newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

תיעוד: מתנחלים חזרו לתקוף בחווארה ורקדו ברחובות עם חיילים

שבוע אחרי הפוגרום בחווארה, מתנחלים חזרו אמש לעיירה ותקפו משפחה שישבה בתוך רכבה. פעוטה בת שנתיים רוססה בגז פלפל, סבהּ נרגם באבנים ונדרש לתפרים בראש. בתיעוד וידאו אחר נראים מתנחלים וחיילים רוקדים ברחובות "לכבוד" פורים

מאת:
"זה היה מצב לא נורמלי, כל המשפחה פצועה". עומר חליפה לאחר שהוא ובני משפחתו הותקפו על ידי מתנחלים (הצילום באדיבות תושבי חווארה)

"זה היה מצב לא נורמלי, כל המשפחה פצועה". עומר חליפה לאחר שהוא ובני משפחתו הותקפו על ידי מתנחלים (הצילום באדיבות תושבי חווארה)

שבוע ימים אחרי הפוגרום בחווארה, מתנחלים שוב תקפו הלילה (שני) בעיירה הסמוכה לשכם. תיעוד מקפיא דם, ששלח מנהל הסופרמרקט המקומי משתי מצלמות אבטחה, מראה משפחה ששבה מקניות ויושבת בתוך הרכב שאותו החנתה מול החנות. חבורת מתנחלים רעולי פנים מתועדת רצה אליהם עם גרזנים מונפים ותוקפת את הרכב, בעוד בני המשפחה יושבים בתוכו. התוקפים רגמו את בני המשפחה באבנים וריססו בגז מדמיע. כשאני מדבר עם עומר חליפה, אבא לילדה בת שנתיים שרוססה בגז, זמן לא רב אחרי התקיפה, אני שומע אותה צורחת ברקע. "היא לא פותחת עיניים", הוא אומר.

"עמדנו בכניסה לסופרמרקט, סיימנו קניות ורצינו להתניע את הרכב ולחזור הביתה", מתאר הבוקר עומר את אירועי ליל אמש. "אנחנו גרים בכפר סמוך, עסירה אל-קבליה. פתאום מתנחלים התחילו לרגום אותנו באבנים, והיו להם בידיים גרזנים. בזמן שאני מוציא את המפתח, ריססו עלינו גז פלפל. הבת שלי הקטנה, תיה, בת שנתיים, העיניים שלה נצרבו מזה, היא לא הצליחה לפתוח אותם. גם אני, אותו דבר. ואבא שלי חטף אבן שפתחה לו את הראש.

"עשינו רוורס וברחנו, ורכב אחר, של מתנחלים, רדף אחרינו וסימן לנו לעצור. אני ברחתי ממנו, כי חשבתי שהם יהרגו אותי. וזה היה מצב לא נורמלי, כי כל המשפחה פצועה, אבא שלי מדמם מהראש. הרכב רדף אחרינו קילומטר, ואז התנגש בנו. ואז, ליד צומת ביתא, ירו לעברנו. עצרתי. יצא מהרכב יעקב, איש ביטחון של התנחלות, הוא ג'ינג'י ויש לו זקן. הוא היה שם לבד. אמר לי דברים בעברית שלא הבנתי, כי אני לא יודע עברית. אחר כך הגיעו חיילים והוא דיבר איתם, ואנחנו המשכנו למרפאה".

עדותו של עומר מגובה בסרטונים שהגיעו מחווארה. כל בני המשפחה שהיו ברכב נפצעו. הסבא, אדריס חליפה, נפגע בראש, הוא נזקק לתפרים, אולי ינותח. שלושה עדי ראייה מאשרים את המרדף אחרי רכבו של עומר על ידי רכב לבן עם צ'קלקה, שנהגה סימן להם לעצרו ואז ירה בהם.

גם לדברי עדי הראייה, מהרכב הלבן יצא אדם ג'ינג'י, מזוקן, שהוא "איש ביטחון של התנחלות, בשם יעקב". זהו תיאור דומה מאוד לעדויות שהופיעו בכתבתה של הגר שיזף ב"הארץ" לאחר הפוגרום בשבוע שעבר, לפיהם איש בשם יעקב, "שומר התנחלות" שיש לו רכב לבן, כרע בתנוחת צלף, שלדבריהם הוא זה שירה למוות באבא ל-5 ילדים, סאמח אקטש. הכל לכאורה, ולפי העדים בלבד.

תיעוד וידאו נוסף מראה שמתנחלים הגיעו הלילה לתוך הכפר ורקדו ברחוב "לכבוד" פורים, תחת שמירה צמודה של חיילים. חלק מהחיילים הצטרפו לריקודים. כל זה קרה רגע לפני שתקפו את המשפחה. תיעוד וידאו נוסף מראה את תיה, הפעוטה בת השנתיים והחמישה חודשים, משפשפת את עיניה וצורחת מכאב במרפאה מקומית, אחרי שרוססה בגז.

זה מה שיצרנו. זאת ישראל. כיבוש צבאי מודל 2023. 51 דקות מהפגנות קפלן: עולם שבו חיים מיליונים תחת שליטתנו, בלי יכולת להשפיע, בלי זכות הצבעה. העיקר שנצעק "דמוקרטיה, דמוקרטיה", ונכעס שמניפים דגלי פלסטין. כי מה זה קשור.

מדובר צה"ל נמסר: "בכפר חווארה התפתחו אתמול בערב (יום ב') מספר התקהלויות, שבחלקן התקיים חיכוך אלים בין פלסטינים לאזרחים ישראלים. כוחות צה״ל ומג״ב פעלו לפיזור האירועים, בין היתר תוך שימוש באמצעים לפיזור הפגנות. כלל ההתקהלויות פוזרו בהמשך הערב.

"בנוגע לאירוע המדובר הטענות נבדקות במסגרת החקירה המשטרתית. התנהלות הלוחמים באירוע בו נצפו רוקדים למשך מספר דקות אינה עולה בקנה אחד עם המצופה מלוחמים בפעילות מבצעית, על כן תוחקר האירוע והנהלים חודדו."

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
הפגנה למען החטופים מחוץ לכנסת, נובמבר 2023 (צילום: אורן זיו)

הפגנה למען החטופים מחוץ לכנסת, נובמבר 2023 (צילום: אורן זיו)

מעקב מצולם: המאבק על שחרור החטופים, שהיה אמור להיגמר מזמן

את מאבק משפחות החטופים צילמתי מיומו הראשון – מול הקריה, בסיורים בזירות הטבח של 7 באוקטובר, בהפגנות המוניות ובחסימות הכבישים. החלק הקשה ביותר עבורי היה דווקא בתל אביב, שם הובילה ההסתה של הממשלה להתקפות על בני משפחה ופעילים

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf