אחרי אסטוניה, הגיע הזמן לתחבורה ציבורית חינם בישראל

הפיילוט שנערך בטאליו בירת אסטוניה הראה שהרווחים מהנהגת תחבורה ציבורית חינם עולים על ההפסדים. גם בפאריז עובדים על תוכנית דומה. תחבורה ציבורית חינם בישראל תעלה 4 מיליארד שקל בשנה. הרווחים יהיו גדולים יותר

מאת:
השאירו תגובה
א א א

אסטוניה תהיה המדינה הראשונה בעולם להנהיג תחבורה ציבורית בחינם בכל הנסיעות הבינעירונית ובנסיעות בעיר הבירה טאלין. זו תוצאה של פיילוט מוצלח בטאלין, שנערך בשנה האחרונה, והוכיח שהרווחים מהמהלך עולים על ההפסדים הישירים.

הנסיעות בחינם יהיו עבור כל תושבי המדינה, אבל לא לתיירים. בוויילס הנסיעות בסופי השבוע הן חינם בתחבורה הציבורית. בפריז עובדים על תכנית לתחבורה ציבורית בחינם במטרו ואוטובוסים.

לא מדובר בטירוף. מטרת המהלך היא מדיניות ממשלתית שתיטיב עם האזורים המרוחקים, שרוב הקהילות בהם נמוכות יותר במדד הסוציו-אקונומי, מבוגרות יותר מהממוצע הכללי ושהחיים בהם דורשים יותר התניידות. למעשה המהלך הוא צעד של חלוקת משאבים מחדש שתקל על הפריפריה, מבוגרים והשכבות החלשות כלכלית.

מחכים לאוטובוס בתל אביב. מחקרים מראים שתחבורה ציבורית חינם מצמצמת פערים (צילום: פלש90)

מחכים לאוטובוס בתל אביב. מחקרים מראים שתחבורה ציבורית חינם מצמצמת פערים (צילום: פלש90)

בישראל מרכז "אדוה" הציע מדיניות דומה כבר ב-2001 ועדכן אותה לאחרונה. ההשלכות בישראל גם הן יהיו חיזוק הפריפריה, צמצום פערים, הקלה על השכבות החלשות ועל אזרחים ותיקים, הורדת הפקקים והפחתת זיהום האוויר שגורם למותם של יותר מאלפיים ישראלים בשנה ולנזק של 7.7 מיליארד דולר.

לפי הערכת המדען הראשי לשעבר במשרד התחבורה, עלות המימון של תחבורה ציבורית בישראל בשנה תעמוד על 4 מיליארד ש״ח בלבד, זאת לעומת הצלת חיי אדם, תוספת של עשרות מיליארדים לכלכלה וצמצום פערים. באסטוניה גילה הפיילוט, שאת החיסכון בהשקעה בתחבורה, משקיעים האזרחים בצריכה פרטית, ומחזירים למדינה את ההשקעה ואף יותר ממנה. זאת, בנוסף לרווחים הסביבתיים והחברתיים העצומים.

מדיניות התחבורה הציבורית בישראל שמה את הדגש על כלי רכב פרטיים במקום על הולכי רגל, על משתמשי תחבורה ציבורית, על נוסעי אופניים, על איכות האוויר והסביבה ועל צמצום הפערים הכלכליים, שהם מהגבוהים במדינות המפותחות. בישראל הכבישים הצפופים בעולם המערבי וכולנו מרגישים את הפקקים. השקעות מליארדים במחלפים לא ישנו את המגמה.

תפישת שמאל אמיתית רואה בתחבורה ציבורית מפתח לשיפור רמת החיים של המעמד הנמוך והאוכלוסיות המוחלשות. עכשיו הזמן לדחוף לשיפור דרמטי בתשתיות התחבורה הציבורית ובקידום שימוש חינמי ברכבות ובאוטובוסים.

אבי דבוש, חבר מנהיגות תנועת הפריפריות וחבר הנהלת מרצ

א א א
ועוד הערה לסיום:

הפוסט שקראת עכשיו לא במקרה נמצא פה, בשיחה מקומית. צוות האתר משקיע יום-יום המון מחשבה ועבודה קשה כדי להביא לקוראים שלנו מידע שלא נמצא במקומות אחרים, לפרסם תחקירים ייחודיים, להגיב מהר לאירועים חדשותיים מתגלגלים, ולתת במה לקולות מושתקים בחברה ולפועלות ולפעילים למען שלום, שוויון וצדק חברתי.

כבמה שעושה עיתונות עצמאית אנחנו לא נמצאים בכיס של אף בעל הון, ולא של השלטון. הרבה מהכתיבה באתר נעשה בהתנדבות מלאה. ועדיין, העבודה שלנו עולה כסף. זה זמן עריכה, וזה צילום, תרגום, שירותי מחשוב, ייעוץ משפטי ועוד.

אם כל אחת ואחד ממאות אלפי הקוראים שמגיעים לשיחה מקומית כל שנה יתרום ולו תרומה קטנה – נוכל לעמוד על הרגליים באופן עצמאי לגמרי. אם כל אחד יתמוך בנו בתרומה חודשית צנועה – נוכל לצמוח ולהרחיב את הפעילות שלנו פי כמה.

הצטרפו להצלחה שלנו בשיחה מקומית
תרמו לחיזוק העיתונות העצמאית של שיחה מקומית

לחצו כאן
מארק צוקרברג (צילום: Friesehamburg, ויקימדיה CC BY-SA 4.0)

מארק צוקרברג (צילום: Friesehamburg, ויקימדיה CC BY-SA 4.0)

הגברים בוכים בפייסבוק, וצוקרברג מתגייס להגנתם

בעוד נשים נלחמות על זכותן לחיים ולהגנה מאלימות מינית, גברים נאלצים להילחם על זכותם לא להיעלב. זהו מאבק עיקש, שכולל שעות של לחיצה על "דווח על תגובה זאת". מרגש לראות שבהנהלת הרשת החברתית השכילו לזהות את האוכלוסייה שהכי זקוקה להגנה

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
שיחה מקומית תלויה בך. תרמו עכשיו
תרמו עכשיו
silencej89sjf