newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

שוקר וגז מדמיע במעצר של קטין פגוע נפש בירושלים

אחותו של הקטין שהייתה עדה לאירוע: "הם הרביצו לו המון כשהם תפסו אותו וגם אמא שלי הייתה מעולפת עם חבלות ודם על הרצפה. השוטר אמר לאחי תוך כדי המעצר 'היום אתה מת'". המשטרה: השוטרים הותקפו על ידי הקטין ואימו

מאת:

בית משפט השלום, רביעי בבוקר (אתמול) מול חדרו של שופט תורן (שופט שדן במעצרים של יום קודם). ילדים פלסטינים אזוקים מובלים במסדרונות אל החדר הקטן. אימהות אתיופיות יושבות על ספסלים בחוץ ומחכות כבר שעות ליקיריהן שיעלו מתא המעצר. הן נעזרות במתרגם שיסביר להן במה ילדיהן מואשמים.

הגעתי כדי לדבר עם ע' שנכדה וביתה נעצרו יום קודם בשכונת סנהדריה (השמות המלאים שמורים במערכת, ולא מפורסמים כדי לא לחשף את זהות הילד מ.ס.כ). היא מראה לי כתם גדול וכחול על היד "ניסיתי להכנס אתמול לאזור החקירות כדי לדבר עם הנכד, שוטר תפס אותי מאוד חזק ביד ודחף אותי החוצה". היא עוצרת כדי לשאול את התובע המשטרתי למה הוא לא מתחיל כבר את הדיון בעניין נכדה. הוא עונה בכעס לכל המשפחות במסדרון: "תעזבו אותי בשקט, אני לא עובד אצלכם".

ביום שלישי בסביבות השעה 5 אחר הצהרים הגיעו שוטרים לאזור סנהדריה, כדי לעצור הקטין י' בן ה-15. זה ברח מהם והם תפסו אותו בחדר המדרגות תוך שימוש באלימות רבה על פי עדויות. כשאמו ושכן ירדו למטה בגלל הצעקות וניסו להגן עליו הם עצרו גם אותם, לפי עדויות הסובבים, באלימות.

דודתו של י' מספרת "הייתי אצל אחותי. פתאום שמענו צעקות וכשיצאנו החוצה ראינו בלשים גוררים ומרביצים לבן אחותי. הם לא היו מוכנים להזדהות או לתת לנו את הפרטים. בסופו של דבר נעצרו שלושה אנשים – הקטין, אמא שלו ושכן נוסף ונלקחו למגרש הרוסים".

> אין כמעט משפחה אתיופית שלא חוותה אלימות משטרתית. זה הסיפור שלי.

הפציעות על צווארה של האם (צילום: מיכאל סולסברי כורך)

הפציעות על צווארה של האם (צילום: מיכאל סולסברי כורך)

אחותו של הצעיר מתארת "אחי מתמודד עם פגיעה נפשית. הוא גם מאוד מפחד משוטרים וכל פעם שהוא רואה אותם הוא בורח ישר. הם הרביצו לו המון כשהם תפסו אותו וגם אמא שלי הייתה מעולפת עם חבלות ודם על הרצפה. השוטר אמר לאחי תוך כדי המעצר ש'היום אתה מת' ואז י' מאוד נבהל וניסה לברוח שוב. השוטרים ישר הפעילו עליו שוקר וריססו אותו בגז מדמיע. אני צעקתי ובכיתי ושוטר שהגיע למקום בעט בי והפיל אותי לרצפה".

עדים אחרים לאירוע פחדו לדבר או להזדהות בשמם הפרטי. שכן שסירב להזדהות טען שהשוטרים מחקו סרטון שתיעד את האלימות: "ירדתי למטה כי ראיתי שלושה שוטרים מרביצים לי' מכות חזקות ומרססים אותו בגז. ראיתי גם את אמא שלו מקבלת מהם מכות. התחלתי לצלם עם הטלפון תוך כדי שהשוטרים דוחפים ומנסים למנוע ממני לצלם. הם ניסו לעצור את חבר שלי כי הוא ניסה להפריד אבל הוא ברח מהמקום. אמרתי לאחד השוטרים שהחבר לא עשה שום דבר וגם הראיתי לו שצילמתי את הכל בטלפון. הוא אמר לי שאם אתקשר לחבר הוא ידאג שלא יעשו לו כלום אם הוא יבוא לחקירה. נתתי לו את הטלפון והוא דיבר איתו. כשהוא החזיר לי את הטלפון הסרטון שמתעד את כל האלימות היה מחוק. אני בטוח שהוא מחק אותו. אחרי מה שראיתי אתמול אני מסרב להזדהות. אני מפחד. אני גם יודע שהם כל כך מושחתים ושלא משנה מה אגיד הם יעוותו את זה וישקרו".

לפי טענת האם, כשהגיעו השלושה לחקירה נכנסו השוטרים קודם להעיד וטענו שי' תקף אותם ושאימו גרמה לעצמה את החבלות הרבות שהיו על גופה. הם טענו שהיא מצאה ענפים במקום וחתכה את עצמה. "הם לא רצו שהשופטת תראה את כל החבלות והסימנים שיש לי על הגוף, אז הם נתנו לי חמישה ימי מעצר בית", היא אומרת.

הבוקר האריך בית המשפט השלום את מעצרו של י' שחשוד בתקיפת שוטר עד מחר ב-12. עורך דינו, איתן למר מהסנגוריה הציבורית, אמר ש"בבית המשפט התבררו כמה דברים מאוד מטרידים. שהשוטרים לא תיעדו את כל החבלות שנגרמו לכל החשודים כולל הקטין, שהמשטרה לא העבירה את התיק למח"ש בניגוד לחוק, ושאף שהמשטרה ידעה שמדובר בקטין שמתמודד עם פגיעה נפשית הוא נחקר לבדו ללא בגיר או קרוב משפחה וגם לא על ידי חוקר שהוסמך לחקירה כזו על ידי החוק. בית המשפט הורה למשטרה לתעד עוד היום את האלימות וכן להעביר את התיק למח"ש, והביע תמיהה על כך שהקטין נחקר בניגוד לחוק לבדו ולא על ידי חוקר מוסמך".

> השוטר חנק, והמפגינים הואשמו בנגיעה בפניו

זרועה החבולה של סבתו של הקטין (צילום: מיכאל סולסברי כורך)

זרועה החבולה של סבתו של הקטין (צילום: מיכאל סולסברי כורך)

ממשטרת ירושלים נמסר כי בוצע מעצר של קטין החשוד בעבירות רכוש וגניבה. במהלך המענה הותקפו השוטרים על ידי הקטין ואימו. האם נעצרה, נחקרה ושוחררה. הקטין נעצר, נחקר ויובא היום להארכת מעצרו בבית משפט השלום בירושלים. משטרת ירושלים מצרה על ההתנהגות האלימה של המשפחה כלפי השוטרים שהביאה לפציעתו של השוטר ומבהירה כי תפעל בנחישות וללא פשרות כנגד כל נסיון לפגוע בשוטרים המבצעים עבודתם נאמנה למען בטחון כלל הציבור.
לגבי הטענה כי החשוב מוכר כפגוע נפש ונחקר שלא על ידי חוקר שהוסמך לחקור אנשים נפגעי נפש, נמסר כי "בהתאם לנסיבות, החקירה התנהלה עפ"י דין".

> עדות: "הם תופסים אותך ולא מפסיקים גם כשאתה לא מתנגד, חסר אונים"

חבלות על זרועה של האם (צילום: מיכאל סולסברי כורך)

חבלות על זרועה של האם (צילום: מיכאל סולסברי כורך)

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf