newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

שוטרים עצרו רק טרנסים במצעד הגאווה. "זה לא נראה מקרי"

במשטרה טוענים כי התייחסו בכבוד ל"מגדרם וזהותם המינית" של העצורים בחיפה, אך העדויות בשטח מציגות תמונה שונה, לפיה שוטרים נהגו באלימות קיצונית, והשמיעו קללות מיזוגניות, הומופוביות וטרנספוביות גם בניידת ובתחנת המשטרה

מאת:
מעצר במהלך מצעד הגאווה בחיפה (צילום: אורן זיו)

"הכל היה שקט, לא היתה אלימות עד שהמשטרה התחילה". מעצר במהלך מצעד הגאווה בחיפה, ב-15 ביוני 2023 (צילום: אורן זיו)

במצעד הגאווה שהתקיים ביום חמישי שעבר בחיפה, התנפלו שוטרים סמויים על פעילי הגוש נגד הכיבוס (פינקוושינג), ניסו להחרים מידיהם דגלים פלסטין ותקפו את המפגינים, כשהם עוצרים באלימות שלושה טרנסג'נדרים, אחד מהם קטין.

לאחר האירוע צוטט רפ"ק יוסי אטיאס, קצין אגף חקירות ומודיעין בתחנת חיפה, בכלי התקשורת אומר לגבי העצורים כי הוחלט לשחררם, "תוך תשומת לב רבה לכיבוד מגדרם וזהותם המינית ומבלי לפגוע בזכויותיהם". אך מעדויות העצורים ומפגינים אחרים עולה תמונה שונה לגמרי. אטיאס עצמו תועד עוצר בכוח מפגין, כשהוא לופת אותו בחוזקה בצווארו. בדוברות המשטרה טענו שמדובר בתיעודים "מגמתיים וחלקיים", אך לא הכחישו שמדובר באטיאס (התגובה המלאה בסוף הכתבה).

לפי העדויות, השוטרים נהגו באלימות והשמיעו קללות מיזוגניות, הומופוביות וטרנספוביות כלפי העצורים, שכללו בין השאר את הביטויים "שרמוטות", "קוקסינל" ו"זונה".

אירה, טרנס בן 25 שהשתתף במצעד ותועד כשאטיאס חונק אותו בחוזקה, סיפר ל"שיחה מקומית": "הכל היה שקט, לא היתה אלימות עד שהמשטרה התחילה. סמויים התחילו לתקוף נער בן 17 בלי להזדהות בשום שלב. האלימות שלהם היתה כל כך קיצונית, עד ששוטרות מג"ב התערבו. הם עצרו נערה טרנסית בת 19. אני ועוד כמה אנשים עמדנו לידה כדי לתעד, כי ידענו שזה יכול להסלים.

"שוטר התקדם עם החזה קדימה, ממש עלי, ואמר שדחפתי אותו. תוך שניות, מאפס למאה, הוא התחיל לתקוף באלימות, לפת אותי, השטיח אותי בניידת והתחיל לחנוק אותי עד שלא יכולתי לנשום. הוא המשיך, ואמרתי שאני לא יכול לנשום. אז הוא זרק אותי לרצפת הניידת ואזקו אותי באלימות". אירה אישר ל"שיחה מקומית" כי על תג השם של השוטר היה רשום "יוסי אטיאס".

>> בחיפה אין סובלנות בגאווה

בתוך הניידת, העיד אירה כי "הם הריצו בדיחות על המגדר שלנו, התבדחו על מי בן ומי בת, מי מעמיד פנים ומי רוצה להיות ככה. הם צחקו על כל העניין. אחד השוטרים קרא לי זונה. כשהגענו לתחנת המשטרה אחרי חצי שעה של נסיעות, הם אמרו: 'תוציאו את הקוקסינל'. כל היחס היה אלים ומחפיר. לא התייחסו אלינו כבני אדם". אירה מעיד כי גם בתחנה נמשך אותו היחס: "הם היו מאוד עוינים בתחנה. לא היו להם מצלמות גוף, אבל הם הציגו דברים כעובדות, המציאו את הכל מחדש, על תקיפות והתנגדויות, דברים שלא היו ולא נבראו".

איילת, נער טרנסג'נדר שהניף דגל פלסטין במהלך המצעד, הותקף על ידי שוטרים סמויים, הופל לקרקע ונאזק, סיפר על רגע המעצר: "סמויים תקפו אותנו. הם לבשו ג'ינס וחולצות שחורות ולא דיברו איתי לפני, חשבתי שהם פעילי ימין. גם אנשי מג"ב שהיו שם חשבו שהם קבוצות ימין. הם דחפו אותי ונפלתי לרצפה. אחד מהם תפס אותי והניח את הברך שלו על החזה שלי כדי שלא אוכל לקום, הוציא אזיקים ושם עלי. רק אז הבנתי שהוא שוטר".

איילת מעיד כי "מיד כשעצרו אותי ולקחו אותי מהמצעד (ממסלול הצעדה המוגדר; א"ז), השוטר שעצר אותי אמר לי משהו כמו’ 'אמא שלך זונה ואני אזיין אותה', ומשם זה לא השתפר. הם דיברו במילים לא יפות, קראו לי ולאירה 'זונות, שרמוטות'. הם התווכחו מי מאיתנו, שלושת העצורים, הוא גבר שעושה את עצמו אישה ומי אישה שעושה את עצמה גבר. הם התלוננו על המצעד ואמרו שהם לא אוהבים אותו, וזה השוטרים שכביכול היו אמורים לשמור על המצעד. גם לא מגדרו אותנו נכון. כשהגענו לתחנה הם דיברו עלינו, וקראו לאחד מאיתנו 'הקוקסינלית'. האישה שאיתנו לא זכרה את מספר תעודת הזהות והם התחילו לצעוק עליה".

"המשטרה ממשטרת לא רק פשיעה אלא גם נורמות"

אחרי המעצרים, כמה מפגינים ביקשו מהשוטרים – הסמויים וכאלה שהיו על מדים אך ללא תגי שם – להזדהות. השוטרים שעמדו מסביב לניידת סירבו, ואחד מהם תועד אומר לנער משפט מאיים. "השוטרים היו אלימים פיזית ומילולית. אחרי המעצר יצאנו מהשטח המגודר כדי להיות עם העצור. כשצילמתי הם התחילו לאיים. ביקשתי שיזדהו, הם פשוט לא הקשיבו", שיחזר הנער.

טל, טרנסית בת 24 שהיתה במצעד, העידה גם היא על מה שהתרחש אחרי המעצרים: "נשארנו לתעד ולראות מה קורה. אירה ניסה לשכנע אותם לתת לעצורה הזדמנות לדבר עם עו"ד לפני שלוקחים אותה. אחד השוטרים, יוסי אטיאס, התקרב אליו עם כל הגוף ודחף אותו. אמרתי לו, 'עזוב אותו', ואז קפצו עלי שני שוטרים סמויים והפילו אותי. נחבלתי בכמה מקומות בגוף מהנפילה".

דגל פלסטין בגוש נגד הכיבוס במצעד הגאווה בחיפה (צילום: אורן זיו)

חשש לשלום הציבור? דגל פלסטין בגוש נגד הכיבוס במצעד הגאווה בחיפה, ב-15 ביוני 2023 (צילום: אורן זיו)

על התחושה אחרי המעצר סיפר אירה: "זה הזוי, כי במצעד הגאווה, בלי שאף אחד עשה משהו, התחילו לתקוף צועדים, כולם מהקהילה הטרנסית. זה לא נראה מקרי בכלל. במשטרה מנסים לשמור על תדמית כמו בהודעה לעיתונות שלהם, אבל זו רק תדמית, שום דבר מעבר לזה. יש מספיק צילומים שיראו מה היה".

"שלושתנו שנעצרנו טרנסים, זה לא מקרה", קובע איילת. לגבי הודעת המשטרה כי היה יחס מכבד כלפי מגדרם של העצורים, אומר איילת: "אף שמרגע שנעצרתי מישהו שהיה לידי אמר להם להשתמש בלשון זכר, הם לא עשו את זה. לכל אחד עשו את הדיון 'אתה בעצם בן או בת'. לא היה יחס מכבד מבחינה מגדרית. גם בהודעת הדוברות הם מגדרו אותנו לא נכון".

גם טל ציינה כי השוטרים תקפו ועצרו רק טרנסים: "היו שם הרבה אנשים (מפגינים; א"ז) שהתערבו והתווכחו עם השוטרים. אף אחד לא נעצר או הותקף חוץ מאנשים על הקשת הטרנסית. לדעתי זה לא מקרי".

עומר אלעד, מנכ"ל פרויקט גילה לחברות וחברי הקהילה הטרנסית, אמר לגבי התנהלות המשטרה: "בתקופה האחרונה אנחנו רואים עלייה באלימות שלא ראיתי בעשורים שאני בקהילה – אלימות מילולית, פיזית, חברתית, נגד אנשים טרנסים. אנחנו רואים עלייה בחרדה, הרחוב מרחב לא מוגן, והמשטרה לא נתפסת כגורם מגן. מה שקרה בחמישי מאוד אישש את זה. היה ברור שמדובר באנשים טרנסים, השוטרים דיברו בשפה טרנספובית, עם מיסג'נדרינג".

אלעד הוסיף כי בעוד המשטרה מנסה לשפר את התנהלותה מול הקהילה, בפועל האלימות נמשכת: "מצד אחד, המשטרה מקצה משאבים לתחום הלהט"בי, בתל אביב יש קצין אחראי, ויש אחראית ארצית, יש שוטר טרנס, הם מאוד מתגאים בזה. בחודש הקודם היה דיון על נוהל חיפוש. אבל בפועל, כשזה שמגיע לשמירה על הביטחון שלנו, מהר מאוד זה מתלקח לטרנסופוביה קשה ולאלימות פיזית. יש פער בין העמדות לכאורה למה שקורה בשטח. טרנסים ניצבים בהצטלבות הרבה יותר פגיעה. והמשטרה ממשטרת לא רק פשיעה אלא גם נורמות, כמו בעזרת פרופיילינג. בעצם היותה גוף בינארי המשטרה לא מצליחה להתמודד עם אנשים טרנסים בעולם".

לדברי אלעד, צריך להתייחס גם להקשר הרחב יותר של האירועים: "חשוב להבין את ההקשר הרחב. מצעדי הגאווה החלו בסטונוול, כאשר טרנסים, לסביות וקווירים מחו נגד אלימות משטרתית ורדיפה. אנחנו רואים שאנשים טרנסים נוטים להיות בחזית של המאבקים, כמו המאבק נגד הכיבוש ומאבקים חברתיים, והרבה פעמים סופגים אלימות משטרתית".

במחאות השבת בחיפה נגד ההפיכה המשטרית, המשטרה מחרימה דרך קבע דגלי פלסטין ושלטים שעליהם מצויר הדגל, אף שהחוק לא אוסר להניף אותם. מפגינים בעיר סיפרו כי החלטת המשטרה להחרים דגלים היא חלק מהמדיניות של מפקד מחוז חוף, ניצב יורם סופר, להטמיע את "רוח המפקד" של השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר. במסגרת מדיניות זו ננקטה גם יד קשה נגד מפגינים נגד הממשלה בקיסריה, חדרה וכרכור. סופר התראיין השבוע לחדשות 12, הצהיר ש"אין שוטרים אלימים" ותהה "למה אני צריך להגיד לא לשר?"

ממשטרת ישראל נמסר בתגובה: "מדובר בתיעודים מגמתיים וחלקיים שאינם מציגים את האירועים במלואם. תחילתו של האירוע בבקשת השוטרים מאחד המשתתפים במצעד להוריד דגל פלסטין שהניף, מחשש לשלום הציבור. בעודו מסרב להסיר את הדגל, החל לתקוף באגרופים את אחד השוטרים ונעצר. בעת מעצרו התגודדו סביב השוטרים חשודים נוספים שהחלו להתנהג בבוטות, גידפו את השוטרים, תקפו אותם וירקו עליהם, כאשר אחד מהם אף חסם את ניידת המשטרה אליה הובל החשוד, כל זאת על מנת למנוע מהשוטרים לבצע את תפקידם, עד שלבסוף נאלצו השוטרים להשתמש בכוח סביר על מנת לעצרם.

"לראייה, למעט מעצרם של אלה, האירוע, שהכיל אלפי אנשים, התנהל והסתיים ללא חריגים נוספים. ככל שעולות טענות כלפי התנהלות השוטרים, ראוי שאלה ייבדקו על ידי הגורמים הרלוונטיים".

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
מחאה של רבנים מול מחסום ארז (צילום: אורן זיו)

ההתעלמות מהסבל בעזה מנוגד למסורת היהודית. מחאה של רבנים מול מחסום ארז (צילום: אורן זיו)

רבניות הפגינו נגד ההרעבה של עזה. "היהדות דורשת לתת אוכל לרעבים"

אמריקאים וישראלים מארגון "רבנים למען הפסקת אש" ערכו צעדת מחאה ביום שישי ליד מעבר ארז בדרישה להכניס מזון לרצועה. "אם למסורת יש משמעות, אסור לתת לאנשים בעזה למות ברעב", אמרה אחת המפגינות. 7 נעצרו

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf