newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

ראש השב"כ הזהיר מ"פייק ניוז", והפיץ פייק ניוז בעצמו

רונן בר טען בהרצאה שסרטון שהפיצו "טרוריסטים", המתאר עץ שנשרף במתחם אל אקצא, הביא לירי הרקטות באירועי "שומר החומות", במאי 2021. אלא שהרקטות הראשונות נורו שעתיים וחצי לפני השריפה, והעימותים בירושלים החלו שלושה שבועות קודם לכן

מאת:
ראש השב"כ, רונן בר, בשבוע הסייבר, ב-27 ביוני 2023 (צילום: אורן זיו)

בחר להציג עובדות מעוותות בפני קהל ישראלי ובינלאומי. ראש השב"כ, רונן בר, בשבוע הסייבר, ב-27 ביוני 2023 (צילום: אורן זיו)

בנאום שנשא היום ראש השב"כ, רונן בר, בו הזהיר מפני סכנות ה"פייק ניוז", הציג בר עובדות לא נכונות לגבי השתלשלות אירועי "שומר חומות". במילים אחרות, בנאום על "פייק ניוז", ראש השב"כ מסר בעצמו "פייק ניוז".

נאומו של בר היום, במסגרת שבוע הסייבר באוניברסיטת תל אביב, הוקדש לאיומי הסייבר על ישראל ולאופן שבו היא מתמודדת איתם. חלק נכבד מהנאום הוקדש לסכנה שבהפצת "פייק ניוז" ברשתות החברתיות. דוגמה למקרה כזה, לפי בר, אירעה במאי 2021, אז "השילוב של הפשטות של יצירת מציאות-בדויה, ביחד עם הפצה המונית ברשתות החברתיות, דחפה אותנו לסף מלחמה".

בסרטון בהפקת השב"כ שהציג בר תואר המקרה של עץ שעלה באש ברחבת אל אקצא, בעקבות ירי זיקוקים בידי פלסטינים. לפי הקריינות בסרטון, "טרוריסטים" הפיצו את התמונות של העץ העולה באש, הציגו את השריפה כאילו מסגד אל אקצא כולו הוצת בידי יהודים, וה"פייק ניוז הזה גרם לעשרה ימים של מהומות ולירי רקטות מעזה".

"פייק ניוז והסתה הציתו את הניצוץ, תדלקו את השקרים ברשתות החברתיות והתפשטו כמו שריפה", נאמר בסרטון. "…ניצוץ מזיקוקים שירו פלסטינים שסיימו תפילה באל אקצא, שרף עץ בגן (במתחם אל אקצא). לקח שניות עד ש(הוא) פורסם ברשתות החברתיות. בתוך דקות זה עבר מניפולציה לסיפור חדש: יהודים שורפים את אל אקצא (על תמונות הסטילס שהוצגו בסרטון נכתב בערבית "אל אקצא בסכנה", ולא "היהודים שורפים את אל אקצא"; א"ז ומ"ר)".

הקריינות בסרטון המשיכה: "תחת שליטת תשתית של טרוריסטים, הניצוץ הפך לאש שלא ניתנת לשליטה בעולם כולו. הטרוריסטים לקחו את זה צעד קדימה, וחיברו את זה לחג לאומי ישראלי שהתרחש בקרבת מקום, כדי להראות כאילו יהודים רוקדים למראה המסגד הבוער. זה העצים את הסיפור, וצייר אותו כסכנה ברורה ומיידית לעצם קיומו אל אקצא. זה לקח פחות משעה לניצוץ של אל אקצא להפוך לשריפה שהציתה עשרה ימים של מהומות בערים ישראליות, בעוד אלפי טילים נורו מעזה על אותן ערים. כל מה שדרוש הוא ניצוץ".

אולם השתלשלות הדברים המתוארת בסרטון, שבר התייחס אליה כאל עובדה, היא פשוט לא נכונה. העץ במתחם אל אקצא עלה באש ב-10 במאי 2021 בשעה 20:30 לקראת סיומו של "יום ירושלים", שבמהלכו צעדו עשרות אלפי פעילי ימין עם דגלי ישראל בסמטאות העיר העתיקה. זהו אותו "חג לאומי ישראלי", שאליו מתייחסת הקריינות בסרטון, שבמסגרתו אכן רקדו אלפי מתפללים יהודים ברחבת הכותל, ממש מתחת למקום שבו עלה העץ באש.

כשסרטוני הריקודים מול העץ הבוער פורסמו בזמנו, עלו שאלות אם המתפללים היהודים אכן חגגו את השריפה. בסרטון שהציג בר לא היה סאונד, אך סרטונים מהאירוע מראים בבירור כי חלק מהחוגגים בכותל שרו את "שיר הנקמה" בעוד העץ בוער. כך או כך, בר התעלם מכך שבין האירועים – מצעד הדגלים, האלימות הכרוכה בו כלפי פלסטינים בעיר העתיקה, והמתיחות באל אקצא – היה קשר ישיר.

אבל מה שחשוב הרבה יותר, את הרקטות לכיוון ירושלים ירה החמאס בשעה 18:00 בדיוק באותו יום, שעתיים וחצי (!!!) לפני שהעץ עלה באש. אפשר לראות זאת בבירור מתמונות שפורסמו באותו היום, שכן ירי הטילים אירע באור יום, בעוד שריפת העץ התרחשה בלילה. כלומר לתמונות השריפה, בין אם הופצו על ידי "תשתית טרור" או על ידי סתם גולשים, לא היה שום קשר לתחילת ירי הרקטות. אין שום דרך לומר באמינות שהיא "הציתה עשרה ימים של מהומות", כפי שנטען בסרטון שהציג בר.

לוח הזמנים משרת את נתניהו באופן מושלם. משתתפי צעדת יום ירושלים חוגגים מול שריפה של עץ במתחם אל אקצא (צילום: מנדי הכטמן / פלאש 90)

משתתפי צעדת יום ירושלים חוגגים מול שריפה של עץ במתחם אל אקצא (צילום: מנדי הכטמן / פלאש 90)

ירי הרקטות היה קשור למתיחות שהחלה באזור עיר העתיקה כשלושה שבועות קודם לכן, ב-15 באפריל. החיכוכים החלו לאחר שהמשטרה החליטה להציב גדרות בשער שכם במהלך חודש הרמדאן, ותקפה פלסטינים שניסו לשבת במקום. האלימות כללה מעצרים, ורימוני הלם. האלימות התפשטה גם לשכונת שייח' ג'ראח, שם מפגינים פלסטינים מחו נגד הכוונה לפנות בתי פלסטינים לטובת מתנחלים יהודים.

ב-7 במאי, שלושה ימים לפני שהעץ באל אקצא עלה בלהבות, פרצה המשטרה לאל אקצא, מה שהגביר עוד יותר את המתיחות. בידיעה שפורסמה ב-"N12" בבוקר ה-10 במאי, שעות ארוכות לפני השריפה, דווח על ההסלמה בירושלים, ונאמר כי "המהומות בהר הבית ובשכונת שייח' ג'ראח הובילו ליותר מ-300 פצועים פלסטינים ולפציעתם של כ-12 שוטרים ישראלים". באותו ידיעה דווח כי בבוקר 10 במאי נורו שלוש רקטות לעוטף עזה. כלומר חמאס החל לירות רקטות לפחות 12 שעות לפני השריפה.

בעקבות ההסלמה בירושלים, פרסם ב-10 במאי אבו עובדייה, הדובר הצבאי של החמאס, אולטימטום שלפיו אם ישראל לא תסיג את כל כוחותיה ממסגד אל אקצא ומשכונת שייח ג'ראח עד השעה 18:00 בערב, החמאס יפתח בירי רקטות. החמאס עמד בדברו, ודקות ספורות אחרי השעה שש נורה מטח טילים לעבר ירושלים. ישראל הגיבה למטח הזה בהפצצות בעזה, ובכך התחיל למעשה מבצע "שומר החומות", שוב בלי קשר לשריפה באל אקצא.

קשה להניח שבר לא ידע שהאלימות של "שומר החומות" החלה הרבה לפני אירוע השריפה, ולא היה לה קשר לתמונות ששודרו מאל אקצא. ובכל זאת, הוא בחר להציג עובדות מעוותות בפני קהל ישראלי ובינלאומי, שבא לשמוע אותו בשבוע הסייבר. על הרקע הזה, הדברים שאמר לאחר מכן נשמעים ציניים במיוחד. מיד לאחר סיום הסרטון, תהה בר "מה הפתרון" לפייק ניוז, וענה: "החברה הליברלית צריכה לכונן תקנות וקוד של אתיקה, היא צריכה לדרוש להסיר תוכן פוגעני בזמן סביר ולהוריד את סף ההסתה".

פנינו לשב"כ בשאלה מדוע הציג בר תמונה לא נכונה של מהלך האירועים האלימים בירושלים, שריפת העץ באל אקצא וירי הרקטות מעזה, שכללה עובדות לא נכונות ומגמתיות. תגובתו תתפרסם אם/כאשר תתקבל.

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן

השאירה מאחוריה בור גדול. בות'יינה דביט (צילום: מתוך עמוד הפייסבוק של בות'יינה דביט)

"הסלע שראה את האופק". לזכרה של בות'יינה דביט

שנים רבות של פעילות פוליטית, חברתית ופמיניסטית הפכו את דביט, אדריכלית ובת למשפחה קומוניסטית מרמלה, לאחת הדמויות המזוהות ביותר עם העיר. מסע הלוויה שלה סימל את המרקם המיוחד של האנשים שראו בה שותפה לדרך

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf