newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

מנהל מחסום ארז: "צריך לפתוח את עזה מיד"

פתיחת עזה היא אינטרס ישראלי מובהק; אם ישראל תפתח את המעברים "לא יהיה פיגוע אחד"; וצריך לדבר ישירות עם חמאס. בהרצאה בפני סטודנטים הביע מנהל מחסום ארז תמיכה בהסרת המצור על עזה. משרד הביטחון: הוא מייצג את דעתו הפרטית

מאת:

"צריך לפתוח את עזה ומיד, בלי שום לינקג' לשבויים ונעדרים ובלי שום לינקג' לחמאס. זה אינטרס ישראלי מובהק". כך אמר שלמה צבאן, מנהל מחסום ארז בשיחה עם סטודנטים באוניברסיטת בן גוריון בשבוע שעבר. "אם נפתח את זה (את עזה; מ"ר) היום, לא יהיו פיגועים והחמאס ייחלש מאוד".

צבאן, המשמש כמנהל שער הכניסה והיציאה האזרחי היחיד מרצועת עזה לישראל מאז שמחסום ארז "אוזרח" ב-2006, דיבר עם הסטודנטים במסגרת קורס המוקדש להיסטוריה של עזה בהדרכת ד"ר יונתן מנדל ודותן הלוי.

פלסטינים מחכים במחסום ארז, עם פתיחתו מחדש אחרי מבצע צוק איתן, ב-13 ביולי 2014 (צילום: פלאש90)

"אם נפתח לא יהיו פיגועים והחמאס ייחלש מאוד". פלסטינים מחכים במחסום ארז, עם פתיחתו מחדש אחרי מבצע צוק איתן, ב-13 ביולי 2014 (צילום: פלאש90)

בהקלטת השיחה שהגיעה לידי "שיחה מקומית" תיאר צבאן, שהגדיר את עצמו כ"מנהל את כל עזה", את ההיסטוריה של רצועת עזה מאז 1948 מ"גרונם של העזתים", כפי שאמר. לדבריו, העזתים זוכרים את שנות השלטון המצרי בין 1948 ל-1967 כ"שואה", ואת השנים שבין הכיבוש הישראלי ב-1967 ועד האינתיפאדה הראשונה ב-1987 כשנים של פריחה. "הם נזכרים בהן בדמעות", הוא אמר.

אחרי האינתיפאדה הראשונה והגבלות התנועה שהטילה ישראל על כניסת תושבי עזה לישראל בעקבותיה, עזה התחילה להידרדר ב"מדרון חלקלק", לפי צבאן, עד שהיא נמצאת היום במצב של "עולם חמישי".

הוא סיפר שבעקבות מבצע "שומר החומות" המצב בעזה החמיר מאוד. לפני המבצע, הוא סיפר, עברו מדי יום כ-700 משאיות של אספקה דרך מחסום כרם שלום לרצועת עזה. עכשיו – נכון ליום שבו ניתנה ההרצאה – עוברות בו כ-120 עד 130 משאיות בלבד.

יצוין כי לפני משבר הקורונה התחילה ישראל להגדיל את מספר הפלסטינים שהורשו להיכנס מרצועת עזה על תקן של "סוחרים", שרובם באו למעשה לעבוד. מספרם הגיע עד ל-2,500 עד 3,000 אנשים ביום, אולם הקורונה ואחריה מבצע שומר החומות הביאו לצמצום ניכר מאוד במספר הכניסות לישראל.

לאורך כל דבריו ניסה צבאן להסביר לסטודנטים כי פיתוחה ושגשוגה של עזה הוא אינטרס ישראלי. "אם בעזה לא יהיה טוב, בישראל לא יהיה טוב", אמר צבאן. עוד לדבריו, כעומק הטוב בעזה, כך עומק השקט בעוטף (עזה; מ"ר) ובישראל. צבאן טען שוב ושוב כי העובדה שפלסטינים בגדה המערבית יכולים לעבוד בישראל גורמת לכך שיש פחות אלימות שם כלפי ישראל.

כשנשאל לגבי "מדיניות הבידול" בין עזה לגדה שנוקטת ישראל, ענה צבאן כי היא טובה לגדה, אבל "רעה מאוד לעזה". פתיחת עזה, הוא הוסיף, היא אינטרס ישראלי מובהק. "אינטרס ישראלי שייכנסו היום (לישראל; מ"ר) 200 אלף עזתים ויבנו לנו את הבתים וייתנו כלכלה ל-2.2 מיליון פלסטינים שהם מחוץ לסכסוך".

צבאן היה נחרץ מאוד לגבי שאלת הסיכון הביטחוני הכרוך בפתיחתה של עזה. "מ-2006 עד היום הכנסתי תשע מיליון כניסות של פלסטינים מעזה לישראל. אפס נפגעים, אפס מחבלים", אמר. "אם תפתח את המעברים, לא יהיה פיגוע אחד".

השב"כ, הוא אומר, "יודע להבחין מי טוב ומי רע", ולישראל יש "טכנולוגיות ברמה הכי גבוהה בעולם" כדי לבדוק את הנכנסים לישראל. "צריך לתת להם (לפלסטינים; מ"ר) לטעום את מה שטעמו בין 1967 ל-1987, את התופינים הטובים של כלכלה, עבודה, פרנסה, להחזיר להם את הכבוד", הוא אמר.

צבאן גם הביע תמיכה חד משמעית בתיאום ישיר עם חמאס. "מזמן אמרתי: צריך להביא את חמאס למעבר ארז, צריך להביא את הקצינים (של חמאס; מ"ר)", אמר.

"אתם יודעים שטרום 1987, מנהיגות החמאס – אחמד יאסין ואחרים, היו מבקרים בקריה (בתל אביב; מ"ר) באופן חופשי, היו עוברים בנוהל VIP1. אתם צריכים להבין: עם אויב עושים הסכמים, עם ידיד לא צריך הסכם. אני בעד להשתמש במתווכים, אבל גם לעשות את זה באופן ישיר, כמו שעשינו בהסכמי אוסלו".

"ארגון טרור צריך להשמיד, מנהיגי טרור צריך לחסל", אמר צבאן בהתייחסו לחמאס, אולם באותה נשימה טען שפתיחת המעברים היא אינטרס הדדי של חמאס וישראל. "חמאס לא ימנע מתושבי עזה להיכנס לישראל", העריך צבאן.

שלמה צבאן (ראשון מימין) עם שליח הקוורטט למזה"ת, טוני בלייר (צילום: רשות המעברים היבשתיים, משרד הביטחון)

שלמה צבאן (ראשון מימין) עם שליח הקוורטט למזה"ת, טוני בלייר (צילום: רשות המעברים היבשתיים, משרד הביטחון)

"בעזה יש 2.2 מיליון (בני אדם; מ"ר). זו עובדה מוגמרת. בעוד חמש שנים יהיו שלושה מיליון פלסטינים ברצועה, 365 קמ"ר. עזה היא בעיה ישראלית, היא לא בעיה פלסטינית.

"אם אנחנו לא נפתור את זה (את בעיית רצועת עזה; מ"ר), באומץ רב, ביצירתיות, בהשקעה של כל מדינות העולם, ארה"ב והאיחוד האירופי, הקוורטט ואחרים, אנחנו נמשיך לרוץ מאירוע לאירוע, מעימות לעימות, ממלחמה למלחמה, הנכדים והנינים שלנו. זה לא יעזור – ימין-שמאל, נץ-יונה. צריך להעלות פה מהלך, לפתוח את שערי עזה ותוך עשור אין ארגון טרור".

מנדל והלוי, שבמסגרת השיעור שלהם נשא צבאן את דבריו, אמרו כי "בלי להתייחס לדברים שנאמרו במסגרת השיעור הספציפי שבו עוסקת הכתבה ושציטוטים מתוכו הועלו בפוסטים בפייסבוק ללא קשר אלינו, אנחנו יכולים לומר שזהו קורס שמתקיים זו השנה השנייה, ושאירחנו בו כמעט 20 איש ואישה, המתמחים בחקר עזה או מכירים את סוגיותיה לעומק.

"הגיעו לדבר בו אנשי אקדמיה ישראלים ופלסטינים ובינלאומיים, מומחים המגיעים מהשטח (כולל מהתחום המדיני), נציגים מגוש קטיף לשעבר, עיתונאים, אמנים, נציגים מהאו"ם, וגם נציגי ממסד. מתוך כל אלה, לא היה אף דובר שראה תוחלת כלשהי בהמשך המצור על עזה כפי שהוא מתקיים כבר כמעט 15 שנה".

ממשרד הביטחון נמסר כי "צבאן הציג את דעתו האישית, שאינה מייצגת את עמדת משרד הביטחון".

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן

השאירה מאחוריה בור גדול. בות'יינה דביט (צילום: מתוך עמוד הפייסבוק של בות'יינה דביט)

"הסלע שראה את האופק". לזכרה של בות'יינה דביט

שנים רבות של פעילות פוליטית, חברתית ופמיניסטית הפכו את דביט, אדריכלית ובת למשפחה קומוניסטית מרמלה, לאחת הדמויות המזוהות ביותר עם העיר. מסע הלוויה שלה סימל את המרקם המיוחד של האנשים שראו בה שותפה לדרך

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf