אחרי אסטוניה, הגיע הזמן לתחבורה ציבורית חינם בישראל

הפיילוט שנערך בטאליו בירת אסטוניה הראה שהרווחים מהנהגת תחבורה ציבורית חינם עולים על ההפסדים. גם בפאריז עובדים על תוכנית דומה. תחבורה ציבורית חינם בישראל תעלה 4 מיליארד שקל בשנה. הרווחים יהיו גדולים יותר

מאת:

אסטוניה תהיה המדינה הראשונה בעולם להנהיג תחבורה ציבורית בחינם בכל הנסיעות הבינעירונית ובנסיעות בעיר הבירה טאלין. זו תוצאה של פיילוט מוצלח בטאלין, שנערך בשנה האחרונה, והוכיח שהרווחים מהמהלך עולים על ההפסדים הישירים.

הנסיעות בחינם יהיו עבור כל תושבי המדינה, אבל לא לתיירים. בוויילס הנסיעות בסופי השבוע הן חינם בתחבורה הציבורית. בפריז עובדים על תכנית לתחבורה ציבורית בחינם במטרו ואוטובוסים.

לא מדובר בטירוף. מטרת המהלך היא מדיניות ממשלתית שתיטיב עם האזורים המרוחקים, שרוב הקהילות בהם נמוכות יותר במדד הסוציו-אקונומי, מבוגרות יותר מהממוצע הכללי ושהחיים בהם דורשים יותר התניידות. למעשה המהלך הוא צעד של חלוקת משאבים מחדש שתקל על הפריפריה, מבוגרים והשכבות החלשות כלכלית.

donate
מחכים לאוטובוס בתל אביב. מחקרים מראים שתחבורה ציבורית חינם מצמצמת פערים (צילום: פלש90)

מחכים לאוטובוס בתל אביב. מחקרים מראים שתחבורה ציבורית חינם מצמצמת פערים (צילום: פלש90)

בישראל מרכז "אדוה" הציע מדיניות דומה כבר ב-2001 ועדכן אותה לאחרונה. ההשלכות בישראל גם הן יהיו חיזוק הפריפריה, צמצום פערים, הקלה על השכבות החלשות ועל אזרחים ותיקים, הורדת הפקקים והפחתת זיהום האוויר שגורם למותם של יותר מאלפיים ישראלים בשנה ולנזק של 7.7 מיליארד דולר.

לפי הערכת המדען הראשי לשעבר במשרד התחבורה, עלות המימון של תחבורה ציבורית בישראל בשנה תעמוד על 4 מיליארד ש״ח בלבד, זאת לעומת הצלת חיי אדם, תוספת של עשרות מיליארדים לכלכלה וצמצום פערים. באסטוניה גילה הפיילוט, שאת החיסכון בהשקעה בתחבורה, משקיעים האזרחים בצריכה פרטית, ומחזירים למדינה את ההשקעה ואף יותר ממנה. זאת, בנוסף לרווחים הסביבתיים והחברתיים העצומים.

מדיניות התחבורה הציבורית בישראל שמה את הדגש על כלי רכב פרטיים במקום על הולכי רגל, על משתמשי תחבורה ציבורית, על נוסעי אופניים, על איכות האוויר והסביבה ועל צמצום הפערים הכלכליים, שהם מהגבוהים במדינות המפותחות. בישראל הכבישים הצפופים בעולם המערבי וכולנו מרגישים את הפקקים. השקעות מליארדים במחלפים לא ישנו את המגמה.

תפישת שמאל אמיתית רואה בתחבורה ציבורית מפתח לשיפור רמת החיים של המעמד הנמוך והאוכלוסיות המוחלשות. עכשיו הזמן לדחוף לשיפור דרמטי בתשתיות התחבורה הציבורית ובקידום שימוש חינמי ברכבות ובאוטובוסים.

אבי דבוש, חבר מנהיגות תנועת הפריפריות וחבר הנהלת מרצ

לזמן מוגבל - התרומה שלך יכולה להיות שווה פי 12!

הודות לתורם נדיב, בשלושת השבועות הקרובים, עד סוף יולי: בתרומה חד פעמית לשיחה מקומית – התרומה שלך תוכפל. בהצטרפות לתרומה חודשית – התרומה שלך תוכפל פי 12. כלומר סכום התרומה השנתי שלך יוכפל. אם העבודה שלנו בשיחה מקומית חשובה לך - זה הרגע להצטרף לתמיכה.

לתמיכה בשיחה מקומית
לא למכור רחפנים לאזורי סכסוך. חיילים מפעילים רחפן בח'אן יונס. לא ברור מי היצרן של הרחפן בתמונה (צילום: דו"צ, ויקימדיה)

לא למכור רחפנים לאזורי סכסוך. חיילים מפעילים רחפן בח'אן יונס. לא ברור מי היצרן של הרחפן בתמונה (צילום: דו"צ, ויקימדיה)

"הרחפנים שלנו לא נועדו לדיכוי". היצרנית הסינית נגד השימוש בהם בעזה

בעקבות התחקיר על השימוש ברחפנים מתוצרתה נגד אזרחים בעזה, חברת אוטל מכחישה שמכרה אותם לישראל או שידעה על השימוש הצבאי בהם. ספק ישראלי: "באופן לא פורמלי" יש לאוטל דרכים איך למכור לישראל

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf