newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

מופע הקוזאק הנגזל בוועדת החינוך

המגזר הממלכתי-דתי לאומי זוכה להעדפה תקציבית בכל פרמטר שניתן לבדוק. אבל נציגיו בכנסת רוצים עוד, ואינם מתביישים לספק לוועדת החינוך סדרה של טיעונים דמגוגיים ונתונים שקריים ולרכב על גבם של הילדים החלשים ביותר כדי להשיג את זה

מאת:

השבוע התקיים בוועדת החינוך של הכנסת דיון אודות הצורך להגדיל עוד את שוד הקופה הציבורית לטובת המגזר הממלכתי-דתי-לאומי. ביסוד הדברים, כפי שיפורט בהמשך, תלמידי החינוך הממלכתי-דתי זוכים להעדפה תקציבית על פני שאר ילדי ישראל בכל פרמטר שניתן לבדוק זאת. אלא שנציגי המגזר בכנסת רוצים עוד.

על מה נזעקו? ולמה דווקא עכשיו? הילדים היהודים הדתיים-לאומיים בישראל זוכים למעמד מתבדל ומורם, ולתקציבים עודפים על פני כל הילדים האחרים, מתמיד. בנוסף להעדפות המעוגנות בחוקי המדינה ובבסיס התקציב, הצליח נפתלי בנט בתקופת כהונתו כשר חינוך להזרים לטובת החינוך הממלכתי-דתי עוד כ-200 מיליון שקל בכספים קואליציוניים. כלומר כסף שראש הממשלה נאלץ לתת להם על מנת שיסכימו לשבת אתו יחד בקואליציה.

ח"כ בצלאל סמוטריץ' (צילום: מרים אלסטר / פלאש90)

ח"כ בצלאל סמוטריץ' (צילום: מרים אלסטר / פלאש90)

והנה בימים אלה, כאשר מתנהלים הדיונים על תקציב המדינה, מפלגת ימינה לא נמצאת בקואליציה. כתוצאה מכך, הם עלולים להפסיד את הכספים הנוספים. לא את הכסף העודף הרב שהם קיבלו ומקבלים ממילא, אלא את הכסף הנוסף שהוא מעל הכסף העודף. לכן מיהרו נציגי המגזר לפנות בדרישות אל ראש הממשלה בשבוע שעבר, והשבוע הם הסתערו על וועדת החינוך של הכנסת.

ח"כ אופיר סופר, בסדרת טיעונים דמגוגיים על ממלכתיות (רק כשהם רוצים את הכסף שלנו), וח"כ בצלאל סמוטריץ', בסדרה של נתונים שקריים באופן קיצוני (על מנת להוכיח עד כמה מיסכן המגזר), חשפו בעיקר את הבורות ואת חוסר המקצועיות של יו"ר ועדת החינוך, ח"כ רם שפע מכחול לבן.

סמוטריץ', למשל, אמר (והדגיש שזה לפרוטוקול) ש-50% מהילדים בעשירון התחתון לומדים בחינוך הממלכתי-דתי. כל האמת נמצאת בהמשך הפוסט, אבל המספר הנכון הוא אפילו לא 0.5%.

שיעור בדמגוגיה ממלכתית

מי שרוצה ללמוד על דמותו של הקוזאק הנגזל, מומלץ לו שיצפה בשידור ישיבת וועדת החינוך. הרי מה יכולים לטעון מי שזוכים להעדפה תקציבית כה גבוהה, ועדיין רוצים להוכיח שהם מופלים לרעה ולכן חייבים לקבל עוד? רק דמגוגיה ושקרים, כפי שאדגים.

פתח ח"כ אופיר סופר (ימינה) ואמר: "החינוך הדתי הוא חלק מהחינוך הממלכתי בישראל". הנה כל האמת והשקר במשפט אחד. סופר רצה להקטין את הדימוי האליטיסטי והבדלני, אבל האמת עומדת כנגדו.

החינוך הממלכתי דתי נמצא במעמד עצמאי ומופרד מכלל החינוך הממלכתי. לשם דוגמה, מנהל החינוך הדתי בישראל, אינו כפוף ארגונית למנכ"ל משרד החינוך, אלא למועצה עצמאית של אנשי המגזר.

סופר רוצה להיות חלק מאתנו רק כאשר מדובר בכסף. אם היינו מדברים על שיבוץ מורים חילוניים בבתי הספר שלהם, או על הוראת תכנים מעידן הנאורות, הוא ודאי היה מתעקש שהם דווקא לא ממלכתיים בכלל.

"חינוך שנהנים ממנו עשרות אלפי ילדים", הדגיש סופר כדי שנתרשם מהיקף העוול. 344 אלף ליתר דיוק ועדיין רק 14.5% מכלל 2.37 מיליון ילדי ישראל. "חינוך הנוגע לחלק נכבד מהילדים בפריפריה, בצפון ובנגב".

האמנם סופר מתעניין בצפון ובנגב? אני חשש שמפלגת ימינה יותר ממוקדת בפריפריה של השטחים הכבושים, כי בנגב ובצפון יש דווקא רוב מופלה לרעה של ילדים ערבים ובדואים.

"אנחנו לא רוצים שסמל של כיפה יהפוך לסמל של בורות", אמר סופר, כדי להדגיש את המחסור בכסף להשכלת יסוד. חסר כסף? ילדי החינוך הממלכתי דתי מקבלים יותר כסף בבסיס התקציב, לטובת כל צורכי ההוראה המיוחדים שלהם: יישובים קטנים, כיתות קטנות, הפרדה מגדרית, הוראת מקצועות קודש, תוספת רב ומשגיח כשרות, תוספת שעות תפילה … לכל אלה – הם מקבלים יותר כסף מאז ומתמיד!

למשל, במחקר שנערך ב-2007 נמצא שתלמיד יסודי בחינוך הממלכתי דתי מקבל מהמדינה 2.46 שעות הוראה בשבוע, לעומת 1.92 בממוצע לכלל ילדי ישראל. שעות שבועיות הן המטבע באמצעותו משלם משרד החינוך את משכורות המורים ביסודי. כלומר, לפי נתון זה, תלמיד חמ"ד ב-2007 קיבל מהמדינה תקציב גדול ב-28% מהממוצע.

והנה עוד דוגמה, גם היא לפני בנט: ב-2014 קיבל תלמיד תיכון בממלכתי דתי 29 אלף שקל מהמדינה, לעומת 22.9 אלף שקל לתלמיד בממוצע. כלומר, העדפה של 27% בתקציב לילד.

בנט, כפי שכבר הוזכר, אכן הגדיל והוסיף להם עוד תקציב עודף. לפי הנתונים העדכניים שעומדים לרשותנו (ראו בטבלה), תלמידי החינוך הממלכתי דתי זוכים לתקציב גדול יותר מכל ילד אחר: 8% יותר בחינוך היסודי, 18% יותר בחטיבות הביניים ו-36% (!) יותר בתיכונים.

השקרים של סמוטריץ'

אבל כל אלה הם אבנים קטנות לעומת התותחים הכבדים שהביא ח"כ בצלאל סמוטריץ' לדיון. הוא פתח בכך שהוא "מתחבר לצורך להפסיק לתקצב את החינוך בכספים קואליציוניים". את זה הוא אמר כי הוא רוצה שהכספים הקואליציוניים שהשיג בנט ייכנסו לתקציב הקבוע, ולא כי הוא "מתחבר" לזה שמדובר בכסף לא מוסרי.

אגב, גם בנט, לפני שהיה שר חינוך, אמר: "כספים קואליציוניים הם מעין דמי כיס של פוליטיקאים […] לכן דרשנו שכספים אלה לא יחולקו". אמר. כאשר נכנס בנט לממשלה, זה לא הפריע לו לדרוש כספים קואליציוניים, ובהיקף הרבה יותר גבוה מאשר דמי כיס.

"צריך להבין את נוסחת הבסיס שגורמת לאפליה לרעה של החמ"ד", אמר סמוטריץ, והבניין לא נפל עליו. "נוסחת הבסיס" זאת שיטת חישוב התקציב הדיפרנציאלי שהונהגה ב-2003 בהתאמה לצרכים של התלמידים.

על מה שקרה לפני 20 שנה נכתב במחקר של בנק ישראל: "למרות החששות של קברניטי החינוך הממלכתי דתי מפני פגיעה משמעותית בהקצאת השעות עם המעבר לשיטת תקן דיפרנציאלי לתלמיד, הרי שבפועל החינוך הממלכתי דתי המשיך ליהנות מיתרון משמעותי לעומת חלקים אחרים של מערכת חינוך" (עמוד 31).

כדי להסביר מדוע החמ"ד צריך עוד כסף, טען סמוטריץ' ש"החתך הסוציו אקונומי של הלומדים בחמ"ד נמוך באופן דרמטי מהחינוך הממלכתי הרגיל". האמנם? לסמוטריץ יש עובדות: "בעשירון התחתון, 50% מהתלמידים לומדים בחמ"ד". כך אמר! יכול להיות דבר כזה?

על פי מערכת נתוני החינוך "במבט רחב", בשנת תש"ף, מכלל 2.37 מיליון ילדי ישראל היו 166,377 מדורגים בעשירון התחתון. תנחשו כמה מהם לומדים בחמ"ד? 627 ילדים! זה פחות מ-0.4%! אם כבר לדעת: 61% מילדי העשירון התחתון הם בדואים ועוד כ-39% הם חרדים.

יש לסמוטריץ עוד הסבר מדוע הם צריכים יותר כסף: "בחינוך הממלכתי דתי יש 10% יותר כיתות חינוך מיוחד" הוא טען.

האמנם? ודאי שלא. בשנת תש"ף היו בישראל 93,841 כיתות, שמתוכן 11,769 היו כיתות חינוך מיוחד (במוסדות חינוך מיוחד ובמוסדות רגילים). כלומר, בממוצע 14% מהכיתות בישראל הן כיתות חינוך מיוחד. האם יש בחמ"ד 24% כיתות חינוך מיוחד? לא! סמוטריץ' שוב משקר לפרוטוקול.

בחינוך הממלכתי דתי היו השנה 13,927 כיתות, מתוכן 1,503 כיתות חינוך מיוחד. משהו כמו 12%. לא 10% יותר מהממוצע, אלא דווקא 2% פחות.

ואפילו אם סמוטריץ' לא היה משקר, אזכיר שוב: משרד החינוך נותן לחמ"ד, כמו לכל מגזרי החינוך, את כל הכסף עבור ילדי החינוך המיוחד, ועבור הילדים מרקע חברתי כלכלי נמוך. זה חלק מובנה בתוך נוסחת התקצוב. אין על זה שאלה או ערעור.

סמוטריץ' וחבריו מנפנפים בילדים החלשים ביותר לא כדי לקבל כסף עבור החלשים – אלא כדי לקבל עוד כסף לקבוצת העילית המתנשאת והמתבדלת של הדתיים הלאומיים. זאת האמת כפשוטה.

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן

היוזמה משאירה את תושבי עזה נתונים לחסדיהן של אותן ממשלות המסייעות למתקפה הישראלית על הרצועה. חוף העיר עזה, 13 ביוני 2019 (צילום: חסן ג'די / פלאש90)

"הומניטריות מהכורסה": הכשלים של מסדרון הסיוע הימי לעזה

חמישה וחצי חודשים לתוך המלחמה, תושבי עזה זקוקים לסיוע משמעותי שיאפשר להם לשרוד. היוזמה האמריקאית להקמת מסדרון ימי תסייע בכך בטווח המיידי, אך היא מתעלמת מסיבת היסוד לאסונה של עזה: שליטת החנק הישראלית ארוכת השנים  

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf