newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

רצח רבין זה כמו קורונה. אם נתאחד, הוא ייעלם

במערכי השיעור שהפיץ לקראת יום השנה לרצח רבין, במשרד החינוך החליטו לחבר בין הרצח לקורונה. למה? כי שניהם "משברים שיכולים באופן מפתיע לחזק אותנו". משנה לשנה מתדרדר המשרד לתהומות חדשים של השתקה, הסתרה, טשטוש ועמעום האמת

מאת:

לציון יום השנה ה-25 לרצח ראש הממשלה יצחק רבין פרסם משרד החינוך מערכי שיעור לתלמידים ביסודי ובתיכון. משנה לשנה מתדרדר המשרד לתהומות חדשים של השתקה, הסתרה, טשטוש ועמעום האמת.

רבין אשם ברצח בכך שעורר מחלוקת בעם. טקס זיכרון במקום הרצח ליד כיכר רבין (צילום: תומר נויברג / פלאש 90)

רבין אשם ברצח בכך שעורר מחלוקת בעם. טקס זיכרון במקום הרצח ליד כיכר רבין (צילום: תומר נויברג / פלאש 90)

השנה, תלמידים יקרים, נציין את רצח רבין בסימן משבר הקורונה. למה קורונה? כי יותר קל לדבר על כלום ושום דבר, נגיף כזה שלא רואים אותו ואף אחד מאיתנו לא עשה לו שום דבר רע. קורונה זה משהו שהתרגש עלינו מכוח עליון, והדבר היחיד שניתן לעשות נגדו הוא להתאחד. כמו הרצח של רבין.

אבל יצחק רבין לא נרצח בגלל "משבר בחברה הישראלית" ואפילו לא בגלל "מחלוקת סוערת" או "שסעים". הוא נרצח בידי רוצח שיש לו שם: יגאל עמיר, בהמשך למסע אלימות והסתה, דתית ופוליטית, מצד רבני ומנהיגי המחנה הדתי והלאומי. ועל כן, התרופה אינה "שותפות ואחדות" וגם לא "לצמוח מתוך הקושי", כפי שמציע משרד החינוך. התרופה היא לשים את האמת על השולחן.

המשפטן המנוח משה נגבי אמר לרגל צאת ספרו "כסדום היינו" בשנת 2004: "אסור לייפות את המציאות. הרבנים שאחראים על רצח רבין עדיין מהלכים חופשי. שלטון החוק והדמוקרטיה נמצאים אצלנו במצב סופני, והדרך לתרופה היא להכיר במחלה".

הקורונה והרצח הוכחה לגאולה

במשרד החינוך לא סומכים על נערות ונערים שיידעו להתמודד עם האמת הכואבת. ועל כן הם מרככים ומסלפים אותה באמצעות מרקחת של קלישאות ושקרים. בשיאו של השיעור על רצח ראש הממשלה, נשאלים התלמידים: "מהן ההשלכות של מגיפת הקורונה במעגלי החיים השונים?" התשובה הנדרשת לפי ההנחיות למורים: ריחוק חברתי. ואז הם נשאלים: "אילו יוזמות צמחו מתוך המשבר?" התשובה הנדרשת כאן היא סולידריות חברתית.

הקשר בין רצח רבין לנגיף הקורונה, לפי משרד החינוך, ששניהם "משברים", ולשניהם יש סוף טוב, כי משברים: "יכולים באופן מפתיע לחזק אותנו". הם מהווים "הזדמנות ללמוד על כוחותינו כפרטים, כחברה, כמדינה", ועשויים להיות "מנוף לגילוי כוחות חבויים, לחיזוק יחסים וקשרים".

במערך שיעור אחר נכתב שהסכמי השלום שרבין קידם "הביאו למחלוקת קשה ואלימה בחברה הישראלית בין התומכים בדרכו למתנגדים לה"

משרד החינוך, כמו הכתות הפרוטסטנטיות הקיצוניות ביותר, מסביר לתלמידים שככל שיותר רע, כך בעצם טוב. משברים ואסונות מהווים לעצמם עדות לגאולה. התלמידים בחינוך הממלכתי מסתפקים באמת הזאת מפי המורה. לתלמידים בחינוך הממלכתי דתי הוסיפו בתוכנית מקור סמכות להישען עליו:

"אמר רבי יונה: הפשתן הזה כל זמן שאתה כותש עליו – משתבח. כך אין הקדוש ברוך הוא מנסה אלא לצדיקים". בעברית של ימינו, משרד החינוך אומר לתלמידים שאם קשה להם במשבר הקורונה (או משבר רבין) זה סימן שהם צדיקים. וצדיקים, אתם יודעים, מקומם בגן עדן.

הכרזה המצורפת למערך השיעור בחינוך היסודי

למערך השיעור של בית הספר היסודי מצורפת כרזה (יצירתו של האומן דודו הרוש). "נסו לדמיין את המסע של היונה בתוך המנהרה" מבקשת המורה מהתלמידים. ובתפקיד המטיף האוונגליסטי היא מתבקשת להרגיע את הילדים המבוהלים: "לוקח זמן עד שמתגלה האור".

רבין אשם בהירצחו

השם של מערך השיעור: "משבר כהזדמנות?!", הוא מהלך רטורי מבריק. סימן השאלה מרמז כביכול דנים בשיעור האם משבר הוא אכן הזדמנות, או אולי דווקא לא. אלא שמיד אחריו מופיע סימן קריאה, שמבהיר ששום דיון לא יתקיים כאן. כפי שכתוב במפורש במטרות השיעור: "התלמידים ידונו כיצד שותפות ואחדות יכולים לסייע לחברה במשבר". לא ידונו אם… אלא ידונו כיצד!

מדוע מגדיר משרד החינוך את רצח ראש הממשלה כ"משבר"? מה בדיוק נשבר בנובמבר 1995? ראשית, במישור הפרטי נשברו חייו של אדם, טרגדיה למשפחתו ולקרוביו. שנית, נשבר תהליך השלום שרבין הוביל. במערך שיעור נפרד מודים במשרד שאכן הרצח "הביא גם להקדמת הבחירות, לחילופי השלטון ולשינוי המדיניות." האם משרד החינוך מבכא במסר חתרני את קטיעת המשא ומתן לשלום עם הפלסטינים?

שלישית, נשברה גם הדמוקרטיה, שבה, כפי שלימד אותנו נתניהו: "שלטון מחליפים בקלפי לא בהסתה". והנה יצא ככה שדווקא ברזומה של נתניהו יש החלפת שלטון בהסתה. האם משרד החינוך יוצא במסר חתרני נגד ראש ממשלה מכהן?

אל תדאגו, משרד החינוך לא בעד שלום ולא נגד נתניהו. לפי משרד החינוך: "הרצח היה שיאו האלים של משבר עמוק בחברה הישראלית". כלומר הרצח בכלל לא היה ה-משבר, אלא שיאו של איזה משבר שהתרחש בשנים שקדמו לרצח. מה זה יכול להיות? איזה משבר התרחש בשנים שקדמו לרצח? בשנים שקדמו לרצח, ראש הממשלה ניהל משא ומתן לשלום עם הפלסטינים. זה המשבר!

הייתה בחברה הישראלית הסכמה שכיבוש, שלטון צבאי וגזל אדמות של העם הפלסטיני זה בסדר גמור, ופתאום ראש הממשלה שבר את האחדות הזאת. אם כך תלמידים, מי גרם למשבר ששיאו ברצח?

שני הצדדים אשמים ברצח רבין

יצחק רבין אולי גרם למשבר, אבל מי דרדר את המשבר עד כדי כך שהגיע לשיאו האלים במעשה הרצח? לפי משרד החינוך צריך שניים לטנגו על מנת שיהיה "משבר בחברה". ואכן, בנוסח של מערך השיעור לכיתות בית הספר היסודי נכתב במפורש: הפכנו להיות "חברה מפולגת, משוסעת, עם מחנות יריבים שאינם מכבדים האחד את השני".

"שני הצדדים" נכתב במערך שיעור לכיתות ז' "חששו מההשלכות של יישום המדיניות ההפוכה". ובמערך שיעור אחר נכתב שהסכמי השלום שרבין קידם "הביאו למחלוקת קשה ואלימה בחברה הישראלית בין התומכים בדרכו למתנגדים לה. נערכו הפגנות זועמות והאלימות המילולית הלכה וגברה".

הייתם מאמינים שהיה איזון שכזה? שגם מחנה התומכים במשא ומתן לשלום, גם הם לא ידעו לכבד את המחנה שמנגד, וערכו הפגנות זועמות, עם אלימות שהלכה וגברה? סימטריה שכזאת.

הילדים אשמים ברצח רבין

במהלך החינוכי המכריע והמסכם של השיעור, זורק משרד החינוך את האחריות גם על התלמידים עצמם: "האם נראה לכם שגם ילדים יכולים לסייע בשיפור מצבה של החברה הישראלית?" נשאלים הילדים בבית הספר היסודי. לרגע אפשר לחשוב שמותר לילד או ילדה להשיב: לא! מה אתם רוצים מאיתנו? היה מי שהסית! היה מי שרצח! תרדו מאיתנו!

אבל האפשרות הזאת לא קיימת, כי מיד מופיעה שאלת המשך: "כיצד הייתם רוצים לפעול על מנת לקרב לבבות בחברה הישראלית?". אותו תרגיל רטורי שחוק: לא האם, אלא כיצד. יידעו כל ילדה וילד שגם הם היו שם בין "שני הצדדים" שלא ידעו לכבד, ודרדרו את המשבר שרבין יצר לאלימות, ושפתרונו הוא בקרוב לבבות.

וכך גם שואלים את תלמידי התיכון: "מה אתם כבני נוער יכולים לעשות בהתמודדות עם המשבר שנוצר בעקבות רצח יצחק רבין?". ומה יקרה אם הם יבחרו שלא לעשות. על כן מופיעה מיד שאלה סיכום, המחזירה אותנו אל התקווה לגאולה: "כיצד עשויות תופעות אלו [של חוסר סבלנות] לעכב ואפילו למנוע את יציאתנו מהמשבר?"

אף צעיר לא ייקח על עצמו את האחריות שבגללו לא נצא מהמשבר (קורונה או רצח), ועל כן מיד כולם נרתמים להגביר אחדות בעם.

ומי נגד אחדות בעם?

נחבר את הנקודות, ונגלה מי מתנגד לריפוי באחדות: יצחק רבין ניהל משא ומתן לשלום עם הפלסטינים, ובכך יצר "משבר בחברה הישראלית". "שני הצדדים" התקשו להקשיב זה לזה, והמחלוקת התדרדרה לאלימות. "בשיאו האלים של המשבר" נרצח ראש הממשלה. אם קשה לכם תלמידים עם הקורונה (או הרצח) זה דווקא טוב, שהרי אלוהים מאתגר רק את הצדיקים. הגאולה מתקרבת ומי שמעכב אותה הם אלה שמגלים "חוסר סובלנות לאחר".

מחלוקות, שהן נשמת אפה של דמוקרטיה, הן דבר רע ומסוכן. ומי הם אלה שמעכבים "ואפילו מונעים" את "השותפות והאחדות"? את זה נלמד בשיעור הבא. נא להביא לכיתה תמונות מהפגנות השמאל.

נכתב בסיועה של אורלי נוי

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf