newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

לקראת שביתה של הסגל המנהלי באוניברסיטאות בן גוריון ותל אביב?

המו"מ בין הסגל המנהלי והטכני להנהלת בן גוריון עלה על שרטון, והעובדים חוזרים לעיצומים ומאיימים בשביתה מלאה. בתל אביב מוחה ההסתדרות על העסקת מאות עובדים מחוץ להסכם הקיבוצי, ומאיימת בשביתה גם שם

מאת:

כותבת אורחת: הללי פינסון

מאבק הסגל המנהלי והטכני באוניברסיטת בן גוריון ממשיך. כפי שדווח כאן בשבוע שעבר, אחרי חודשים של מאבק ועשרה ימים של עיצומים השעה הסגל את כוונתו לפתוח בשביתה מלאה, בהנחיית בית המשפט, וישב להליך בוררות וגישור עם הנהלת האוניברסיטה.

במקביל הכריז גם הסגל המנהלי והטכני באוניברסיטת תל אביב על סכסוך עבודה בשל טענתו להעסקה מסיבית של עובדים מחוץ להסכם הקיבוצי. שני הסגלים מיוצגים על ידי הסתדרות המעו"ף (מנהל, עובדי משק, ופקידים) בהסתדרות הכללית.

במהלך השבוע האחרון התקיימו שני דיונים אינטנסיביים בין הסגל להנהלת האוניברסיטה בבן גוריון – שלא צלחו. המחלוקת המרכזית שנותרה בעינה היא למול דרישת ההנהלה להתנות את עדכון דרגות השכר, תוספות השכר וההתייעלות, בהסכמת הוועד לדרישות היעילות והגמישות הניהולית של ההנהלה. דרישות שעל פי אבנר מזרחי, יו"ר הוועד, מעקרות מכל תוכן חלקים משמעותיים מן ההסכם הקיבוצי הקיים.

"הועד מגן על עובדים שסרחו"

לאור זאת כינס היום (חמישי) הוועד המנהלי והטכני אסיפת עובדים, בה הכריז כי החל מיום ראשון יחדש הסגל את העיצומים. במסגרת העיצומים הסגל המנהלי לא יקבל בחינות מתוקנות, לא יצלם מחברות בחינה ולא יזין ציונים למערכת. כמו כן לא יינתן מענה לנרשמים פוטנציאליים לשנת הלימודים הבאה.

את הנוכחות המרשימה של חברי הסגל המנהלי והטכני, והתמיכה שהביעו בוועד וצעדיו, לא ציננו גם הפניות שהגיעו לחברי הסגל בשעות הבוקר מנשיאת האוניברסיטה, הפרופ' רבקה כרמי, ומסמנכ"ל משאבי האנוש, מר שמעון ישי. כרמי במכתבה לעובדים מעלה טענות חמורת נגד הוועד, מאשימה אותו בהגנה על עובדים שסרחו ומבקשת מהעובדים שישקלו מידע זה בפועלתם העתידית. היא חותמת את מכתבה בקריאה לעובדים לשמור על הבית.

ישי כותב שהאוניברסיטה הסכימה לפנות לממונה על השכר באוצר בבקשת תוספת שכר שנתית, שבחישוב גס תוסיף כ-460 שקל ברוטו לעובד לחודש, תוספת שאין בה לצמצם את כל פערי השכר שדרש הסגל לצמצם. ישי מאשרר במכתבו את טענות ועד הסגל, כי ההנהלה מתנה את השיפורים הנדרשים למבנה השכר בגמישות ניהולית.

> העובדים החלשים ביותר באוניברסיטת בן גוריון דורשים שוויון

אוניברסיטת בן גוריון (ויקיפדיה Cccc3333 CC BY-SA 3.0)

אוניברסיטת בן גוריון (ויקיפדיה Cccc3333 CC BY-SA 3.0)

הפנייה לציבור העובדים מטעם הנהלה בזמן מאבק אינה צעד יוצא דופן, ואנחנו רואים כמותו גם במאבקים דומים. יש כאן ניסיון לפגוע באמינותו של ועד הסגל המנהלי והטכני, ולשכנע את העובדים כי הוועד נאבק על זוטות ופוגע בעניין העיקרי – ההבטחה לעלייה (מסוימת) בשכר. ניתן לשמוח על כך שחברי הסגל המנהלי והטכני לא נפלו ברשת היעילות והגמישות הניהולית והביעו את אמונם בוועד וצעדיו.

ביום רביעי הבא אמורה להתקיים עוד פגישת מו"מ, בנוכחות נציגי הוועד, ההסתדרות ונציגי הנהלת האוניברסיטה, ביניהם המנכ"ל, שעד לא היה שותף לכל הפגישות. לאחריה יוחלט האם להחריף את העיצומים ולפתוח בשביתה מלאה.

אני חוזרת על קריאתי הקודמת לסגל הבכיר, הזוטר וציבור הסטודנטים להביע תמיכה וסולידריות במאבקו של הסגל מנהלי והטכני. ובפרפראזה לדברי הנשיאה וסמנכ"ל משאבי האנושי, הצלחת המאבק של הסגל המנהלי והטכני, הוא בעייני המאבק על שימורו של הבית האקדמי אליו אני שייכת.

אוניברסיטת תל אביב (צילום: ויקימדיה, דוויד שי, CC BY-SA 2.5)

אוניברסיטת תל אביב (צילום: ויקימדיה, דוויד שי, CC BY-SA 2.5)

עובדים לא מוכרים

במקביל, הכריזה ההסתדרות על סכסוך עבודה גם של הסגל המנהלי והטכני באוניברסיטת תל אביב, כאמור. ההסתדרות וארגון הסגל דורשים כי האוניברסיטה תכיל את ההסכם הקיבוצי על כלל עובדי הסגל המנהלי והטכני במוסד. לטענת ההסתדרות, כחצי מבין כ-,3,000 עובדים מועסקים שלא דרך ההסכם הקיבוצי, במודלים שונים של העסקה פוגענית כמו "עובדים מן החוץ", "עובדים שעתיים", "עובדי מחקר" ועוד.

כאן המקרה מורכב יותר, שכן הנהלת האוניברסיטה כלל לא מכירה ביציגות של ההסתדרות ביחס לכל אותם אנשים שאינם שכירים במסגרת ההסכם הקיבוצי, ומסרבת לנהל מו"מ עם נציגיהם. בהסתדרות מאיימים בעיצומים ואף בשביתה מלאה אם האוניברסיטה תתמיד בסירובה.

מאוניברסיטת בן גוריון נמסר בתגובה: "הנהלת האוניברסיטה מצרה על עיצומי העובדים, שפוגעים בהתנהלות התקינה של האוניברסיטה. ההנהלה הגישה הצעה ליישוב המחלוקת, אשר נדחתה על ידי מועצת העובדים. נכון לעתה, נמשכים הניסיונות ליישב את המחלוקות, במטרה להגיע להסכם. במסגרת ניסיונות אלה, נקבעה פגישה בין ההנהלה לבין נציגות העובדים, בהשתתפות יו"ר הסתדרות המעו"ף, ארנון בן דוד, אשר אמורה להתקיים ביום רביעי הקרוב".

מאוניברסיטת תל אביב נמסר בתגובה כי האוניברסיטה "תמהה על הכרזת השביתה מטעם הסתדרות המעו"ף, לגבי קבוצת עובדים אשר ההסתדרות אינה מייצגת אותם, וזאת מבלי שנעשתה פנייה של ארגון יציג מטעמם לאוניברסיטה. אוניברסיטת תל אביב אינה מונעת מהעובדים להתאגד, והיא מקיימת משא ומתן עם כל ארגוני העובדים במוסד. אם וכאשר תעשה פנייה מסודרת על ידי ארגון יציג בנושא, תיכנס כמובן האוניברסיטה לשיחות עם העובדים בכל נושא ועניין אשר יועלה על ידם לסדר היום".

הללי פינסון היא מרצה בכירה במחלקה לחינוך, אוניברסיטת בן גוריון. בהכנת הפוסט סייע חגי מטר

> חסרי בחירה: האנשים שלא יכולים להצביע מדברים

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf