newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

דו"ח אמנסטי: ישראל ממשיכה להפר זכויות אדם ואת החוק הבינ"ל

ארגון זכויות האדם פרסם היום את הדו"ח השנתי העוסק בנעשה בישראל ובשטחים הכבושים. מנתוני הדו"ח: המשך הריסות בתים, מעצרי קטינים, עינוי עצירים פלסטינים ואפליה נגד האזרחים הערבים בישראל

מאת:

ישראל המשיכה ב-2020 במדיניות האפליה הממוסדת כלפי פלסטינים החיים תחת שליטתה בתוך ישראל ובשטחים הכבושים, והביאה לעקירתם של מאות פלסטינים מבתיהם כתוצאה מצווי הריסה או הריסה כאמצעי ענישתי. כך נאמר בדו"ח השנתי של ארגון אמנסטי העוסק בנעשה בישראל ובשטחים הכבושים, המתפרסם היום (רביעי).

הריסת בתי פלסטינים ליד העיר חברון, 18 באוקטובר 2020 (ויסאם השלמון / פלאש 90)

הריסת בתי פלסטינים ליד העיר חברון, 18 באוקטובר 2020 (ויסאם השלמון / פלאש 90)

על פי הדוח, בשנת 2020 ישראל הרגה 31 פלסטינים, רבים מהם ב"הריגה לא חוקית בשעה שלא היוו איום מיידי לחיים". "השלטונות הישראליים עצרו באופן שרירותי אלפי פלסטינים מהשטחים הכבושים והחזיקו מאות במעצר מנהלי ללא משפט", נכתב בדוח.

הדוח מצטט מנתוני OCHA, ארגון האו"ם לתיאום סוגיות הומניטריות, לפיו ב-2020 ישראל הרסה 848 יחידות דיור ומגורים של פלסטינים בגדה המערבית ומזרח ירושלים והביאה לעקירתם של 996 בני אדם. הדוח מציין כי במהלך 2020 ישראל הרסה ששה בתים של פלסטינים כאמצעי ענישה וגרמה ל-22 בני אדם לאבד קורת גג.

לפי הערכות של OCHA, על כ-200 משפחות פלסטיניות בגדה המערבית ובמזרח ירושלים מאיימים צווי הריסה. הדוח מצטט נתונים מפורום דו קיום בנגב לפיהם ישראל הרסה 29 מבנים בכפרים הלא מוכרים בנגב.

הדוח של אמנסטי גם מציין את המשיך האפליה נגד האזרחים הערבים-פלסטינים בתוך ישראל ומביא לדוגמה את השביתה שארגנו רשויות מקומיות בישובים הערבים במחאה על כך שהן מקבלות רק 1.7 אחוז מהתקציב לרשויות מקומיות בישראל, אף שהאזרחים הערבים מהווים קרוב ל-20 אחוז מהאוכלוסייה. הדוח מציין גם את הפסיקה של שופט בבית משפט שלום בקריות שסירב לממן הסעות של תלמידים ערבים בכרמיאל בהסתמך על חוק הלאום. הפסיקה בוטלה מאוחר יותר בערכאה גבוהה יותר.

הדוח של אמנסטי מציין כי בין 31 האזרחים שהפלסטינים שנהרגו בידי ישראל ב-2020, תשע היו ילדים, ורבים מהם נהרגו כשלא היוו איום. בדוח מצוטטים גם נתונים של OCHA  ולפיהם בהפגנות בכפר קדום נפצעו השנה יותר מ-200 מפגינים ועוברי אורח מידי כוחות הביטחון הישראליים.

הדוח גם מזכיר כי ישראל ממשיכה, זו השנה ה-13, ב"מצור הלא חוקי" על רצועת עזה. הוא מזכיר במיוחד את המקרה של עומר יאגי, תינוק מעזה שסבל מבעיות בלב, שנפטר ביוני השנה לאחר שבקשת משפחתו שיקבל טיפול בבית החולים שיבא בישראל סורבה.

עוד מציין הדוח שישראל עצרה אלפי פלסטינים בגדה המערבית ב-2020 והעבירה רבים מהם לבתי כלא בישראל, דבר האסור על פי דיני המלחמה. בסך הכל, בדצמבר 2020 ישראל החזיקה בבתי הכלא בשטחה כ-4300 עצירים פלסטינים, מהם 397 במעצר מנהלי ללא משפט. לפי אמנסטי, בסוף 2020 ישראל החזיקה בבתי הכלא שלה 157 ילדים, מתוכם שניים במעצר מנהלי.

לפי הדוח, "חיילים, שוטרים ואנשי שב"כ ישראלים המשיכו לענות ולהתייחס באופן רע לעצירים פלסטינים, כלל ילדים, ללא עונש". הדוח גם מציין את המשך הפגיעה בחופש הביטוי והדעה בשטחים הכבושים בישראלים. כך לדוגמה, ביולי 2020 עצרה ישראל את מחמוד נוואג'עה, עורך דין לזכויות אדם ומתאם של תנועת ה-BDS בגדה המערבית. אמנסטי מגדיר אותו כ"אסיר מצפון". הוא שוחרר ללא האשמות באוגוסט. הדוח מציין גם את האיסור שהטילה ישראל על עובד אמנסטי, ליית' אבו זיאד, להיכנס לישראל כדי לבקר את אמו החולה או לנסוע לחו"ל.

אמנסטי גם מציינת את המשך הפגיעה בזכויות מבקשי המקלט בישראל שישראל מסרבת להעניק להם מעמד.

הדוח גם מזכיר את הפגיעה בנשים ומציין שב-2020 נרצחו בישראל 21 נשים על רקע אלימות מגדרית.

דוח אמסנטי גם מציין כי ב-2020 ארבעה סרבני מצפון ישראלים נדונו למאסר ומזכיר את הלל רבין, שישבה בכלא במשך 56 ימים בשל סירובה לשרת בצבא הישראלי בגלל מדיניות הדיכוי שלו כלפי פלסטינים.

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf