newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

האיש שממלא מים במיחמים של מתקן חולות

כמה קל להתעלם מהאנשים שתורמים לחברה בשקט, בצנעה, בלי לבקש כל תמורה. בכלא חולות למדתי להכיר אותם

מאת:

כותב אורח: חסן שאקור, חולות

לכל אדם יש ערך עצום בחברה, אבל לא פעם אנחנו מסרבים להכיר בערכם של אנשים פשוטים סביבנו. לא כך הוא המצב בכלא חולות, בו מוחזקים אלפי אנשים, נוודים, כפריים ועירוניים, בני גילאים שונים ומתרבויות שנות. אם רק הייתם כאן הייתם מבינים באמת את ערכם של האנשים השונים, ואת התרומה הייחודית שכל אחד מהם יכול להציע לחברה.

כאן, בחולות, אני אחד מבני המזל שמוקפים באנשים מופלאים כאלה. אני זוכה להזדמנות המשמחת להתוודע לפעולות היומיומיות של האנשים המיוחדים ביותר. אני מדבר על אנשים שמדהימים אותי ביכולתם לתת את שירותיהם לחבריהם בחינם, בטבעיות, מבלי לצפות לתמורה או אפילו להכרה במאמציהם. מספיק להם לדעת שהם נותנים לאחרים שירות, ובידיעה זו הם באים על שכרם.

למה הכוונה? הנה דוגמא אחת: מסתובב כאן אדם אחד, עטוף בשתיקה ובגלמודיות, שתורם לכולנו יום-יום, אבל האנשים סביבו עיוורים למאמציו. בניגוד למנהיגים כריזמטיים ובולטים, מדובר באדם צנוע, אך נחוש לא פחות למצוא לעצמו תפקיד חשוב בקהילה שבה הוא חי. האדם שאני מדבר עליו לקח על עצמו, בשקט, את התפקיד למלא את המיחמים שלנו, שלוש-ארבע פעמים ביום, כדי שאנשים תמיד יוכלו להכין לעצמם תה או קפה. בכל יחידה של 280 איש במתקן יש מועדון עם שני מיחמים גדולים. כולנו שותים מהם שלוש כוסות ביום לפחות, אבל אף אחד מעולם לא שאל את עצמו איך כולם תמיד מלאים במים, והנה – זה הוא אחראי!

דוגמא נוספת: באחד החדרים לקח על עצמו מישהו את התפקיד של "אחראי חדר". בתחילת כל שבוע הוא הולך למשרד הראשי, עומד בתור הארוך, לעתים במשך שעות, כדי לקבל חומרי ניקוי לחדר. כל כמה ימים הוא עומד שוב בתור, עבור כל שותפיו לחדר, ושוב מחכה, ושוב סוחב, אך אף פעם לא מתלונן. 14 חודשים הוא פועל כך למען חבריו, אך אלה מעולם לא חשבו לסייע לו או להגיד מילה טובה. והוא ממשיך.

רבים מאיתנו נוטים לזלזל במי שמשחקים בקלפים או בדומינו. אנחנו רואים בהם אנשים חסרי אחריות, או אנשים שמבזבזים את זמנם על שטויות. אבל בכלא חולות, דווקא לשחקנים אלה יש תפקיד חברתי חשוב. כשהם משחקים במשך שעות מסביב לשולחנות הם עוזרים לעצמם, ולרבים שמתאספים סביבם, להרוג שעות ארוכות של שעמום ולברוח ממצוקות החיים כאן.

יום אחד שאלתי את אחד מיושבי השולחנות האלה על מעשיו. "אני יודע שחושבים עלינו שאנחנו סתם מתבטלים", אמר לי, "אבל אנחנו לא הסיפור. הסיפור הוא החיים המדכדכים של הכלא, שהמשחק עוזר לנו ולאחרים סביבנו לשכוח מהם". והוא צודק לגמרי. לא פעם ראיתי את הנואשים ביותר בקרבנו מגיעים לשולחנות המשחקים ויוצאים משם עם חיוך על הפנים.

אני מאמין שהאנשים כאלה לא נמצאים רק בחולות. הם בכל מקום, חיים בשוליים, קולותיהם נמוכים מכדי שנשמע ופעולותיהם נראות מהצד כאילו הן פשוטות ומובנות מאליהן. האתגר שלנו הוא לזהות את התרומות הקטנות האלה, ולתת לאנשים האלה ולו קצת מההערכה שאנחנו נותנים למנהיגים ומפורסמים. אם רק נעשה זאת – דיינו.

חסן שאקור, במקור מדארפור שבסודן, יושב במתקן חולות ומשמש כעוזר מורה לאנגלית שם. חסן לומד לתואר ראשון במחשבים. הפוסט נכתב במקור באנגלית, ותורגם על ידי חגי מטר.

> חסן שאקור: לדבר עם הפרות במתקן חולות

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
רחוב בשג'אעייה, במרץ 2024 (צילום: מוחמד נג'אר)

רחוב בשג'אעייה, במרץ 2024 (צילום: מוחמד נג'אר)

"אנחנו צועקים, רעבים ומתים לבד": החיים בחורבות שג'אעייה

הפלישה של ישראל לשכונה שבמזרח העיר עזה, שנמשכה חודשים, הותירה אחריה הרס מוחלט. התושבים, עדיין תחת מצור, מסכנים את חייהם רק כדי לשים ידיהם על שק קמח אחד

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf