newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

מונדיאל איראני: מתנגדי המשטר ומדכאיהם רוקדים יחד ברחובות

מיליוני איראנים במולדת ומחוצה לה עוצרים נשימתם לקראת משחק הכדורגל המכריע מול ארצות הברית, מחר באליפות העולם. המוחים מנסים למנף את תשומת הלב העולמית לטובת המאבק העממי ומעלים הילוך, אך כך גם המשטר

מאת:
אוהד נבחרת איראן במונדיאל בקטר

הניצחון על וויילס סיפק תמונות סוריאליסטיות ברחובות איראן. אוהד נבחרת איראן במונדיאל בקטר

המסע של הנבחרת האיראנית למונדיאל, בעיצומה של ההתקוממות העממית הנרחבת המתחוללת באיראן, ממשיך לייצר כותרות – במגרש, ובעיקר מחוצה לו.

העיתוי יוצא הדופן הציב את הנבחרת האיראנית בין הפטיש לסדן: מצד אחד הרצון הברור של השחקנים להביע סולידריות עם העם האיראני, המפגין ברחובות מזה 11 שבועות; ומצד שני היותה הנציגה הרשמית של המשטר המדכא את אותם המפגינים, על המחויבויות והאיומים הכרוכים בכך.

הימנעותם של שחקני הנבחרת מלשיר את ההמנון הלאומי בפתיחת המשחק מול נבחרת אנגליה היוותה זריקת עידוד אדירה למוחים באיראן. אך נראה שלא בכדי נמנעו השחקנים מלחזור על המחווה המרגשת במשחק השני, מול נבחרת וויילס – שורת המעצרים הנרחבת של דמויות ציבוריות בכירות, וביניהם שחקנים, שדרנים וספורטאים הבהירה כי הדבר עלול להעמיד אותם בסכנה של ממש.

אחד המעצרים המתוקשרים בהקשר זה הוא של שחקן הכדורגל וריא ע'פורי ביום חמישי האחרון, באשמת "הרס הנבחרת הלאומית האיראנית והפצת תעמולה נגד המשטר". לע'פורי, לשעבר קפטן קבוצת הצמרת אסתקלאל, שחקן לשעבר בנבחרת ואחד הספורטאים האהובים באיראן, היסטוריה עשירה של התבטאויות ביקורתיות נגד המשטר, מה שהביא לסילוקו מהנבחרת.

אף שמעצרו של ע'פורי חולל סערה של ממש באיראן, הוא רחוק מלהפתיע: היותו כורדי ממחוז חוזסתאן הופכת אותו בימים אלה, שבהם האזורים הכורדים באיראן מדוכאים ביד קשה על ידי המשטר וחלקים נרחבים מהם תחת משטר צבאי, למטרה חשופה במיוחד.

גם כוכבה לשעבר של נבחרת איראן ושיאן השערים בה, עלי דאא'י, שהביע תמיכה פומבית במחאה ואף דחה הזמנה רשמית לנסוע למונדיאל בקטר מתוך סולידריות עם העם האיראני, פרסם אתמול באינסטגרם פוסט, שבו דיווח על איומים חריפים שהוא ובני משפחתו נתונים להם מצד גורמים שונים.

אך ידה הארוכה של הרפובליקה האסלאמית בוחשת במונדיאל הקטרי לא רק באמצעות איומים על שחקני הנבחרת. קבוצת ההאקרים "בלאק רוורד", המזוהה עם האופוזיציה האיראנית, פרסמה אתמול הקלטה קולית של קאסם קוריישי, סגן מפקד כוח הבסיג' של משמרות המהפכה, שבה נשמע קוריישי אומר לנוכחים כי "קטר הבטיחה לנו למנוע את כניסתם (לאיצטדיון; א"נ) של אנשים שאנחנו נעביר להם את השמות שלהם, שנוכחותם לא רצויה", ולאחר מכן מדגיש כי קטר עמדה בהתחייבותה "באופן חיובי ביותר".

הנבחרת האיראנית בקטר

בין הפטיש לסדן. הנבחרת האיראנית בקטר (צילום: Farsnews.ir)

קוריישי אומר עוד כי מתנגדי המשטר רכשו כ-5,300 כרטיסים למשחקי הנבחרת, מתוכם כ-500 נרכשו על ידי דמויות בולטות בארגון מוג'אהדין ח'לק, ארגון גרילה שיעי סוציאליסטי אופוזיציוני הפועל מחוץ לאיראן. קוריישי גם אמר למאזיניו כי השלטונות הקטרים התחייבו לפעול למניעת כניסתם של עיתונאים מרשת איראן אינטרנשיונל, ערוץ איראני ביקורתי למשטר הפועל מחוץ למדינה, אם האיראנים יספקו ראיות שיוכלו לשמש כעילה לאיסור כניסתם.

ואכן, איראנים רבים העידו כי הסדרנים הקטרים אסרו על כניסתם לאצטדיון בחולצות שנשאו את סיסמת ההתקוממות האיראנית, "אישה, חיים, חרות", או את הדגל האיראני מלפני המהפכה, עם סמל האריה והשמש. זאת, בעוד גולשים איראנים רבים זיהו בתמונות מיציע האוהדים האיראני, בשני משחקי הנבחרת, את פניהם של תומכי משטר קולניים, שנשלחו לקטר ככל הנראה במימון המשטר.

המחאה מתעצמת

הדרמה האיראנית בקטר מתרחשת, כאמור, על רקע הדרמה האמיתית המתחוללת ברחובותיה של איראן מזה 11 שבועות. המחאה ההמונית לא רק שאינה שוככת, אלא אף מתעצמת ומתרחבת למפגנים אמיצים יותר של התנגדות, כמו הצתת כמה בסיסי משה"מ (משמרות המהפכה) בכמה ערים ברחבי איראן.

אחת הדמויות האמיצות ביותר, המתבטאות פומבית נגד המשטר מתוך איראן עצמה, היא פרידה מוראדחאני, לא פחות מאשר אחייניתו של המנהיג העליון, עלי ח'אמנהאי. בסרטון חריף שפרסמה לאחרונה, מוראדחאני – אישה אדוקה המופיעה בחיג'אב מלא – משווה את המשטר האיראני למשטרים של היטלר ומוסוליני, וקוראת לכל מבקשי החופש בעולם לעמוד לצד העם האיראני במאבקו להפיל את המשטר "הקטלני ורוצח הילדים" האיראני.


"השלטון הזה לא נאמן לאף ערך דתי, אף לא לערכיו שלו עצמו, ולא מכיר בערכו של אף חוק מלבד לצורך שמירה על כוחו. האם הניסיון ההיסטורי של היטלר, מוסוליני, צ'אושסקו, קדאפי, סדאם חוסיין, ח'ומייני והאחרון שבהם, ח'אמנהאי, איננו מספיק כדי לגרום לעולם לחשוב על דרך חדשה?", אומרת בסרטון בת אחותו של ח'אמנהאי, שאביה, עלי מוראדחאני, איש דת שהיה מתלמידיו המובהקים של ח'ומייני והפך לימים למתנגד משטר בולט, נמלט לעיראק ושב לאיראן לאחר כמה שנים בגלות, נשפט ל-30 שנות מאסר אך בהמשך קיבל חנינה ושוחרר.

בהמשך הסרטון, מוראדחאני קוראת למדינות האו"ם ולארגוני זכויות אדם הבינלאומיים לא להישאר אדישים נוכח "הפשעים המחרידים המתבצעים נגד נשים, גברים וילדים", ולנקוט בצעדים ממשיים – כמו החזרת הנציגים שלהם מאיראן וגירוש הנציגים האיראנים מארצם – כדי להביע סולידריות עם העם האיראני ולעצור את "טבח העם", כלשונה, שמבצע המשטר.

שלא במפתיע, מוראדחאני נעצרה (ולא בפעם הראשונה) לאחר פרסום הסרטון, שהפך לוויראלי ברשתות האיראניות. כחלק ממאבקו במחאה העממית, המג'לס – הפרלמנט האיראני – מקדם בימים אלה חקיקה שתחמיר באופן דרקוני את הענישה על "שיתוף פעולה עם גורמים עוינים", המכוונת בעיקר נגד העברת חומרי תיעוד מהמחאות, ובעיקר תיעוד האלימות המשטרית נגד המפגינים, לתקשורת זרה. על פי החקיקה החדשה, עבירה כזאת תוכל להסתיים במאסר עולם, ואף בהוצאה להורג.

ובחזרה לקטר, שם הנבחרת האיראנית מתכוננת למשחק השלישי שלה בבית – אולי המשחק המדובר ביותר בבית זה, שיתקיים מחר בערב מול נבחרת ארה"ב. עשרות מיליוני איראנים, בתוך איראן עצמה ומחוצה לה, תומכי משטר ומתנגדיו, צפויים לשבת מול המסך ולהחזיק אצבעות לנבחרת, בתקווה שתשחזר את ההישג המרשים מול הנבחרת הוולשית ביום שישי האחרון.

הניצחון הזה סיפק ללא ספק את התמונות הסוריאליסטיות ביותר שנראו עד כה מההתקוממות האיראנית, עת אפילו קלגסי הבסיג' חדלו לרגע מהדיכוי האלים של המפגינים, כדי לחגוג את הישג הנבחרת יחד עם העוברים והשבים.

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן

השאירה מאחוריה בור גדול. בות'יינה דביט (צילום: מתוך עמוד הפייסבוק של בות'יינה דביט)

"הסלע שראה את האופק". לזכרה של בות'יינה דביט

שנים רבות של פעילות פוליטית, חברתית ופמיניסטית הפכו את דביט, אדריכלית ובת למשפחה קומוניסטית מרמלה, לאחת הדמויות המזוהות ביותר עם העיר. מסע הלוויה שלה סימל את המרקם המיוחד של האנשים שראו בה שותפה לדרך

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf