newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

בתמונות: שדה התעופה שאיש לא ממריא ממנו יותר

הבריטים הקימו את שדה התעופה קלנדיה בצפון ירושלים ב-1927. הוא המשיך לפעול עד האינתיפאדה השנייה ואז נסגר. עכשיו ישראל רוצה להקים בו שכונת ענק לחרדים וטראמפ מתכנן עליו בכלל מרכז תיירות. הצצה נדירה

מאת:

בערב פסח, עיריית ירושלים אספה את החמץ מהשכונות השונות בעיר וקיימה ביעור חמץ מרכזי. המיקום שנבחר: מסלול ההמראה הנטוש בשדה התעופה עטרות שבין ירושלים לרמאללה. בעוד בימי שגרה המקום סגור, שריפת החמץ אפשרה כניסה למקום והצצה למגדל הפיקוח, לטרמינל הנוסעים ולמסלולים שאינם פעילים משנת 2000.

שדה התעופה עטרות שבמזרח ירושלים ,8 במרץ 2020 (צילום: אורן זיו)

גבול הסיפוח הגיע עד לקלנדיה כדי לכלול את שדה התעופה. שדה התעופה עטרות היום (צילום: אורן זיו)

המתחם נמצא בחלקה הצפוני של ירושלים, בין א-רם, מחנה הפליטים קלנדיה וכפר עקב. חומת ההפרדה מפרידה בינו ובין הגדה המערבית. את שדה התעופה קלנדיה הקימו הבריטים ב-1924. חלקו הוקם על האדמות החקלאיות של המושב היהודי עטרות ששכן באזור, ומכאן שמו העברי. הוא החל לפעול משנת 1927 משנת 1937 המריאו ממנו גם טיסות אזרחיות.

לאחר 1949 היה השדה בשליטת ירדן והיא הרחיבה אותו. ב-1967, עם כיבוש הגדה המערבית, הוחלט כי השדה ייכלל בשטח המוניציפלי של ירושלים והופעלו בו טיסות פנים ארציות. בשנות ה-70 ניסתה ישראל להפעיל מהמקום טיסות בינלאומיות, אך מסיבות פוליטית חברות זרות לא הסכימו לטוס מהשדה.

לאחר תחילת האינתיפאדה השנייה, השדה נסגר. בסבבי המשא ומתן בשנות ה-90, ישראל התעקשה שהשדה יישאר חלק ממנה ומירושלים, ואילו הפלסטינים דרשו שהוא יחובר לרמאללה ויחזור לפעול כשדה תעופה. יוסי ביילין סיפר כי במהלך העבודה על המפות ב״יוזמת ז׳נבה״, היה ברור לשני הצדדים כי שדה התעופה יהיה חלק מהמדינה הפלסטינית העתידית.

ביום רביעי שעבר עמדו שתי כבאיות לצד ערימה גדולה של לחם ומוצרים אחרים וכבאים השגיחו על הלהבות. גם ראש עיריית ירושלים משה ליאון והרבנים הראשיים הגיעו לטקס, בעוד החמץ בוער על רקע חומת ההפרדה.

שריפת חמץ של עיריית ירושלים בשדה התעופה עטרות שבמזרח ירושלים, ערב פסח ,8 במרץ 2020 (צילום: אורן זיו)

שריפת חמץ של עיריית ירושלים בשדה התעופה עטרות שבמזרח ירושלים, ערב פסח, ה-8 במרץ 2020 (צילום: אורן זיו)

זה לא היה המראה הסוריאליסטי היחיד. סיור במקום מגלה כי רוב המבנים של שדה התעופה נותרו שלמים. בטרמינל הנוסעים ניתן עדיין לראות את המסוע שהוביל מזוודות למטוס וממנו. על קירות הטרמינל תלויות עדיין כרזות המציגות את ההיסטוריה של היישוב היהודי עטרות עד שארגון ההגנה הורה לפנות את 200 תושביו במאי 1948.

ממגדל פיקוח, שאפשר להבחין בתוכו בשרידים של לוח הבקרה והקשר, ניתן לראות את כפר עקב, שרשמית נחשב לחלק מירושלים שכן סופח אחרי יוני 1967. בכפר עקב חיים עשרות אלפי  פלסטינים, שנותרו בצד ה"פלסטיני" של החומה, אף שלרובם יש תעודות זהות כחולות של תושבי ירושלים. גם מסלולי ההמראה נותרו שלמים ברובם, מקבילים לחומת ההפרדה.

מגדל הפיקוח בשדה התעופה עטרות שבמזרח ירושלים ,8 במרץ 2020 (צילום: אורן זיו)

שדה התעופה עטרות שבמזרח ירושלים ,8 במרץ 2020 (צילום: אורן זיו)

מגדל הפיקוח בשדה התעופה עטרות שבמזרח ירושלים ,8 במרץ 2020 (צילום: אורן זיו)

מגדל הפיקוח בשדה התעופה עטרות שבמזרח ירושלים (צילום: אורן זיו)

חגית עופרן משלום עכשיו מסבירה שישראל מתחה את גבול הסיפוח ב-1967 כל כך רחוק צפונית ממרכז ירושלים כדי להכיל בתוכה שדה תעופה. "השדה היה פעיל מסחרית עד 1998 ואז הפסיקו טיסות מסחריות כי זה לא היה כלכלי, והיו משם רק טיסות של חובבים", אומרת עופרן. "באינתיפאדה השדה נסגר לגמרי. היתה אגדה שזה המקום היחיד שבו זרקו אבנים על מטוסים, אבל אין שום דיווח רשמי על מקרה כזה".

בשנתיים האחרונות, חלק קטן מהשדה המשמש כחניון לאוטובוסים הפועלים בין רמאללה לירושלים.

כבר בשנת 2007 פורסם כי עיריית ירושלים מתכננת להקים במקום שכונה חדשה לטובת תושבים יהודים. בפברואר השנה, לקראת הבחירות, הגיש משרד השיכון לעירייה תכנית לבנות במקום "שכונה" בגודל של עיר קטנה –  9,000 יחידות דיור, המיועדות לציבור החרדי.

מסלול המראה במקביל לחומת ההפרדה. במקום הזה אמורה לקום שכונה עם 9,000 יחידות דיור (צילום: אורן זיו)

מסלול המראה במקביל לחומת ההפרדה. במקום הזה אמורה לקום שכונה עם 9,000 יחידות דיור (צילום: אורן זיו)

"המקום ייחשב שכונה של ירושלים, אבל כל מי שיגור שם ירגיש כמו בהתנחלות כי זה מנותק מהעיר", אומר אביב טטרסקי מעיר עמים. טטרסקי מספר כי השכונה אמורה לקום על אדמות מדינה, אדמות בבעלות קק"ל ואדמות פרטיות. אם תוקם, זו תהיה השכונה הראשונה המוקמת במזרח ירושלים מאז שכונת הר חומה ב-1997.

השכונה הזו, אומר טטרסקי, אמורה לנתק את רמאללה מהשכונות הפלסטיניות של צפון ירושלים, בדיוק כפי ששכונת גבעת המטוס אמורה לנתק את בית לחם מירושלים מדרום ושטח E1 אמור לנתק את ירושלים מהשטחים הפלסטיניים ממזרח.

הגשת התוכנית לעירייה פירושה שמשרד השיכון סיים את שלבי הכנת התכנית והוא מוכן להתחיל את הליך האישור. סמוך לשדה נמצאת גם שכונה פלסטינית קטנה, ש-40 יחידות דיור מתוכה מיועדות להריסה.

לנשיא ארה"ב דונלד טראמפ יש תוכניות אחרות לאזור הזה. על פי "תוכנית המאה" שלו, מתחם שדה התעופה מיועד להפוך לאזור תיירות בניהול פלסטיני, כולל מלונות ומסעדות, המיועדים לתיירים מוסלמים שירצו לבקר במקומות הקדושים לאסלאם בירושלים. באזור יוקם "מרכז תיירות משגשג ופעיל, שיכלול תחבורה ציבורית שתאפשר גישה קלה אל המקומות הקדושים", נכתב בעמוד 18 של התוכנית.

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

המהפכה החינוכית שהקדימה את זמנה

כבר ב-1774 הבינו בחבר העמים של פולין וליטא ש"אין לכפות משמעת באמצעות פחד, אלא באמצעות מנהיגות והבנה", שהכיתות צריכות להיות מעוצבות "כך שהילד לא יראה את בית הספר כבית סוהר", ושרק הממסד האזרחי יכול להניב חינוך אוניברסלי שוויוני וחופשי

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf