newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

רוצים להבין את אסטרטגיית המתנחלים? הסתכלו על כביש שכם-קדום

הכביש שמחבר בין הכפר קדום לשכם חסום לתנועת התושבים הפלסטינים מזה כעשרים שנה. אופן ההשתלטות של המתנחלים על המרחב בסיוע הצבא משתקף במידה רבה בסיפורו של הכביש הזה, שנגד חסימתו ממשיכים להפגין תושבים מדי יום שישי

מאת:

בצהריו של יום שלישי (28.1), ערב פרסום "עסקת המאה" של טראמפ, עמד במשולש הרחובות יפה נוף-הציונות-נחלה בהתנחלות קדומים רכב ליסינג משפחתי שעל חלקו האחורי היה מודבק לוגו של אחת מחברות ההייטק במרכז. ברכב ישבה אישה עם שביס שהסתלסל בתחכום אלגנטי על ראשה, והקלידה משהו בטלפון שלה.

בכל אותה עת נשמעו מפעם לפעם קולות ירי ונהמות של מנועי רכבים צבאיים משוריינים שבקעו מתוך כפר קדום, כמה מאות מטרים מערבה. אחרי כדקה האישה המשיכה בדרכה דרומה לכיוון היציאה הראשית מההתנחלות קדומים, ואני המשכתי ללכת ברחוב נחלה לכיוון מערב. מולי פסעה תלמידת בית ספר יסודי בדרכה אחרי יום לימודים ובסמוך לנו חלף רכב שירות של מחלקת השפ"ע של המעוצה המקומית, בה חיים כ-4,500 מתנחלים. שגרת יום חול.

אחרי זמן קצר הגעתי לבית המערבי ביותר בהתנחלות שנושק לכרמי הזיתים של תושבי כפר קדום. לא מן הנמנע שזו תהיה בקרוב עוד נקודה שתוצב בה אבן גבול שתסמן את גבולה הבין לאומי של מדינת ישראל, במידה ותוכניתו של טראמפ תיושם וישראל אכן תספח את שטחי ההתנחלויות.

הבתים המערביים של ההתנחלות מהכביש החסום כפר קדום-שכם (צילום: דרור אטקס)

הרבה שנים לפני שמתנחלי קדומים הגיעו לאזור זה, בעקבות "פשרת סבסטיה" המפורסמת שחיים גורי רקח בהסכמת ראש הממשלה יצחק רבין ושר הביטחון שמעון פרס עם מתנחלי גוש אמונים, הרחוב שנקרא כיום 'נחלה' היה הדרך שתושביו הפלסטינים של כפר קדום השתמשו בה על מנת להגיע לעיר המחוז הקרובה – שכם. שני קילומטרים של כביש מפרידים בין בתיו המזרחיים של כפר קדום ובין כביש קלקיליה-שכם ומשם עוד כמה קלומטרים לשכם. אבל שני הקילומטרים הללו מתפתלים בין מטעי הזיתים ושדות הפלחה ממזרח לכפר קדום, שעליהם ולצידם הוקמה לימים התנחלות קדומים בשלהי שנת 1975. מזה כשני עשורים, הכביש הזה סגור לתנועת התושבים הפלסטינים. על רקע דעיכתה של המחאה העממית בגדה, זהו  אחד המקומות האחרונים שבהם ממשיכות להתקיים הפגנות מדי יום שישי במחאה על סגירת הכביש.

לפני שנמשיך לתאר את השתלשות הדברים שהביאה בסופו של דבר לסגירתו המוחלטת של כביש זה בפני הפלסטינים, ראוי שנעצור לרגע על מנת להבהיר כמה נקודות שבלעדיהן לא ניתן להבין את המציאות השוררת בתוך וסביב ההתנחלויות הישראליות בגדה, ובעיקר לא את זו השוררת סביב ההתנחלות קדומים.

ראשית, חשוב לזכור שסגירת דרכים היסטוריות לתנועת פלסטינים בשל התפשטותן של התנחלויות, אינה יחודית לכפר קדום וההתנחלות קדומים. נזכיר כאן שלוש דוגמאות בלבד אם כי ישנן הרבה יותר מכך: ההתנחלות קריית ספר בלעה לתוכה את כביש בלעין-צפא. ההתנחלות מעלה אדומים בלעה לתוכה את כביש אבו דיס-יריחו הישן. וההתנחלות נווה דניאל בלעה לתוכה דרך מקומית שהובילה מהכפרים באזור למקאם 'נבי דניאל'.

שנית, רוב שטחי השיפוט הרשמיים שהוקצו על ידי הצבא להתנחלויות, בנויים משטחים מובלעתיים ולא רציפים שביניהם ישנן אדמות חקלאיות מעובדות שהרשויות הישראליות מכירות בהן כשטחים בבעלות פלסטינית פרטית, ולכן מלכתחילה שטחים אלו לא צורפו באופן רשמי לשטחי השיפוט של ההתנחלויות. מציאות זו עשויה להיראות מוזרה למי שחושב על תכנון במושגים קונבנציונאליים – דהיינו במושגים של מקום בו חיים אנשים נורמלים המעוניינים לחיות חיים נורמטיביים שלא יהיו כרוכים בגזל ועושק של רכוש הזולת. אלא שהגדה המערבית אינה מקום נורמאלי, ומערכת הקצאת הקרקע והתכנון שישראל יצרה ומשיתה על אזור זה, פועלת על פי העקרון המארגן העליון שבצלמו נוצר מפעל ההתנחלויות כולו: חטוף ובזוז ככך יכולתך ואחר כך תחשוב מה לעשות עם השלל.

הנקודה השלישית היא במידה רבה תולדה של הנקודה השניה וניתן לנסחה כך: בין שטחי השיפוט הרשמיים של ההתנחלויות ובין שטחיהן בפועל, מתקיים קשר סטטיסטי מקרי. וזאת למה? כי בפועל המתנחלים עושים כמעט כל מה שהם רוצים והחוק לא נאכף על ידי הרשויות שאמורות היו לעשות זאת. זהו גם המקרה של ההתנחלות קדומים, שגודלם המצטבר של כל שבעת השטחים המובלעתיים והלא רציפים שהוקצו לה על ידי הצבא, עומד על כ-3,300 דונם, בעוד שהמתנחלים טוענים כי "שטח הישוב הוא כ- 6,000 דונם". מאיפה הגיעו להם עוד 2,700 דונם? תקראו את הפוסט עד לסופו ותבינו.

ההתנחלות קדומים יושבת נכון להיום במלואה על אדמות כפר קדום, ש כ-3,500 תושביו "נודבו" על ידי הצבא לתרום את אדמותיהם לשכניהם המתנחלים. הכיצד תרמו? זה התחיל עם סדרה של "צווי תפיסה צבאיים זמניים לצרכי בטחון" שהצבא הוציא בשנים 1970 ו-1978, שבאמצעותם הפקיע 450 דונם שלמעלה ממחציתם הועברו למתנחלי קדומים. בתצ"א משנת 1970 ניתן לראות את השטח שנתפס בשנה זו. לצרכי בטחון כאמור. בחלק הדרומי שלו נמצא הבסיס הצבאי 'קדום' שיושב על שטח הבסיס הירדני שהיה שם עד שנת 1967, ואילו החלק הצפוני הפך במהלך השנים להיות הגרעין המקורי של ההתנחלות קדומים ואזור התעשייה הקטן הצמוד לו. מצפון להתנחלות ניתן לראות בבירור את הדרך שחיברה בין כפר קדום ושכם עוד בטרם כוסתה באספלט ככל הנראה.

בשנות ה-80 (אחרי פסק הדין בבג"ץ אלון מורה) החלה ישראל להכריז על שטחים נרחבים של תושבי כפר קדום סביב צו התפיסה המקורי כ"אדמות מדינה", זאת כמובן על מנת להרחיב את ההתנחלות. ניתן לראות בתצ"א משנת 1983 כי השטחים שהוכרזו "אדמות מדינה" והועברו למתנחלים, לא היו צמודים לגוש ההתנחלות המקורי מכיון שבתווך היו ועודם מטעי זיתים של תושבי כפר קדום (שכיום למעט מספר ימים בשנה, הם אינם יכולים להכנס לרובם, ולחלקם אינם יכולים להכנס כלל). למעשה כבר בראשית שנות ה-80 ההתנחלות קדומים התרחבה לנקודה שהיתה 2 קילומטרים צפונית לגרעין ההתנחלות המקורי.

כפי שניתן לראות בתצ"א עדכני משנת 2019, זו הנקודה הצפונית ביותר שההתנחלות קדומים מגיעה אליה גם כיום בחלוף כמעט ארבעה עשורים. הבנייה שנעשתה בבהתנחלות מאז היא למעשה בעיקר בתוך השטחים שנמצאים בין הגוש הדרומי והצפוני של ההתנחלות.

אז כיצד מחברים את הגושים הלא רציפים של ההתנחלות בגדה המערבית? אם תשאלו את דניאלה וייס והחברים שלה בקדומים הם יספרו לכם איך: פשוט פורצים כביש בתוך מטעי הזיתים של תושבי כפר קדום. בתצ"א מקורבת משנת 1983 ניתן לראות את הכביש שיוצא מהגוש הדרומי של קדומים (בתוך צו התפיסה), צפונה לכיוון כביש כפר קדום – שכם.

התרחבותה של ההתנחלות צפונה היא זו שגזרה בסופו של דבר את דינו של כביש כפר קדום-שכם. שכן מה שקרה במהלך השנים עם עיבויה של ההתנחלות ופיזורה על למעלה מעשר גבעות שונות, הוא שהכביש הפך להיות ציר רוחב פנימי בתוך השטח עליו המתנחלים במקום חלשו, וכל שנותר להם לעשות הוא להמתין להזדמנות לחסום אותו לתנועת פלסטינים. ההזדמנות הזו אכן הגיעה במהלך שנותיה הראשונות של האינתיפאדה השנייה, שתפסה את מתנחלי קדומים באמצע מבצע השתלטות עברייני שהחל שנים ספורות קודם לכן על שטחים רחבים סביב ההתנחלות. מבצע זה כלל את הקוקטייל הקבוע של התנחלויות מסוג זה: פריצות דרכים, מניעות גישה אלימות לשטחים סביב ההתנחלות והקמת מאחזים. כך הפך בסוף שנות ה-90 ג'בל מחמד של תושבי כפר קדום למאחז 'הר חמד', וכך נבנתה בשנת 2004 שורת הבתים שבה מתגורר שר התחבורה בצלאל סמוטריץ.

הכביש הפך להיות ציר רוחב פנימי בתוך השטח עליו המתנחלים במקום חלשו, וכל שנותר להם לעשות הוא להמתין להזדמנות לחסום אותו לתנועת פלסטינים. (צילום: דרור אטקס)

הכביש הפך להיות ציר רוחב פנימי בתוך השטח עליו המתנחלים במקום חלשו, וכל שנותר להם לעשות הוא להמתין להזדמנות לחסום אותו לתנועת פלסטינים. (צילום: דרור אטקס)

דרור אטקס חוקר את מדיניות האדמות הישראלית בגדה

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf