newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

מכתב פתוח לשופטת יעל וילנר על משפט, צדק, וגילוי נאות

אחות אבי היתה נשואה לבן דודו של אביו של השופט אריה גרף. זה הספיק כדי שיפסול את עצמו מלדון בענייני. כיצד את, שאחיך ואחותך גרים בכפר אדומים, לא פסלת את עצמך מלדון במשפט שעוסק בגורל היישוב שאותו רוצה כפר אדומים לגרש?

מאת:

כבוד השופטת יעל וילנר, אחיך ואחותך הם חברי כפר אדומים, כפר שהוא חלק מהתובעים במשפט שעסק בגורלו של הישוב ח'אן אל-אחמר, בו דנת וחרצת דין. אני פונה אליך כמי שפגש את מערכת המשפט לפני 64 שנים, במקרה בו היה מעורב השופט אריה גרף ז"ל, שופט בבית משפט השלום בפתח תקוה, שפסל עצמו מלדון בתביעת המשטרה בענייני כי היה קרוב משפחה רחוק שלי. קרבת המשפחה שהצלחתי להעלות היא שאחות אבי היתה נשואה לבן דודו של אביו של גרף. השופט אף זיכה אותי בקובץ ספרי ההיסטוריה הישראלית של ההיסטוריון שמעון דובנוב כמתנה לבר מצווה ביום שעליתי לתורה.

כאמור, יש לי קרבת משפחה מאד רחוקה לכבוד השופט, אבל הוא פסל עצמו לדון בבקשת המשטרה לעצור קבוצת נאשמים לאחר שהתברר לו שבין הנאשמים מצוי גם שמי, קרוב משפחה מאד רחוק.

לפני 64 שנים, בשנת 1954, מי שהיום רעייתי עמדה על ארגז ברחבה בכניסה לקולנוע "היכל" בפתח תקווה ונאמה נגד המשך קיומו של הממשל הצבאי, הפוגע בזכויות אזרח של ערבים בישראל. האירוע אורגן על ידי חברי "ברית הנוער הקומוניסטי" בפתח תקווה. המשטרה משום מה ראתה בפעולה זו הפרעה לסדר הציבורי. השוטרים הורידו את הנערה בת ה-17 מהארגז ועצרה קבוצת חברים שסוככה עליה. הובאנו לתחנת המשטרה ואת הלילה בילינו על ספסל סמוך ליומנאי. למחרת הובאנו בפני השופט אריה גרף, כשהתובע המשטרתי ביקש להוציא צו מעצר בהפרעה לסדר הציבורי.

לפני תחילת הדיון כבוד השופט אריה גרף זימן אליו את עו"ד פישל הרצברג שייצג אותנו ואת התובע המשטרתי. השופט הבהיר להם שהוא מנוע מניהול המשפט, כי יש לו קרבת משפחה לאחד הנאשמים – אני. נראה שלפתע גם התובע המשטרתי התעשת, והודיע שאינו מתנגד לשחרר אותנו לאחר שבילינו לילה שלם על ספסל בתחנת המשטרה בפתח תקווה.

בתי הכפר חאן אל-אחמר (צילום: פאיז אבו רמלה, אקטיבסטילס)

בתי הכפר ח'אן אל-אחמר (צילום: פאיז אבו רמלה, אקטיבסטילס)

כבוד השופטת יעל וילנר, את זרקת לחלל בית המשפט את המילים: "כי יש לך קרובי משפחה בכפר אדומים" ואף קבעת מיד "שאינני חושבת שזה צריך לשנות משהו". מצאתי לנכון להביא בפניך דוגמא של שופט אחר, שסבר כי זה כן צריך "לשנות משהו", כשאני לא אחיו ורעייתי כיום איננה אחותו ואפילו גם היום אני מתקשה להסביר את קרבת המשפחה הרחוקה ביני ובין השופט, שהחליט לפסול עצמו לדון בתיק שאני אחד הנתבעים בו.

כבוד השופטת יעל וילנר, לצערי, הסתרת מבית המשפט שיש לך אח ואחות בכפר אדומים שהם צד במשפט. לעבר תופעות כאלו ואחרות אמר הנביא כי "וְאֶצְרוֹף כַּבֹּר סִיגַיִךְ וְאָסִירָה כֹּל-בְּדִילַיִךְ" וזאת כדי ש"אָשִׁיבָה שׁוֹפְטַיִךְ כְּבָרִאשׁוֹנָה" ורק לאחר מכן נזכה בעיר "הַצֶּדֶק קִרְיָה נֶאֱמָנָה". (ישעיהו א', כ"ד)

כבוד השופטת יעל וילנר, אני סבור שהיית צריכה לפסול עצמך מלדון בתיק התביעה לגירוש תושבי ח'אן אל-אחמר. אודה לך אם תעני בחיוב לבקשה לתיקון העוול, כשאת כאחות חורצת דין במשפט בו אחותך וגם אחיך הם צד.

איתן קלינסקי הוא מורה לתנ"ך בגמלאות.

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf