newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

סרטון משרד הביטחון לחרדים: מי שמתגייס שווה יותר בשידוך

בקמפיין חדש לעידוד גיוס חרדים מוצג שדכן כבעל חנות לחתנים, שבהם בוגר הגדוד החרדי הוא "המובחר שבמובחר", אבל רק בין מי שממילא לא לומדים בישיבה. בביטאון דגל התורה לא התלהבו בכלל

מאת:

עד כמה רחוק הולכים במשרד הביטחון כדי לשכנע צעירים חרדים להתגייס לצבא?

השבוע פורסם סרטון תעמולה ברשתות החברתיות לעידוד גיוס חרדים, שהופק על ידי האגף החברתי-בטחוני במשרד הביטחון ושיצרה חברת "קנר הפקות". הסרטון (צפו כאן בהמשך) הופץ ביוטיוב, בפייסבוק ובווטסאפ תחת הכותרת "מיהו השידוך המובחר? בוגר נצח יהודה או לימודי משפטים?"

בסרטון רואים אב שמחפש שידוך לבתו, שמגיע לשדכן שמנהל מעין חנות לממכר חתנים. בעל החנות מראה לו שלושה חתנים: האחד מוכר טלפונים ניידים, השני זבן בחנות והשלישי לומד משפטים. הלקוח לא מעוניין, הם לא מספיק טובים בשבילו.

או אז נשלף החתן המובחר: צעיר חרדי שעזב את הישיבה והתגייס לגדוד החרדי, מתאר אותו בתור המובחר שבמובחר, פייטר אמיתי, האתרוג. "תארוז לי אותו", קופץ האב בהתלהבות, ומוסיף: "למתנה". השניים לוחצים ידיים ומרימים כוסית לכבוד ביצוע העסקה.

(כדאי לציין שבמשרד הביטחון בחרו באופן מפורש להשוות את החייל לחרדים אחרים שהפסיקו לימודים, ובכלל לא הציעו את האופציה של צעיר חרדי שלומד בישיבה. זאת כנראה כדי שלא להעביר מסר שצבא עדיף על לימוד בישיבה. כלומר, גיוס לצבא מיועד למי שממילא לא לומדים.)

> המאבק מספר אחת של אגודת הסטודנטים בת"א: לכלוא סרבנים חרדים

בצעד לא שגרתי בעליל, בחרו בבוקר יום שלישי השבוע ביתד נאמן, ביטאון "דגל התורה", לתקוף את הסרטון ואת המסר שעומד מאחוריו, כשהם מכנים אותו "לעג לאינטליגנציה" ו"תעמולה צפון קוריאנית". מטבע הדברים בדגל התורה לא נוהגים להגיב לסרטונים ויראליים מהאינטרנט.

בהקשר למסר שהועבר בסרטון: אתמול (רביעי) נגזרו שבעה חודשי מאסר על חייל הגדוד החרדי "נצח יהודה" בחטיבת כפיר, על התעללות בעציר פלסטיני בבסיס חרמש, בו שהה הגדוד לפני כמה חודשים. בנימוקיהם כתבו השופטים כי יש להחמיר בעונש, משום מקרים חוזרים ונשנים מסוג זה בגדוד החרדי.

הרב יצחק בר חיים, ממקימי גדוד הנח"ל החרדי, העיד על קשריו שלו עם החייל המתעלל על מנת להקל על עונשו, והגדיר אותו "צדיק". הרב בר חיים אמר כי עצם גיוסו של הלוחם כנגד עמדת הסביבה החרדית בה גדל היא "צעד נועז", וביקש שהשופטים יבינו כי גזר דין חמור ישמש את הקהילה החרדית המתנגדת לשירות צבאי.

הרב בן חיים ביקש לחשוב כיצד המשפחות החרדיות שכן שולחות את ילדיהן לצבא, כדוגמת משפחת החייל המתעלל, יתייחסו לעניין. "ההורים גיבורים, תראו אותם, זה הציבור ששולח לצבא, עכשיו גם הם לא ישלחו?", אמר הרב בר חיים בבית המשפט הצבאי.

במילים אחרות אומרים מקימי הנח"ל החרדי לשופטים הצבאיים: עזרו לנו להסתיר את האלימות בגדוד החרדי מהחברה החרדית, אותה אנחנו מנסים לשכנע להתגייס על ידי מסע הסברה על "ערכו" של חייל צה"ל. הוא הרי שווה יותר יותר מאהר'לה הזבן בחנות הנעליים ושימע'לה בוגר התואר במשפטים.

> בחדר מלא גברים, בלי מתרגם, פקיד ההגירה שאל: מה את לובשת בלילה?

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf