newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

אלפים בהפגנה הגדולה ביותר בת"א זה שנים למען שוויון יהודי-ערבי

בהפגנה קראו המפגינים להתפטרות גלעד ארדן ולעצירת הריסות הבתים, ולקידום שוויון אזרחי מלא. אלמנת יעקוב אבו אל-קיעאן מאום אל-חיראן: בואו נפעל כדי שהחיים בישראל יהיו ראויים זכרם של יעקוב והשוטר ארז

מאת:

למעלה מ-5,000 מפגינים ערבים ויהודים מכל רחבי הארץ צעדו ביחד במוצאי שבת ברחובות תל אביב, נגד הריסות בתים ולמען הסדרה בכפרים הלא מוכרים וחיים משותפים בשוויון. המפגינים קראו לבנימין נתניהו ובעיקר לגלעד ארדן להתפטר בשל ההסתה השקרית סביב "טרור ההצתות" ו"דאעש באום אל-חיראן".

זו הייתה ההפגנה היהודית-הערבית המשותפת הגדולה ביותר בעיר זה שנים ארוכות. המפגינים צעדו לאורך רחוב קינג ג'ורג' תוך קריאת סיסמאות כמו "יהודים וערבים מסרבים להיות אויבים", וקיימו עצרת ברחוב דיזינגוף. בין הנואמים היו איימן עודה ומיכל רוזין, אך בניגוד לפרסומים המקוריים זהבה גלאון ונציגות המחנה הציוני לא הגיעו. נאומי העצרת שודרו לייב בפייסבוק של שיחה מקומית כאן:

כמו כן נאמו ד"ר אמאל אבו סעד, אלמנתו של יעקוב אבו אל-קיעאן מאום אל-חיראן, וכן שתי תלמידות בית הספר המשותף "גשר על הוואדי", פרופ' מאיר בוזגלו, עטיה אל-עאסם, יו"ר המועצה לכפרים בלתי מוכרים, ויו"ר ועדת המעקב של ערביי ישראל, מוחמד ברכה. חברי כנסת נוספים מטעם הרשימה המשותפת צעדו בהפגנה גם הם, ובין המפגינים היו גם תושבים מגבעת עמל שבאו לתמוך במאבק נגד הריסות בתים בחברה הערבית.

ד"ר אבו סעד דיברה בכאב על מותו של בעלה בידי המשטרה, על המאבק לקבל את גופתו ולטהר את שמו ללא קורת גג מעל הראש, וגם על המוות המיותר של השוטר ארז (עמדי) לוי. "חשוב לי להעביר מסר לראש הממשלה ולשרים: למרות ההסתה הפרועה שלכם, הגזענות והאפליה בחקיקה, באכיפה, בתשתיות ובשירותים הממשלתיים – אתם לא תצליחו לפלג בין אזרחי המדינה", קראה אבו סעד, והוסיפה דרישה להקים ועדת חקירה ממשלתית לאירועי אום אל-חיראן – דרשה אליה הצטרף ח"כ עודה. "אני פונה לכולם לפעול ולעבוד ביחד על מנת שהחיים במדינת ישראל יהיו ראויים לזכרם של יעקוב וארז".

> אום אל-חיראן והמשפט האומלל של גלעד ארדן

ד"ר אמאל אבו-סעד, אלמנתו של יעקוב אבו אל-קיעאן מאום אל-חיראן (טוהר לב ג'יקובסון)

ד"ר אמאל אבו-סעד, אלמנתו של יעקוב אבו אל-קיעאן מאום אל-חיראן (טוהר לב ג'יקובסון)

מפגינות בצעדה בתל אביב למען חיים משותפים (טוהר לב ג'יקובסון)

מפגינות בצעדה בתל אביב למען חיים משותפים (טוהר לב ג'יקובסון)

ח"כ עודה חזר על קריאתו מההפגנה בתל אביב לפני כשנה להקים מול המחנה הלאומי והמחנה הציוני את המחנה הדמוקרטי, מחנה יהודי-ערבי רחב למען שוויון אזרחי ודמוקרטיה. ח"כ רוזין השוותה בין הפינוי "שוחר השלום" בעמונה לבין הפינוי האלים של אום אל-חיראן. פרופ' בוזגלו אמר שיש לנאום מההיסטוריה המשותפת של יהודים ומוסלמים במרוקו ובמקומות אחרים כדי לקדם קיום בין דתי משותף גם בארץ, למען העתיד של כולנו. בר איתמרי ופאטימה יחיא, תלמידות בית הספר הדו-לשוני סיפרו על החוויה של לימודים ביחד, על המורכבות וההבטחה שבהן.

מוחמד ברכה קרא למפגינים להתייצב בתל אביב שוב בהמשך החודש, בהפגנה מרכזית שמתכננת ועדת המעקב, והזהיר מהשותפות הנרקמת בין ממשלת נתניהו לבין מפלגות פשיסטיות באירופה ובארה"ב. בעניין זה הוסיף גם ח"כ דב חנין כי "מקומם לראות שנתניהו מעתיק מהאנטישמים באירופה: ברוסיה תומכי הצאר אמרו 'הכו ביהודים והצילו את רוסיה', ואצל ראש הממשלה שלנו זה 'הכו בערבים והצילו את נתניהו'. האלפים שמפגינים כאן הערב משמיעים קול של תקווה ושל שפיות מול שלטון שבוחר בהסתה ובשנאה".

ההפגנה אורגנה על ידי קואליציה רחבה של ארגונים, ובהם "עומדים ביחד", חד"ש ומרצ, "יד ביד", "סיכוי", נווה שלום – וואחת אל-סלאם, מועצת הכפרים הלא מוכרים, מאבק סוציאליסטי ועוד.

ואגב, למען סופרי הדגלים שכבר התחילו להגיב: בין אלפי המפגינים אני הצלחתי לראות ארבעה נושאי דגלי פלסטינים ושניים עם דגלי ישראל. הרוב המכריע של המפגינים נשאו שלטים עם סיסמאות נגד ההריסות והממשלה ובעד שותפות ושוויון.

> מה שקורה במזרח ירושלים: הריסות בתים עליהן לא שמעתם

שלטי "עומדים ביחד" בהפגנה בתל אביב נגד הסתה ממשלתית (קרן מנור / אקטיבסטילס)

שלטי "עומדים ביחד" בהפגנה בתל אביב נגד הסתה ממשלתית (קרן מנור / אקטיבסטילס)

חברי הכנסת מובילים את הצעדה נגד הריסות בתים בתל אביב (טוהר לב ג'יקובסון)

חברי הכנסת מובילים את הצעדה נגד הריסות בתים בתל אביב (טוהר לב ג'יקובסון)

מפגינות בצעדה בתל אביב למען חיים משותפים (טוהר לב ג'יקובסון)

מפגינות בצעדה בתל אביב למען חיים משותפים (טוהר לב ג'יקובסון)

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf