newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

הפלסטינים לארגוני השמאל שבאו להזדהות: אתם נותנים תקווה

משלחת של ארגוני זכויות אדם ושמאל מישראל הגיעה לרמאללה להביע סולידריות עם ארגוני חברה אזרחית פלסטיניים שהוגדרו כארגוני טרור. "אין לנו ברירה אלא לעמוד לצד עמיתינו הפלסטינים", אמרו הישראלים

מאת:
גנץ חצה קו אדום. ביקור הסולידריות של ארגוני זכויות האדם ישראליים בתמיכה בארגונים הפלסטיניים ברמאללה (צילום: אורן זיו)

גנץ חצה קו אדום. ביקור הסולידריות של ארגוני זכויות האדם הישראליים בתמיכה בארגונים הפלסטיניים ברמאללה (צילום: אורן זיו)

עשרות נציגים של 25 ארגוני זכויות אדם וארגוני שמאל ישראליים הגיעו היום (רביעי) לרמאללה להביע סולידריות עם ששת הארגונים הפלסטיניים ששר הביטחון בני גנץ הכריז עליהם כ"ארגוני טרור" בשבוע שעבר.

נציגים של בצלם, שוברים שתיקה, גישה, המוקד להגנת הפרט, הוועד נגד עינויים, הורים נגד מעצרי ילדים, שלום עכשיו, יש דין וארגונים אחרים הגיעו למשרדי אל חאק, ארגון זכויות האדם הפלסטיני המוביל, במרכז רמאללה. הם הביעו תמיכה בארגונים הפלסטיניים והכריזו כי ימשיכו בעבודה המשותפת מולם. גם נציגים של שיחה מקומית ומגזין 972+ השתתפו במפגש.

מהצד הפלסטיני, הגיעו לפגישה נציגי חמישה מתוך ששת הארגונים שהוכרזו כ"ארגוני טרור": אל חאק, א-דמיר, מרכז ביסאן, ועדות החקלאות והתנועה העולמית להגנה על ילדים – סניף פלסטין (DCI-P). נציגי הארגון השישי, ועדות הנשים, לא השתתפו במפגש. מוקדם יותר השבוע פורסמו בשיחה מקומית שיחות מפורטות עם ראשי חמישה מתוך ששת הארגונים.

אף שחלק מהארגונים הישראלים עומדים בקשר עם ארגונים פלסטיניים, היה מדובר במפגש יוצא דופן. לא בכל יום ארגוני זכויות אדם וארגוני שמאל מובילים בישראל נפגשים עם ארגוני זכויות אדם פלסטיניים, במיוחד אחרי שהממסד הביטחוני הישראלי הגדיר את הארגונים האלה כ"ארגוני טרור". כמה מהמשתתפים תיארו את המפגש כ"חסר תקדים".

חגי אלעד, מנכ״ל בצלם, אמר כי "אף אחד מהעומדים פה בחדר ככל הנראה לא ייחקר על פשעים שביצע, אבל שר הביטחון גנץ –  כן. גנץ אחראי באופן אישי, בתפקידו כרמטכ״ל, על פשעים שישראל ביצעה בעזה. לכן ברור למה גנץ מעוניין להגדיר את הארגונים שחושפים ומדברים על כך כארגוני 'טרור'. אנחנו נמשיך לעבוד עם הארגונים האלה ולהיאבק לסיום הכיבוש ומיגור האפרטהייד".

שעאוון ג׳בארין, מנכ״ל אל-חק, אמר לנוכחים הישראלים: "הרשויות (בישראל, א"ז) לא רוצות שנגיד דבר על הפרות זכויות האדם ושלא נילחם על צדק לקורבנות. הם מנסים להשתיק אותנו, זו התחמושת האחרונה שיש להם. הם ניסו להכפיש אותנו, לחתוך את המימון שלנו, (סיפרו) שקרים לבנקים ולתורמים. האיומים האלה לא חדשים. זו החלטה פוליטית ללא כל בסיס של מה שנקרא ׳ביטחוני׳. לא נכבד אותה ונמשיך בעבודה שלנו עד שההחלטה תבוטל".

הביקור היה חשוב לנו. סחר פרנסיס, שעוואן ג'ברין ואובאי עאבודי במפגש עם הארגונים הישראליים (צילום: אורן זיו)

הביקור היה חשוב לנו. סחר פרנסיס, שעוואן ג'ברין ואובאי עאבודי במפגש עם הארגונים הישראליים (צילום: אורן זיו)

בנוגע לעצם הביקור של ארגונים ישראליים, אמר ג'בארין ל"שיחה מקומית: "הביקור של ארגוני זכויות האדם הישראליים הוא בעל משמעות גדולה עבורנו. זה מוכיח שיש אנשים שרוצים להגן על זכויות האדם באופן עקרוני ולא מוכנים להתפשר. זה נותן לנו תקווה ומחזק אותנו ואת האמונה שיש ישראלים שמגינים על הצדק בכל מקום".

סחר פרנסיס, מנכ״לית א-דמיר, אמרה במפגש: ״יש כאן הרבה קולגות שמכירות אותי הרבה שנים ובטח קצת הופתעו לשמוע שאני טרוריסטית. אבל ברצינות, ההחלטה הזו מסוכנת כלפינו אבל לא רק. המשטר הישראלי הוא המשטר שכולנו חיים תחתיו. זה לא משטר דמוקרטי. החוקים שהם משתמשים בהם נגד פלסטינים – הם ישתמשו בהם נגד כולם. אבל דיכוי לא יכול להימשך לנצח, ולכן נמשיך לעבוד יחד עד לסיומו. ראינו מה עשו בהונג קונג נגד אמנסטי. שימוש בחוקים נגד טרור כלפי ארגוני זכויות אדם מראה מול איזה סוג של משטר אנחנו עומדים".

פרנסיס הודתה לנציגים הישראלים שהגיעו. "זה מאוד משמעותי לנו", אמרה. "התפקיד שלכם זה לאתגר את המדינה שלכם עם כל כל החוקים שהם מנסים להשתמש נגדנו וישמשו גם נגדכם. צריך יותר פעילות שטח במרחב הציבורי, במדיה בישראל, בדעת הציבור בישראל, וגם אצל מנהיגים כמו מרצ. רק השנה עבדנו עם ארגונים ישראליים נגד ההפרות כלפי אסירים. איך מזה הפכנו לטרוריסטים? זו התנהגות סכיזופרנית. נמשיך לעבוד, הכיבוש לא יזיק מעמד לנצח".

"אני גאה להיות חלק מהקהילה הישראלית שהגיבה מיידית בתמיכה בארגוני זכויות האדם", אמרה ג'סיקה מונטל, מנכ״לית המוקד להגנת הפרט, בדברים שנשאה באירוע. "זה מבחן לכל הכוחות המתקדמים בישראל ובעולם. צריך לעמוד לצד החברה האזרחית הפלסטינית".

ל"שיחה מקומית" אמרה מונטל מאוחר יותר כי "הצעד של שר הביטחון חצה קו אדום מובהק. מזעזע להוציא מחוץ לחוק את ארגוני זכויות האדם הכי מוערכים, והאירוע היום הוא תגובה לזה. מול הצעד הדרסטי הזה, לארגון זכויות אדם (ישראלי, א"ז) אין ברירה אלא לעמוד לצד עמיתנו הפלסטינים".

עו״ד מוריה שלומות מקבוצת הורים נגד מעצרי ילדים אמרה כי "זאת זכות גדולה עבורי להיות בסולידריות ברגע כל כך קשה עם מי שנאבקים למען זכויות אדם, זכויות נשים וילדים פלסטינים. אחד הדוברים הפלסטינים דיבר על כך שההיסטוריה תוכיח שהיינו בצד הנכון. לא צריך לחכות לכך. כבר עכשיו, היום, אני בטוחה בכל הלב שסולידריות היא הדבר הראוי היחיד שאפשר לעשות מול הפיגוע שחולל שר הביטחון לעתיד של שני העמים״.

אובאי עאבודי, מנכ״ל מכון המחקר ביסאן, סיפר ל״שׁיחה מקומית״ על ההשלכות האפשריות של המהלך. "העובדים שלנו עלולים להסתכן בחמש עד 25 שנים בכלא", אמר. "זה ניסיון לחסל אותנו. תהיה לזה השלכה רחבה על העובדים, על הקשרים הבינלאומיים שלנו ועל מי שמקבלים מאיתנו שירותים. זה חלק מדיכוי שיטתי שאנחנו חווים בתור פלסטינים המתעקשים להשמיע את הקול שלנו".

דנה מילס מ״שלום עכשיו״ שהשתתפה במפגש אמרה כי הטרגדיה היא ש"אנשי שמאל בעלי חשיבה ביקורתית, ברגע שאומרים להם שב״כ, מפסיקים לשאול שאלות". מילס אמרה שארגוני שמאל הרגישו שהמתקפה על הארגונים הפלסטיניים עלולה לפגוע גם בהם. "נגע לליבי שהחברים הפלסטינים אמרו: ׳אתם יודעים מה אנחנו עוברים כי אתם חווים את זה בדרכם שלכם׳. כולנו נפגעים כשאנחנו מקבלים על עצמנו תרבות של שתיקה".

מוקדם יותר השבוע הגיש ארגון הימין ״אם תרצו״ תלונה במשטרה נגד מספר ארגונים, נגד אקטיביסטים וגם נגד אתר שיחה מקומית ומגזין 972+ על "הזדהות עם ארגון טרור" בעקבות הבעת הסולידריות הפומבית עם הארגונים הפלסטינים.

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

המהפכה החינוכית שהקדימה את זמנה

כבר ב-1774 הבינו בחבר העמים של פולין וליטא ש"אין לכפות משמעת באמצעות פחד, אלא באמצעות מנהיגות והבנה", שהכיתות צריכות להיות מעוצבות "כך שהילד לא יראה את בית הספר כבית סוהר", ושרק הממסד האזרחי יכול להניב חינוך אוניברסלי שוויוני וחופשי

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf