newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

עדי ראיה: חרב נדקר למוות ע"י מתנחל לעיניי חיילים ושוטרים

אף שבדוברות הצבא מכחישים כי חיילים נכחו במקום בזמן דקירתו למוות של עלי חסן חרב סמוך להתנחלות אריאל, מספר עדי ראייה סיפרו ל"שיחה מקומית" כי הדקירה התבצעה לעיניי כוחות ביטחון ישראליים, שלא פעלו למנוע אותה

מאת:

"המשטרה היתה ממש כמה מטרים מאיתנו, וגם הצבא. הם לא דיברו עם הדוקר". אמו של של חסן עלי חרב במסע הלווייתו, 22.6.2022 (אורן זיו)

מאות השתתפו היום (רביעי) בצהריים בהלווייתו של עלי חסן חרב, 27, תושב הכפר איסכאכא, במחוז סלפית שליד אריאל. חרב נדקר למוות אתמול כמה מאות מטרים משער הכניסה האחורי להתנחלות אריאל, בסמוך לתחנת המשטרה, בזמן שמתנחלים התייצבו במקום במטרה להקים מאחז על אדמה חקלאית השייכת למשפחתו.

בעוד שבמשטרה מסרו אמש כי "זהות הדוקר לא ידועה", עדי ראיה הציגו בפני "שיחה מקומית" צילום מהשטח של הדוקר, מבוגר שהגיע למקום עם קבוצת המתנחלים, שכללה כעשרה עד 15 בני נוער וכמה מבוגרים. היום בשעות אחר הצהריים נעצר חשוד במעורבות באירוע, כאשר מתנחל שהגיע מיוזמתו להעיד על האירוע נעצר. המחלקה לפשיעה לאומנית של ימ"ר ש"י הטילה צו איסור פרסום על פרטי החקירה.

מספר עדי ראייה פלסטינים שהיו במקום סיפרו ל"שיחה מקומית" כי בזמן הדקירה נכחו במקום שוטרים וחיילים, שלא מנעו את התקיפה ולא עצרו את הדוקר. קרובי משפחתו של חרב סיפרו שרועה צאן הזעיק אותם לאדמתם לאחר שהבין כי מתנחלים מתכננים להקים במקום אוהל. בעקבות כך, כמה עשרות בני משפחה הגיעו למקום שבבעלות פרטית פלסטינית.

תחילה, כשהתושבים הפלסטינים הגיעו, המתנחלים עזבו, אך לאחר כרבע שעה שבו, מלווים בחיילים, בשוטרים ובאנשי הביטחון של ההתנחלות. בתיעוד מצולם מהאירוע נראים שלושה גברים במדי שוטרים מגיעים למקום זמן קצר לפני הדקירה. בסרטון שומעים פלסטינים קוראים בשמו של עלי לאחר שנדקר.

"הם לא דיברו עם הדוקר"

הנדקר, עלי חרב, עמד עם שני קרובי משפחתו, ששיחזרו בפני "שיחה מקומית" את האירועים: "היינו בכפר, התקשרו אלינו שמתנחלים נכנסו לאדמה" סיפר זיד, קרוב משפחתו של חרב, בן 24. "כשהגענו, המתנחלים ראו אותנו והתרחקו, הם היו ארבעה מבוגרים וכעשרה נערים. המאבטח של ההתנחלות הגיע וירה באוויר, והתרחקנו".

כשהמתנחלים חזרו עם כוחות הצבא והמשטרה, שני קרובי המשפחה וחרב עמדו בנפרד משאר הפלסטינים, שהורחקו לנקודה רחוקה יותר. "אחד המתנחלים המבוגרים, שהיה לבוש בחולצה שחורה, מכנסיים צבאיים וכובע, התקרב וזרק אבנים לעברנו, ואז הניף סכין וניסה דקור אותי. דחפתי אותו ואז הוא התנפל ודקר את עלי ליד הלב. המשטרה היתה ממש כמה מטרים מאיתנו, וגם הצבא, הם לא דיברו עם הדוקר".

אמג'ד, קרוב משפחה נוסף, בן 24, הוסיף: "המתנחלים פחדו בהתחלה, אבל כשהצבא והמשטרה הגיעו הם קיבלו ביטחון. הדוקר לא דיבר איתנו, רק דקר, ואז לקח את הסכין, בצבע שחור, וברח. המשטרה והצבא ראו ולא עשו כלום כדי לעצור אותו".

חרב התמוטט על הקרקע מדמם, קרובי משפחה נוספים רצו כדי לסייע לו. "מתנחל כיוון נשק לעבר אחד הבחורים שניסה לעזור והפינוי התעכב", שיחזר זיד. לאחר מספר דקות נלקח חרב לרכב פרטי ופונה לבית החולים בסלפית, שם נקבע מותו.

לדברי שני עדי הראיה, שעמדו בסמוך לחרב כשנדקר, הדוקר ומבוגר נוסף התנהגו כאחראים על הקבוצה. "הם דיברו בטלפון, היה ברור שהוא המנהל של הקבוצה", העיד אמג'ד. השניים העידו כי לפני הדקירה לא היתה כל אלימות מצד הפלסטינים. "לא היה כלום, רק דיברנו עם המתנחלים, לא תקפנו אותם".

גם רמזי חרב, קרוב משפחה נוסף של הנדקר ואקטיביסט ותיק במאבק העממי הפלסטיני, מעיד כי בעת הדקירה נכחו במקום שוטרים וחיילים ואנשי ביטחון של ההתנחלות. "הגעתי מעט אחרי שהאירוע החל, ראיתי מהכביש את המתנחלים מתארגנים לחזור והתקשרתי להזהיר את האנשים. כשהגעתי, המשטרה מנעה מרוב התושבים הפלסטינים להתקרב למקום שבו המתנחלים היו. עלי ושני קרובי משפחה נוספים עמדו יותר מקדימה, ראיתי אותו על האדמה. הכי קרוב אליו עמדו שוטרים וגם חיילים, קצת יותר למעלה בהר, לכיוון ההתנחלות".

הלוויתו של חסן עלי חרב, 22.6.2022 (אורן זיו)

על פי הדיווחים, ב-20 ביולי מתכננים מתנחלים ופעילי ימין להקים, בתמיכת ארגונים ומועצות מקומיות, עשרה מאחזים חדשים ברחבי הגדה. לא ברור אם פעילות המתנחלים אמש קשורה ליוזמה הזו.

היום בשעת צהריים, הצבא עיכב בעיירה חווארה את מסע הלוויה, שיצא מבית החולים בשכם. בכפר הקטן, שבו גרים כאלף איש, הגופה נלקחה לבית משפחתו, שם נפרדו ממנו נשות המשפחה והונחו פרחים על ארונו. משם ההלוויה צעדה למסגד והמשיכה לבית הקברות.

בהלוויה השתתפו פעילים רבים וכן השר הממונה ברשות על הגדר וההתנחלויות. בנאומים הוזכרו שמותיהם של פלסטינים נוספים שנהרגו מידי מתנחלים, בניהם הנער מוחמד אבו חדיר, שנחטף ונרצח ב-2014, עאישה א-רבאי, שנהרגה מזריקה אבנים ליד רחלים ב-2018, ומשפחת דוואבשה, שהוצתה למוות בביתה על ידי מתנחלים ב-2015.

דודתו של חרב סיפרה בסוכת האבלים כי הוא עבד כמהנדס וכי לאחרונה חיכה לקבל אישור לעבודה בהתנחלות. "זה כואב ופוגע מאוד שאי אפשר ללכת לאדמה שלנו בביטחון. אנחנו הולכים לאדמה שלנו כל השנה בלי צורך בתיאום ומעולם לא היו שם בעיות. אם לא היה שם צבא הם לא היו מעזים לדקור".

מדוברות הצבא נמסר בתגובה:

"אתמול (ג׳) התקבל דיווח אודות עימות אלים בין פלסטינים למתיישבים סמוך לעיר אריאל שבמרחב החטיבה המרחבית אפרים. כוחות צה"ל הגיעו לנקודה, שם זיהו פלסטיני פצוע. הכוח הציע לפלסטינים בנקודה לפנות את הפצוע לבית חולים באמבולנס צבאי ולספק לו טיפול רפואי כנדרש. הפלסטינים בנקודה סירבו ופינו את הפצוע עצמאית. כן יודגש כי כוח צה״ל לא נכח במקום בזמן העימות".

מהמשטרה נמסר בתגובה:

"חקירת האירוע מתנהלת תחת צו איסור פרסום ומטבע הדברים אנו מנועים מלהתייחס לנושא בשלב זה".

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
רחוב בשג'אעייה, במרץ 2024 (צילום: מוחמד נג'אר)

רחוב בשג'אעייה, במרץ 2024 (צילום: מוחמד נג'אר)

"אנחנו צועקים, רעבים ומתים לבד": החיים בחורבות שג'אעייה

הפלישה של ישראל לשכונה שבמזרח העיר עזה, שנמשכה חודשים, הותירה אחריה הרס מוחלט. התושבים, עדיין תחת מצור, מסכנים את חייהם רק כדי לשים ידיהם על שק קמח אחד

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf