newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

בעקבות פרסום ב"שיחה מקומית": קמפיין למען רכבת לבדואים

במסגרת שדרוג קו הרכבת ב"ש-דימונה שמקדם משרד התחבורה, ייהרסו מאות בתים של בדואים, אבל לא תוקם להם תחנה. "אסור שתחבורה ציבורית תשרת רק את היהודים בדרום", נאמר בקמפיין בעקבות הפרסום

מאת:

קמפיין חדש של תנועת ״זזים״ קורא לועדת התכנון ובנייה מחוז דרום למנוע הרס של מאות בתים של אזרחים בדואים בנגב ולהקים תחנת רכבת שתשרת גם אותם.

הכפר הבדואי קסר-א-סיר שליד דימונה, ב-2014 (צילום: אקטיבסטילס)

הכפר הבדואי קסר-א-סיר שליד דימונה. חלק מהמבנים בכפר ייהרסו למען הרחבת הרכבת (צילום: אקטיבסטילס)

בתחילת החודש פרסמנו כאן על תוכנית שמקדם משרד התחבורה לשדרוג קו הרכבת בין באר שבע לדימונה. בדרך בין שתי הערים, חיים כ-80 אלף אזרחים בדואים, ביישובים מוכרים ולא מוכרים, כפול ממספרם של תושבי דימונה, שלא יזכו ליהנות מהפרויקט החדש מכיוון שאף תחנה לא תוכננה בשבילם.

כחלק מהתוכנית אמורים להיהרס כ-350 בתים של תושבים בדואים. חלק מהבתים נמצאים ביישובים שהוכרו על המדינה ב-2012, אך מאז ההכרה לא זכו לשיפור בתשתיות או להסדרת הבנייה.

עמותת במקום, ארגון עדאלה ופורום הכפרים הלא מוכרים עתרו נגד התוכנית הנמצאת כעת בדיונים בוועדה המחוזית, ובסוף החודש צפוי להתקיים דיון מכריע בנושא.

"בואו נראה לוועדה, שאחראית על האינטרס הציבורי, שאנחנו כחברה לא מסכימים שהתחבורה הציבורית תשרת רק את האוכלוסייה היהודית בדרום, ושקידומה יבוא על חשבון האוכלוסייה החלשה ביותר באזור", נכתב בעצומה שפורסמה השבוע ותישלח בהמשך לוועדה. הארגונים שעתרו נגד התוכנית דורשים להסדיר את  המגורים במקום, ולהקים תחנות רכבת גם ביישובים הבדואים. הם ציינו כי האוכלוסייה הבדואית באזור מדורגת באשכול חברתי-כלכלי 1, הנמוך ביותר מתוך 10, רמת המינוע (מספר כלי הרכב הפרטיים) בישובים נמוכה ולכן הצורך בתחבורה ציבורית זמינה הוא קריטי.

מתנועת "זזים – קהילה פועלת" נמסר: "ועדת התכנון והבנייה אמונה על האינטרס הציבורי, ולכן חשוב שהוועדה תשמע גם מהציבור ולא רק מהמומחים: 200,000 פעילות ופעילי זזים מצפים שפיתוח התחבורה הציבורית בדרום ישרת את כל התושבים".

"לא ייתכן שהמדינה תתעלם ממני במשך עשרות שנים, ואז תבוא להרוס לי את הבית בלי להציע שום פתרון אחר", סיפר החודש  סלימאן אל-הואשלה, תושב הכפר קסר א-סיר, שביתו נמצא בסכנת הריסה בגלל התוכנית. "היום, כדי להגיע לכל מקום, אני חייב את האוטו שלי. המדינה לא יכולה להתעלם מהבדואים ולהגיד שאנחנו לא אזרחים". אל-הואשלה, כמו תושבים רבים אחרים, שמע על התוכנית דרך הארגונים. אף אחת מהרשויות לא טרחה להודיע לו על התוכנית החדשה שתחריב את ביתו.

ועוד משהו קטן...

אנחנו ממש שמחים שקראת את הפוסט הזה, ומקווים שמצאת בו עניין. הצוות של שיחה מקומית משקיע מאמצים משמעותיים כדי להביא לקוראות ולקוראים שלנו חדשות, תחקירים, פרשנויות וטורי דעה מגוונים, והכל מתוך מחויבות להתנגדות לכיבוש ולקידום שלום, שוויון וצדק חברתי.

קשה למצוא דברים כמו הפוסט הזה בכלי תקשורת אחרים בארץ, והסיבה שהוא נמצא פה היא שהעיתונות שלנו בשיחה מקומית היא עצמאית וחופשית. אנחנו לא תלויים באף בעל הון, לא במפרסמים ולא בחומות תשלום.

ועדיין, העבודה הרבה שמושקעת בכל פוסט כזה – מתשלום לכותבים, דרך עבודת העורכות והצלמים ועד התשלום לייעוץ משפטי או לשרתים שעליהם יושב האתר – עולה כסף. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית. ובזה יש לך מקום חשוב.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
לוח הזמנים משרת את נתניהו באופן מושלם. משתתפי צעדת יום ירושלים חוגגים מול שריפה של עץ במתחם אל אקצא (צילום: מנדי הכטמן / פלאש 90)

לוח הזמנים משרת את נתניהו באופן מושלם. משתתפי צעדת יום ירושלים חוגגים מול שריפה של עץ במתחם אל אקצא (צילום: מנדי הכטמן / פלאש 90)

טביעות האצבעות של נתניהו מרוחות על כל ההסלמה הזו

ההתנכלות בשער שכם, הדיכוי בשייח ג'ראח, ההתפרצות לאל-אקצא, ההרג בעזה - ממשלת ישראל אחראית לרוב האלימות של הימים האחרונים. וכשבראש הממשלה עומד אדם שההידרדרות הזו יכולה להציל אותו ברגע האחרון, אפשר להבין למה החשד נופל עליו

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
donate
silencej89sjf