newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

מבקשי המקלט לא יקבלו אפילו את המעט שהובטח לפעוטות בישראל

בניגוד להבטחת הבחירות, התוכנית למעונות לגיל הרך שהכריז עליה נתניהו לא עונה על הצרכים. אבל מ-8,200 ילדי הפליטים ומבקשי המקלט בגילאים אפס עד שלוש היא מתעלמת לחלוטין, והם ימשיכו לשהות בתת-תנאים

מאת:
המדינה לא מציעה שום מסגרת לפעוטות שהוריהם הם פליטים ומבקשי מקלט. גן ילדים של מבקשי מקלט שהוצת בשכונת שפירא בתל אביב ב-2013 (צילום: אורן זיו)

המדינה לא מציעה שום מסגרת לפעוטות שהוריהם הם פליטים ומבקשי מקלט. גן ילדים של מבקשי מקלט שהוצת בשכונת שפירא בתל אביב ב-2013 (צילום: אורן זיו)

ביום ראשון שעבר, במסיבת עיתונאים חגיגית, הצהיר ראש הממשלה נתניהו בחגיגיות על התוכנית לחינוך חינם בגיל הרך. פרטי התוכנית עוד לא ידועים במלואם, אך דבר אחד כבר ברור: היא לא תחול על כל הפעוטות בישראל, ובהם אחת הקבוצות המוחלשות ביותר – פעוטות שהוריהם פליטים ומבקשי מקלט.

כ-8,200 ילדי פליטים ומבקשי מקלט מאריתריאה ומסודן גדלים בישראל, רובם המוחלט נולדו כאן, בני 12 ומטה. אולם, אף שנולדו בישראל ואף  שהם לומדים במערכת החינוך הממלכתית כבר מגיל שלוש, הם סובלים מפערים התפתחותיים, לימודיים ושפתיים חמורים. פערים אלה, העומדים על שנתיים-שלוש לעומת בני גילם, מלווים אותם במשך כל שנות הלימודים במערכת החינוך ופוגעים ביכולתם לרכוש מיומנויות חיוניות, ובראשן מיומנויות שפתיות.

הפערים נובעים מסיבות שונות, ובראשן העובדה שכבר שנים רבות המדינה מונעת מהוריהם ומהם זכויות בסיסיות, בהן קצבאות ביטוח לאומי, ביטוח בריאות מסובסד ואת רוב שירותי הרווחה. אבל אין מחלוקת שאחד הגורמים המרכזיים לפערים ההתפתחותיים הוא העובדה שמגילאי לידה עד גיל שלוש, ילדי מבקשי המקלט שוהים במסגרות פיראטיות לגיל הרך ("הבייביסיטרים").

התנאים במסגרות האלה לרוב קשים מאוד: התקינה נמוכה, אין גירוי והעשרה, אין תקשורת עם הילדים, התזונה לקויה, הליקויים הבטיחותיים רבים, והצוות לא מקצועי. כבר לפני 10 שנים התריע מבקר המדינה כי "השלכות השהייה ב'בייביסיטרים' ומאפייניהם מלמדים… על סיכוי רב לפגיעה של ממש בהתפתחותם התקינה של פעוטות ושל ילדים, ולעתים על סכנה ממשית לחייהם. לפעוטות אלו לא ניתנו ההגנה והטיפול הנדרשים ולא הובטחו 'עד מירב המידה האפשרית' הישרדותם והתפתחותם, כנדרש על פי האמנה בדבר זכויות הילד".

מאז כתיבת הדו"ח, חלק מהפעוטות נקלטו במעונות ייעודיים, אך רבים מהם ממשיכים לשהות ב"בייביסיטרים" לא מפוקחים. בהיעדר כל סיוע מהמדינה, ומשום שרישום למעון מפוקח ומסובסד אינו אפשרי, נאלצים הורים פליטים ומבקשי מקלט רבים לשלוח את הפעוטות ל"בייביסיטרים" האלה כדי שיוכלו לצאת לעבוד ולפרנס.

לפי ההצהרות בתקשורת, ובניגוד להבטחת הבחירות להחיל חינוך חינם לכל הפעוטות בגיל הרך, התוכנית החדשה שהכריז עליה נתניהו תעניק בקושי פלסטר: שתי נקודות זיכוי ממס לכל הורה לפעוט בגיל הרך, סבסוד מלא במעונות המפוקחים ובהמשך, בנייה ופתיחה של מעונות נוספים, שהיום ממילא מלאים עד אפס מקום.

התוכנית החדשה רחוקה מלספק את הצרכים ההתפתחותיים והחינוכיים של כלל הפעוטות בישראל, ולמעשה היא תסייע יותר לעשירים מאשר לעניים. אולם כשמדובר בפליטים, היא לא תסייע במאום, משום שרובם המוחלט אינם זכאים כלל לנקודות זיכוי ממס, אף שהם משלמים מס הכנסה ככל העובדים בישראל.

כבר שנים שאנחנו, כמו כל גורמי המקצוע, זועקות שיש לטפל במצב, ושהמדינה חייבת להגביר את הפיקוח על מסגרות היום הפיראטיות ולאפשר לפעוטות שהוריהם פליטים ומבקשי מקלט להירשם למעונות יום מפוקחים ומסובסדים על ידי המדינה, בהתאם לאמות המידה לרישום ולסבסוד, החלות על פעוטות שהם תושבי או אזרחי ישראל. לחילופין, על המדינה לתקצב מעונות יום ייעודיים נוספים, שיאפשרו את קליטת הפעוטות האלה ויתנו להם מענה חוקי ובטיחותי העומד בתקנים פדגוגיים והתפתחותיים.

"על רקע התנאים הפיזיים הבטיחותיים והחינוכיים בגנים [הפיראטיים, אל"ס], נראה כי כלל הילדים מצויים במצב של סיכון, וחלקם אף בסכנת חיים של ממש", כתבו ד"ר יעל מאיר וד"ר מישל סלואן מאוניברסיטת תל אביב בדו"ח שכתבו לאגודה לזכויות האזרח ב-2016. האמירה הזו ממשיכה להדהד גם ביום שאחרי מסיבת העיתונאים.

עו״ד אורלי לוינזון-סלע היא מנהלת המחלקה הציבורית בא.ס.ף – ארגון סיוע לפליטים ומבקשי מקלט בישראל

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן

השאירה מאחוריה בור גדול. בות'יינה דביט (צילום: מתוך עמוד הפייסבוק של בות'יינה דביט)

"הסלע שראה את האופק". לזכרה של בות'יינה דביט

שנים רבות של פעילות פוליטית, חברתית ופמיניסטית הפכו את דביט, אדריכלית ובת למשפחה קומוניסטית מרמלה, לאחת הדמויות המזוהות ביותר עם העיר. מסע הלוויה שלה סימל את המרקם המיוחד של האנשים שראו בה שותפה לדרך

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf