newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

תיעוד: חיילים מחבלים ברכב ומשליכים רימון גז על בית בכפר קדום

מצלמות אבטחה בכפר תיעדו חייל מפנצ'ר רכב של תושב, וכן השלכת רימוני גז על ביתו של אחד ממנהיגי המחאה בכפר בזמן ששהו בו אשתו וילדיו. "מדובר בענישה קולקטיבית שמטרתה להרתיע אנשים מלצאת ולהפגין"

מאת:

תיעוד מהכפר קדום שבגדה המערבית שפירסם היום (ראשון) ארגון בצלם חושף כי חיילים פינצ'רו גלגלים של רכב חונה במהלך ההפגנה השבועית בכפר ביום שבת.

בתיעוד במצלמות האבטחה של תושבי הכפר נראית סביב השעה חמש קבוצה של חיילים צועדת בכפר, כשלא נראים מפגינים באזור. אחד החיילים מתקרב לעבר רכב חונה, רוכן ומפנצ'ר את אחד הגלגלים האחוריים שלו. לאחר מכן הוא עובר לגלגל הקדמי, כאשר חיילים נוספים מתקרבים אליו, עוצרים לרגע ועוזבים ביחד אתו את המקום. לא נראה שלאף אחד מהחיילים האירוע נראה חריג.

לאחר שבצבא טענו שלא ברור מתי צולם הסרטון, הבוקר (שני) פירסמו בבצלם את הסרטון המלא ממצלמות האבטחה, שלפיו מתברר כי אותו חייל פינצ'ר קודם את הגלגלים בצד אחד של המכונית, וכעבור כמה דקות חזר ופינצ'ר את הגלגלים בצד השני – כפי שנראה בתיעוד שפרוסם כבר אתמול.

התושבים עורכים הפגנות בימי שישי ושבת מאז 2011 נגד סגירת הכניסה המזרחית מהכפר, שהדרך היוצאת ממנה ומובילה לשכם עוברת בהרחבה של ההתנחלות קדומים.

בתיעוד נוסף מההפגנה בשבת, נראה חייל משליך שני רימוני גז לתוך חצר ביתו של מוראד א-שתיווי, ממנהיגי המחאה בכפר, בשעה ששהו בו אשתו וחמשת ילדיהם, ללא שמפגינים נראים במקום. הרימונים נחתו במרפסת הבית.

"סביב השעה חמש, עשרות חיילים נכנסו לכפר. חלקם ירו באוויר או לעבר קירות הבתים עשרות רימוני גז", סיפר מוראד א-שתיווי שהעיד שהצעירים שהתעמתו עם חיילים היו רחוקים עשרות מטרים מהמקום.

"אשתי והילדים צפו בהתרחשויות מהמרפסת. חמישה חיילים היו מול הבית שלי ברחוב הראשי, אחד מהם זרק שני רימוני גז לעבר המרפסת, לא היו שם מפגינים", שיחזר א-שתיווי. "זאת לא הפעם הראשונה שחיילים מכוונים אל הבית, זה קרה בעבר. ירו לעבר מכלי מים שלנו ירי חי".

לדברי א-שתיווי, מדובר בניסיון להרתיע אנשים מלצאת להפגין. "זאת ענישה קולקטיבית, הם מטרגטים את הבית, את החלונות ואת מכלי המים וכעת גם מכוניות כדי לדכא את ההפגנות". בינואר חיילים צולמו בכפר אומרים לפעילים הישראלים שהצטרפו להפגנות: "אחרי החוק של בנט בקרוב לא תהיו פה יותר". באותו החודש עשה הצבא לראשונה שימוש ב"רחפן מדבר", שכרז למפגינים ללכת הביתה.

בארגון בצלם אומרים כי התיעוד מאתמול אינו חריג, וכי תחקיר של הארגון מצא כי מאז תחילת אפריל פגעו חיילים ב-24 מכלי מים על גגות בתים בכפר קדום, בחלקם יותר מפעם אחת. בחלק מהבתים נפגעו המכלים שלוש או ארבע פעמים במהלך כחודש וחצי.

מהתחקיר עולה כי מדובר בירי מכוון, וכי כתוצאה ממנו איבדו תושבים מאות ליטרים של מים וכעת הם ייאלצו לקנות מכלים חדשים, שמחירם גבוה ומגיע לכ-500 שקל האחד.

מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "ביום שבת האחרון, 30 במאי 2020, נערכה כמדי שבוע הפרת סדר אלימה במרחב הכפר קדום בהשתתפות עשרות מפירי סדר.

"מפירי הסדר הציתו צמיגים ויידו אבנים לעבר כוחות צה"ל, לרבות מתוך גגות וחצרים בכפר. מתחקיר ראשוני שנערך עולה כי לוחמי צה"ל הגיבו באמצעים לפיזור הפגנות. האירוע מתוחקר.
כמו כן, באשר לסרטון השני שבו נראה חייל צה"ל מנקב צמיגים, האירוע מוכר ומתוחקר".

הכפר קדום שוכן על הציר בין קלקיליה לשכם. הוא ממוקם בשטח B, שנמצא בשליטה אזרחית פלסטינית, אולם רבות מהאדמות החקלאיות של תושביו נמצאות בשטח C, שנמצא בשליטה ישראלית ישירה.

מתוך 24 אלף הדונמים של אדמות הכפר החקלאיות, הופקעו 4,000 דונם לטובת ההתנחלויות מסביב, ול-11 אלף דונם נוספים התושבים אינם מורשים להיכנס בלי אישור הצבא. על חלק מהאדמות שהופקעו מקדום נבנתה ההתנחלות קדומים.

ב-2003 הורחבה ההתנחלות קדומים על חשבון אדמות כפר קדום. בעקבות הרחבת ההתנחלות, חסם הצבא את גישת תושבי הכפר הפלסטיני לכביש הראשי המקשר בין הכפר לשכם בטענות ביטחוניות. כיום נאלצים התושבים לנסוע בכביש עוקף, ומשך הנסיעה לשכם התארך מכ-15 דקות לכ-40 דקות.

ביולי 2011 החליטו תושבי כפר קדום לצאת למאבק עממי בדרישה לפתוח את הדרך לשכם. מאז, כבר כמעט תשע שנים, מתקיימות בכפר הפגנות מדי יום שישי שאליהן מצטרף גם קומץ של פעילים בינלאומיים וישראלים. ההפגנות מדוכאות בכוח על ידי הצבא, אף שהן מעולם לא התקרבו לכביש הראשי או לבתי ההתנחלות היושבים על אדמת הכפר.

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

המהפכה החינוכית שהקדימה את זמנה

כבר ב-1774 הבינו בחבר העמים של פולין וליטא ש"אין לכפות משמעת באמצעות פחד, אלא באמצעות מנהיגות והבנה", שהכיתות צריכות להיות מעוצבות "כך שהילד לא יראה את בית הספר כבית סוהר", ושרק הממסד האזרחי יכול להניב חינוך אוניברסלי שוויוני וחופשי

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf