newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

אפשר לעצור את הגירוש ממסאפר יטא: הנה כמה דרכים לפעול

ניסיון העבר מראה שגם אחרי שבתי המשפט אפשרו לבצע טרנספר של תושבים פלסטינים, מאבק משותף הצליח למנוע אותו. באסל אל-עדרה, עיתונאי ופעיל, מציע מה אפשר לעשות כדי לעזור לתושבים להישאר על אדמתם

מאת:

לפני יותר משבועיים, דחה בג"ץ את העתירה של תושבי מסאפר יטא, ובכך אפשר למעשה את גירושם של יותר מאלף פלסטינים מהאדמות שעליהן הם ומשפחותיהם חיים כבר דורות רבים. האם אפשר לעצור עדיין את הגירוש הזה?

ניסיון העבר מלמד שגם כאשר בתי המשפט מאפשרים לכיבוש הישראלי לבצע טרנספר, כפי שקרה בעבר בכפרים סוסיא וח'אן אלאחמר, מאבק ציבורי יכול למנוע את מימושו בפועל. במסאפר יטא אנחנו נאבקים לא רק כדי לעצור את גזירת הגירוש ההמוני שבג"ץ אישר, אלא כדי לבטל את שטח האש שהוכרז ב-1980 על אדמות הכפרים במטרה לגרש את התושבים, ולקבל היתרי בנייה ותשתיות. הדרך שלנו להגיע לשם תעבור במאבק משותף. והנה כמה דרכים להצטרף אליו:

1. השאירו פרטים, והצטרפו לקמפיין החירום שלנו נגד הגירוש. כך תקבלו עדכונים שוטפים, במייל ובוואטסאפ, בנוגע למגוון פעילויות כמו הפגנות, ימי עבודה, סיורים, ועוד. כך לדוגמה ייערך הערב (יום א'), ב-19:30, אירוע בבית של סולידריות בתל אביב בנושא הגירוש במסאפר יטא, שבו ידברו אקטיביסטים ותושבי האיזור.

2. בואו לסיור. בחודשיים הקרובים מתוכננים מספר סיורים במסאפר יטא, המיועדים לציבור הרחב. תבקרו בכפרים שבסכנת גירוש מידי, תפגשו תושבים, ותשמעו מהם על מגוון הדרכים שבהן ישראל ממררת את חייהם כדי לגרש אותם. כמה שלא נכתוב על המציאות שם, אין תחליף למראה עיניים.

3. צאו להפגין איתנו. מדי שישי, תושבים במסאפר יטא מקווים לקיים הפגנה משותפת ולא אלימה נגד הגירוש. כולם מוזמנים. בשבוע שעבר, הצבא השקיע מאמצים גדולים כדי לדכא את ההפגנה החשובה שקיימנו, ולכן חשוב שעוד יותר אנשים בפעמים הבאות. אנחנו מקווים שתושבי בערים אחרות בארץ ובעולם יקיימו הפגנות גם בהן, עם קריאה לממשלות להפעיל לחץ על ישראל לעצור את הגירוש.

4. ימי עבודה. בסופו של דבר, הורסים פה בתים ומקימים מאחזים לא חוקיים וקובעים עובדות בשטח. נחוצה גם עזרה למשפחות בפינוי הריסות בתיהם ולחקלאים בשיקום אדמותיהם שנחרבו. בחודשים הקרובים יתקיימו כמה ימי עבודה. זו הזדמנות לבקר בכפרים ולהכירם באופן אינטימי יותר. מעניין אתכם? הצטרפו לקמפיין באתר, וציינו בטופס ההרשמה שתרצו לשמוע עוד על ימי עבודה.

5. נוכחות רציפה במסאפר יטא. רוב העוולות קורות מוקדם בבוקר, או בשעת לילה, כשאף אחד לא רואה או מצלם. לכן, אנחנו זקוקים לאקטיביסטים ואקטיביסטיות עם ניסיון, שישהו פה איתנו לפרקי זמן מעט ממושכים יותר. יומיים, שבוע, אפילו יותר. מדובר בנוכחות מגינה, עם קבוצה ואף פעם לא לבד. אפשר ללוות רועי צאן, ילדים לבית הספר, במקומות שבהם יש סכנה לאלימות מתנחלים, לתעד חיילים שמגיעים להרוס בית או במקרה חירום אחר. זו דרך טובה לתרגל ערבית, ליצור קשרים, ולהכיר את המציאות ואת השגרה של החיים במסאפר יטא. מעניין אתכם? ציינו זאת בטופס ההרשמה.

6. קראו מה קורה פה, ושתפו. רוב מה שקורה במסאפר יטא, לצערי, לא מקבל במה בכלי התקשורת בישראל או בעולם. לפחות בינתיים. אנחנו ב"שיחה מקומית" מנסים לשנות את זה, ומחוייבים לסקר באופן מעמיק את האזור ואת המאבק של תושביו. אם אתם מעוניינים בעדכונים מהשטח, מומלץ גם לעקוב אחרי עמודי פייסבוק של קבוצות אקטיביסטים פלסטינים מהכפרים של מסאפר יטא, כמו צעירי סומוד, וברית למען זכויות אדם, או אחרי האקטיביסטים עצמם. עלי עוואד, מהכפר טובא, וגם אני, מעדכנים באנגלית בטוויטר.

7. חוגי בית. בימים אלו אנחנו מכינים ערכות, עם דפי הסבר, פעילויות מוצעות, תמונות וסרטונים – באנגלית ובעברית ובערבית – שיאפשרו לכם לארח חברים בבית, לא משנה היכן אתם גרים בעולם, ולספר להם על מסאפר יטא. מעניין אתכם? אתם כבר יודעים מה לעשות: ציינו זאת בטופס ההרשמה.

8. כתבו לפוליטיקאים, מחוקקים ועיתונאים, הרלוונטים למקום מגוריכם. ניסיון העבר מלמד שפניות אישיות כאלה עוזרות מאוד. האם הם מודעים להחלטה להרוס שמונה כפרים במסאפר יטא ולגרש מאות ילדים מבתיהם, ואילו צעדים בכוונתם לנקוט כדי להתנגד לה? עיתונאים שרוצים להגיע לאזור מוזמנים לשלוח לי הודעה, ואקח אותם לסיור בשמחה.

9. הפיצו. אם תגיעו לכאן להפגין, לסייר, לעזור, או סתם לבקר: כתבו משהו. שתפו תמונה. הדרך הכי יעילה להתנגד לדיכוי היא לחשוף אותו ברבים, ולקרוא לעוד אנשים להצטרף למאבק. נגד גירוש, נגד כיבוש, ובעד שוויון וצדק.

מערבית: יובל אברהם.

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf