newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

עמונה-אקספרס: מתנחלים הקימו מאחז חדש בבקעה

לראשונה מאז סערת עמונה וחוק ההסדרה הקימו מתנחלים מאחז חדש בבקעת הירדן. במינהל האזרחי טוענים כי הוצאו צווי הריסה, אך במועצה טוענים: "קיבלנו את ההסכמה מכולם"

מאת:

מאחז לא חוקי חדש הוקם בסמוך לשמורת הטבע אום-זוקא שבבקעת הירדן לפני כחודש, ככל הנראה הראשון מאז סערת עמונה וחוק ההסדרה. על פי פעילות ארגון מחסום watch, במקום מתגוררים 11 איש, ביניהם חייל, ושני קרוואנים הוצבו לצד מיכל מים ענק. הארגון הגיש תלונה למנהל האזרחי.

כאמור, ככל הידוע, מדובר במאחז הראשון שהוקם מאז הדיון בממשלה ובכנסת על פינוי עמונה, התחלת אישור "חוק ההסדרה" וההחלטה במועצת הביטחון של האו"ם נגד ההתנחלויות. פעילות ארגון מחסום watch, ארגון מתנדבות הפועל נגד הכיבוש בשטחי יהודה ושומרון הכבושים ונגד פגיעה בתושביו הפלסטינים, מדווחות כי לפני כשלושה חודשים קמו שני מאחזים נוספים בצפון בקעת הירדן, גם הם בלתי חוקיים בעליל.

> קיצור תולדות הסדרת הגזל

המאחז באום זוקא, צילום: נירית חביב

המאחז באום זוקא, צילום: נירית חביב

המאחז החדש נמצא בשלבי בנייה. הוא נמצא סמוך לכביש 5788 ולפי עדויות הפעילות נמצאים בו 11 אנשים, ביניהם שלושה מבוגרים, שמונה נערים וחייל. הנערים, קטינים העובדים כרועי צאן, נושאים נשק, שלא ברור אם יש להם רישיון לשאתו. תושבים פלסטינים המתגוררים באזור סיפרו לפעילות מחסום watch כי יש להם בעלות על 30 דונמים משטח השמורה, אך צה"ל לא מאפשר להם להיכנס לשטחה. רועי צאן פלסטינים תושבי האזור סיפרו כי הנערים מהמאחז פלשו לשטחי המרעה שלהם, וסילקו אותם מהם באיומי נשק.

לדברי דפנה בנאי, פעילת מחסום watch שחשפה את קיום המאחז: "נסענו לסיור שגרתי וגילינו לתדהמתנו שמתחת לאפו של צה"ל קם מאחז בלתי-חוקי. מדהים ומכעיס לגלות שחייל במדים משתתף בבניית המאחז – וצה"ל אינו מתערב ואינו מונע את האיוולת המסוכנת וחסרת האחריות".

> חוק ההסדרה הוא הנמלה על הפיל של מפעל הגזל של ההתנחלות

המאחז באום זוקא, צילום: נירית חביב

המאחז באום זוקא, צילום: נירית חביב

בתלונה ששלחו פעילות מחסום Watch למתאם פעולות הממשלה בשטחים האלוף יואב (פולי) מרדכי ואלוף פיקוד מרכז רוני נומה, נכתב כי "בימים האחרונים צפינו בהקמתו של מאחז חדש בסמוך לבסיס צבאי ובתוך שמורת טבע המאופיינת על ידי מדרונות עשירים בחי וצומח וקניונים מרשימים… על פי חוק שמורות הטבע יש לנקוט בכל האמצעים לפינוי מחזיקים שלא כדין במקרקעין הכלולים בשטח השמורה ולהימנע מפעולות תכנוניות בתוך השמורה. כיצד מעלימים עין ממאחז חדש, הממוקם בשמורת הטבע, במרחק יריקה ממחנה צבאי? את המעשה הזה יש לחסל, עכשיו ומיד בעודו באיבו".

"כרגע המאחז הבלתי חוקי בעליל עדין בחיתוליו", נכתב בתלונה, "אך רק לאחרונה למדנו שדי באנטנה אחת או קרוואן בודד בכדי להשתלט על קרקעות ולהקים מאחזים בלתי חוקיים שלהסרתם נדרשים דיונים אין סופיים בבתי המשפט".

> חדשות רעות: זינוק במספר אישורי הבנייה שנותנת ישראל לפלסטינים

המאחז באום זוקא (בתמונה מופיע מיכל מים שחור ענק שהוצב במקום), צילום: נירית חביב

המאחז באום זוקא (בתמונה מופיע מיכל מים שחור ענק שהוצב במקום), צילום: נירית חביב

מרשות הטבע והגנים נמסר היום לשיחה מקומית כי המאחז החדש אינו על שטח שמורת הטבע. זה כמובן לא הופך אותו לחוקי, משום שהקמת כל התנחלות חדשה – גם על אדמות מדינה – אסורה על פי חוק. בנוסף יש לציין כי סמיכות המאחז ל-30 הדונם שבשולי השמורה, שעל פי טענות הפלסטינים הן אדמות פרטיות, מעלות את החשש הסביר כי גם המאחז הזה הוקם על אדמה פרטית. "גם אם המאחז הוא לא על שטח השמורה" אומרים במחסום watch, "אין ספק שמדובר במאחז לא חוקי שלו הוצאו כבר צווי הריסה, כך על פי הודעת צה"ל".

במינהל האזרחי מאשרים את הדברים, ואומרים לשיחה מקומית כי אכן הוצאו צווי הריסה. "המנהל האזרחי באזור יהודה ושומרון נוקט באמצעי פיקוח ואכיפה נגד בנייה בלתי חוקית ונגד המבנים המדוברים הוצאו צווי הפסקת עבודה", נמסר מהיחידה לתיאום פעולות הממשלה בשטחים, "נדגיש כי המבנים אינם נמצאים בתחום שמורת טבע ואכיפה נגדם תבוצע בכפוף לשיקולים המבצעים".

אך למרות זאת, על פי טענת המועצה האזורית בקעת הירדן, המאחז הוקם בהסכמת כל הגורמים הרלוונטיים. ראש המועצה דוד אלחייאני אומר לשיחה מקומית כי "זה לא מאחז ואפילו לא חוות בודדים, זו חקלאות מרחבית והקמנו אותה בהסכמת כל הגורמים. יש שתי נקודות כאלה, אחד סמוך למחולה והשני ליד חמדת".

במנהל אומרים שהוציאו לזה צווי הריסה.

"זה מה שאומרים במנהל. אני אומר לך שעשינו את זה בתיאום מלא עם כל הגורמים"

עם מי לדוגמה?

"אני לא רוצה להיכנס לזה. כולם יודעים. קיבלנו את ההסכמות של כולם".

> עשרות תושבי בקעת הירדן פונו מבתיהם השבוע לטובת אימונים צבאיים

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf