newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

כמה אזכורים שווה מלחמת העצמאות מאחד ועד שרה נתניהו?

ראש הממשלה קבל לאחרונה על כך שמתייחסים את רעייתו כאל "אבק אדם". עיון בארכיון הממוחשב החדש של אוסף התצלומים הלאומי מעלה תמונה מעט שונה

מאת:

כשחגגה מדינת ישראל יובל להיווסדה הוחלט לרגל המאורע להעלות את אוסף התצלומים הלאומי לרשת האינטרנט. האוסף, שכולל מעל חצי מיליון תצלומים, מהם מעל 158,000 זמינים לצפייה באתר, מאפשר לגולשי רשת האינטרנט להביט בתצלומים מההיסטוריה של מדינת ישראל, ולחפש במסד הנתונים של האוסף על פי מילות מפתח.

בנימין נתניהו, ראש הממשלה, מופיע ב-13,742 צילומים, שהם 8.69% מכלל התמונות באתר. דוד בן גוריון, ראש הממשלה הראשון, לעומתו, מסתפק ב-2,661 תמונות, וראש הממשלה השני, משה שרת, ב-658 בלבד. שרה נתניהו, אגב, רעיית ראש הממשלה ומי שלטענתו מתייחסים אליה כאל "אבק אדם", מופיעה ב-1,349 תצלומים, שהם 0.85% מכלל התצלומים הזמינים באתר. לצורך הכתבה הזו, ולמען שיקום כבודה של הגברת הראשונה, נתייחס למספר הופעותיה בארכיון כאל "מספר שרה נתניהו", ושאר המאורעות ההיסטוריים והאישים שהותירו את חותמם בעיצוב דמותה של המדינה ייאמדו על פיו. כך למשל: שר הביטחון החדש, מר אביגדור ליברמן, עם 265 הופעות בארכיון, הוא חמישית שרה נתניהו, ודוד בן גוריון יהיה שני שרה נתניהו.

> תחילת הסוף? בנימין נתניהו כבר לא מצליח לספר את הסיפור הישראלי

שרה נתניהו1

סך כל התצלומים המתוייגים בארכיון על פי מערכות ישראל הוא 1427, קצת מעל מספר שרה נתניהו. מלחמת העצמאות היא חצי שרה נתניהו, מבצע סיני הוא אחוז ממנה, מלחמת ששת הימים היא רבע מהגברת הראשונה, ומלחמת יום הכיפורים היא עשירית. לגבי מלחמת לבנון, לא הצלחתי למצוא חלוקה טובה מספיק בין הראשונה לשניה, לכן סך שתי המלחמות בגבול הצפון עומד על 14% ממספר שרה נתניהו.

סך כל הצילומים של ראשי הסיעות בכנסת, פרט לראש הממשלה, עומד על חצי מספר שרה נתניהו, 686. המוביל הוא יצחק הרצוג עם חמישית מהמספר, ואחריו משתרך אריה דרעי עם 8%, יאיר לפיד עם 6%, משה כחלון עם 3%, וזהבה גלאון עם אחוז אחד בלבד. איימן עודה, ראש הסיעה השלישית בגודלה בכנסת, לא מופיע אפילו בתמונה אחת. זה בטח לא קשור לזה שהוא אינו יהודי.

שרה נתניהו2

היתה נכבה?

גם כשמדובר ברמטכ"לים, הגברת הראשונה מנצחת. יעקב דורי, הרמטכ"ל הראשון, מופיע רק ב-5% ממספר שרה נתניהו. משה דיין, שהיה הרמטכ"ל הרביעי, חבר כנסת, ושר בממשלות ישראל, מככב בכמעט 60% ממספר הצילומים של הגברת הראשונה. חיים בר לב, גם הוא רמטכ"ל, ח"כ, ושר, מקבל כמעט חמישית, ורפאל איתן (רפול) מונצח בתשיעית בלבד ממספר שרה נתניהו. בני גנץ, הרמטכ"ל האחרון לפני זה הנוכחי, זוכה ל-42% מהתהילה.

יחסית לרעיות קודמות של ראשי ממשלה, הגברת נתניהו זוכה בגדול. עליזה אולמרט מופיעה בשישית ממספר שרה נתניהו, פולה בן גוריון ברבע, לאה רבין בחמישית, נאווה ברק ב-6%, וסוניה פרס עם 3% בלבד ממספר ההופעות של רעיית ראש הממשלה הנוכחי.

ובהתאם למדיניות הישראלית, חיפוש של "נכבה" מחזיר אפס תוצאות, כאילו זו לא התרחשה מעולם.

בנימין ושרה נתניה בועידה הכלכלית העולמית בדאבוס 2014 (צילום לע"מ)

מתוך האוסף: בנימין ושרה נתניה בועידה הכלכלית העולמית בדאבוס 2014 (צילום לע"מ)

> אשליית הרגיעה התנפצה אתמול בתל-אביב

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf