newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

החרדים: העולים להר אשמים בתסיסה

המהומות האחרונות סביב הר הבית והפגיעה בפעיל הר הבית יהודה גליק הביאו את הממסד התורני והחרדי לחדד את עמדתם התקיפה נגד עליית יהודים להר, מטעמים הלכתיים וביטחוניים כאחד

מאת:

בשביל החרדים הר הבית הוא כאב ראש.

חוץ מכאב הראש שהר הבית מסב לישראלים – כאלמנט מבעיר שטח ראשון במעלה מזה שנים, הר הבית הוא גם כאב ראש הלכתי. בבחירות האחרונות לראשות עיריית ירושלים הציע המועמד החרדי חיים אפשטיין, כיום סגן ראש העיר, לסגור את הר הבית כליל ליהודים, תוך שהוא מביע התנגדות לשליטה היהודית בהר.

מבחינת החרדים זה אסור, זה מבעיר את השטח, וזה כולל בתוכו תסבוכת הלכתית לא פשוטה – בלי להיכנס יותר מדי לפרטים, לפי פוסקים מסוימים עצם הבעלות היהודית על ההר גורמת לחובות הלכתיות שאף אחד לא מעוניין לקיים (אוקיי, אולי 'אף אחד' זה מוגזם. אף חרדי. נאמני הר הבית ישמחו לזבוח קרבנות ולתכנן מקדש).

המהומות האחרונות סביב הר הבית והפגיעה בפעיל הר הבית יהודה גליק, הביאו את הממסד התורני והחרדי לחדד עמדות.

> ההתלקחות בירושלים היא תגובה לפחד משוטרים ומתנחלים

פשקוויל במאה שערים נגד עליית יהודים להר הבית

פשקוויל במאה שערים נגד עליית יהודים להר הבית

ביטאון 'דגל התורה', היומון הנפוץ 'יתד נאמן', במאמר מערכת הבוקר (ה') שב על העמדה ההלכתית והחרדית מימים ימימה, לפיה העולים להר "חייבים כרת" – העונש החמור ביותר במדרג הדתי השמור, בין השאר, למי שאוכל ביום כיפור, רחמנא לצלן. מאמר המערכת לא הניח רק לסיבות התורניות, וחיזק את האיסור מסיבות ביטחוניות ופוליטיות.

יש לציין כי מועמד 'דגל התורה' לרבנות ירושלים, הרב שמואל אליהו מצפת, הוא אחד הבודדים שתומך בעליה לבית, ומאמר המערכת הבוקר ביתד נאמן למעשה דן אותו לכרת (כאן שמו לב לכך). אגב, מיד אחרי שנפגע, דובר בית הרב שטיינמן מנהיג 'דגל התורה', האשים את גליק.

אך השיא היה מכתב חדש שיצא היום מאת העדה החרדית, ארגון גג של הקהילות הירושלמיות המשתייכות ליישוב הישן בירושלים, שמייצג את הזרם החרדי הקיצוני שלא משתתף בבחירות ולא נוטל כספי מדינה.

המכתב חריף ביותר ותקדימי, תחת הכותרת "השמרו לכם לעלות בהר", תוקפים רבני הבד"צ החתומים – הגאב"ד (גאון ואב בית הדין, מספר אחת ב'עדה') וכל חברי בית הדין, "אנשים בדמות ובלבוש חרדי וחסידי שחוטאים ומחטיאים לעבור על איסור כרת לעלות להר הבית".

הרבנים כותבים עוד כי "לאור ריבוי המתפרצים בעוון פלילי זה אנו חוזרים ומחזקים את האיסור החמור. וחס ושלום אל יקל אחד באיסור החמור הזה בק"ן טעמים של היתר כי כולם הם עצת היצר להסית ולהדיח לעבור על איסור כרת רח"ל".

זאת ועוד: "בנוסף גם הוא חמור הדבר שבעתיים שהעליה להר הבית ופרסומו מביא בכנפיו תסיסה רבה בקרב גויי הארץ, ושפיכות דמים, יתן ה' ולא תקפ"ץ".

אמנם האיסור לעלות להר הבית הוא הלכתי נטו, אך הבחירה להדגיש זאת כעת במאמר מערכת ביתד ובמכתב הבד"ץ – היא אמירה פוליטית המתנערת מהקיצוניים בירושלים, ורואה בהם אשמים בתסיסה בעיר. עובדה זאת בולטת לאור הבחירה ביתד נאמן, ואף במכתב העדה החרדית, לחזק את האיסור בסיבות פוליטיות וביטחוניות, ולא רק הלכתיות.

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf