newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

בורמה: הושבע פרלמנט נבחר, לראשונה אחרי 55 שנה

מאת:
השאירו תגובה
א א א

כותבת אורחת: רחל בית אריה

בבורמה (מיאנמר) הושבע היום הפרלמנט החדש, והראשון מאז 1962 שנבחר בבחירות דמוקרטיות שנערכו בנובמבר. בין השאר הושבעו לפרלמנט יותר מ-100 אסירים פוליטיים לשעבר.

הליגה הלאומית לדמוקרטיה היא המפלגה הגדולה ביותר בפרלמנט הנכנס אחרי ניצחונה הסוחף בבחירות על מפלגת השלטון היוצאת, המזוהה עם החונטה הצבאית ששלטה במדינה עשרות שנים. למרות הניצחון, בפני המפלגה ניצבים אתגרים קשים והמעבר לדמוקרטיה עדיין לא הושלם.

לפי חוקת המדינה, גם אחרי הרפורמות הדמוקרטיות, 25% מהמושבים בבית הנבחרים נשמרים לקצינים שממונים על ידי ראשי הצבא הבורמזי. הנתח הזה מקשה מאד על העברת שינויים יסודיים ללא הסכמת הצבא. סעיף אחר בחוקה נועד במיוחד למנוע מסו צ'י לשמש כנשיאה וקובע שלא ניתן למנות לתפקיד מי שילדיו אזרחי חוץ (שני בניה הם אזרחים בריטיים). לכן, הליגה לדמוקרטיה תצטרך לבחור מישהו אחר לנשיא.

לפני הבחירות סו צ'י הבהירה שגם אם לא תוכל להתמנות מיד, היא תהיה "מעל לנשיא" ותנהיג את המדינה בפועל. מאז הבחירות היא קיימה כמה פגישות עם הנשיא היוצא ועם ראשי הצבא, כנראה בניסיון להשיג הסכמה שתאפשר העברת שלטון חלקה. אבל ההתבטאויות האלה מעוררות שאלות כיצד תתנהל מדינה שבראשה נשיא הנתפס מראש כשליט בובה. הנשיא נבחר על ידי חברי הפרלמנט, ונראה שלתפקיד ימונה אחד מנאמניה של סו צ'י.

הפרלמנט יבחר גם יושבי ראש לשני הבתים וסגניהם וראשי הליגה לדמוקרטיה הודיעו ששלושה מבין ארבעת התפקידים יאויישו על ידי נבחרים מקבוצות מיעוט אתני. זהו ניסיון להחזיר את האמון שקבוצות המיעוט (המהוות כ-40% מהאוכלוסיה) נתנו במפלגה, ולחתור לפתרון הסכסוכים האלימים הרבים שסוערים בין הקבוצות השונות כבר שבעה עשורים.

> המוסלמים הנרדפים של בורמה עומדים בלב מערכת בחירות היסטורית

צעד קטן בדרך לדמוקרטיה. השבעת הפרלמנט החדש בבורמה (באדיבות צ'מיוט מדיה)

צעד קטן בדרך לדמוקרטיה. השבעת הפרלמנט החדש בבורמה (באדיבות צ'מיוט מדיה)

היסטוריה בהתהוות

הסכם שלום בין הקבוצות השונות יהיה אחד הדברים הראשונים שהממשל החדש יצטרך לעשות. ארגוני זכויות אדם בעולם גם מצפים מסו צ'י שתביע סוף סוף עמדה בעניין רדיפת המוסלמים בני מיעוט הרוהינגיה במדינה ותדחוף למצוא פתרון וסוף לאלימות הקשה שמופעלת כלפיהם.

אף שהשבעת הפרלמנט היא רק צעד קטן קדימה בדרך לדמוקרטיה שעוד לא הושלמה, ושאלות רבות נשארו פתוחות, זה לא פגם בהתרגשות של רבים בבורמה מהרגע ההיסטורי. האן טאר, עיתונאי ואקטיביסט מקומי (וחבר) כתב בדף הפייסבוק שלו: "היום אנחנו עדים להיסטוריה בהתהוות, וחיכיתי לזה יותר מעשור. כאזרח של בורמה, אני גאה להיות מעורב בשינוי הזה, וגאה לסקר את הצעדים הראשונים שלנו לדמוקרטיה כעיתונאי".

רחל בית אריה היא עיתונאית, לשעבר כתבת זרה בסין, כותבת בעיקר על חברה ותרבות בסין ובמזרח אסיה, וכן עמיתת מחקר בפורום לחשיבה אזורית.

> מכות, מעצרים והעלמות: כך נלחמת סין בעורכי דין למען זכויות אדם

א א א
ועוד הערה לסיום:

הפוסט שקראת עכשיו לא במקרה נמצא פה, בשיחה מקומית. צוות האתר משקיע יום-יום המון מחשבה ועבודה קשה כדי להביא לקוראים שלנו מידע שלא נמצא במקומות אחרים, לפרסם תחקירים ייחודיים, להגיב מהר לאירועים חדשותיים מתגלגלים, ולתת במה לקולות מושתקים בחברה ולפועלות ולפעילים למען שלום, שוויון וצדק חברתי.

כבמה שעושה עיתונות עצמאית אנחנו לא נמצאים בכיס של אף בעל הון, ולא של השלטון. הרבה מהכתיבה באתר נעשה בהתנדבות מלאה. ועדיין, העבודה שלנו עולה כסף. זה זמן עריכה, וזה צילום, תרגום, שירותי מחשוב, ייעוץ משפטי ועוד.

אם כל אחת ואחד ממאות אלפי הקוראים שמגיעים לשיחה מקומית כל שנה יתרום ולו תרומה קטנה – נוכל לעמוד על הרגליים באופן עצמאי לגמרי. אם כל אחד יתמוך בנו בתרומה חודשית צנועה – נוכל לצמוח ולהרחיב את הפעילות שלנו פי כמה.

הצטרפו להצלחה שלנו בשיחה מקומית
תרמו לחיזוק העיתונות העצמאית של שיחה מקומית

לחצו כאן
מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

המהפכה החינוכית שהקדימה את זמנה

כבר ב-1774 הבינו בחבר העמים של פולין וליטא ש"אין לכפות משמעת באמצעות פחד, אלא באמצעות מנהיגות והבנה", שהכיתות צריכות להיות מעוצבות "כך שהילד לא יראה את בית הספר כבית סוהר", ושרק הממסד האזרחי יכול להניב חינוך אוניברסלי שוויוני וחופשי

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf