newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

שבועיים ל"בחירות" בסוריה על רקע מלחמת האזרחים

ההרעבה המכוונת וההפצצות על ריכוזי אוכלוסיה בסוריה לא פוסקות, גם בזמן שהמשטר ונציגיו מדברים על "אווירה דמוקרטית נהדרת". סוריה הולכת לבחירות שתוצאותיהן ידועות מראש

מאת:

כתבו: נדב פרנקוביץ' ואליזבט צורקוב

בעוד כשבועיים, ב-3 ביוני, יתקיימו בסוריה הבחירות לנשיאות, שמוצגות על ידי משטר אסד כציון דרך משמעותי בדרך לדמוקרטיזציה. אלו יהיו הבחירות הראשונות מזה חמישים שנים בסוריה שאינן בגדר משאל עם, כביכול, לאישור סמכותו של מועמד אחד ויחיד ושמו אסד – חאפז או בשאר. בעוד שחאפז זכה תמיד לשיעור תמיכה של לא פחות מ-99 אחוזים, בנו בשאר הוכיח את תוקפן ומשמעותן של הרפורמות שבהן התהדר, לאחר עלייתו לשלטון בעקבות מות אביו, באמצעות שיעור תמיכה של 97.6 אחוז בלבד ב"בחירות" שנערכו לפני שבע שנים.

אלא שהפעם אישר בית המשפט העליון לחוקה ליותר ממועמד אחד להתמודד בבחירות. מלבד אסד יתמודדו על כס הנשיאות שני אנשים נוספים: הראשון הוא חסאן א-נורי, כלכלן אולטרא-קפיטליסט, ששימש כתת-שר במשרד ראש הממשלה בממשלת אסד האב ועד לא מזמן כיהן כשר הפיתוח בממשלת אסד הבן. בנוסף יתמודד גם מאהר אל-חג'אר, פוליטיקאי וקומוניסט לשעבר שפרש מהמפלגה הקומוניסטית ומכהן כעת בפרלמנט כנציג עצמאי, לאחר שהתמודד במסגרת רשימת המפלגה הסורית הנציונל-סוציאליסטית. מפלגה זו הוקמה בשנת 1932 כמפלגה פאשיסטית מוצהרת והיא דוגלת בחזון הלאומני החילוני של "סוריה הסורית הגדולה", הכוללת את עיראק, סוריה, לבנון, ירדן, פלסטין, קפריסין, מדבר סיני, צפון ערב הסעודית וחלקים מאיראן, תורכיה וכווית.

בריאיון לטלוויזיה הסורית הביע אל-חג'אר תמיכה במדיניות המשטר בנושאים המרכזיים העומדים על הפרק נוכח מלחמת האזרחים, אבל ביקר את השחיתות, וקרא למדיניות יותר חברתית ולמתן סמכויות של ממש לפרלמנט. הוא הביע תמיכה עקרונית במהפכות בעולם הערבי, וטען שמדינות מסוימות באזור ובמערב ניצלו את מצוקת ההמונים כדי לרקום קונספירציה לקידום האינטרסים שלהן בכל מוקדי המהפכות באזור.

א-נורי העניק גם הוא לטלוויזיה הסורית ראיון ראשון לפני כשבוע, ובו אמר בין היתר:

אני מציע את עצמי בתור אישיות השונה מהקונבנציות המקובלות שהורגלנו להן במציאות הסורית. די לנו באחידות, דרוש לנו מגוון… אין ולא יהיו מפסידים ומנצחים בבחירות הללו, כולנו המרוויחים… כס הנשיאות אינו המטרה והבחירות גם הן אינן המטרה.. ואני מודה לנשיא בשאר על שכונן את החוקה החדשה וערך את משאל העם שגם העיד על שיעור התמיכה הרב…

הנשיא הקודם חאפז אל-אסד ז"ל, כשהייתי שר בממשלתו נוכחתי איך מקבלים אותו מנהיגי העולם… איזה כבוד, איזו יראת קודש. איזה כבוד לסוריה בזכות המנהיג שלה… ואני מודה להנהגה המדינית הנוכחית על החסות שהיא פורשת על הבחירות ועל האווירה הדמוקרטית הנהדרת שהיא מייצרת… ללא הרפורמה הפוליטית המוצלחת לא היינו מגיעים לבחירות הדמוקרטיות והפלורליסטיות האלה… הנשיא בשאר השיג הישג חקיקתי כביר – ואני לא מדבר רק על שנות המשבר, אלא עוד לפני כן במרוצת עשר השנים האחרונות.

לשאלת המראיינת, "איך לדעתך אפשר להפסיק את שפיכות הדמים, מה אתה היית עושה אם אתה אם היית אתה הנשיא, איך היית מציע להפסיק את שפיכות הדמים לאור הטרור שמשלחות בנו המדינות שהזכרנו?", ענה א-נורי: "זו שאלה מצוינת. לדעתי ההנהגה הנוכחית מבצעת את מה שאני היית רוצה לעשות בעצמי… ותאמיני לי, עצם ההשתתפות שלי בהליך הדמוקראטי הזה, אני מחשיב את זה לעצמי כהישג".

אף אחד מהמועמדים לא הביע פקפוק לגבי תוקפן של הבחירות או בעצם היכולת לקיימן במצב של מלחמה, כאשר מיליוני פליטים שעזבו את המדינה כלל לא יוכלו להצביע במידה ו"יצאו באופן לא חוקי מהמדינה", קרי לא דרך מעברי גבול בשליטת המשטר. הרוב המכריע של הפליטים, שנמלטו מההפצצות האוויריות של המשטר על ריכוזי האוכלוסייה הסונית, נסו דרך מעברי גבול שבשליטת המורדים או לא דרך מעברי גבול כלל, שכן במעברי הגבול של המשטר הם חשופים למעצר. כמובן שבאזורים שבשליטת המורדים, מעל מחצית מהשטח הסורי, לא תתקיימנה כלל בחירות.

השיח שהמשטר מנסה לקדם לגבי הבחירות מנותק לחלוטין מהמתרחש בשטח, הן מבחינת תומכיו שחיים באזורים בטוחים יותר, ובוודאי שמבחינת מתנגדיו שחשופים להפצצות, מצור ומעצרים. ההפגזות הארטילריות וההפצצות האוויריות הן חסרות הבחנה ופוגעות בעיקר באזרחים, משום שיעדי הפגיעה הן שכונות אזרחיות ולא קווי החזית בהם נמצאים גם לוחמי המשטר. הרעבת האוכלוסייה בפאתיה הנצורים של דמשק נמשכת.

קרבות נמשכים בכל החזיתות

בשבועות האחרונים, עם התקדמות כוחות המורדים בדרום סוריה (קוניטרה ודרעא), המשטר הסלים את התקפותיו באזור, כפי שניתן לראות בסרטון שצולם בנוא, שנפלה לאחרונה לידי המורדים.

לצד זאת, הלחימה בין המורדים למשטר בפאתיה המזרחיים של דמשק, בחלב ובצפון מחוז חמאה נמשכת. גם באזורים שנמצאים עמוק בתוך השטח של האופוזיציה, כמו במחוזות אדלב וחלב, הפצצות המשטר לא פוסקות.

בזמן שהמשטר ונציגיו מטעם מדברים על "האווירה הדמוקרטית הנהדרת", את הסורים שחיים מחוץ לשליטת המשטר מדאיגות בעיקר ההפצצות הלא פוסקות, והקריסה של הכלכלה המקומית, מערכת הבריאות והחינוך והמחסור במזון.

הסורים המתגוררים באזורים תחת שליטת המשטר עסוקים ביוקר המחיה שממשיך לעלות, בנוכחותם של עקורים רבים בקרבם שמוכנים לעבוד תמורת כל שכר ומעמיסים על התשתיות, ומותם של יקיריהם בקרב מול המורדים. נראה שמופע הבחירות של המשטר לא מעניין אף אחד, למעט אולי המועמדים עצמם.

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf