newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

צוק איתן

החיילים הזמינו אמבולנס לפלסטיני פצוע וכוח אחר הרג את החובש

חיילים שנתקלו בצעיר פלסטיני לוקה בשכלו כשהוא כבול לגדר בשלשלאות תיאמו דרך הצלב האדום את פינויו לטיפול. אולם למרות התיאום האמבולנס נתקל באש צה"לית והחובש נהרג. דובר צה"ל: נפתחה חקירת מצ"ח. דו"ח רופאים לזכויות אדם: 23 אנשי צוות רפואי נהרגו במהלך "צוק איתן"

מאת:

הפוסט נכתב בשיתוף עם ג'ון בראון

במהלך המלחמה בעזה שגבתה את חייהם של מעל אלפיים בני אדם התרחשו מאות אירועים קשים שעל רבים מהם לא שמענו עד היום. האירוע הזה, שהתרחש במהלך "צוק איתן" ואת פרטיו המלאים אנו חושפים כאן לראשונה, החל ביחידה של חיילים שהגיעה בזמן הלחימה לשכונת רפאים ברצועת עזה שתושביה ברחו. הם גילו במקום אדם פצוע וככל הנראה לוקה בנפשו כשהוא כבול לגדר. החיילים טיפלו בו, והזמינו אמבולנס בתיאום עם הצלב האדום כדי שיפנה אותו לקבלת טיפול ומחסה. אולם משהו השתבש בדרך, האמבולנס הותקף על ידי כוחות צה"ל ואחד החובשים שהגיעו על מנת לטפל בפצוע נהרג כתוצאה מכך.

דו"חות של ארגון רופאים לזכויות אדם ודיווחים של ארגון "אמנסטי" שנכתבו בעקבות מבצע "צוק איתן" הצביעו על עשרות תקיפות על צוותי רפואה ומתקנים רפואיים שבוצעו על ידי כוחות צה"ל. זאת למרות שצוותי הרפואה הפלסטינים הקפידו לבצע תאום מראש עם הכוחות הישראלים. רק באותו יום הותקף אמבולנס נוסף של הצלב האדום באזור אחר של הרצועה, למרות תיאום שנעשה עם צה"ל על מנת לאפשר לו לעבור בבטחה.

יורים במצילים

ב-25 ליולי 2014, שבוע לאחר שנכנסו כוחות קרקעיים לשטח רצועת עזה, נתקל כח של חיילים שסיירו בכפר קררה הסמוך לחאן יונס באדם פצוע, קשור בשלשלאות לגדר אחד הבתים. הצעיר ככל הנראה הושאר שם על ידי משפחתו בשעה שנמלטו מאימת חיילי הצבא הישראלי המתקרב. החיילים התירו אותו מכבליו, השכיבו אותו על הקרקע, והשקו אותו מים מבקבוק. מצבו לא היה טוב, עורו היה מכוסה גלדים, והיה ברור להם שהוא גם סובל מבעיה נפשית או קוגנטיבית כלשהי.

תמונת החיילים מטפלים בצעיר הפלסטיני פורסמה ברשתות החברתיות:

היתה זו שעת אחר צהריים, והחיילים ביקשו להזעיק אמבולנס שיקח אותו משם. התיאומים נעשו דרך מטה הצלב האדום ברצועה, ששלח רכב ובו שני אנשי רפואה פלסטינים: מוחמד אל עבדאללה, בן 32, וחסן אל עטא, בן 40. האמבולנס ניסה להגיע לאזור, אך ערימות עפר ואבנים שנערמו על הכביש סמוך לטנקים ישראלים שחנו באזור לא אפשרו לו לעבור. שני הפראמדיקים החליטו לשוב על עקבותיהם. בשעה עשר של אותו יום, הם נשלחו שוב לאותה משימה, והפעם, מספר חסן אל עטא בעדות שנתן לארגון זכויות האדם הבינלאומי "אמנסטי", הם בחרו לנסוע מכיוון שונה, שקיוו שלא יהיה חסום. "כל הזמן היינו בקשר עם הצלב האדום", הוא ממשיך, "סומכים עליהם בכל פניה בדרך. תקשרנו להם בפרוטרוט מה אנחנו עושים מכיוון שנכנסו לשטח בשליטה ישראלית".

בשלב מסוים, ממשיך עטא בתיאור המקרה, הכביש היה חסום בחוטי חשמל והם לא יכלו להמשיך. הם הודיעו לצלב האדום על כך, ושם פנו לצה"ל, שם נאמר להם כי על אנשי הרפואה לצאת ולהמשיך רגלית. הם יצאו מהאמבולנס, ובעזרת פנסיהם פילסו דרך לעבר כח צה"ל שזימן אותם לפנות את הפצוע. מוחמד הלך ראשון. אחרי כעשרה מטרים נשמע קול ירי, ומוחמד צעק "ירו בי!". הירי נמשך, וחסן מספר בעדותו כי לא יכל לחלץ את חברו. הוא רץ חזרה לאמבולנס והצליח להימלט.

שני אמבולנסים נוספים נשלחו על ידי הצלב האדום על מנת לחלץ את מוחמד הפצוע, אך חיילי צה"ל ירו גם עליהם. רק אחרי כחצי שעה של ירי בלתי פוסק הצליחו אנשי הצלב האדום להגיע לחברם, אבל אז כבר היה מאוחר מדי. הוא דימם למוות.

השתלשלות האירועים הקשה הזו גרמה לצה"ל להחליט לפתוח בחקירה. מסקנות החקירה הזו הועברו לפצ"ר לתהליך של בחינה, שבעקבותיה יוחלט האם להגיש כתב אישום נגד החיילים והקצינים שהיו מעורבים בתקרית הזו, המנוגדת, לכאורה, לכללי הלחימה ולאמנות בינלאומיות, האוסרים ירי על צוותים רפואיים.

> אנשי הרפואה שעמדו מנגד בזמן שחייל ירה בראשו של פצוע

תושבי עזה מנצלים את הפסקת האש ואומדים את הנזק שנגרם לאמבולנס שנפגע בשכונת שג'אעיה במזרח העיר עזה. 26 ביולי, 2014. במהלך הפסקת האש, רבים חזרו אל השכונה על מנת לאמוד נזקים ולחלץ פצועים והרוגים מן ההריסות. עשרות גופות נאספו, אך ככל הנראה רבות עדיין נמצאות בתוך ההריסות, שכן לצוותי החילוץ אין ציוד מתאים על מנת לחלצן. ההפצצות שיטחו בניינים שלמים בשכונה וכפו על אלפים לברוח.

אמבולנס פלסטיני שנפגע במהלך התקיפות על רצועת עזה בקיץ 2014. שכונת שג'אעיה 26 ביולי, 2014. על פי משרד הבריאות הפלסטיני, 45 אמבולנסים ניזוקו או הושמדו במהלך "צוק איתן" (צילום: אקטיבסטילס)

נפתחה חקירת מצ"ח

באותו היום בדיוק, בחלק אחר של הרצועה, נהרג חובש פלסטיני נוסף שנשלח לחלץ פצועים. עאאיד אל-בורעי, פראמדיק בן 25, נשרף למוות באמבולנס עליו ירה טנק ישראלי, למרות תיאום שנעשה בין הצלב האדום לצה"ל. חיילים ירו אש מקלעים לעבר האמבולנס, ולאחר מכן פגז של טנק, כך שברור לא מדובר בירי תועה.

על פי נתוני דו"ח רופאים לזכויות אדם, 23 אנשי צוות רפואי נהרגו כתוצאה מתקיפות מהסוג הזה בזמן המתקפה על עזה בקיץ 2014. 16 מהם בזמן מילוי תפקידם. עוד 83 אנשי צוותים רפואיים נפצעו, רובם נהגי אמבולנס. לפי משרד הבריאות הפלסטיני, 45 אמבולנסים ניזוקו או הושמדו. 17 בתי חולים ו-56 מרכזים לשירותי רפואה ראשוניים הושמדו או ניזוקו במהלך המתקפה.

בתגובה לפניית שיחה מקומית, מסר דובר צה"ל: "במהלך מבצע צוק איתן פעל צה"ל במרחב אזרחי תוך שמירה על ערכם ומתן סיוע הומניטרי. באירוע המדובר כוח צה"ל אשר שהה במקום זיהה אדם פצוע וכבול בשלשלאות, ככל הנראה לוקה בנפשו. הכוח חילץ אותו, העניק לו טיפול רפואי ראשוני והשקה אותו מים. הוחלט להזמין כוח רפואי של הצלב האדום על מנת להעניק לו מענה רפואי מיטבי והולם. בעקבות האירוע נפתחה חקירת מצ"ח וממצאיה הועברו לבחינת הפרקליטות הצבאית".

> כך הצבא מכניס לשימוש אמצעי לחימה שחיילים לא התאמנו עליהם

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf