היום שוברים לדיקטטורה, אנחנו חייבים לשבור לדמוקרטיה. כשהם שוברים לסיפוח והנצחת הכיבוש, אנחנו ניאבק על שלום ודמוקרטיה.

"כאשר מרטין לותר קינג דיבר נגד המלחמה הפושעת של ארה"ב בווייטנאם, האשימו אותו בכך שהוא פוגע בעצמו ובציבור שבשמו הוא נאבק. קינג ענה להם בפשטות: 'אני לא רוצה להיאבק על כיסא מסביב לשולחן בוער'. כמו קינג ותומכיו בארה"ב גם אנחנו חייבים להכיר בכך שלא יהיה פה שוויון אם לא יהיה פה שלום. ולא יהיה צדק חברתי אם לא נסיים את הכיבוש. כי אין דמוקרטיה ליהודים בלבד.

"יש שלושה דברים שהביאו לסופו של כל כיבוש: סירוב העם הנכבש, התנגדות אזרחית בתוך המדינה הכובשת ודעת הקהל הבינלאומית. אנחנו נמצאים במעגל השני. כמו מרטין לותר קינג והאמריקאים שנאבקו במלחמה בוייטנאם, הצרפתים שהתנגדו לכיבוש באלג'יר וכמו תנועת ארבע אימהות ונשים בשחור במאבקו נגד הכיבוש בלבנון גם אנחנו ממשיכים את דרכם. וכמוהם גם ננצח".

הפגנה בכיכר רבין בתל אביב נגד הסיפוח, ב-6 ביוני 2020 (צילום: אורן זיו)

הפגנה בכיכר רבין בתל אביב נגד הסיפוח, ב-6 ביוני 2020 (צילום: אורן זיו)

יו"ר מרצ, ניצן הורוביץ, אמר בהפגנה: "אסור להפוך את הכיבוש של עשרות שנים לאפרטהייד. האם אנחנו רוצים לחיות במדינה שבשטחה חיים אנשים בלי זכויות ואנשים עם זכויות? הסיפוח הוא פשע מלחמה, פשע נגד השלום, פשע נגד הדמוקרטיה, פשע שיעלה לנו בדם. תאוות כוח משיחית מכאן התלכדה עם חזיונות משיחיים משם, המתנחלים מצאו את האוונגליסטים, וההזיות האלה ממיטות עלינו אסון, על כולנו – יהודים וערבים".

יו"ר סיעת מרצ, תמר זנדברג, אמרה כי "זה דיל מקולל בין אחד שמנסה לנצח בחירות לאחר שמנסה לברוח ממשפט. טראמפ לא ידיד ישראל. נתניהו לא טוב לישראל. הסיפוח הוא רעיון מרושע, מטורלל, משיחי וקיצוני.  זה דיל שיהפוך את ישראל באופן רשמי למדינת אפרטהייד. אומרים לנו שלהגיד אפרטהייד זה קיצוני. הפיכת ישראל למדינה מצורעת בעולם זה קיצוני. העוול המוסרי שנגרם למיליונים – זה קיצוני. להגיד את זה זאת האמת".

הסנטור ברני סנדרס, שהתמודד על המועמדות הדמוקרטית לנשיאות ארה"ב, שלח נאום מוקלט להפגנה, שבו אמר: "מחמם את הלב לראות שכל כך הרבה מכם, ערבים ויהודים כאחד, עומדים ביחד הערב בשביל שלום, צדק ודמוקרטיה. אני רוצה שתדעו שאתם לא לבד. יש מיליוני אנשים מסביב לעולם שתומכים בערכים האנושיים הבסיסיים האלה. זה תלוי בכולנו לעמוד כנגד מנהיגים רודניים ולבנות עתיד של שלום בשביל כל פלסטיני וכל ישראלי.

"כמוכם אני מאמין שהעתיד של פלסטינים וישראלים כרוכים זה בזה ושמגיע לכל הילדים שלכם לחיות בביטחון, חופש ושוויון. בשביל שזה יהיה אפשרי, התוכנית לספח בצורה לא חוקית כל חלק של הגדה המערבית חייבת להיעצר. הכיבוש מוכרח להסתיים.

"אני יודע שביום שנחגוג את הקמתה של מדינה פלסטינית עצמאית לצד ישראל, זה יהיה מכיוון שאנשים כמוכם נאבקו למען צדק, נאבקו עבור דמוקרטיה וזכויות אדם. במילים של חברי איימן עודה, העתיד היחיד הוא עתיד משותף, נבנה אותו יחד. אני יודע שאני מדבר בשם רבים פה בארה"ב כשאני אומר – אני אתכם בסולידריות".

מנכ"לית שלום עכשיו שקד מורג כרעה ברך, וביקשה מכולם לעשות כמוה, לזכר איאד אלחלאק, ג'ורג' פלויד וכל קורבנות הכיבוש.

מפגינים כורעים ברך בהפגנה נגד הסיפוח, בכיכר רבין בתל אביב, ב-6 ביוני 2020 (צילום: חגי מטר)

מפגינים כורעים ברך בהפגנה נגד הסיפוח, בכיכר רבין בתל אביב, ב-6 ביוני 2020 (צילום: חגי מטר)

סלימאן ח’טיב מתנועת לוחמים לשלום, מסר בווידאו מרמאללה: "כבר היום אנחנו לא יכולים לנשום תחת הכיבוש. תארו לכם איך יהיה אחרי הסיפוח. אין דרך צבאית לסיום הסכסוך אלא רק דרך של שותפות ושל סיום הכיבוש.

"אנו קוראים לכם לעמוד לצדנו מול סיפוח של האדמה שאינו סיפוח של האנשים, שמתעלם ממי שחיים כאן דורות. אי אפשר לנתק אותנו מהאדמה הזאת, ואנחנו רוצים שפלסטינים ויהודים ימצאו את הדרך להכיר זה בזה במאבק לא אלים ומשותף – כדי להגיע לחופש, כבוד וביטחון ושותפות לכולם".

 

הפגנה בכיכר רבין בתל אביב נגד הסיפוח, ב-6 ביוני 2020 (צילום: אורן זיו)

הפגנה בכיכר רבין בתל אביב נגד הסיפוח, ב-6 ביוני 2020 (צילומים: אורן זיו)

הפגנה בכיכר רבין בתל אביב נגד הסיפוח, ב-6 ביוני 2020 (צילום: אורן זיו)

הפגנה בכיכר רבין בתל אביב נגד הסיפוח, ב-6 ביוני 2020 (צילום: אורן זיו)

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

המהפכה החינוכית שהקדימה את זמנה

כבר ב-1774 הבינו בחבר העמים של פולין וליטא ש"אין לכפות משמעת באמצעות פחד, אלא באמצעות מנהיגות והבנה", שהכיתות צריכות להיות מעוצבות "כך שהילד לא יראה את בית הספר כבית סוהר", ושרק הממסד האזרחי יכול להניב חינוך אוניברסלי שוויוני וחופשי

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf