newsletter icon
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

משרד החינוך לקח ללא רשות מפה, ומחק ממנה את הקו הירוק

קרן תל"י לחינוך הומניסטי עיצבה מפת ישראל לשימוש ילדי הגן, שכללה את הקו הירוק. משרד החינוך החליט להשתמש בה ללא רשות למערך שיעור לתלמידי תיכון, תוך העלמת הקו הירוק. משרד החינוך: היתה תקלה

מאת:
מישהו במשרד החינוך החליט להעלים את הקו הירוק. המפה של תל"י (משמאל) והמפה שהפיץ משרד החינוך (מימין)

מישהו במשרד החינוך החליט להעלים את הקו הירוק. המפה של תל"י (משמאל), והמפה שהפיץ משרד החינוך (מימין)

משרד החינוך הסיר את הקו הירוק ממפה שלקח ללא רשות מקרן חינוך עצמאית, לצורך מערך שיעור שהפיץ המשרד לקראת יום השנה למלחמה.

המפה המקורית, שכללה את הקו הירוק, הוכנה על ידי קרן תל"י, המגדירה את עצמה כ"מרכז לחינוך יהודי ישראלי פלורליסטי", ונועדה במקור לילדי גיל הגן. אולם משרד החינוך השתמש בה למערך שיעור שנועד לתלמידי תיכון.

>>במשרד החינוך כבר מחקו את עזה, וגם את אחריות הממשלה

לאחר שתל"י פנתה למשרד החינוך ומחתה נגד השימוש במפה ללא אישור הקרן, משרד החינוך הסיר את המפה ממערך השיעור. במשרד החינוך לא הכחישו את הפרטים, אולם נטען שמדובר ב"תקלה".

לא רק עזה נמחקה

ביום שישי האחרון פרסמנו כתבה אודות מערכי השיעורים שהפיץ משרד החינוך לקראת מלאת שנה למלחמה. באחד המערכים נעשה שימוש במפה, המעלימה את קיומה של רצועת עזה. המילים "רצועת עזה" מיוחסות לרצועת קטנטנה לחוף הים, כנראה רצועה חולית בשל צבעה הצהוב. אין בה יישובים וערים – לא העיר עזה, לא ח'אן יונס או רפיח – ואין בה אנשים.

בכתבה צוין כי המפה נלקחה מתוך מערך פעילות בשם "קומו והתהלכו בארץ!", שמפיצה קרן תל"י. אולם עכשיו מתברר שהשימוש במפה נעשה לא אישורה של קרן תל"י, ובמפה עצמה נעשו, כאמור, שינויים המעוותים את תוכנה. לכשלים שהצבענו עליהם במערכי השיעור עצמם, נוספים כשלים הנוגעים לשימוש במפה.

חוסר מקצועיות בתכנון חינוכי

צפה באוויר, בלי מדינות שכנות. המפה שהפיץ משרד החינוך

הכשל הראשון בשימוש במפה נוגע לחוסר ההתאמה של עזר ההוראה לגיל של התלמידות והתלמידים. מדובר בקריטריון שהוא אבן יסוד בכל תכנון חינוכי. מקרן תל"י נמסר כי המפה המדוברת עוצבה במקור עבור ילדי הגיל הרך ללימוד והיכרות עם הארץ. ככזו, העיצוב שלה מותאם במיוחד לילדי גן, ולפיכך הוא ולא מתאים לשימוש בתיכונים, כפי שמציע המערך של משרד החינוך.

כלומר, בעת בחירת המפה, לא שקלו במשרד החינוך את עניין ההתאמה של עזרי הלימוד לגיל התלמידים, בחרו במפה שעוצבה לילדים מתחת לגיל שש, ועשו בה שימוש לטובת תלמידי החטיבה העליונה.

כשל שני הוא השימוש במפה על ידי משרד החינוך ללא ידיעת קרן תל"י וללא האישור הנדרש לשימוש על פי חוק זכויות היוצרים. חשוב לזכור כי בפסיקה הישראלית, גם מפות, כמו כל יצירה מקורית אחרת, מוגנות על ידי חוק זכויות יוצרים. כואב במיוחד שדווקא במשרד החינוך מפתחים עזרי הוראה באופן חובבני, ללא הקפדה על זכויות היוצרים.

מחיקת הקו הירוק ביודעין

אבל הכשל החמור ביותר נוגע לסימון הקו הירוק. במפה המקורית של קרן תל"י, הגבול בין ישראל לגדה המערבית ורצועת עזה מצוין בקו מקווקו ירוק – לא בולט מאוד אבל ברור. כמו כן, מופיעים הגבולות החיצוניים של ישראל, ומוזכרות שמות המדינות השכנות: לבנון, סוריה, ירדן ומצרים.

לעומת זאת, במפה שהועתקה למערך הפעילות שמפיץ משרד החינוך, ישראל מוצגת כאילו היא צפה באוויר, בלי אזכור שמותיהן של המדינות השכנות, והקו הירוק מול הגדה המערבית הועלם לחלוטין. הקו הירוק מול רצועת עזה נותר, אבל קשה מאוד להבחין בו.

כלומר בעל או בעלת תפקיד במשרד החינוך בחן את המפה המקורית, ומכל הפרטים הגיאוגרפיים שיש בה או שחסרים בה, בחר למחוק באופן ספציפי את סימון הקו הירוק מול הגדה המערבית ואת המדינות השכנות.

מתוך מבט על שתי המפות המוצגות למעלה, קשה להניח שמחיקה כזו היתה אקראית או טעות של מעצב, וסביר שנעשתה מתוך ידיעה ברורה, בכוונת מכוון.

למשרד יש היסטוריה של מחיקת הקו הירוק

אין זו הפעם הראשונה שמשרד החינוך מתכחש לקיומו של הקו הירוק. בקיץ 2022, הפיצה עיריית תל אביב לבתי הספר בעיר מפת ישראל לתלייה בכיתות, הכוללת את הקו הירוק. משרד החינוך יצא אז כנגד המהלך וטען כי המפה לא הובאה לאישור המשרד, ולכן היא לא מאושרת לשימוש.

בתגובה, פנה פורום חינוך של האגודה לזכויות האזרח בישראל לשרת החינוך דאז, יפעת שאשא ביטון, וטען כי "הקו הירוק אינו 'עמדה פוליטית' או 'נרטיב', אלא עובדה קיימת. … [דווקא] היעדרו של הקו הירוק מן המפות שמשרד החינוך מאשר להוראה ומפיץ – הוא זה שיש בו כדי לכוון לעמדה פוליטית מסוימת".

מקרן תל"י נמסר כי הקרן "דוגלת בחינוך יהודי פלורליסטי ועוסקת בפיתוח זהות יהודית ישראלית, והיא לא אישרה את השימוש במפה אשר איננה מותאמת לגילאי התיכון, וכי בהחלט יש בה התייחסות לגבולות המדינה, במסגרת המותאמת לגילאי הגן".

ממשרד החינוך נמסר כי "עם היוודע התקלה למשרד, המפה הוחלפה מיידית והנושא הועבר לבדיקה. הקישור למפה הוסר עד שתבוצע הבדיקה".

החדשות הטובות הן שמשרד החינוך רואה בחוסר המקצועיות המשווע "תקלה".

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
ההצהרות בעלות אופי ג'נוסיידי של ראשי המדינה לא באו משום מקום. ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' בכנסת (צילום: יונתן זינדל / פלאש90)

ההצהרות בעלות אופי ג'נוסיידי של ראשי המדינה לא באו משום מקום. ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' בכנסת (צילום: יונתן זינדל / פלאש90)

סמוטריץ' או דו-לאומיות, אין דרך אחרת

האווירה הג'נויסיידית שהשתלטה על ישראל אחרי 7 באוקטובר היא לא סטייה, היא נעוצה בשאיפה הציונית הישנה לכמה שיותר קרקע עם כמה שפחות ערבים. המוצא היחיד הוא להכיר שהביטחון של היהודים תלוי בהכרה בדו-לאומיות של המרחב הזה

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf