newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

כדי לחסום את שוברים שתיקה, שר החינוך המציא חוק שלא קיים

אם רפי פרץ היה קורא את התקנות שהמשרד שלו פרסם, הוא היה יודע שאין לו סמכות למנוע מתלמידים להיפגש עם שוברים שתיקה, כפי שניסה לעשות לבי"ס בטבעון. התשובה של המנהלים צריכה להיות פשוטה: להיפגש ולא לפחד

מאת:

תלמידי י"ב בתיכון "שקד" בקרית טבעון אמורים לצאת בשבוע הבא לביקור בחברון, במהלכו יודרכו בידי אריה קליין, מתנחל בחברון ומדריך ותיק מטעם מדרשת חברון, וכן ייפגשו עם נציגות מחסום ווטש. שיעור אזרחות למהדרין. הדבר פורסם בגלי צה"ל בצורה מעוותת, כביכול התלמידים יסיירו עם "שוברים שתיקה" "למרות איסור משרד החינוך". מיד לאחר השידור, ומבלי שהיה בידו הזמן לברר את הדברים, פרסם שר החינוך שבכוונתו לפעול "במלוא החריפות נגד הנהלת בית הספר", שאינה מיישמת את חוק שוברים שתיקה.

לא רק שאין כזה חוק, ולא רק שהשתלח במנהל בית הספר בפומבי, שר החינוך תייג בפוסט שלו את ארגון "אם תרצו", כדי שנדע כולנו מי הם שותפיו לדעה ולפעולה. כדי לחזק את השותפות, פרסמו "אם תרצו" שהשידור בגלי צה"ל הוא "חשיפה של אגף המחקר" של תנועתם.

שר החינוך רפי פרץ רץ לדווח ל"אם תרצו" שהוא הצליח לעצור את "שבורים שתיקה", אבל שכח לברר אם זה בכלל בסמכותו. שר החינוך רפי פרץ (צילום: נועם ריבקין פנטון / פלאש 90)ש

שר החינוך רפי פרץ רץ לדווח ל"אם תרצו" שהוא הצליח לעצור את "שבורים שתיקה", אבל שכח לברר אם זה בכלל בסמכותו. שר החינוך רפי פרץ (צילום: נועם ריבקין פנטון / פלאש 90)   

רם כהן, מנהל תיכונט תל אביב, פרסם פוסט תשובה אמיץ, בו הוא קרא למנהלי בתי הספר שלא להיכנע להפחדות, לקיים את רוח תקנות משרד החינוך ולברר עם התלמידים נושאים שנויים במחלוקת.

אני מפרסם את הדברים כדי לחזק את דוד מליניאק, מנהל תיכון "שקד", את רם כהן ואת כל מנהלות ומנהלי בתי הספר בישראל: צאו לסיורים והפגישו את התלמידים עם כל מי שנראה לכם נכון שיפגשו. נסמוך על התלמידים שידעו להקשיב ולברר לעצמם עמדה.

שר החינוך פרץ בשיתוף פעולה עם "אם תרצו" בחסות חוק שוברים שתיקה שלא קיים

אין דבר כזה "חוק שוברים שתיקה"

כדי להציב את הדברים על בסיס איתן, ראוי להדגיש שאין "חוק שוברים שתיקה". מדובר בשקר תקשורתי שהפיץ נפתלי בנט כדי להסתיר את אפסותו. כבר בדצמבר 2015 הכריז שר החינוך בנט בעמוד הפייסבוק שלו: "החלטתי שארגון שוברים שתיקה לא יופיעו יותר בבתי ספר". מהר מאוד התברר לו, שהמדינה אינה מתנהלת על פי גחמות של שרים, ושעל פי התקנות של משרד החינוך הסמכות להזמנת מרצים לבתי הספר הייתה ועודנה בידי מנהלי בתי הספר.

שלוש שנים חיפש בנט כיצד לממש את שיגיונותיו, עד שביולי 2018 התקבל תיקון לחוק חינוך  ממלכתי בכנסת. האם יש בו איסור לכניסת שוברים שתיקה לבתי הספר? כמובן שלא. בתיקון לחוק נקבע: "השר יקבע כללים לשם מניעת פעילות במוסד חינוך של אדם או של גוף שאינו חלק ממערכת החינוך, שפעילותו עומדת בסתירה חמורה ומשמעותית למטרות החינוך הממלכתי".

האם בנט קבע תקנות כאלה? לא ולא. וגם פרץ לא. הסיבה פשוטה מאוד: תקנות כאלה יוציאו מבתי הספר, קודם כל, את כל ארגוני המתנחלים למיניהם, ובראשם את "אם תרצו". זאת משום שהמטרה הראשונה של החינוך הממלכתי היא: "לחנך אדם להיות אוהב אדם", וביתר פירוט במטרה השנייה: "לפתח יחס כבוד לזכויות האדם, לחירויות היסוד, לערכים דמוקרטיים, לשמירת החוק, לתרבותו ולהשקפותיו של הזולת, וכן לחנך לחתירה לשלום ולסובלנות ביחסים בין בני אדם ובין עמים".

תקנות משרד החינוך בנושא הן מצוינות

עוד ראוי להדגיש שיש למשרד החינוך תקנות טובות למדי בחוזר מנכ"ל בנוגע לדיון עם תלמידים בנושאים פוליטיים שנויים במחלוקת. הן מתחילות באמירה עקרונית: "השיח הדמוקרטי מתבסס על ריבוי דעות ועמדות ועל היכולת להביע אותן, לדון בהן במרחב הציבורי ולקבל החלטות לאור שיח זה."

הן ממשיכות בהבהרה הנכונה: "יש להבחין בין חינוך לתודעה ולמעורבות פוליטית-חברתית ואזרחית, שהוא מותר ואף רצוי, ובין הטפה לתפיסה פוליטית-מפלגתית מסוימת, שהוא פסול."

מנהל בית הספר בטבעון שוקל לבטל את הסיור בחברון. זו תהיה כניעה. סיור של "שוברים שתיקה" בחברון (צילום: אורן זיו / אקטיבסטילס)

מנהל בית הספר "שקד" בקרית טבעון שוקל לבטל את הסיור בחברון. זו תהיה כניעה. סיור של "שוברים שתיקה" בחברון (צילום: אורן זיו / אקטיבסטילס)

הן מסתיימות במגוון המלצות מעשיות למנהלים ולמורים כיצד לעשות זאת. למשל: לשתף את כל המורים בשיח רפלקטיבי, לשתף את ההורים, ליצור הסכמה עם התלמידים לגבי כללי היסוד לדיון, להציג עובדות, להפריד בין עבודות לעמדות, להציג דברים כשאלה ולא כהכרעה, "להציג עמדות לגיטימיות שונות הקיימות בציבור הישראלי לגבי הסוגיה, ובכלל זה ההנמקות של כל עמדה", וכך הלאה.

כל מה ששר החינוך צריך לעשות הוא לא להפריע. אך שר החינוך רפי פרץ התערב, העדיף את "אם תרצו" על פני מנהלי בתי הספר, בחר בהסתה ריקה על פני הפעולה הפדגוגית המצוינת שתוכננה, והסתתר מאחורי שקר תקשורתי, חוק שוברים שתיקה, שלא קיים.

"זה הזמן לחנך לחשיבה ביקורתית ולחירות המחשבה"

למחרת, רביעי 16.10, פרסם רם כהן, מנהל תיכונט ע"ש אלתרמן בתל אביב, פוסט תשובה אמיץ לשר החינוך: "גם השנה 'שוברים שתיקה' ו'נשות מחסום ווטש' ייכנסו לבית הספר אותו אני מנהל, על אפך ועל חמתך, ואנחנו נשמע את משנתם ונקיים דיון פתוח ונאפשר למתוח עליהם ביקורת נוקבת, אם מישהו ירצה. כי אצלנו לא סותמים פיות לאף אחד ואנחנו לא פוחדים. […]

"קומו מחנכים הרימו ראש. קומו בני טבעון, קומו מנהלי תל אביב-יפו, וחיפה, ובאר שבע קומו מחנכי השפלה והצפון, אל תחששו ואל תראו. אתם עושים את הדבר הנכון. אל תתבלבלו לרגע. אלה הם זמני החובה להרים קול ולדאוג למשמר הדמוקרטיה. זה זמן קריטי לדאוג לזכויות אדם, לחופש הביטוי, לחופש הפעולה ולחופש המחשבה. זה הזמן לחנך לחשיבה ביקורתית ולחירות המחשבה. קיימו דיונים בכיתות ובאולמות, צאו לסיורים והכירו מקרוב את הדברים. שמרו על מערכת החינוך שלנו מפני רודפיה."

דוד מליניאק, מנהל בית הספר "שקד" בקרית טבעון, הדגיש בשיחה איתי כי מטרת הסמינר אינה להשפיע על התלמידים בכיוון זה או אחר, אלא להציג בפניהם סוגיות בחברה הישראלית, מתוך מפגש עם בעלי עמדות שונות ואף מנוגדות. ממש כפי שכתוב בחוזר מנכ"ל. עם זאת, הוא שוקל כעת לבטל את הסיור, שכן אין לו עניין שהביקור בחברון יהפוך למעמד של צד אחד.

ביטול הסיור יהיה ניצחון לשיתוף הפעולה של שר החינוך עם ארגון "אם תרצו", והפסד חינוכי לתלמידים. על כן, התפקיד שלנו הוא לגרש את הפחד ולהצטרף לרם כהן בדבריו הברורים לצוות בית הספר שקד: צאו לסיור, והפגישו את התלמידים עם כל מי שנראה לכם נכון שיפגשו. אנו סומכים על הצוות ועל התלמידים שידעו להקשיב ולברר לעצמם עמדה.

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן

היוזמה משאירה את תושבי עזה נתונים לחסדיהן של אותן ממשלות המסייעות למתקפה הישראלית על הרצועה. חוף העיר עזה, 13 ביוני 2019 (צילום: חסן ג'די / פלאש90)

"הומניטריות מהכורסה": הכשלים של מסדרון הסיוע הימי לעזה

חמישה וחצי חודשים לתוך המלחמה, תושבי עזה זקוקים לסיוע משמעותי שיאפשר להם לשרוד. היוזמה האמריקאית להקמת מסדרון ימי תסייע בכך בטווח המיידי, אך היא מתעלמת מסיבת היסוד לאסונה של עזה: שליטת החנק הישראלית ארוכת השנים  

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf