newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

ח"כים קוראים לגנץ לחקור את שיתוף הפעולה בין צה"ל למתנחלים

בעקבות תחקיר "שיחה מקומית" על מיליציות של מתנחלים וחיילים שפועלות בתוך כפרים פלסטיניים, פנו חברי כנסת ממרצ ומהרשימה המשותפת לשר הביטחון בדרישה לפעול למיגור התופעה. ארגון רבנים לזכויות אדם קורא להעמיד לדין את האחראים לאלימות המתוארת בכתבה

מאת:

בעקבות תחקיר "שיחה מקומית" על מיליציות של מתנחלים וחיילים שפועלות ביחד בגדה המערבית, תוקפות והורגות פלסטינים, פנו חברי כנסת וארגונים לשר הביטחון, בני גנץ, בדרישה לחקור את קיום שיתוף הפעולה בין הצבא למתנחלים ולפעול להפסקת דפוס הפעולה הזה.

שר הביטחון, בני גנץ, ב-21 ביוני 2021 (צילום: אוליבייה פיטוסי / פלאש90)

שר הביטחון, בני גנץ, ב-21 ביוני 2021 (צילום: אוליבייה פיטוסי / פלאש90)

יובל אברהם חשף כאן כיצד ב-14 במאי, יום שישי הראשון אחרי תחילת המבצע בעזה, חיילים ומתנחלים פלשו ביחד לפחות לארבעה כפרים בגדה המערבית, כאשר בחלק מהמקרים פעלו כיחידה צבאית משולבת. זה היה יום של אלימות קשה בגדה, ודווח כי 11 פלסטינים נהרגו במקומות שונים ברחבי הגדה באותו יום. בתחקיר נחשף כי לפחות ארבעה מהקורבנות נהרגו במהלך מתקפות יזומות של מתנחלים מלווים בחיילים.

ח"כ מוסי רז (מרצ) כתב לשר הביטחון: "מהתחקיר של 'שיחה מקומית' עולה תמונה חמורה של אלימות מתנחלים המקבלת גיבוי מצד חיילי צה"ל, דבר שאסור להעביר לסדר היום, ואם אכן – כפי שנטען בתחקיר – מדובר בהתארגנויות בדמות מליציות, חמור הדבר שבעתיים ומצריך התערבות משמעותית שתמנע קיום תופעה זו.

"בשטחים הכבושים שנמצאים בשליטתה הצבאית של מדינת ישראל מתחוללים חדשות לבקרים מעשי אלימות של מתנחלים שזוכים בעיקר להתעלמות ועצימת עין מצד מערכות החוק, בעוד התפקיד של הכוח הכובש הוא להגן על האוכלוסייה שנמצאת תחת חסותו. אני קורא לך לפעול למען מיגור אלימות מתנחלים נגד פלסטינים חפים מפשע, ומצפה שייחקרו הטענות על קיומו של שיתוף פעולה בין מליציות מתנחלים לבין חיילי צה"ל".

מחר (חמישי) צפויים חברי סיעת מרצ להיפגש עם גנץ. ב"כאן11" דווח כי הפגישה נקבעה לאור מה שחברי מרצ מגדירים "סדרת אירועים בלתי נסבלת ביהודה ושומרון", שדורשת את התערבותו של השר ואת שינוי מדיניות הממשלה.

לפי הדיווח ב"כאן11", הנושאים שחברי הסיעה יעלו בפני גנץ יהיו ההסדר עם אביתר, פינוי של מאחזים פלסטינים ו"אלימות של מתיישבים כלפי פלסטינים ללא התערבות של צה"ל". ניתן להניח שגם נושא התחקיר יעלה לדיון בפגישה.

ח"כ עאידה תומא-סלימאן מהרשימה המשותפת כתבה לגנץ כי מתחקיר "שיחה מקומית" עולה ש"בפועל, הצבא והמתנחלים פועלים ככלים שלובים למען העמקת הכיבוש הישראלי ולמען שליטה והרתעה של האוכלוסייה הפלסטינית נטולת הזכויות. פשעים אלה שהביאו למותם של פלסטינים בחודש מאי האחרון מתחברים לפשעי גניבת הקרקעות שראינו בפרשת 'אביתר' ולהתנכלויות והתעמרויות יומיומיות של מתנחלים במטעי זיתים של פלסטינים בכל רחבי הגדה – כל אלה בגיבוי הצבא ומשרד הביטחון.

"אחריות לפשעים אלה נמצאת בראש ובראשונה תחת אחריותו של צה"ל ושל משרד הביטחון. אני מבקשת כי משרדך יפעל באופן מיידי לחקירה של אותן מתקפות שהביאו להרג של פלסטינים ב-14 במאי, ולמעצר של אותם מתנחלים וחיילים שאחראים להרג.

"כמו כן, אבקש כי תחקור את שיתוף הפעולה הצבאי בין הצבא למתנחלים באותו יום, ולא פחות חשוב – כתופעה כוללת ומערכתית. יש לפעול להפסקה מיידית ומלאה של דפוס פעולה זה – שמוביל לפשעים חמורים בשטחים הכבושים".

ארגון רבנים למען זכויות אדם פנה גם הוא לגנץ בעקבות התחקיר. הרבנים כתבו: "מהכתבה עולה תמונה קשה וחמורה של שיתוף פעולה בין מתנחלים לחיילי צה"ל בירי חי על מפגינים פלסטינים, בין השאר בתוך כפריהם.

"נציין כי לידי ארגון רבנים למען זכויות אדם הגיעו עדויות דומות מהכפר בורין, שהוזכר בכתבה, שם שרפו יהודים שירדו ברגל מהמאחז הבלתי חוקי גבעת רונן עצי זית של תושבים פלסטינים, השחיתו בתים וכלי רכב באמצעות זריקת אבנים, ונשמע גם ירי חי, שלמרבה המזל לא הוביל לפגיעה בנפש. גם שם, חיילי צה"ל לא מנעו את הפרעות. אנו עדים גם להתגברות ההתנכלויות לרועי צאן פלסטינים מצד המתנחלים וצה"ל גם בבקעת הירדן.

"על פי החוק הבינלאומי, מחובתו של צה"ל להגן על האוכלוסייה הפלסטינית המקומית מפני פגיעה אלימה בנפש וברכוש, פגיעה המתרחשת דבר יום ביומו כבר שנים, אך החריפה מאוד במהלך המבצע האחרון בעזה".

הרבנים קוראים לגנץ "לבדוק כיצד ייתכן שחיילים תועדו עמדים לצד חמושים יהודים רעולי פנים מבלי לנקוף אצבע כדי לעצור את פגיעתם, ואף לכאורה סייעו בידיהם. על צה"ל לפרסם הנחיות ברורות לגבי חובת ההגנה על אזרחים הנתונים לשליטה צבאית בשטחי יהודה ושומרון, ולהעמיד לדין את האחראים לאלימות הקשה המתוארת בכתבה".

רבנים למען זכויות אדם פנו גם ליו"ר ועדת החוץ והביטחון של הכנסת, ח"כ רם בן ברק, בקריאה לכנס בדחיפות את הוועדה כדי לדון בדברים שעלו בתחקיר.

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן

השאירה מאחוריה בור גדול. בות'יינה דביט (צילום: מתוך עמוד הפייסבוק של בות'יינה דביט)

"הסלע שראה את האופק". לזכרה של בות'יינה דביט

שנים רבות של פעילות פוליטית, חברתית ופמיניסטית הפכו את דביט, אדריכלית ובת למשפחה קומוניסטית מרמלה, לאחת הדמויות המזוהות ביותר עם העיר. מסע הלוויה שלה סימל את המרקם המיוחד של האנשים שראו בה שותפה לדרך

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf