newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

פתאום לליכוד אכפת מאלימות נגד נשים ערביות

הליכוד פירסמו השבוע כרזה שתוקפת את ח"כ תומא סולימאן על כך שלא עשתה דבר למניעת רצח של "45 נשים ערביות חפות מפשע", וטוענת כי "רק הליכוד יכול להילחם בפשיעה בחברה הערבית". זה היה יכול להיות משכנע, אילו נתניהו לא היה ראש הממשלה שתחת שלטונו התנפחה הפשיעה בחברה הערבית לממדים מפלצתיים

מאת:

הליכוד פירסם השבוע כרזה בשפה הערבית שבה מתנוססת תמונתה של ח"כ עאידה תומא סלימאן מהרשימה המשותפת, ומתחתיה כתוב: "חברת הכנסת עאידה תומא סלימאן עמדה חובקת ידיים מול רצח של 45 נשים ערביות חפות מפשע, לפי דברי משפחותיהן. כל זה קרה כשתומא סלימאן היתה יו"ר ועדת האישה בכנסת".

הכרזה ממשיכה: "האם מישהו בציבור הערבי שמע אותה מגנה את רצח הנשים האלה? האם היא עשתה משהו כדי לעצור את הטבח בנשים ערביות חפות מפשע? תתביישי לך, זה יותר חשוב מהקולות. הגיע הזמן שהציבור הערבי יבקש דין וחשבון מהח"כים הערבים ויעניש אותם. העונש הקשה הוא לא לבחור בהם, ולהצביע לכל מפלגה אחרת רק לא לרשימה המשותפת, שלא עושה כלום עבור הציבור הערבי".

בהמשך נטען בכרזה כי "רק הליכוד יכול להילחם בפשיעה בחברה הערבית".

הכרזה הזאת היתה יכולה להיות מאוד משכנעת אילו בנימין נתניהו לא היה ראש הממשלה שתחת שלטונו התנפחו הפשיעה והאלימות בחברה הערבית לממדים מפלצתיים, כאשר בשנה שעברה לבדה נרצחו 93 אזרחים ערבים על ידי ארגוני הפשיעה הערביים. היא היתה יכולה להיות אמצעי שיווקי מוצלח אילו לא היו מצטברים בתקופה הזאת מספר עצום של כלי נשק לא חוקיים בידיהם של ארגוני הפשיעה הערביים – כ-400 אלף, לפי הערכתו של השר לביטחון פנים, גלעד ארדן.

ח"כ עאידה תומא סלימא בהפגנה נגד אלימות כלפי נשים ברמלה, בינואר 2019 (צילום: אורן זיו / אקטיבסטילס)

ח"כ עאידה תומא סלימא בהפגנה נגד אלימות כלפי נשים ברמלה, אחרי הרצח של תושבת העיר שאדיה מוסראתי בינואר 2019 (צילום: אורן זיו / אקטיבסטילס)

הדבר המעניין במיוחד בכרזה הזאת הוא שמצד אחד נוקבים בה במספר הנשים שנרצחו, ומצד שני מדברים על מיגור הפשיעה בחברה הערבית. שני הדברים האלה אינם בהכרח קשורים אחד לשני.

בערבית, המילה "פשיעה" מתייחסת באופן חד וחלק לארגוני הפשע. כשמתייחסים לרצח נשים, זה לרוב נכלל תחת המושג "אלימות בתוך המשפחה" או "אלימות נגד נשים". לגבי הפלסטינים אזרחי ישראל, התקשורת הישראלית והממסד כאחד נוהגים לכנות את התופעה "רצח על חילול כבוד המשפחה" – הגדרה גזענית ומתנשאת ביסודה, מכיוון שגם נשים יהודיות נרצחות על ידי הבעלים, המאהבים או הגרושים שלהן, ואיש לא חושב להגדיר את זה כמשהו שקשור ל"כבוד המשפחה".

לטרמינולוגיה הגזענית הזאת יש גם השלכות בפועל. התפיסה הזאת מקלה והקלה בעבר על הרוצחים, שלא קיבלו את העונש המגיע להם מכיוון שהדבר נחשב לעניין תרבותי פנימי בתוך החברה הערבית. השר ארדן אף טען בראיון ברדיו ירושלים ב-7 באוקטובר 2019 כי "החברה הערבית, ואני אומר את זה בצער, היא חברה מאוד מאוד אלימה; זה קשור לזה שאימא יכולה לתת אישור לבן לרצוח את אחותו כי היא יוצאת עם גבר שלא נראה למשפחה".

כרזת הליכוד נגד ח"כית עאידה תומא סלימאן והרשימה המשותפת

לפי נתוני מרכז אמאן, המרכז הערבי לחברה בטוחה, בתקופה שבה עמדה תומא סלימאן בראש הוועדה לקידום מעמד האישה (בזמן כהונתה של הכנסת ה-20), נרצחו 59 נשים בידי ארגוני הפשיעה הערביים: ב-2015 נרצחו בסך הכל 58 אזרחים ערבים, מהם 14 נשים; ב-2016 נרצחו 64, מהם 10 נשים; ב-2017 מספר מקרי הרצח היה 72, מהם 10 נשים; ב-2018 מספר הנרצחים היה 75, מהם 14 נשים; וב-2019, כאמור, נרצחו 93 אזרחים ערבים, מהם 11 נשים.

המספר הזה, 59 נשים, גדול יותר מזה שמצויין בכרזת הליכוד, ואינו מתייחס כלל לנשים הערביות שנרצחו בגלל אלימות בתוך המשפחה. לא ברור מהיכן שלפו בליכוד את המספר 45 דווקא. ומסע ההכפשה האישי נגד ח"כ תומא סלימאן, בניסיון לזכות בכמה קולות של ערבים, ובמיוחד של נשים ערביות, נראה מגוחך במיוחד לנוכח הפעילות הענפה וארוכת השנים שלה בנושא אלימות נגד נשים וקידום נשים בכלל, בכנסת ומחוצה לה.

תומא סלימאן התחילה את דרכה הפוליטית והפמיניסטית בו זמנית. היא הקימה את עמותת "נשים נגד אלימות" בנצרת, והיתה מעורבת בהקמת המקלט הראשון לנשים מוכות שם. היא עמדה בראש הארגון עד שנבחרה לכנסת ב-2015. הנושא הזה עמד בראש מעייניה לאורך כל הקריירה שלה, ולא במקרה היא נבחרה לעמוד בראש הוועדה לקידום מעמד האישה ושוויון מגדרי בכנסת ה-20, וכיהנה בתפקיד עד נפילת הממשלה ופיזור הכנסת ב-2018.

בין השאר, בתקופת כהונתה כיו"ר הוועדה הגישה תומא סלימאן תיקון להצעת חוק למניעת אלימות במשפחה, שמבקש לחייב גברים החשודים באלימות בלבישת צמיד אלקטרוני. ההצעה עברה קריאה טרומית בכנסת, אך השר ארדן עיכב את המשך הטיפול בה. הרציונל מאחורי הצעת החוק היה לאפשר לנשים שסובלות מאלימות להמשיך בחייהן בלי שייאלצו לעבור למקלט לנשים מוכות.

לפי דו"ח של מרכז המידע והמחקר של הכנסת מ-2016, מ-2007 דווח למשטרה על ניסיון רצח של 238 נשים על ידי בן משפחה, אך ב-70% מהמקרים לא הוגש כתב אישום והתיק נסגר

בדברי ההסבר להצעת החוק נכתב כי "במדינות רבות באירופה ובארה"ב נחקקו חוקים המסייעים להגנה על מתלוננות מפני בני זוגן בנסיבות של אלימות במשפחה, על ידי התקנת אזיק אלקטרוני מבוסס GPS – הן על המתלוננות והן על הנילון, במקרים שבהם מוצא צו הגנה או הרחקה נגד התוקף.

"הבקרה הדו-צדדית מתמקדת בטובת הקורבן, בלי לקפח את טובת החשוד ואת חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו, כמפורט להלן: מבחינת החשוד – הוא יכול להמשיך בחייו ובעבודתו ולהישאר במעגל חברתי שאינו עברייני, כך שגדלים סיכוייו להשתקם ולחזור לחיים נורמטיביים בלי לסכן את המתלוננת.

"מבחינת המתלוננת – היא יכולה להמשיך בשגרת חייה בלי שתיאלץ לעבור למקלט לנשים מוכות, שכן האזיק שברשותה יכול להתריע בפניה אם החשוד מפר את צו ההרחקה במרחק שייקבע על ידי בית המשפט וכך יש ביכולתה להזעיק עזרה במידת הצורך. מבחינת המדינה – תתייתר תופעת השהייה במקלטי הגנה למתלוננות".

באופן מעניין, במאגר החקיקה של הכנסת מופיעה הצעת חוק דומה מאוד אם לא זהה שהוגשה מאוחר יותר (ומציינת את ההצעה של תומא סלימאן) על ידי חברת הכנסת קרן ברק מהליכוד. גם בה טרם התקיים דיון. כנראה שהנושא לא מעניין את נתניהו ומפלגתו גם כאשר הוא מקודם על ידי אחת מהם. אבל בליכוד מנסים לגלגל את האחריות לרצח הנשים הערביות על תומא סלימאן, כאילו היא היתה ראש הממשלה באותה תקופה, ולא חברת כנסת מרשימה מודרת ומושמצת שמייצגת ציבור שסובל מדיכוי ואפליה תקציבית בכל תחום.

"דמן של הנשים הנרצחות על ידי נתניהו ושריו"

תומא סלימאן אמרה ל"שיחה מקומית" כי "דמן של הנשים הערביות והיהודיות שנרצחו נמצא על ידיהם של נתניהו והשרים שלו, שמנעו תקציבים ולא עשו כלום כדי למנוע את רצח הנשים. מי עצר את התקציבים האלה, אני?

"היתה תוכנית ממשלתית שאושרה ב-2016 לתת תקציב של 50 מיליון שקל בשנה למלחמה באלימות נגד נשים. עברה חצי שנה רק עד שהצלחנו לדון בתוכנית, ואחרי שהתוכנית אושרה לקח להם שנה וחצי להעביר את התקציב. והם אף פעם לא העבירו את התקציב המלא. פעם העבירו 11 מיליון שקל, ובפעם השנייה 18 מיליון שקל, ורק אחרי לחץ שלי כיו"ר הוועדה לקידום האישה ביחד עם ארגוני הנשים".

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, מבקר במרכז ויצו למניעת אלימות ומקלט לנשים בירושלים, ב-2015 (צילום: קובי גדעון / לע"מ)

"נתניהו ושריו מנעו תקציבים". ראש הממשלה, בנימין נתניהו, מבקר במעון לנשים מוכות בירושלים (צילום: קובי גדעון / לע"מ)כל הפוסטים

לפי דו"ח של מרכז המידע והמחקר של הכנסת מ-2016, משרד הרווחה השקיע 44,954 שקל בנערה ערבייה במצוקה, 30% פחות מאשר בנערה יהודיה. לפי הדו"ח, בין 2007 ל-2016 נרצחו 126 נשים יהודיות וערביות, כאשר 35% מהנרצחות דיווחו למשטרה על האלימות נגדן והאיומים על חייהן. בסך הכל, בעשר השנים האחרונות דווח למשטרה על ניסיון רצח של 238 נשים על ידי אחד מבני משפחתן, אך ב-70% מהמקרים לא הוגש כתב אישום נגד הגבר האלים, והתיק נסגר.

בישראל יש רק שני מקלטים לנשים מוכות ערביות ועוד שני מקלטים מעורבים לערביות ויהודיות. שיעור הנשים הערביות שמגיעות למקלטים המעורבים הוא 41%, כאשר שיעור הערבים באוכלוסייה הוא כ-21%.

לדברי תומא סלימאן, "נתניהו פועל מתוך מצוקה מאוד גדולה. הוא מפחד מתוצאות הבחירות ולכן הוא מכריז מלחמה. אפילו בכרזה הזאת שלו הגזענות בולטת. הוא מתייחס לערבים כעם מטומטם. החברה הערבית יודעת בדיוק מי נתן את ההוראה להרס בתים, מי אישר את חוק הלאום וכולי וכולי. כאילו שאכפת לנתניהו מגורלן של הנשים הערביות. העם שלנו לא טיפש.

"נתניהו מנסה להוריד את המורל של האנשים כדי שלא יילכו להצביע. הוא יודע שאם שיעור הערבים שיצביעו יגדל גם הסיכוי שלו להפסיד בבחירות גדל. הוא מנסה לגרום לאנשים להתייאש ולחשוב שאין טעם בכלל להצביע".

סרטון התגובה של הרשימה המשותפת לכרזה של הליכוד

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן

בצפון עזה, 1 מכל 3 ילדים מתחת לגיל שנתיים סובל מתת תזונה חריפה. פלסטינים ממתינים לארוחה חמה שבושלה על ידי מתנדבים ברפיח, 20 בפברואר 2024 (צילום: עבד רחים ח'טיב / פלאש90)

עזה, כרוניקה של הרעבה

הרעב הכבד שישראל משיתה על עזה מאז 7 באוקטובר הגיע לממדים חסרי תקדים, אך המדיניות עצמה איננה חדשה: מאז 1967, ישראל שולטת בסל המזון הפלסטיני ברצועה ומשתמשת בו כנשק לניהול האוכלוסייה

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf