newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

פעילי בית המקדש "תרגלו" הקרבת בעל חיים לפסח בירושלים המזרחית

בתמיכת עיריית ירושלים ובנוכחות רבנים וח"כים השתתפו מאות בטקס המחשה ותרגול של קרבן פסח. האירוע אורגן על ידי עשרות קבוצות מתנועת המקדש, ביניהן כאלה הקוראות להשמדת האתרים המוסלמים הקדושים

מאת:

כתבה: טלי ג'אנר-קלאוזנר, צילמה: טלי מאייר

אזהרה: כתבה זו כוללת תיאורים גרפיים של הקרבת בעלי חיים

קהל של מאות אנשים התאסף ביום שני שעבר ב"תרגול קרבן הפסח". זו השנה החמישית בה מתקיים השחזור השנתי של הקרבת כבש – מה שהיה הטקס המרכזי בפסטיבל הקציר של פסח בימי קדם. התרגול השנה היה הגדול ביותר שנערך עד כה והוא התקיים על הר הצופים המשקיף על העיר העתיקה, בישיבת "בית אורות" – התנחלות הממוקמת בלב השכונה הפלסטינית א-טור בירושלים המזרחית.

מספר רבנים לקחו חלק באירוע, ביניהם הרב הראשי של ירושלים אריה שטרן, הרב שמואל אליהו – רבה של צפת, ראש ישיבת הר עציון הרב יעקב מדן, הרב אורי שרקי מישיבת מרכז הרב, וכן ח"כ מיקי זוהר, ואנשי הימין הקיצוני יהודה גליק ובנצי גופשטיין.

> תנועת הר הבית לא מבקשת שוויון זכויות, אלא שליטה יהודית בלעדית

טקס תרגול קרבן הפסח על רקע העיר העתיקה והר הבית (טלי מאייר / אקטיבסטילס)

טקס תרגול קרבן הפסח על רקע העיר העתיקה והר הבית (טלי מאייר / אקטיבסטילס)

לפני האירוע המרכזי התקיימו במקום דיון בנושא "האם ועד כמה יש לחתור בימינו לחידוש עבודת הקרבנות" ושיעורי תורה, בהנחיית רבנים ביניהם אורי שרקי, מנחם מקובר, בניהו ברונר, מנחם בורשטיין, ויצחק יעב"ץ. ההרצאות כיסו בפירוט את ההיבטים המעשיים של שחזור חיי הפולחן בבית המקדש – למשל, האתגר של מציאת הצבעים הנכונים עבור בגדי הכהנים. בחוץ ליטפו הילדים עיזים וכבשים ב"פינת ליטוף" ונערים בני עשרה בנו תנור קרוב לבמה, צעיר ניגן בנבל מול דוכן למכירת פופקורן, נקניקיות וצמר גפן מתוק על מקל, וכמה ילדים התרוצצו עם מדבקות "להב"ה" על בגדיהם.

הטקס נפתח בנאומים דרמטיים ובשירת הלל חגיגית. קטעים מן המקרא המתארים כל שלב בטקס המקורי הוקראו בקול כאשר הכהנים, לבושים בבגדי כהונה, רחצו את רגליהם וידיהם לפני ששחטו כבש ושפכו את דמו של בעל החיים על מזבח מאולתר בליווי תקיעות בחצוצרות כסף. לאחר מכן קיבל כל אחד מהמשתתפים בטקס פיסה מן הבשר הצלוי של בעל החיים שהועלה כ"קרבן". קרבן הפסח של ימי קדם היה יוצא דופן בשל העובדה שהוזמנו להשתתף בו כל בני העם, ולא רק בני מעמד הכהנים.

> החיים, המוות ולשון הפרה בחג החירות

כבשים בדרך לשחיטה בתרגול קרבן הפסח (טלי מאייר / אקטיבסטילס)

כבשים בדרך לשחיטה בתרגול קרבן הפסח (טלי מאייר / אקטיבסטילס)

לא מסתפקים בסמלים של ליל הסדר

"תרגול קרבן הפסח" תואם השנה על ידי עשרות קבוצות שהן חלק מ"תנועות הר הבית", המגיעות ממגוון רחב של עמדות פוליטיות ורקעים דתיים שונים. יש כאלה הקוראות להשמדה אלימה של אתרי תפילה מוסלמים, ואחרות שפועלות באמצעים משפטיים וציבוריים למען הרחבת גישת התפילה של יהודים בהר הבית (אל-חרם א-שריף) תוך שימוש ברטוריקה של זכויות אזרח וחופש הפולחן והדת. עם זאת, לא תמיד ההבדלים בין הקבוצות הללו ברורים.

בין הנוכחים באירוע ניתן היה לראות לצד אנשי הציונות הדתית גם חרדים, חרד"לים (חרדים לאומיים) וגם כאלה המגדירים עצמם מסורתיים. נכחו גם נציגי תנועות נוער דתיות כמו גם פעילי ארגון "סטודנטים למען הר הבית", שמשחקים תפקיד משמעותי בתנועת המקדש. לצד כל אלה הגיעו לאירוע גם משפחות ואנשים שלא בהכרח התחברו לפעילות, אך חיפשו אירוע חינוכי ואינטראקטיבי לבלות בו עם ילדיהם.

המגוון הזה משקף את גדילתה של תנועת המקדש בשנים האחרונות. התנועה, שנמצאה בעבר בשוליים והתבססה בעיקר על מתנחלים, מושכת כיום דור חדש של פעילים ותומכים, כמו גם רבנים ופוליטיקאים משורות הימין המרכזי, כמו למשל ח"כ מיקי זוהר מהליכוד, שהיה בין אורחי הכבוד באירוע. התנועה גדלה למרות פסיקות רבניות האוסרות על יהודים להתפלל בהר הבית או להביא לבניית בית מקדש שלישי באמצעים חילוניים. חלק מפעילי המקדש מאמינים כי יש להחריף את הסכסוך סביב אל-חרם א-שריף/הר הבית. בדומה לנוצרים האוונגליסטים הציונים הם רואים במלחמה דבר נחוץ, ואפילו כמקרבת את ביאת המשיח.

> בין סדר פסח לסגר פסח

מאות הגיעו לטקס הגדול ביותר של תרגול קרבן הפסח עד כה (טלי מאייר / אקטיבסטילס)

מאות הגיעו לטקס הגדול ביותר של תרגול קרבן הפסח עד כה (טלי מאייר / אקטיבסטילס)

במשך אלפיים שנים הייתה היהדות מבוזרת, ללא מרכז רוחני, והתמקדה בעיקר בחקר טקסטים. הקיום היהודי עשה כברת דרך ארוכה מאז הימים בהם התמקדה תרבות בית המקדש בירושלים בהקרבת בעלי חיים. אולם עבור נאמני התנועה הסמלים שמזכירים את הקרבן בערב הפסח – השוק על צלחת הסדר, אכילת האפיקומן לאחר ארוחת הסדר – לא מהווים תחליף מספק לדבר האמיתי.

לצד ההתרגשות של מאות המשתתפים הייתה תחושה שרבים מהנוכחים לא ממש יודעים מה לחשוב על המחזה. הם גם לא ממש ידעו כיצד אמור להיבנות בית המקדש השלישי, וגם לא כיצד להתייחס לחלקים היותר אלימים של תנועת המקדש. עם זאת עבור רבים אחרים מדובר היה בהפגנה פוליטית של הימין הקיצוני, זה שמקדם תפיסת עולם של עליונות יהודית, בדיוק כמו שהייתה אמורה להיות הפגנת התמיכה בחייל אלאור אזריה בתל אביב.

ציור של בית המקדש באתר התרגול של קרבן הפסח (טלי מאייר / אקטיבסטילס)

ציור של בית המקדש באתר התרגול של קרבן הפסח (טלי מאייר / אקטיבסטילס)

המתח בין קודש לחול נכח לאורך כל האירוע. מצד אחד, זעקו הרמקולים כי למרות שמדובר רק בתרגול, אנחנו יכולים לצפות לכך שהדבר האמיתי יתרחש בהר הבית "לא בשנה הבא, אלא בשבוע הבא!" המארגנים אף גינו את ממשלת ישראל ותיארו אותה כגלגול האחרון ברשימה הארוכה של שלטונות שמדכאים את העם היהודי ומונעים את בניית בית המקדש. מנגד, דובר אחר, חבר מועצת העיר ירושלים אריה קינג, בירך על התמיכה הכספית שקיבל האירוע מהעירייה והביע תקווה כי בשנה הבאה יעטר לוגו עיריית ירושלים את הפרסומים הפומביים של האירוע.

אולי מה שאיחד יותר מכל בין הנוכחים היה הגעגוע לתפארת המדומיינת של העבר התנכ"י או של העתיד המשיחי – כדי להקל על במעט על קשיי ההווה. הידיעה על הפיצוץ באוטובוס בירושלים, שאירע לא רחוק מאתר הטקס זמן קצר אחרי שגרונם של הכבשים שוסף, הייתה תזכורת עגומה לכך.

> למה אני בעד המוראביטאת

ברכת כהנים בטקס תרגול קרבן הפסח, ירושלים המזרחית (טלי מאייר / אקטיבסטילס)

ברכת כהנים בטקס תרגול קרבן הפסח, ירושלים המזרחית (טלי מאייר / אקטיבסטילס)

חולצה של משתתפת באירוע תרגול קרבן הפסח (טלי מאייר / אקטיבסטילס)

חולצה של משתתפת באירוע תרגול קרבן הפסח (טלי מאייר / אקטיבסטילס)

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf